E-post er det viktigste verktøyet du som businesseier har. Det finnes faktisk ikke noe som er viktigere for en suksessfull business, enn e-post.
Hvorfor jeg sier det, kan du lese her: Alt du trenger å vite om e-postlister
Men i tillegg til å faktisk ha en e-postliste, er det vel så viktig å velge riktig e-postsystem. Altså tjenesten du skal bruke for å sende e-postene og samle adresser.
Det finnes mange forskjellige tjenester, som har sine svakheter og styrker. Det er viktig å velge en bra leverandør, fordi det er med og påvirker hvordan listen din gjør det.
Det er derfor jeg har valgt å bruke Kit i stedet for MailChimp.
Hvis du vil teste Kit gratis, kan du bruke min lenke: Test Kit* her!
Hvorfor jeg valgte Kit i stedet for MailChimp
Mailchimp er fortsatt et av de mest brukte systemene for gründere. Og det er helt fint å starte med hvis du bare skal teste ut e-postmarkedsføring. Jeg brukte det selv både i min tidligere jobb som kommunikasjonsrådgiver og da jeg drev den første bloggen min. Det fungerte helt greit til enkle nyhetsbrev.
Men etter hvert som jeg begynte å jobbe mer strategisk og ville bygge noe større, ble det tydelig at Mailchimp ikke var nok.
Jeg ville tagge abonnenter basert på interesser, sende e-poster automatisk, sette opp smarte salgstrakter og bruke e-post som et smart verktøy. Ikke bare sende ut et nyhetsbrev nå og da. Og det var ikke så enkelt med MailChimp.
Jeg skjønte at jeg trengte noe mer avansert.
Jeg visste at jeg ville gjøre business på ordentlig, og at jeg kom til å bygge e-postliste som et viktig verktøy. Derfor valgte jeg å bruke Kit helt fra starten av i denne businessen. Jeg ville ha et system som gjorde at jeg kunne jobbe smart og profesjonelt, selv om jeg ikke hadde tusenvis av abonnenter. Eller kroner…
Med Kit fikk jeg det jeg trengte. Muligheten til å tagge og segmentere, sende ut freebies, sette opp automatiske sekvenser og lage forskjellige salgstrakter som sender folk til forskjellige produkter. Hurra!
Hvorfor er Kit bedre?
Åh, hvor skal jeg begynne?
Det er så mange gode sider og styrker ved Kit, jeg kan snakke i timevis om det. Men for å gjøre det enkelt for deg, har jeg delt dem opp i punkter nedover. Her tar jeg for meg alle de forskjellige funksjonene og ting som gjør at jeg synes Kit er den beste tjenesten for gründere.
Du betaler bare én gang for samme e-postadresse
Dette en av grunnene til at jeg byttet fra Mailchimp til Kit.
Hos Mailchimp kan du ende opp med å betale flere ganger for den samme personen. De bruker nemlig det som kalles listebasert system. Det betyr at hver gang du lager en ny freebie, så må du lage en helt ny liste. Når noen melder seg på en liste, telles de som én abonnent.
Men hvis de også melder seg på en annen freebie, telles de som en ny abonnent. Selv om det er samme person og samme e-postadresse.
Så hvis den samme personen laster ned tre ting fra deg, regnes de som tre abonnenter, og tar opp tre plasser i abonnementet ditt. Det sier seg selv at det blir både dyrt og rotete.
Kit fungerer helt annerledes. Der har du én samlet liste, og alle som melder seg på lagres kun én gang. Uansett hvor mange freebies eller skjemaer de bruker. Du kan fortsatt tagge dem med hva de har lastet ned eller hva de er interessert i, men du betaler bare én gang for hver e-postadresse.
Det vil si at du aldri betaler flere ganger for samme personen.
E-postene dine kommer oftere frem
Det hjelper jo ikke med en superbra e-post, hvis den ikke kommer frem. Derfor er det så viktig at e-postsystemet du bruker gjør det lettere for e-postene dine å faktisk nå frem.
Hos Kit er utgangspunktet at e-postene skal være enkle og rene, og det er det en grunn til.
E-poster som er fulle av store maler, mange bilder og masse lenker og bokser, blir ofte tolket som reklame når de kommer i innboksen til folk. Og da øker sjansen for at de havner i spamfilteret.
Kit har derfor valgt å gå for stort sett tekstbaserte e-poster, som ser mer ut som vanlige e-poster.
E-poster med bare tekst blir oftere lest, fordi leserne føler at e-postene er mer personlige, som om den kommer fra en venninne.
I tillegg er Kit veldig opptatt av at hele systemet skal ha et godt rykte hos e-postleverandørene. Hvis noen brukere har ekstremt lav åpningsrate over tid, kan kontoen faktisk bli midlertidig stengt for å beskytte alle oss andre. Og det er jo egentlig ganske bra! Det betyr at våre e-poster ikke blir “dratt ned” av folk som sender ut masse søppel.
