Hvis du bruker både Facebook og Instagram for businessen din, er jeg ganske sikker på at du har lurt på hvordan du skal sjonglere innholdet du deler på de forskjellige kanalene.
Skal du dele det samme? Hva skal du dele hvor? Hvordan skiller du mellom dem, og bør du skille mellom dem?
Det finnes ingen fasit på dette, men jeg skal prøve å hjelpe deg til å få litt klarhet i det her.
Det viktigste først
Det aller første spørsmålet, før vi snakker om innhold, er: Trenger du faktisk å bruke begge kanalene?
Det finnes flere hundre sosiale medier nå, og vi kan og bør ikke være på alle. Det er verken mulig eller nødvendig.
Selv om du tenker at flere kanaler er et must for å få mer synlighet og nå ut til flere, så er ikke det nødvendigvis sant. Det er ikke sånn at vi må være over alt.
Når du velger hvilke kanaler du skal være på, er det aller viktigste kriteriet å tenke over hvor målgruppen din er.
Det spiller ingen rolle om du er på LinkedIn hvis ikke målgruppen din er der. Du kan tweete deg grønn uten å få flere salg, hvis ikke målgruppen din er på Twitter.
Og du? Her skiller vi selvfølgelig mellom business-bruk og privat bruk. Om du liker å henge på Twitter for din egen del må du selvfølgelig gjerne det. Det vi snakker om her, er hvor du skal legge ned innsats og bruke tid for businessen din.
Tidsbruk er nemlig et annet viktig punkt for deg og businessen.
Hvis du skal forsøke å være aktiv i alle kanaler, vil du gjøre en dårligere jobb. Beklager, men sånn er det bare.
Det er mye bedre for både deg, målgruppen og businessen at du velger et par kanaler og fokuserer på dem.
Det er bedre å gjøre en ting bra, fremfor to ting halvveis.
Hvis du vil lese mer og ha hjelp til å kartlegge hvor businessen din bør være, har jeg et tidligere blogginnlegg som hjelper deg.
Les mer: Hvorfor du ikke trenger å være på alle sosiale medier
Innholdsstrategi
Okei, så da har du tatt en gjennomgang og falt ned på at du skal bruke både Facebook og Instagram for businessen din. Hva gjør du da?
Det du egentlig spør om når du lurer på hvordan du kan sjonglere innhold på Instagram og Facebook, er innholdsstrategi. Du har kanskje ikke tenkt på det sånn, men det er faktisk det du spør om.
Hvilken innholdsstrategi skal du ha på Facebook og Instagram?
Skal du dele det samme innholdet?
Dette er et av de mest vanlig spørsmålene jeg får når det er snakk om innhold på Instagram og Facebook. Er det greit å dele det samme, og kan du bare slå på den «del på Facebook»-knappen på Instagram og så er du all set?
Ja og nei.
Ja, det er greit å dele det samme innholdet
Du kan generelt sett gjenbruke tekster fra Facebook på Instagram og motsatt. Poenget er at det er skrevet og rettet mot målgruppen din, og da er det de samme folkene begge steder. Det betyr at det samme innholdet generelt sett fungerer begge steder.
Det kan også være smart å bruke det samme begge steder sånn at du sørger for at det er de samme folkene du tiltrekker deg. Hvis du deler veldig forskjellig innhold på Instagram og Facebook kan du ende opp med to litt forskjellige målgrupper.
Nei, ikke del videre fra Instagram
Selv om du kan bruke det samme innholdet, bør du dele det hver for seg og ikke bare trykke på del til Facebook fra Instagram.
For det første, så bør du ikke ha hashtagger på Facebook. Når du deler videre kommer de ofte med. Det ser dumt ut.
For det andre, så kan du bruke flere bilder, andre bilder og også lenker på Facebook. Det kommer ikke med i teksten på Instagram.
I tillegg er det lurt å dele dem på forskjellig tidspunkt på de forskjellige kanalene så du øker sjansen for at flere ser det. Hvis du deler det samtidig øker det sjansen for at de som ser det på Instagram også ser det på Facebook fordi de er pålogget. Ved å publisere en annen dag eller klokkeslett er det mer sannsynlig at de som ikke så det på Instagram vil komme over det på Facebook senere.
Så ja, bruk gjerne det samme innholdet men del det hver for seg til forskjellige tidspunkter.
Les mer: Hvordan jeg planlegger innhold på sosiale medier
Ikke alt kan deles begge steder
Det er også viktig å tenke over hva formålet med innholdet du deler er.
Det vil ikke nødvendigvis være sånn at alt du deler på Instagram vil fungere like godt på Facebook, rett og slett fordi det er forskjellige funksjoner og bruk.
Hvis formålet med innlegget ditt er å få folk til å sende deg DM så du kan snakke mer med dem, vil ikke det fungere på Facebook. Der er terskelen for å sende en melding i innboksen til siden din veldig mye høyere enn det er for en DM på Instagram.
