Instagram er et populært tema. Når jeg spør hva dere vil lese mer om, svarer alltid noen Instagram. Når jeg oppsummerer året er det alltid flere blogginnlegg om Instagram på listen over årets mest leste saker.
Jeg skjønner det. Instagram kan være frustrerende, og forvirrende. Det som fungerte for to måneder siden fungerer kanskje ikke i dag. Det er hele tiden noe nytt å lære.
Men det som alltid går igjen, er ønsket om mer engasjerte følgere.
Selv om vi selvfølgelig ønsker å få så mange følgere som mulig, så er det enda viktigere at de følgerne vi har er engasjerte i innholdet vårt.
Les mer: Antall følgere og lesere er ikke det viktigste for bloggen din
Men hvordan kan du få til det? Hvordan får du flere og mer engasjerte følgere på Instagram?
Interessant med andre erfaringer
Jeg har på ingen måte fasiten. Det finnes både mange forskjellige måter å drive en Instagramkonto på, og mange forskjellige erfaringer med hva som fungerer.
Selv synes jeg det er både interessant og spennende å høre hvilke erfaringer andre typer kontoer og bloggere gjør seg, og derfor har jeg invitert en av mine studenter i Skrivemaskinen til å skrive et gjesteinnlegg om hvordan du får flere og mer engasjerte følgere på Instagram.
Nina Lyseggen er PT, og det er ikke tilfeldig at jeg har spurt henne.
Hun jobber mye og aktivt med Instagram, og over 10.000 følgere på sin Instagramkonto, som du finner her.
(Hun blogger også, og du finner bloggen hennes her.)
Nina prøver og tester, analyserer og studerer og har lært mye de siste årene. Derfor har hun mange gode tips og råd til deg, om hvordan du kan få både flere følgere og mer engasjement på Instagram.
Her er Nina Lyseggens 13 tips til mer engasjerte følgere på Instagram:
1. Innse at ting tar tid
Og ikke bare tar det tid, men du må faktisk gidde å gjøre jobben over tid. Dette er kanskje den største utfordringen, for det hjelper jo ikke å bare vite hva du skal gjøre – du må ha evnen til å gjennomføre over tid.
2. Bruk bioen din på en god måte
Og med det så mener jeg at du må være lett å finne! Hvis du ser på profilen min, så bruker jeg navnet mitt som brukernavn. Der du kan skrive inn navn, har jeg valgt å skrive: «PT Sats CC Vest | Matglede».
Slik sørger jeg for at om noen går inn på Instagram og søker på «sats pt», «cc vest», «matglede» «pt cc vest» eller rett og slett søker på navnet mitt, så vil jeg dukke opp i søkeresultatet! For min del, så ønsker jeg jo at jeg skal være lett å finne for de som ønsker PT i Sats.
Har du en nettside, så bør du også linke til denne i bioen, og legge inn så det er enkelt for andre å nå deg, ved å trykke på «send e-post». (Det må du ha bedriftprofil for å kunne legge inn)
3. Vær ærlig med deg selv om hvorfor du ønsker flere følgere
Er det fordi du ønsker å bli en influencer? Ønsker du å skape en bedrift? Skal du selge noe? Svaret på dette, vil også hjelpe deg med motivasjonen for å jobbe med Instagram. Samt hva du skal dele.
4. Finn ut av hvem målgruppen din er
Dette kanskje noe av det aller viktigste! Ønsker du å nå damer på 30-40 år som bor i Lillestrøm og interessert i mote så må du jobbe annerledes enn om du ønsker å nå menn i 50-60 årene som drømmer om reise til USA på MC-tur.
Sistnevnte er vel kanskje ikke å finne på Instagram heller? Er målgruppen din i Norge, så skriv på norsk. Nesten uansett, vil jeg anbefale å skrive på norsk. Det er mer autentisk, og vi stoler oftere på det vi «kjenner».
Du kan lett fremmedgjøre deg selv ovenfor en stor andel av målgruppen din, om du skriver på engelsk. Og helt ærlig, ønsker jeg å følge engelske influencere, så er sjansen stor for at jeg heller følger en amerikansk autoritet på det området, enn en norsk som er «midt på treet».
5. Still deg selv spørsmålet: «Ville jeg fulgt meg?»
For vi må jo gjerne ha en grunn til å følge deg. Gir du noe av verdi? Lærer du bort noe? Er du underholdende? Er du morsom? Er du en autoritet innen ditt felt? Tar du gode bilder? Skriver du gode tekster? Inspirerer du? Eller deler du bare masse tilfeldige greier?
Om jeg følger deg fordi jeg digger oppskriftene dine, så er jeg ikke interessert i masse bilder av barna dine. Og det er noe som fort får meg til å trykke «unfollow», jeg er rett og slett ikke interessert i barna til fremmede.
6. Kommunikasjon og relasjoner
Dette er en så viktig del av sosiale medier, og noe som det er lett å glemme i iveren etter å bli sett. Det er jo ikke noe stress å legge ut en selfie med caption: «Endelig sommer!» – men engasjerer det egentlig? Bidrar det til å skape relasjoner til følgerne dine?
Njæh, det bidrar jo ikke engang til kommunikasjon, for hva skal de kommentere? «Åh så pen du er!»? Tenk over hva du skriver, og still gjerne spørsmål! (Jada, jeg vet det kan føles kleint om ingen svarer, men det er antagelig ingen andre enn du som tenker over det uansett!) Og for all del, alltid svar på alle kommentarer og DM-er du får!
7. Det handler om å gi, ikke om å få
Klisjé kanskje, men jo mer du gir jo mer vil du også få. Lik og kommenter bildene til andre, og da mener jeg genuine kommentarer. Ikke bare kommenter på masse random bilder med «fint bilde!».