Så ja, jo enklere e-postene dine er, jo større sjanse er det for at de kommer frem og faktisk blir lest.
Skjemaer
Det er enkelt å lage et skjema. Du velger ny på forsiden, så tas du til oppsettet av skjemaet. Her velger du om du vil ha landingsside eller skjema. Deretter kan du velge mellom flere forskjellige typer og stiler.
Deretter velger du hvordan skjemaet skal se ut. Du kan endre tekst, og enkelt sette fargene til dine egne farger.
Så velger du ting som om de skal motta en e-post når de har meldt seg på, og det er her du enkelt kan legge ved filen du vil gi bort. Du kan også finne koden for å legge inn skjemaet på bloggen eller nettsiden din, kopiere det og en del andre ting.
Tagger og segmenter
Dette er noe av det jeg elsker mest ved Kit! Du kan tagge abonnentene med akkurat det du vil. Ved å tagge dem, kan du dele dem inn etter ting som interesser, bosted, om de har kjøpt noe, hva de har lastet ned osv.
Du legger inn tagger selv, ved å lage regler. Du sier for eksempel at hvis noen laster ned skjemaet om Google Analytics, så får de taggen statistikk og Google Analytics. Eller hvis noen melder seg på Instagramutfordringen, så får de taggen Instagram, sosiale medier og gratis utfordring.
Du kan også bruker tagger til å si når noen har tatt et kurs, kjøpt noe, eller gjennomført en e-postserie.
Du kan så bruke taggene til å lage segmenter. Altså grupper av personer. For eksempel alle som er interesserte i sosiale medier. Da kan du legge inn taggen sosiale medier på alle skjemaer som har noe med sosiale medier å gjøre. Så lager du et segment med taggen sosiale medier. Da kommer alle som er interessert i sosiale medier inn, uansett hvilket skjema de valgte.
Du kan så bruke dette segmentet til å sende e-poster til alle de adressen. Du kan også ekskludere dem. For eksempel hvis du lager et segment med alle som har kjøpt noe, så kan du sette ekskluder når du sender en salgs-e-post. De trenger jo ikke høre om noe de allerede har kjøpt.
Sekvenser
Dette er også en av de tingene jeg bare elsker ved Kit, og som jeg bruker veldig mye. En sekvens er en serie med e-poster som sendes ut automatisk. Du kan altså sette opp en hel rekke med e-poster som sendes av seg selv, uten at du trenger å gå inn og sende!
Du kan sette sendingen til spesifikke dager, og du kan sette hvor lenge neste e-post skal sendes etter den første. Nyhetsbrevet mitt sendes for eksempel hver tirsdag kl. 19.
Du kan også bruke tagger og segmenter til å inkludere eller ekskludere folk som skal motta e-posten. Det betyr at du kan tagge for eksempel alle som har kjøpt kokeboken din med «Kjøpt». Så lager du en sekvens med e-poster som reklamerer for kokeboken din, og ekskluderer dem som har kjøpt fra serien slik at de slipper å få salgse-postene dine når de allerede har kjøpt boken. Genialt!
Hvis du vil teste Kit, kan du bruke min lenke: Test Kit* her!
Broadcasts
Dette er helt vanlige e-poster, som du sender når du vil til hvem du vil. Du oppretter en broadcast, velger hvem den skal sendes til eller hvem som skal ekskluderes. Så skriver du inn innholdet, og velger enten «send nå», eller så kan du planlegge den til senere. Superenkelt og raskt!
Du kan også A og B-teste emnefeltet.
Det vil si at du kan skrive inn to forskjellige emner og se hvilken som gjør det best. Hva som gjør at folk åpner e-postene dine.
Da sender den det ene emnefeltet til en prosentandel av dem du vil sende til, og det andre til en tilsvarende prosentandel. Så ser den på hvilket emnefelt som gjør det best (flest åpner). Etter 4 timer sender den så ut e-posten med det emnefeltet som vant til resten av de du vil sende e-posten til.
Du får også rapport etter at e-posten er sendt. Her kan du se åpningsprosent, klikkprosent, hvor mange som har meldt seg av og hvilke lenker de har klikket på, hvis du har flere. Du kan også se hvem på listen din som har åpnet den og hvem som har klikket.
I tillegg kan du sende e-posten på nytt til alle som opprinnelig fikk den, men ikke åpnet den.
Automatisering
Det er denne funksjonen som gjør at Kit blir så ufattelig bra. Den syr alt sammen. Gjør at du kan få alt til å fungere.
Automatiseringen består av regler du setter opp, som bestemmer hva som skal skje.
Du kan lage tagger, og så lage en regel som sier hva som skal skje med de som får den taggen, for eksempel.