Forskjellig bruk og funksjon
Og det tar meg til det neste du trenger å vite.
Nemlig at det er forskjeller på disse to kanalene, særlig i hvordan de brukes. Og det må du ta med i beregningen.
Dette er et veldig viktig punkt, fordi innholdsstrategien du lager for kanalen må styres av hvilken kanal det er og hva som er formålet og poenget med den.
Det kan være vanskelig å finne godt innhold du kan dele på Facebook, fordi det har blitt så vanskelig å nå ut de siste årene. Hvordan vi bruker Facebook har kanskje ikke endret seg så mye, men Facebook selv har endret seg. Og det gjør at vi har måtte endre strategien vår.
Mens Facebook opprinnelig var veldig bra for å dele lenker, gir det nå veldig dårlige resultater.
Jeg pleide alltid å si at Facebook er bra for å sende trafikk til blogginnlegg, salgsside og sånne ting, men nå vil de holde deg på Facebook, og gir dermed lavere rekkevidde til innhold som sender folk ut av plattformen.
Å dele lenker har dermed mye mindre effekt, og det er generelt blitt ganske vanskelig å få til engasjerende innhold på Facebook.
Det mange ser, er at det fungerer bedre å dele et innlegg med tekst eller bilde, og så poste lenke til blogginnlegget eller nettsiden i kommentarene. Det kan også fungere å bruke rene tekst-innlegg med de bakgrunnsmønstrene som du kan legge på i Facebook.
Jeg har droppet Facebook
Selv har jeg rett og slett tatt det valget at jeg ikke prioriterer Facebooksiden min lengre.
Det har blitt så vanvittig vanskelig å både få klikk og nå ut til folk at jeg ikke lengre gidder å prioritere det.
Det eneste jeg deler nå, er lenker til nytt blogginnlegg hver tirsdag når jeg publiserer det. I tillegg bytter jeg toppbilde på siden av og til når jeg har kampanjer. Ellers er den mest der for at jeg skal kunne bruke Ads manager og kjøre annonser.
Les mer: Hva er forskjellen på å fremme innlegg og annonsere på Facebook?
Fokuset på Instagram er annerledes enn Facebook av den enkle grunn at vi bruker kanalen annerledes. Grunnen til at vi er på Instagram er ikke den samme grunnen til at vi scroller på Facebook.
Det betyr at måten du bruker kanalen på og innholdet du deler, sannsynligvis er litt annerledes.
Formålet med Instagram er connections. Samtaler i DM og det sosiale.
Det betyr at selve innholdet du deler mest sannsynlig vil være litt annerledes på Instagram fordi den har funksjoner og bruk som Facebook ikke har.
«Send meg en DM». «Stem på avstemningen i stories». «Tag en som bør høre dette.»
Disse formålene og CTA-ene vil fungere veldig godt på Instagram, men ikke på Facebook.
Les mer: Hvordan du skriver en god CTA-knapp
Oppsummering:
Så hva er svaret? For å oppsummere kort: Ja, du kan dele samme innhold på Instagram og Facebook. Nei, du bør ikke videredele og poste samme innlegg samtidig på Instagram og Facebook.
Og husk at du sannsynligvis vil få bedre resultater om du tilpasser litt og bruker den enkelte kanalen til det som er formålet.
Så selv om du kan dele samme innhold på Instagram og Facebook, vil det sannsynligvis være litt forskjell mellom hvilken type tekster du skriver fordi det er forskjellig formål med innleggene.
Min anbefaling er derfor at du gjenbruker det som kan gjenbrukes, men at du har mer fokus på å bruke hver kanal på den måten den fungerer best. Tilpass innleggene og CTA til hvor du poster det.
Produktet jeg selger er Tuppeware – vi har lov å være på Instagram også, men FB er en lukket side kun for kunder som ønsker å følge meg på FB.
Som jeg treffer på party og Stands, hjemme demo. Vi får salgs-produkter fra distributøren jeg tilhører, har nettopp begynt med Instagram og er ikke så god på den. Trenger veiledning hvordan jeg kan dele fra FB til Instagram .
Vi må kjøpe inn demo-produkter til visning på demoer, dette er produkter som blir liggende på lageret mitt – død kapital – kan selge i gruppen min og andre bekjente, har tenkt å lage en lager salg gruppe for å markedsføre dette , men er usikker på hvordan jeg oppretter en Lagersalg gruppe på FB siden min. Trenger veiledning til det.
Her er en guide til hvordan du deler fra Facebookside til Instagram, og de forskjellige kravene du må oppfylle for å få til det https://influencermarketinghub.com/how-to-cross-post-to-instagram-from-a-facebook-page/
Og her er forklaring på hvordan du oppretter en gruppe https://www.facebook.com/help/ipad-app/167970719931213