Når vi er gründere og har cirka en million oppgaver å gjøre, er det utrolig viktig at vi har litt kontroll og struktur på det vi driver med. Både for at du skal føle deg bedre, men ikke minst for at du faktisk skal få gjort mer og jobbet med de riktige tingene.
Nå finnes det ingen fasit for hva som er «de riktige tingene» å jobbe med, fordi det vil være helt avhengig av hva det er du jobber og med driver med. Vi er alle på forskjellige steder i businessen, og har forskjellige områder og ting vi fokuserer på akkurat nå.
Men uansett hva du driver med, så trenger du struktur for å jobbe mer effektivt.
Hvis ikke du har struktur på arbeidsdagen din, så vil du ende opp med å hoppe fra oppgave til oppgave. Det er ingen rød tråd i det du driver med, dagene går med til å slukke branner, og du føler og ser ingen framgang.
Det høres kanskje dramatisk ut, men det er faktisk det som skjer. Og det er derfor det er så viktig å ha litt kontroll og struktur når vi er gründere.
For å få framgang og se at businessen tjener penger og går bra, så trenger du å jobbe mer effektivt.
Så, hvordan gjør du det?
Du må teste og finne din løsning
Det finnes ikke én stor ting du kan gjøre som vil løse alle problemene dine og gi deg stålkontroll. Det er ikke en fasit hvor jeg sier «gjør denne tingen», og så er alt på stell.
Å ha kontroll på arbeidsdagen handler om mange ting. Og som regel mange små ting. Det er de vanlige, daglige rutinene som gjør om ting fungerer. Eller, mangelen på dem, som gjør at ting ikke fungerer.
Hva som mangler eller vil gjøre at du kan jobbe mer effektivt, kan variere veldig fra person til person fordi hva vi synes er logisk og hva som føles ryddig for oss i hjernen, vil variere.
Jeg har jobbet mye med dette i løpet av årene, og har funnet de tingene som funker for meg. Men dette innlegget handler ikke bare om det. Jeg går ikke bare igjennom det jeg gjør. Fordi det er ikke sikkert at akkurat min måte å gjøre det på passer for deg.
Så jeg skal fortelle hva jeg gjør, men jeg skal også nevne andre ting og eventuelt fortelle hvorfor jeg ikke gjør ting på den måten selv.
Les igjennom listen, plukk med deg det som passer, test noen nye ting og se om det kan fungere.
Husk at du må være åpen for at du må bruke det en stund for at det skal fungere og bli en rutine, og dropp det som ikke fungerer for deg etter hvert.
Bruk en digital kalender
Dette har nok vært det aller viktigste punktet for at jeg skal ha kontroll på arbeidshverdagen og jobbe mer effektivt. Jeg er 100 % prosent avhengig av å bruke en digital kalender i både businessen og hverdagen.
Det finnes mange forskjellige programmer og tjenester å velge mellom. Selv har jeg valgt å bruke og anbefale ClickUp. Det har jeg brukt i mange år, og jeg er kjempefornøyd med det.
Les mer: Hvordan du bruker ClickUp strategisk og smart for å planlegge for businessen
Andre alternativer er Google Calendar, Asana, Trello og Monday, blant annet.
De fungerer på litt forskjellig måte, så jeg vil anbefale deg å teste dem ut og se hvilken du liker. Siden vi gjerne jobber litt forskjellig, kan det være litt varierende hva slags verktøy som fungerer best for oss.
Planlegg/gå igjennom dagen kvelden før
Dette er et utrolig enkelt tips, men det kan faktisk hjelpe deg ganske mye.
Å se over kalenderen og se på hva som er planen for i morgen før du tar kvelden, kan gjør deg mentalt forberedt på neste dag. Da blir det litt sånn at når du våkner og står opp, så er du klar til å jobbe med det som står på lista.
Siden jeg bruker ClickUp har jeg allerede planlagt hva jeg skal gjøre den neste dagen, så for meg er det veldig enkelt. Jeg går bare inn i ClickUps app på mobilen, ser på lista for i morgen, og så har jeg full kontroll på planen.
Hvis du ikke jobber på den måten og har planlagt hva du skal gjøre fremover, vil jeg anbefale deg å gå tilbake til punktet om en digital kalender og fokusere på det. Det er SÅ viktig for å ha kontroll og jobbe mer effektivt.
