Du har sikkert hørt ting som «Du kan tjene penger mens du sover.» «Bare lag kurset én gang, og selg det om og om igjen uten ekstra jobb.» Eller «Sett opp en evergreen funnel én gang, og så tjener du penger på autopilot.»
Det høres jo fantastisk ut. Men det er ikke sant. Sannheten er at evergreen ikke betyr null jobb.
Det betyr bare at produktene dine alltid er åpne. At folk alltid kan bli med. Og det er én ting som er viktig å huske her. Selv om folk alltid kan bli med, betyr ikke det at de faktisk blir med.
Når noe alltid er åpent, må du faktisk jobbe enda smartere for å få folk til å kjøpe.
Fordi når de kan kjøpe når som helst, ender de fleste opp med å ikke kjøpe i det hele tatt.
Så nei. At du har kurs og portaler som er evergreen betyr ikke at du ikke trenger å jobbe. Du kan ikke lage et kurs én gang, og så slenge beina på bordet og sitte og se på at pengene ruller inn av seg selv.
Det betyr bare at du må jobbe og tenke annerledes enn når du har lanseringer.
Hva du kan og bør gjøre da? Det skal vi se på her i dette blogginnlegget!
Du må skape urgency
Dette er hovedpoenget med å selge noe som er evergreen. Du må skape urgency, fordi det ikke naturlig finnes når noe alltid er tilgjengelig og åpent.
Rent teknisk betyr urgency hast. At noe haster.
For oss gründere handler urgency om å gi folk en god grunn til å kjøpe nå. I stedet for at de utsetter og venter, og kanskje aldri kommer tilbake og faktisk kjøper.
Når du har en vanlig lansering, stenger du dørene. Du har en tidsfrist folk må forholde seg til. Det skaper naturlig urgency. Men når kurset eller portalen din alltid er åpen for innmelding, mister du det elementet.
Derfor må du lage urgency på andre måter når du selger produkter som er evergreen.
Hvorfor urgency er viktig
Det er ikke sånn at businessen din går under uten urgency. Du kan fortsatt selge et godt produkt uten noe form for urgency. Også evergreen.
Men det er ingen tvil om at det vil hjelpe deg til å få flere salg.
Jeg har hatt lanseringer i årevis, siden jeg lanserte mitt første kurs i 2018. Hver gang jeg hadde en vanlig lansering som stengte, sendte jeg alltid en e-post siste dagen og sa at «Nå stenger det, folkens!».
Hva skjedde? Jeg fikk mange salg. Det kunne ofte faktisk være den dagen med flest salg i løpet av hele lanseringen.
Derfor er det viktig å ha urgency, og å finne måter å skape det på selv om du ikke stenger dørene.
Når du selger evergreen men ikke har noe som helst urgency, så blir det veldig ofte sånn:
Folk hører om produktet ditt, og tenker “Hm, dette ser interessant ut! Men jeg har ikke tid nå, jeg skal se på det senere.” Men senere blir til aldri fordi de glemmer det. Det skjer ting som tar oppmerksomheten deres. Ungene roper. Middagen er klar. Hunden skal luftes. Og så glemmer de det.
Og hva skjer da? Du mister et salg, og kunden mister en løsning de faktisk kunne hatt nytte av.
Folk trenger et spark bak
Når et produkt er evergreen og alltid er tilgjengelig, er det så lett å tenke «jeg kjøper senere». Men veldig ofte blir det aldri noe mer av det.
Bare tenk på deg selv. Du har helt garantert en eller annen gang vurdert et produkt og tenkt «Det der ser bra ut!» og hatt lyst til å kjøpe. Men så endt opp med å ikke kjøpe.
Vi gjør det alle sammen. Det er naturlig. Folk er travle. Det skjer så mye annet, og så glemmer de det.
Å ha noe form for urgency kan være det som gjør at folk hopper ned fra gjerdet og prioriterer å kjøpe. Veldig mange sitter nemlig på gjerdet og venter og venter og venter, selv om de vet at de trenger kurset ditt.
