Når du driver medlemsportal, er det mange ting som er viktige. Som må lages og gjøres. Men kanskje noe av det aller viktigste du gjør, er å planlegge innholdet du skal levere til medlemmene dine.
Det er innholdet i din medlemsportal som danner selve grunnlaget for portalen, og det som gjør at folk blir medlemmer og at de forblir medlemmer.
Derfor er det utrolig viktig å ha en smart og strategisk måte å jobbe med det på. Fordi temaene du bestemmer og innholdet i din medlemsportal vil helt direkte påvirke hvor suksessfull medlemsportalen din er. Hvor mange som får lyst til å bli med, og hvor god retention du har. Altså hvor mange som allerede er medlemmer, som forblir medlemmer.
Les mer: Hva er retention, og hvorfor er det viktig for deg med medlemsportal?
Hva betyr å jobbe strukturert?
Før jeg forteller deg hvorfor du bør ha en strukturert og strategisk måte du planlegger innholdet i din medlemsportal på, må du forstå hva jeg mener når jeg sier strukturert planlegging.
Det handler om å jobbe med innholdet til medlemsportalen på en systematisk måte. Så, i stedet for å bare finne på et tilfeldig tema fra måned til måned, har du en overordnet plan og oversikt for innholdet.
Du vet hva medlemmene ønsker og trenger hjelp til, fordi du har gjort research. Du snakker med dem, gjennomfører spørreundersøkelser og ser på hva de sliter med og hvor de står fast.
Planen for innhold er klar gjerne flere måneder i forveien. Ikke selve innholdet, men oversikten over temaer. Du planlegger lengre fram i tid, og det gjør det lettere å holde oversikt og unngå forvirring. Samtidig som det gir deg mer kontroll og ro i prosessen.
Med å planlegge innhold på en strukturert måte, kan du jobbe mer effektivt og få bedre resultater i medlemsportalen din.
Men, hvorfor gjør det å planlegge innholdet i din medlemsportal mer strukturert at den blir bedre? Her er 9 grunner:
1. Det reduserer stressnivået
Det kan være ekstremt stressende å drive en medlemsportal. Men når du kan planlegge innholdet i din medlemsportal på en smart måte, blir det mye mindre slitsomt.
Du vet nøyaktig hva som må gjøres, når det skal gjøres, og du slipper bekymre deg for å miste oversikten eller glemme noe viktig.
Med en klar plan på plass, kan du konsentrere deg om én oppgave om gangen, uten at oppgavene står i kø og presser deg fra alle kanter. Du slipper å bekymre deg for kaos eller forsinkelser. Det gir deg en følelse av mestring og ro, som gjør arbeidet mer givende og mindre stressende.
Når du føler at du har kontroll over jobbingen og oppgavene, liker du også medlemsportalen din mye bedre.
2. Du sparer tid
Når du planlegger innholdet i din medlemsportal lengre fram i tid, har du kontroll på hva som kommer. Det gjør at du jobber mer effektivt, og da sparer du tid.
Du kan sette av tid i kalenderen til å gjøre research, gjøre undersøkelser for å se om medlemmene trenger temaet, se på hva du har publisert før og hva det er lenge siden du har snakket om.
Ved å ha en klar plan kan du jobbe mer fokusert, og du slipper å bruke verdifull tid på å hoppe frem og tilbake mellom forskjellige oppgaver. Det kalles task switching, og det er kjent at det koster deg mye tid, fordi hjernen hele tiden må omstille seg mellom de tingene du jobber med.
Les mer: Hvordan du bruker ClickUp strategisk og smart for å planlegge for businessen
3. Det gir et tydeligere fokus
Når du har bedre tid til å jobbe med innholdet i din medlemsportal, gir det også bedre innhold. Fordi du har tid til å drodle og brainstorme.
Du kan se på om det du vurderer å ha som tema fremover er i tråd med det medlemsportalen skal fokusere på og handle om. At det er noe medlemmene ønsker, og noe folk vil bli medlem for å få tilgang til.
Hvis du hele tiden jobber i siste liten med å finne noe du kan lage til medlemmene, må du ofte ty til enkle løsninger. Både fordi du har dårlig tid til å lage innholdet, og fordi du ikke har tid til å faktisk jobbe med hva temaet kan være.
Da blir også innholdet fra måned til måned mer tilfeldig.
4. Du blir mer produktiv
Med en plan kan du jobbe mer effektivt og produktivt. To ord jeg elsker, haha!
Ved å ha en klar plan i forkant, vet du nøyaktig hva som skal gjøres og når det skal gjøres. Det gjør det enklere å organisere arbeidet ditt, du kan jobbe i batch og spare tid.