Prioriter oppgaver
Dette er nok et av de vanskeligste tipsene på lista. Ikke fordi at det er så vanskelig i seg selv, men fordi hvis du ikke har kontroll på arbeidshverdagen, har du nok heller ikke kontroll på oppgaver og hva du skal gjøre fremover. Og da blir det vanskelig å prioritere.
Å prioritere oppgavene du skal jobbe med, både neste dag og i dagene og ukene fremover, er utrolig viktig for businessen din.
Når du velger hva som er hovedmålet og fokuset ditt for eksempel den neste måneden, så gjør det automatisk at du også enklere kan velge hvilke oppgaver du skal gjøre, og hva som bør vente. Men for å få til det, så må du jo ha valgt et fokus. Bestemt hva som er viktig for deg akkurat nå.
Det kan være at du trenger å jobbe med e-postlisten og få laget en ny freebie. Eller at du skal lage og lansere et nytt lavpriskurs. Det er ingen fasit på hva fokusområdet ditt skal være. Men du bør ha noe å fokusere på, sånn at du ikke bare hopper mellom 20 forskjellige oppgaver hver dag, og egentlig ikke får gjort noen ting av noen ting.
Sitter du nå og kjenner at dette er vanskelig? Merker du at dette er noe du mangler og ikke har kontroll på?
Jeg vet at dette er en utrolig vanlig utfordring mange gründere har, så derfor har jeg laget et helt eget minikurs om akkurat dette. Det heter «Fra kaos til kontroll på 7 dager».
Der lærer du en enkel metode som gir deg full oversikt, hjelper deg å prioritere riktig og faktisk se fremgang. På bare 7 dager.
Jobbe i bolk
Det er ikke alle som liker denne måten å jobbe på, men generelt sett så kan du jobbe mer effektivt når du jobber i bolk.
Hva betyr det?
Det betyr bare å gjøre den samme type oppgaven samtidig, i stedet for å hoppe mellom mange forskjellige ting.
Så hvis du for eksempel skal lage Reels, så gjør du en og en ting om gangen mens du lager dem. Du spiller først inn alle de du har tenkt å lage. Så redigerer du dem senere.
Hvis du stopper og redigerer og gjør klar en Reel mens du holder på å filme, vil du både bli sliten av det og du vil miste litt fokuset. Når du først er i innspillingsmodus er det bedre å bare spille inn de du har planlagt og få det gjort.
Eller det kan være å svare på e-poster du får. I stedet for å bli avbrutt i jobbingen og svare fortløpende på alle e-poster som kommer, kan du gå inn på slutten av dagen og svare fortløpende på det som har kommet.
På den måten hopper du ikke fram og tilbake mellom oppgaver og mister fokus, men du kan jobbe mer effektivt med akkurat den oppgaven du holder på med.
Ikke ha dårlig samvittighet for pauser
Denne krever ofte litt mental jobbing, fordi som gründere føler vi alltid at vi er på jobb.
Det er ikke sånn at vi går hjem fra jobb kl 16 og legger fra oss alt til neste dag. Det er alltid noe mer som kan gjøres. Alltid noen ideer eller tanker som kverner. DMs som må svares på. E-poster som kommer.
Men du trenger pauser.
Det er faktisk veldig viktig for både den mentale helsa di, og businessen din. Det er viktig for arbeidshverdagen din, og effektiviteten din.
Å være utslitt og utbrent er kun negativt. Du blir mindre kreativ. Du jobber dårligere. Businessen går dårligere.
Selv om det alltid er oppgaver som kan gjøres og du føler at du må jobbe mer for å tjene mer, så vil businessen din ha godt av at du prioriterer deg selv og tar pauser. OK?
Begrens varsler sosiale medier og e-poster
Denne har jeg snakket om mange ganger før, men den kan sies igjen og igjen.
Å slå av varsler for Facebook, Instagram, Snapchat, TikTok og e-poster er gull for å klare å jobbe mer effektivt.
Det er mange år siden jeg slo av alt, og jeg kommer aldri til å slå dem på igjen. Det er SÅ deilig å ikke bli forstyrret og avbrutt hele tiden! Fordi det er akkurat det som skjer når det plinger i hytt og pine hele dagen.