Ser du et bilde med en tekst som engasjerer deg, så la deg engasjere nok til å kommentere. På sikt vil dette føre til flere gode relasjoner, og flere mennesker vil oppdage deg.
8. Hashtags
Det er fortsatt mye å hente på å bruke gode hashtags. For noen måneder siden var jeg så heldig å få teste en betafunksjon fra Instagram, hvor jeg fikk se hvor mange visninger de ulike hashtagsene jeg brukte bidro med. For meg var det en skikkelig øyeåpner!
Gjør litt research, finn ut hvilke tagger målgruppen din søker på og finn tags i ulike størrelser. Havner du på topp på en tag gir det økt rekkevidde, og større sannsynlighet for å havne på «utforsk», som igjen gir større sjanse for flere følgere. Bruk også gjerne hashtags til å finne andre mennesker, lik bildene til andre som bruker den tagen og legg igjen noen kommentarer hos de som engasjerer deg.
9. Bruk bedriftsprofil
Bytt til bedriftsprofil og koble Instagramprofilen din til Facebooksiden din, slik at du får tilgang på statistikk. Da kan du nemlig se hvor mange mennesker du når med de ulike postene og ser hva du bør poste mer av, og hvilke poster du fint kan droppe! Her kan du også se hvilket tidspunkt som er best for din profil å poste.
Les mer: Bør du velge privatprofil eller bedriftsprofil på Instagram?
10. Lag innhold som andre ønsker å dele
For noen år siden hadde jeg samarbeid med en bedrift, som forøvrig ikke var så godt betalt, men de delte mitt innhold med direktelink til min Instagramkonto fra sin Facebookside med over 80.000 følgere. Det ga meg flere følgere.
For å ta et nylig eksempel, så skrev jeg for kort tid siden et innlegg om hvordan folk jukser på Instagram på min blogg. Dette innlegget ble delt av Blogg Bedre, Bedre Bedrift og Hvitelinjer, noe som resulterte i at jeg hoppet fra 42. plass på topplisten i Norge på Nouw til 18. plass over natten!
Det ga meg ikke flere følgere, men siden jeg kom såpass høyt på blogglisten så gjør det gjerne at flere oppdager meg der.
Ellers så ser jeg det veldig tydelig når jeg reposter andres innlegg på Instagram stories. Hvis jeg deler noe som jeg genuint ble engasjert av og som også treffer målgruppen min, så får den personen veldig mange profilbesøk! Men det betyr ikke nødvendigvis at personen får så mange flere følgere, fordi det kommer jo an på hva slags innhold som ligger på profilen.
11. Bruk stories, og lag gode høydepunkter
Stories er kommet for å bli, og her kan du dele alt mulig du ikke føler passer i feeden. Her kan du med fordel spre innhold litt utover dagen, slik at du til enhver tid ligger lett synlig på toppen av feeden når folk kommer inn på Instagram. Men ikke overdriv, blir det FOR mye så sveiper vi videre.
Les mer: 10 spørsmål og svar om Instagram stories
12. Ikke del hva som helst, bare for å ha noe dele
Det er bedre med litt færre bilder i feeden, enn for mye «ræl».
13. Planlegging
Bruk gjerne apper som feks Planoly for å forhåndspublisere innlegg. Du behøver ikke å forhåndsplanlegge alt, selv gjør jeg det faktisk sjelden. Men det er veldig lurt å ha litt ferdig innhold i «banken» til tider hvor du har mindre tid til å lage nytt innhold.
Les mer: Hvilket verktøy er best for å forhåndsplanlegge på Instagram?
Det var Nina Lyseggens 13 tips til deg! Jeg håper du vil bruke dem for å få flere og mer engasjerte følgere på Instagram.
Fortell meg gjerne, lærte du noe nytt av Nina?
Vil du lære å jobbe smartere så du får bedre resultater?
Det kan jeg hjelpe deg med. Å jobbe strategisk vil gjøre at du får mer ut av det du gjør og bedre resultater i businessen din.
I medlemsportalen Businesstrategi får du strategier for å bygge og drive en solid, strategisk og smart business.
Les mer om medlemsportalen og hvordan den vil hjelpe deg til å få en mer solid business med bedre resultater her
Dette var gode tips! Veldg bra å oppfordre til ekte engasjement, føler veldig mange bare fokuserer på «vær aktiv» på andres profiler, uten å presisere at aktivitet på andres profiler også må ha et innhold! Takk! 🙂
Så bra at du synes det! ? Og ja, synes også at engasjementet bør være ekte. Det er slik man bygger gode forhold og gjør slik at folk kanskje blir interessert tilbake.
Tusen takk for mange fine tips! Tar noen umiddelbart i bruk ?
Så gøy å høre! ? Glad for at vi kunne hjelpe.
Hei.
Takk for gode tips.
Jeg trenger litt hjelp og forsøker å spørre her.
Jeg har et bilde i instastory som bufrer/ har hengt seg opp – det står ‘publiserer. Slik har det stått i 5 dager nå, og jeg får ikke opp valg om å slette, kun å lagre.
Nå har jeg vansker med å få publisert innlegg i ferden min også (tror det skyldes storyen). Og jeg får heller ikke åpnet mine andre instagramkontoer.
Har du noen raske råd til meg?
Legger ut daglige innlegg.
Jeg hadde en slik bug for et par år siden, det kom hver gang jeg prøvde å bruke en GIF. Du må tømme appens minne. I innstillingene kan du fjerne data og tømme minne til hver enkelt app. Da forsvinner den. Du må logge inn på nytt på Instagram etterpå. Det løste problemet for meg, i alle fall, håper det virker for deg også ?