Mange som driver medlemsportal har stort fokus på å få inn nye medlemmer. Det er det som gjør at portalen vokser, ikke sant?
Feil. Eller, i alle fall ikke hele sannheten.
Joda, du må selvfølgelig jobbe med å tiltrekke deg potensielle medlemmer så du får inn nye når du lanserer.
Men det er ikke det eneste kriteriet for at portalen din vokser.
Å beholde medlemmer du allerede har, er også en viktig del av det regnskapet. Uten at du også fokuserer på å beholde dem, vil du ikke vokse.
Hvis bøtta er lekk i bunnen hjelper det ikke å pøse på med vann i toppen, sant?
Hva er retention?
Retention er tallet som forteller deg hvor godt du klarer å beholde eksisterende medlemmer.
Det er en enkel formel som sier deg hvor mange av de eksisterende medlemmene som velger å fornye fra en måned til den neste. Vi pleier å angi dette tallet i prosent.
Du regner altså ut hvor stor prosent av medlemmene dine som fornyer fra måned til måned.
Hvorfor er retention viktig, hva bruker du det til?
Sjansen er stor for at du ikke har hørt om dette tallet før, og at ingen har fortalt deg at dette bør du notere ned.
Hvis det er deg, så er min aller viktigste beskjed til deg at du må begynne å føre det tallet fra nå av.
Dette tallet er et av de aller viktigste for deg som medlemsportal-eier å vite og å holde styr på, fordi det er et viktig verktøy i din drift.
Retention forteller deg rett og slett om det du gjør i medlemsportalen fungerer, eller ikke.
Hvis du har god retention, at mange medlemmer fornyer måned etter måned, er det et godt tegn. Det tyder på at du treffer riktige folk, de liker det du leverer og de trives i portalen din.
Har du lav retention, betyr det at du har forbedringspotensial. Det er noe som ikke fungerer helt. Hva det er, vil variere og er opp til deg å grave i.
Det kan være at du ikke treffer målgruppen, kanskje det er feil folk som melder seg inn og dermed melder seg ut når de ser hva som ligger der.
Kanskje de er overveldet over mengden innhold og melder seg ut fordi de ikke klarer mer.
Det kan være at de synes portalen er vanskelig å finne fram i og ikke får brukt innholdet.
Eller kanskje salgssiden ikke speiler portalen godt nok, sånn at de ikke får det de trodde.
Det kan være mange grunner til hvorfor det ikke fungerer. Men du kan ikke grave i det og gjøre forbedringer hvis ikke du vet retention og hvordan portalen går.
Les også: Her er mine fire største lærdommer fra å drive medlemsportal i 2 år
Hva er god og dårlig retention?
Så hvilket tall skal du jobbe mot? Hva er bra, og hva er dårlig? Det vil nok variere litt etter målgruppe og hva temaet for portalen din er.
Men generelt bør din retention ligge på over 90 %. Klarer du det, har du veldig god retention.
Ligger du på 80 % og opp, gjør du det bra, men da har du også litt områder du kan forbedre.
Er du nede i 70 % og nedover, er det et tydelig tegn på at ting ikke fungerer helt, og at du bør ta noen grep.
OBS: Det kan også variere litt i perioder, så ha det i bakhodet når du ser på tallene dine.
Kanskje er det perioder i året hvor det er mer naturlig at folk ikke trenger innholdet ditt like mye, for eksempel?
Hvis du tilbyr årsabonnement er det også naturlig at retention er litt dårligere i de månedene de fornyes. Det kan oppleves som en større investering å betale for ett år om gangen, men mye kan også skje på ett år. Kanskje trenger de ikke lengre innholdet ditt slik de gjorde da de ble med for ett år siden.
Slik regner du ut din retention
Så hvordan regner du retention? Det er et ganske enkelt regnestykke (heldigvis 😅).
Du tar antall medlemmer i slutten av måneden, trekker fra eventuelle nye medlemmer du har fått i løpet av måneden, og deler på antall medlemmer du hadde i starten av måneden.
Så ganger du med 100 for å få prosent.
Denne statistikken bør du føre hver måned.
Jeg anbefaler at du bestemmer en fast dato du fører tallene dine på. Det spiller ingen rolle når medlemmene dine fornyer sine abonnement, så lenge du alltid fører på samme dato.
På den måten får du en god oversikt over retention for hver måned, og det kan også hjelpe deg til å se trender når du har ført en stund.
Du kan også regne gjennomsnittlig retention for hele året ved å summere hver måned og dele på 12.
Hvis du vil ha tilgang på min mal og laste ned Excel-arket jeg bruker til å føre min retention, får du den som medlem i Businesstrategi.
Vil du lære mer om hvordan du kan beholde medlemmer?
Å fokusere på retention er altså veldig viktig for å vokse og få større inntekt fra medlemsportalen din. Det finnes flere ting du kan gjøre for å få bedre retention, og det har vi jobbet med i Businesstrategi.
I medlemsportalen finner du blant annet minitreningen «5 viktige strategier for å beholde medlemmer i portalen din»
Du finner også en ressurs som hjelper deg til å innføre disse strategiene i sjekklisten «Hvor mange retentionstrategier har du på plass?»
En av strategiene for å gjøre nye medlemmer fornøyde og øke sjansen for at de skal forbli medlemmer, er å ha en velkommen-sekvens.
I Businesstrategi får du hjelp til å lage din egen onboarding ved at du får se hele min velkommen-sekvens og kan bruke den som utgangspunkt.
Guiden «Min onboardingsekvens for nye medlemmer» vil gi deg alt du trenger for å sette i gang med å sette opp og skrive din egen velkommen-sekvens.
Hvis du vil ha tilgang til disse ressursene og hjelp til å jobbe med businessen din, kan du lese mer om Businesstrategi her.
Legg igjen en kommentar