Men OBS! Det er ekstremt viktig å huske at urgency ikke betyr å presse folk til å kjøpe. Du skal ikke lure dem til noe.
Vi driver ikke med bro marketing og sleipe triks.
Det handler om å gi dem en grunn til å kjøpe. Akkurat nå. Og det heter FOMO. Fear of Missing Out.
Det er jo det som skjer når vi har vanlige lanseringer. Dørene stenger, og folk kjøper rett før fordi de må ta et valg. De har FOMO. De er redde for å gå glipp av noe, fordi de kan ikke kjøpe det i morgen. Det er kanskje 5 måneder til neste gang.
Men hvordan kan du lage urgency med evergreen? Hvordan lager du FOMO, når du tross alt ikke stenger dørene og kan bruke den naturlige pushen det er?
Don’t worry my dear! Det finnes fortsatt maaange ting vi kan gjøre!
1. Salgstrakter
Dette kommer først, fordi det er på mange måter det viktigste du kan gjøre.
Når du har produkter som er evergreen i businessen din, må du sette opp forskjellige salgstrakter som leder inn til de produktene.
Det er den aller beste og mest effektive måten å sørge for at folk kjøper dem på.
Les mer: Hva er en salgstrakt, og hvordan kan den gi deg mer inntekt i businessen?
Det betyr for eksempel at du lager en freebie som passer til temaet for det du skal selge. I den freebien bygger du så opp rundt det temaet, og så promoterer du det du selger via den. Det kan skje både i selve teksten i freebien, som en egen salgsdel på slutten av freebien og med e-postsekvenser etterpå.
Poenget er at du tiltrekker deg folk som er interesserte i temaet med freebien først, og så selger du dem produktet ditt som løsningen etterpå. Da er det mye større sjanse for at de ser behovet og kjøper.
Les mer: Slik lager du en freebie som gir deg salg med en gang!
Hvis du lager flere slike trakter til produkter som er evergreen, og kanskje også slenger på noen annonser for dem etter hvert, kan du få et system som selger mer på automatikk for deg.
2. Tidsbegrensede bonuser
Selv om du ikke har lanseringer og lukker dørene, kan du allikevel få til den følelsen av urgency. Du kan for eksempel tilby tidsbegrensede bonuser. Det gir folk en ekstra grunn til å kjøpe nå i stedet for å utsette.
Dette har jeg faktisk selv blitt overbevist av som kunde, og det fungerer veldig bra. Da tilby du ekstra innhold hvis de kjøper innen den og den dagen, og hvis de kjøper etter det, får de ikke den tingen.
Det fungerer fordi folk elsker å føle at de får mer igjen for pengene. De liker den følelsen av at de får noe “ekstra”, som andre kanskje ikke får. Og du lager FOMO med en konkret frist, selv om det er evergreen.
Hvordan du kan bruke tidsbegrensede bonuser
Den enkleste måten å gjøre det på, er å tilby noe ekstra som forsvinner etter en viss dato.
Ekstra kursinnhold
Det kan for eksempel være “Meld deg inn før søndag kveld og få en bonusmodul om bla bla gratis.” Da legger du altså til en ekstra modul i kurset om noe relevant innhold.
Eksklusiv support
Du kan også gi tilgang til eksklusivt innhold eller support. Da kan du si: “Bli med før søndag, og få en bonus live Q&A hvor du får svar på alt du trenger å vite med meg neste uke!”
Ekstra innhold
Du kan også legge til ekstra ressurser, for eksempel en mal, sjekkliste eller guidebok som gir ekstra informasjon som de kan trenge.
Det kan for eksempel være at du sier “De første 20 som kjøper får en PDF med ferdige e-postmaler du kan bruke med en gang.” hvis du selger et kurs om e-postmarkedsføring.
Det er viktig å påpeke at vi aldri må gjøre det vanlige innholdet i kurset til bonuser. Folk må få det de trenger i kurset.
