Vet du hva? Nå i august fyller Businesstrategi to år! Det må jeg si at jeg er utrolig stolt over! Tenk at den ideen jeg fikk i mai 2019 nå har hjulpet gründere til å bygge business i to år!
Det er uten tvil noe av det gøyeste jeg har laget og det er så givende å få jobbe med og hjelpe den dyktige gjengen som er medlem hver eneste dag!
Vi har vært innom mange forskjellige temaer på disse to årene, blant annet hvordan selge via DM på Instagram, hvordan snakke til målgruppen, hvordan sette opp Facebookannonser for en freebie, hvordan lage en salgstrakt, hvordan lage en medlemsportal, hvordan skrive lanseringstekster og masse, masse annet.
Du kan se en komplett oversikt over alt som ligger i medlemsportalen her!
Det er medlemmer som har endelig fått på plass målgruppen sin. Medlemmer som endelig har startet e-postliste. Medlemmer som har fått sin første kunde, og medlemmer som har sagt opp jobben og gått fulltid. Og ikke minst, medlemmer som har fått jobbet med mindset og tør å være synlige og å selge.
Jeg er altså så stolt over denne gjengen!
Men det er ikke bare medlemmene som har lært masse i løpet av disse to årene. Jeg har også lært mye!
Å drive medlemsportal er noe heeelt annet enn å drive onlinekurs, og det har vært to veldig interessante og spennende år.
Å drive medlemsportal har noen helt egne både utfordringer og mindset-hindringer som du ikke møter ved andre typer produkter og tjenester.
For å feire at Businesstrategi er to år vil jeg dele noen av de erfaringene jeg har gjort meg.
Jeg tror og håper at disse tipsene er nyttige uansett om du allerede har en medlemsportal eller om du går med planer om å starte en.
Les mer: Hvordan du gjennomfører en betalansering av medlemsportal
Her er mine fire største lærdommer fra å drive medlemsportal i 2 år:
1. Du vil levere og gi for mye i starten
Når du først starter en medlemsportal er det nesten ikke til å unngå at du føler på presset for å levere og å tilfredsstille de som er medlemmer. Det betyr at du mest sannsynligvis både gir for mye innhold og at innholdet du lager er for omfattende.
Denne fellen gikk jeg i selv. De første månedene jeg drev Businesstrategi lagde jeg altfor store arbeidsbøker. De var på 60-70 sider! Det er crazy.
Misforstå meg rett, de er fantastisk gode. De er omfattende og gir deg alt du trenger å vite og gjøre om det temaet. Men det tok meg over en uke å lage dem, og det var ikke holdbart i lengden. Jeg slet med å rekke å gjøre andre ting.
Jeg fikk også tilbakemeldinger fra noen av medlemmene at de ønsket seg noen mindre og enklere ressurser også, fordi det ble vanskelig å få tid til så store arbeidsbøker hver måned.
Derfor gjorde jeg noen justeringer og lagde litt mindre ressurser fra da av. Det interessante er at innholdet er fortsatt akkurat like nyttig, faktisk kanskje enda mer nyttig.
Fordi verdien ligger ikke i størrelsen, men i hvor mye det hjelper dem og hva de får ut av det.
Og når det blir for omfattende for dem å bruke, har det i realiteten null verdi, uansett hvor verdifullt innholdet er.
2. Det er mulig å drive medlemsportal ved siden av andre ting
Kanskje det største argumentet til dem som ikke lager medlemsportal eller er i tvil om de skal gjøre det, er at de er redde for å ikke rekke noe annet. De frykter at de havner i et hamsterhjul de ikke kommer ut av, siden du må levere innhold fast hver måned.
Det er for så vidt en reell frykt, det kan bli sånn. Det kan skje at du lager en portal som tar all tid du har.
Det kaller jeg en rovdriftsportal.
Det skjer når du ikke har laget portalen din ordentlig. Når du ikke har et skikkelig grunnlag på plass, og brukt et system som fungerer for både deg og medlemmene. Da lager du for mye innhold. Du har for stort og omfattende innhold. Og det tar hele tiden din.
Men det må ikke det. Det er fullstendig mulig å drive medlemsportal ved siden av andre ting.
Selv gjør jeg mange forskjellige ting i businessen min.
- Jeg driver medlemsportalen Businesstrategi
- Jeg arrangerer Mastermindgruppe 3 måneder i året
- Jeg publiserer blogginnlegg nesten hver uke
- Jeg deler på sosiale medier
- Jeg sender nyhetsbrev hver uke
- Jeg svarer på spørsmål og følger opp kunder
- Jeg arrangerer Gründermøter fire ganger i året
- Og jeg har akkurat offentliggjort at jeg lanserer en ny medlemsportal – Membership Community!
- Pluss mye mer
Les mer: Membership Community – ny medlemsportal for deg som driver medlemsportal!
Når du lager en medlemsportal på den riktige måten tar den ikke over livet ditt.