Samboeren min nekter å høre på meg her 😆 Så jeg ser så godt hvordan det påvirker ham i jobbingen.
Det skjer stadig at han sitter og jobber med noe, og så kommer det et pling fra Facebook og så avbryter han jobbingen for å gå inn og se hva det er. Eller det kommer en ny e-post og så leser han og svarer med en gang.
Det er ikke bra! Det krever mye energi for hjernen din å hoppe sånn fram og tilbake mellom oppgaver, og når han har lest og svart på innlegget eller e-posten? Da krever det enda mer for å komme tilbake til det han jobbet med og fortsette med det fokuset han hadde.
SLÅ AV PUSHVARSLER.
Ha et bra arbeidssted
Denne er faktisk overraskende nyttig for å klare å jobbe mer effektivt i hverdagen. En god arbeidsplass hjelper deg med fokus, og det gjør også at du føler at du har et sted som er jobb.
Da jeg startet businessen i 2016 bodde jeg i en liten leilighet i Oslo. Det var ikke noe ekstra soverom, så jeg hadde ikke noe naturlig kontor. Derfor satt jeg ofte i sofaen med PC-en på fanget, eller ved stuebordet.
Men det funker ikke i lengden. Det var både dårlig ergonomisk (hallo senebetennelse og stive skuldre), men det gjorde også at jeg jobbet dårligere. Det var slitsomt. Ryggen gjorde vondt etter hvert. Fokuset forsvant. Og jeg jobbet mindre.
Til slutt fjernet jeg en stor bokhylle i stua, kjøpte en billig pult fra Jysk og lagde meg et lite kontorhjørne i stua. Det var så digg!
Ikke bare ble det bedre for kroppen, men det ble også bedre for hodet. Jeg følte at jeg hadde et kontor, et sted som var jobb. Hvor jeg var fokusert. Og at jeg tok businessen min mer seriøst.
Så hvis du ikke har en liten kontorplass eller et godt sted å jobbe, vil jeg anbefale deg å tenke på løsninger for å lage det.
Det trenger ikke være så store greiene. Kjøp en liten pult og skvis den inn et sted. Gjør det koselig. Sett opp noen planter, heng opp et bilde og ha en fin lampe.
Lær å si nei
Denne tror jeg ikke du forutså at kom til å være på listen over ting du kan gjøre for å jobbe mer effektivt? Men tenk litt over det. Hvor mye tid og fokus går til oppgaver, forespørsler og jobbing med ting som du kanskje egentlig ikke har så lyst til å jobbe med?
Som gründere føler vi ofte at vi må si ja til alt. Vi kan ikke gå glipp av noen muligheter. Men det er ødeleggende for businessen og for fokuset ditt.
Ikke alle kunder er verdt pengene. Det er ikke alle sponsoroppdrag som er verdt jobben. Ikke alle forespørsler om foredrag, samarbeid og liknende er bra.
Selv har jeg sagt nei til mer eller mindre alt i løpet av årene. Senest for noen dager siden da jeg fikk en forespørsel om et 5-årig samarbeid fra en business.
Det er ikke riktig for meg, og ikke noe jeg ønsker å drive med. Dermed sier jeg nei.
Å si ja ville tatt helt over businessen min, forandret fokuset totalt, og gjort at de tingene jeg har planlagt og oppgavene jeg har valgt å fokusere på forsvinner ut av vinduet.
Si ja til de tingene du virkelig vil, men si nei til 99 %.
Begynn i det små, og bygg derfra
Som du ser, så finnes det mange små ting vi kan gjøre for å jobbe mer effektivt som gründere.
Men det er viktig å huske at det å jobbe mer effektivt handler ikke om å gjøre alt perfekt. Det handler om å legge til rette for at du faktisk får gjort det du vil få gjort.
Når du har litt mer struktur og noen enkle rutiner på plass, blir det lettere å jobbe med riktige ting, og lettere å få den følelsen av flyt og fremgang.
Du trenger ikke gjøre alt på denne lista i morgen. Men velg ett punkt du vil teste ut denne uka. Se hva det gjør med fokuset ditt. Kanskje det er starten på noe som gjør arbeidsdagen din både enklere og mer effektiv?
Legg igjen en kommentar