Men hvis kurset for eksempel gir dem det de trenger for å komme i gang med e-postmarkedsføring, så kan jeg fint legge til en guidebok med maler de kan bruke, for eksempel.
Det er bonus. Ekstra tilbehør. Det er ikke noe de må ha for å forstå e-postmarkedsføring i seg selv, men det er noe som vil hjelpe dem ekstra.
Begrenset antall
Og du kan også skape den følelsen av urgency ved å begrense antall plasser på en spesifikk bonus eller på produktet i seg selv.
Det kan være at du sier “De første 10 som melder seg på får personlig tilbakemelding fra meg på oppgavene sine.”
Eller du kan si at «Medlemsportalen har et tak på 100 medlemmer for at jeg skal kunne følge opp godt nok, og nå er det bare 8 plasser igjen».
Jeg har brukt den første, da jeg ga en personlig tilbakemelding på Instagram-kontoen til de 10 første som ble medlem i Businesstrategi i en kampanje. Og jeg har selv vært medlem i en portal hvor det var et makstak på 20o medlemmer. Begge deler er vanlig, og funker.
3. Prisøkninger
En annen veldig vanlig måte å skape den følelsen av at de bør kjøpe nå på, er å øke prisen.
Dette er noe jeg har brukt mange ganger, og det funker veldig bra.
Da sier jeg for eksempel «Bli med før søndag og lås prisen til bla bla, den dobler seg mandag morgen!»
Vanligvis er jo problemet at folk ikke har noen konkret grunn til å kjøpe akkurat nå. Bortsett fra at de har lyst på det du selger, så er det ikke noe som gjør at de bør kjøpe det nå.
Med å promotere med at du øker prisen, gir du folk en konkret økonomisk grunn til å kjøpe. Det er penger å spare hvis de ikke venter.
Når de vet at prisen snart skal opp, blir det lettere å kjøpe nå.
Hvordan du kan bruke prisøkninger
Det finnes flere måter du kan bruke dette på, og du kan gjerne teste flere av disse og mikse dem.
Øk prisen gradvis over tid
Dette er noe jeg har gjort med Businesstrategi, og det er veldig vanlig for medlemsportaler fordi de øker i verdi etter hvert som det blir mer innhold.
Da kan du for eksempel si “Prisen øker med 200 kr i måneden fra mandag. Bli med nå, så låser du deg til denne prisen og den vil aldri øke for deg!”
Bruk lanseringspriser
Du kan også gjerne tilby egne priser når du lanserer noe nytt, uansett om det er kurs, portal eller tjenester. Dette er også veldig vanlig, og noe jeg har brukt mange ganger.
Da sier du for eksempel: “Den første uken får du kurset til en veldig rabattert pris! Det er et eget lanseringstilbud til deg som blir med nå. Om 7 dager stiger prisen, og da vil det koste vanlig fullpris.”
Dette gjorde jeg senest da jeg lanserte det nye kurset «Fra kaos til kontroll på 7 dager». Jeg lanserte kurset til halv pris, 199 kroner, de første 3 ukene, og så steg det til vanlig pris på 399 kr. Det er fortsatt en veldig lav pris for kurset, men tilbudet ga et push allikevel fordi at folk kan spare funker psykologisk. Selv om det ikke er så mye.
Bruk rabatter
Det kan være en fin måte å skape urgency på når du har lansering der du åpner og stenger. Alle elsker rabatter. Men du må være bevisst på om du skal bruke rabatter som strategi i businessen din. At det å gi rabatter er noe du gjør.
Jeg har i stor grad valgt å ikke gjøre det, fordi det er ulemper ved det også. Men mange bruker det med suksess.
Da kan du si ting som “Få 20 % rabatt på kurset denne helgen, på mandag går prisen opp til vanlig pris igjen.”
Det kan også være noe du gjør til for eksempel Black Friday.
Bare pass på at rabatter som det ikke skjer for ofte, fordi da mister de litt effekten.