Du kan bare sette deg ned og jobbe og lage det du skal, fordi du allerede har en klar plan. Da bruker du mye mindre tid på å faktisk lage det.
5. Du lager bedre og mer relevant innhold
Når du tar deg tid til å planlegge innholdet i din medlemsportal i forkant, blir det mye mer relevant og meningsfullt for medlemmene dine.
Når du jobber i siste liten, er det lett å bli stresset og bare fokusere på å få noe ut raskt. Men når du planlegger på forhånd, kan du virkelig tenke grundig gjennom hva medlemmene dine vil ha og trenger.
Når du har en strukturert plan, kan du bruke tid på å forstå hva medlemmene dine er interessert i, og du kan tilpasse innholdet deretter. Det gjør at du kan levere mer relevant og verdifullt innhold som virkelig treffer målgruppen din.
Når medlemmene dine føler at innholdet er skreddersydd for dem og møter deres behov, vil de bli mer engasjert og fornøyde, og det vil bidra til å bygge en sterkere connection med dem og gi bedre retention.
Ved å ta deg tid til å planlegge innholdet nøye, vil du se at det blir mer relevant og verdifullt for medlemmene dine.
6. Det gir bedre kvalitet
Når du tar deg tid til å planlegge innholdet i medlemsportalen i god tid, vil du oppleve at det blir bedre kvalitet. Enkelt og greit.
Ved å sette av tid til å planlegge og forberede deg, vil du kunne dykke dypere inn i temaet og gjøre bedre research, jobbe med oppsettet og hva innholdet kan inkludere, og virkelig levere innhold som er gjennomtenkt og velstrukturert.
En strukturert plan gir deg også muligheten til å være mer kreativ og utforske forskjellige vinklinger. Du kan eksperimentere med forskjellige ideer, og ta deg tid til å finne de beste måtene å presentere månedens tema på.
Husk at alle temaer kan ha hundrevis av forskjellige vinklinger, så det handler om å ha tid til å finne den riktige for dine medlemmer, og hva de trenger. Det gjør at innholdet blir mer engasjerende og interessant for dine medlemmer.
7. Bedre opplevelse for medlemmene
Når du planlegger innholdet i din medlemsportal på en strukturert måte, gir det en bedre opplevelse for medlemmene.
Du vil levere innhold på tiden. Innholdet er mer relevant. Det har høyere kvalitet. Alle disse tingene er ekstremt viktige for medlemmene dine, og de vil merke at du har tatt deg tid til å forstå deres behov og ønsker.
Det gjør at medlemsportalen føles skreddersydd for dem, den er akkurat det de trenger. Og det vil gjøre dem mer fornøyde og engasjerte i medlemsportalen din. Og gi bedre retention.
8. Lettere å få til samarbeid
Du har kanskje ikke tenkt på akkurat dette, men når du har kontroll på innholdet i din medlemsportal er det også mye enklere å få til gjeste-eksperter.
Folk har tusen oppgaver i businessen og har sjeldent tid til å kaste seg rundt og levere ekstra innhold til deg på en ukes varsel.
Men hvis du jobber strukturert med å planlegge innholdet, kan du spørre den du vil ha som gjest flere måneder fram i tid.
Når de får god tid til å lage innholdet, er det også enormt mye større sjanse for at de sier ja til å bidra.
Les mer: Slik velger du perfekte gjesteeksperter for din medlemsportal
9. Enklere å ansette hjelp
Dette er kanskje ikke noe du tenker på akkurat nå, men på sikt kan det bli nødvendig for deg å ansette hjelp. Enten en VA (virtuell assistent) eller en ansatt i businessen din. Og når du har en klar og langsiktig plan, kan du enklere delegere oppgaver.
Det finnes altså enormt mange gode grunner til å planlegge innholdet i din medlemsportal på en strukturert måte. Kort oppsummert, så vil det gi deg en mer suksessfull medlemsportal.
Vil du lære mer om hvordan du gjør dette?
Kanskje du tenker at «Ja, dette høres bra ut. Dette må jeg gjøre!» Men så vet du ikke helt hvordan du faktisk får det til?
Da er innholdet i Businesstrategi akkurat det du trenger. Vi jobber nemlig med hvordan du forenkler innholdsplanleggingen i medlemsportalen!
I Businesstrategi finner du innhold som vil hjelpe deg med akkurat dette:
- Minitreningen «Skap en effektiv innholdsplan tilpasset medlemsnivåer»
- Arbeidsboken «Bygg en sterk innholdsstrategi for din medlemsportal»
- Mitt hemmelige våpen: Excelmalen jeg bruker for effektiv innholdsplanlegging
Bli medlem nå, og få bedre kontroll på innholdet i din medlemsportal!
Legg igjen en kommentar