3. Det er mye gøyere å jobbe med enn et onlinekurs
Dette er kanskje den lærdommen som har overrasket meg mest! Det er hundre ganger gøyere å drive en medlemsportal enn å lage og selge onlinekurs!
Det er nok selvfølgelig litt smak og behag, men jeg koser meg vanvittig mye mer nå enn da jeg lagde og solgte kurset Skrivemaskinen.
Det er mange grunner til at jeg trives så mye bedre med en medlemsportal enn et onlinekurs.
For det første kan du være mye mer kreativ med en medlemsportal. Siden du oppdaterer den og deler nytt innhold hver uke eller måned er det enkelt å tilpasse til spesielle perioder, ting som skjer og temaer som dukker opp. Det er enklere å gjøre innholdet tidsrelevant, og du trenger ikke å oppdatere på samme måte som du må med et onlinekurs som kan bli utdatert.
I tillegg er det masse rom for å finne på artige ting underveis.
I Businesstrategi får du nytt innhold hver uke. Men noen måneder har en ekstra femte uke, og da har vi det jeg kaller bonusuker! Da finner vi på helt annet. Vi har blant annet hatt Instagram-bingo, Business-bingo og videochallenge-uker.
I tillegg er du mye mer direkte involvert i medlemmene enn med et onlinekurs hvor studentene jobber mer for seg selv. Du får god kontakt med dem i communitiet og får jobbe mer sammen med dem. Det er givende.
4. Du kommer til å gjøre endringer, det er både lov og bra
Siden jeg lanserte medlemsportalen i august 2019, har den gjennomgått store forandringer.
Jeg har både byttet navn, endret målgruppe og endret noe av innholdet jeg lager hver måned.
Les mer: Medlemsportalen Blogg til Business bytter navn til Businesstrategi – les hvorfor her!
Det er en av de store styrkene ved en medlemsportal, mener jeg. Det er mer rom for å justere og gjøre endringer, og tilpasse produktet etter hvert som du lærer mer om både målgruppen, hva du liker og hvordan portalen fungerer.
Jeg merket at det tidligere navnet tiltrakk seg feil målgruppe. Folk forsto ikke helt hva medlemsportalen handlet om. Derfor endret jeg navn.
I tillegg har målgruppen min endret seg i løpet av de årene jeg har drevet business, og da jeg endret navn på hele businessen og endret målgruppe jeg vil jobbe med, var det også naturlig å endre målgruppen for medlemsportalen.
Les mer: Fra Blogg Bedre til Lene Gunvaldsen – hvorfor jeg rebrandet og byttet navn
Det å kunne tilpasse innholdet er også viktig med tanke på å gi medlemmene det de trenger.
Når du har drevet medlemsportalen en stund ser du fort hva de liker best og ikke, og du kan justere og gjøre endringer akkurat slik du vil.
Jeg byttet ut et av de ukentlige innholdene etter 9 måneder, fordi jeg merket at det ikke fungerte slik jeg hadde sett for meg. I starten intervjuet jeg norske bloggere om hva de gjør og hvordan de driver businessen sin, men det ble byttet ut med det som nå heter «I dybden». Det er innhold der vi går dypere inn i månedens tema, og det gir medlemmene mye mer fremgang.
Det er både lov og bra å gjøre endringer og justeringer, og en stor styrke ved medlemsportal.
Veien videre for Businesstrategi
Det er mange som lurer på hvor lenge de skal drive medlemsportalen hvis de starter en. «Må vi drive den til vi er 70?» var det et medlem i Businesstrategi som spurte.
Jeg skjønner spørsmålet! Men nei, du må ikke det.
Du kan både legge ned en medlemsportal, og du kan gjøre den om til noe mer statisk som ikke får nytt innhold etter hvert.
Men for min del lever Businesstrategi fortsatt i beste velgående, og jeg har mange spennende og gøye planer for tiden fremover.
Vi skal fortsette å fokusere på å jobbe strategisk, sånn at du får mer ut av den tiden du bruker på businessen din. At det du gjør gir deg maks tilbake. Det forandrer seg ikke!
Noen av temaene fremover er prissetting, bruk av planleggingsverktøy og vi skal ha en hel måned med planlegging av 2022 og en live workshop. Blant annet!
Hvis du ønsker å være med i Businesstrategi kan du lese mer om hva som venter på deg i medlemsportalen her, og sette deg på ventelisten til jeg tar inn nye medlemmer igjen. Det er ikke så lenge til nå!
Jeg gleder meg i alle fall til å planlegge alt det nyttige og spennende vi skal jobbe med det neste året i Businesstrategi, og til å heie fram medlemmene til å bygge solide businesser, lansere produkter, bygge e-postliste og til og med si opp jobben for å satse for seg selv!
Det er verdens beste jobb, spør du meg ❤ Gratulerer med dagen til Businesstrategi!
Legg igjen en kommentar