OBS:
Det som er veldig viktig å huske på her, er at du MÅ snakke sant og gjennomføre. Hvis du sier at prisen skal øke, så MÅ du gjøre det når du har sagt at du skal.
En annen ting som er viktig, er at prisen må øke nok for at det betyr noe. Om du øker prisen for en portal med 40 kr i måneden, vil det mest sannsynligvis ikke «svi» nok til at folk blir overbevist. At det betyr nok for dem. Om de må betale 40 kr mer er ikke så big deal.
Om den derimot øker med 100 kr, eller 200 kr, så utgjør det plutselig en mye større sum. Da fungerer urgency bedre.
4. Begrenset tilgang til noe eksklusivt
Du kan få folk til å hoppe ned fra tenke-gjerdet ved å tilby dem noe eksklusivt i en kort periode. Da tenker jeg ikke på ekstra modul eller PDF, sånn som vi snakket om under bonuser.
Jeg tenker på noe større, som er litt mer eksklusivt.
Eksklusivitet gir en følelse av verdi. Det føles spesielt å få noe som ikke er tilgjengelig for alle, hele tiden.
Det fungerer fordi folk føler at de får en fordel og det skaper FOMO. De vil ikke gå glipp av denne eksklusive muligheten.
Hvordan du kan bruke begrenset tilgang til noe eksklusivt
Det finnes flere måter å tilby noe eksklusivt på. Du kan velge det som passer best for deg og din måte å jobbe på. Noen ting er mer tidkrevende, andre fungerer bra om du vil tilby det til mange folk på en gang.
Tilgang til eksklusiv livesending eller workshop
Du kan arrangere en egen livesending eller workshop som bare de som blir med den uken får tilgang til, for eksempel.
Jeg har brukt dette i lansering av Businesstrategi. Da hadde jeg en ekstra livesending der jeg hadde review av medlemmers Instagram-konto og kom med innspill. Sendingen var i gruppa og alle medlemmer kunne se den, men det var bare de som ble med innen den og den datoen som fikk en gjennomgang av sin konto.
Det skaper en grunn til å kjøpe nå, fordi folk ikke vil gå glipp av muligheten.
En lukket gruppe eller mastermind
Dette fungerer kanskje best for kurs og tjenester, ikke medlemsportal, siden portaler som regel har grupper som en del av tilbudet.
Men det du kan si da er for eksempel “Kjøp nå, så får du tilgang til en eksklusiv Facebook-gruppe med personlig support i tre måneder.”
Det er noe eksklusivt. Det er ikke alle som får din support på den måten, uten å betale mange, mange tusen. Det skaper også en sterkere connection mellom deg og kundene dine, fordi de får personlig tilgang til deg over tid.
Personlig tilbakemelding eller coaching
Dette har jeg også gjort i lansering av Businesstrategi. Da sa jeg at «Alle som blir med i Businesstrategi denne uken får en gratis 1-1-samtale med meg, der vi kan snakke om det du vil rundt businessen din».
Du kan også si for eksempel “De første 10 som melder seg på får en personlig tilbakemelding fra meg på arbeidet sitt.”, så kan du gi dem en gjennomgang eller rapport etter at de har sendt inn noe til deg.
Dette fungerer veldig bra for å skape ekstra verdi og urgency.
OBS:
Bare pass på at du ikke bruker for mye tid på å levere dette. Ikke tilby gratis 1-1 hvis du forventer 50 nye kunder. Det er en strategi som fungerer hvis du får 4-5-6 stk. Jeg endte vel opp med 7 til Businesstrategi, tror jeg. Det gikk fint.
5. Sesongbaserte kampanjer
Dette er ikke nødvendigvis noe som passer eller funker for alle, men sesongbaserte kampanjer handler om å benytte deg av spesifikke tider på året eller en relevant ting som skjer ellers.
Dette høres kanskje litt uklart ut, men det er basically bare for eksempel Black Friday eller påskesalg, julesalg osv.
Dette fungerer fordi det er større sjanse for at folk kjøper når de allerede er i en “handlemodus”. I tillegg føles det naturlig at du har et spesialtilbud for den kampanjen/dagen.
Hvordan du kan bruke sesongbaserte kampanjer
Det finnes for så vidt flere måter å bruke dette på, det er avhengig av hva du driver med og hva som passer for din business. Kanskje har din nisje egne dager eller kampanjer du kan utnytte.
Noen eksempler kan være:
Nyttår: «Nytt år, ny start»
Det er perfekt for alt som handler om planlegging, målsetting eller å ta grep. Det kan være alt i fra å begynne med trening, til å slutte å røyke, eller noe helt annet.
Black Friday / Cyber Monday
Det er mange å slåss med når du har tilbud på den mest populære salgsdagen i året, og folk forventer gode tilbud da. Du kan bruke det til å gi en begrenset rabatt eller bonus.
Jeg har sett folk tilby kurs til halv pris, og jeg har også sett flere som bundler produkter for akkurat denne kampanjen. Da tilbyr de for eksempel 4 kurs i en pakke, til en veldig redusert pris.
Det er mange som sier at de selger veldig bra når de har kampanjer til Black Friday.
Våren
For noen kan en årstid gi et naturlig salgspunkt. Våren gir ofte en følelse av ny start. Økt motivasjon, lysere tider. Det kan du bruke som et salgsargument hvis det er relevant for det du driver med.
Så hvis du for eksempel driver med rydding og organisering, kan du lage en kampanje rundt vårfølelsen.
Du kan snakke om ting som: «Våren betyr ny energi og lysere dager. Vil du få den samme friske følelsen hjemme? Legge bak deg den mørke vinteren, og gjøre plass til mer lys og overskudd? Bli med før 1. mars og få en gratis steg-for-steg guide som hjelper deg å rydde til en fresh vårfølelse!»
Så, hvordan bruker du disse strategiene?
Åhh, okei! Det var mange forskjellige strategier og tips! Jeg håper (og tror) at du fant noe som kan funke for deg.
Men hvordan gjør du dette da,? Sånn rent praktisk?
På samme måte som en lansering.
Vi har jo egentlig lanseringer, vi bare kaller det ikke lansering når det er evergreen. Vi kaller det kampanjer.
Så i stedet for en lansering, kjører vi kampanjeperioder, hvor vi setter fullt fokus på ett produkt i en begrenset tid.
Forskjellen er bare at vi stenger ikke dørene,. I stedet bruker vi disse strategiene for å få folk til å kjøpe nå. For å skape FOMO.
Det fungerer på samme måten som en lansering. Vi bygger opp spenning, sender ut e-poster, snakker om produktet på sosiale medier og gir folk en tydelig grunn til å kjøpe. Den eneste forskjellen er at vi ikke sier «dørene stenger». Vi sier at «bonusen forsvinner», eller «prisen stiger».
Poenget er at disse strategiene kan brukes på samme måte for produkter som er evergreen, som en lansering brukes for live produkter.
Det gir oss muligheten til å skape den samme energien og følelsen av urgency som en vanlig lansering har. Det er en veldig effektiv måte å jobbe på, og det funker bra!
Vil du ha hjelpe til å promotere?
Vi har jobbet masse med produktutvikling, lanseringstrategier og salg i medlemsportalen Businesstrategi. Det ligger masse undervisning og venter på deg der, som kan hjelpe deg i dag!
Der får du undervisning, arbeidsbøker som hjelper deg med å jobbe med din business og guidebøker så du kan se eksempler på hvordan jeg har gjort ting i min business. Alt er enkelt, rett på sak og effektivt!
Du får tilgang til alt med en gang du blir med, du får alt dette for bare 349 kr i måneden!
PS: Tidligere kostet Businesstrategi 1097 kr, men jeg har kuttet prisen til 349 kr så flere kan få tilgang.
Legg igjen en kommentar