Si at noen får taggen «kjøpt», så setter du opp en regel som sier at alle som får taggen kjøpt skal sendes til e-postsekvensen «kjøpt». Der har du laget en serie med e-poster som sier tusen takk for at du har kjøpt, tips og råd til bruk av boken, reklame for andre bøker du selger, osv.
Du kan sende abonnentene fra én sekvens til en annen. Legge til tagger, fjerne tagger. Ekskludere og inkludere.
Kit har også en visuell automatisering, som gjør at du kan sette opp stier som viser hva som skjer når folk gjør ting og trigger tagger og regler. Her ser du for eksempel hva som skjer når noen laster ned noe via et skjema som har noe med sosiale medier å gjøre, hos meg.
Alle de røde feltene øverst er skjemaer som gir bort noe relatert til sosiale medier.
Så får de forskjellige tagger, det er de grønne merkelappene. De får først litt forskjellige tagger etter hvilket skjema de har brukt, og så får de alle en felles tag som sier at de nå er sendt til den første sekvensen jeg sender. Det er en velkomstserie der jeg forteller litt om meg selv.
Deretter sendes de til velkommenserien, den grønne konvolutten. Når de er ferdig med den, sier automatiseringen jeg har satt opp at de sendes til det ukentlige nyhetsbrevet mitt, og de får taggen som sier at de er i nyhetsbrevserien min.
Det er nesten ikke grenser for hva du kan få til med automatiseringen!
Hvis du vil teste Kit, kan du bruke min lenke: Test Kit* her!
Veldig detaljert kundebase
Fordi du kan tagge og segmentere, kan du få veldig mye informasjon om hver enkelt person på listen din. I oversikten over abonnenter, kan du klikke deg inn på en konkret profil og se alt knyttet til den personen.
Du kan se hvilke skjemaer de har meldt seg på, hvilke sekvenser de er påmeldt eller avmeldt, hvilke segmenter de er i, hvilke tagger de har, og om de har åpnet og klikket på e-postene dine.
Du kan sende veldig personlige e-poster
Fordi du kan tagge og segmentere, kan du sende veldig personlige e-poster. Du kan sende e-post til folk som har kjøpt noe og takke, du kan sende reklame for noe du selger til akkurat de som er interessert i det temaet, og du kan la folk velge hva slags e-poster de vil motta fra deg.
Det gjør at du kan skrive ting som «Hei, jeg ser at du har kjøpt xxx. Jeg ville bare sende en e-post og si tusen hjertelig takk!».
Eller «Hei, jeg ser at du har tatt min målgruppe-challenge, nå lanserer jeg et kurs om målgruppe, og hvis du er interessert, kan du lese mer om det her».
Ved å være så konkret og spesifikk, føler leseren at du virkelig snakker til og med dem, ikke til en stor masse med mennesker. Det gir et mer personlig forhold, som også øker sjansen for salg.
Pris
Kit har fortsatt en gratisversjon, og den er faktisk ganske bra. Du kan lage skjemaer, sende nyhetsbrev, ha én automatisering og bygge e-postliste helt gratis. Det er noen begrensninger, men du får testet systemet skikkelig før du eventuelt bestemmer deg for å oppgradere.
Betalt plan starter på $29 i måneden (ca. 310 kr) for opptil 1000 abonnenter. Da får du tilgang til alle de viktigste funksjonene: ubegrenset antall skjemaer, sekvenser, automatiseringer, tagger og segmenter.
Det som er fint, er at du ikke må opp på en dyrere plan for å få tilgang til de smarte funksjonene. Det er kun størrelsen på listen din som bestemmer prisen, ikke hvilke verktøy du kan bruke.
Hvis du trenger mer avansert funksjonalitet, som for eksempel å redigere lenker etter at e-posten er sendt, bruke abonnent-score eller ha teamkontoer, kan du oppgradere til deres Creator Pro-plan. De fleste som driver en liten business trenger ikke det, men det er fint å vite at det finnes hvis du vokser og får mer komplekse behov.
Enkelt å bruke
Oppsettet til Kit er veldig intuitivt og enkelt å forstå. Det er enkelt å lage nytt skjema, å lage landingsside og se på abonnentene.
Det er en veldig stor fordel fremfor MailChimp. Jeg synes det er utrolig forvirrende, og må lete lenge for å finne det jeg leter etter. Hvor jeg kan legge inn filen de skal motta når de melder seg på. Hvilken e-post som sendes når. Hvor jeg finner den e-posten.
Fantastisk til å lage utfordringer og kurs
Fordi du kan lage automatiske sekvenser som går ut etter et visst antall timer eller dager, er det helt nydelig enkelt å lage en utfordring eller et lite kurs med Kit . Min gratis branding challenge er en slik sekvens i Kit .
Jeg har laget en serie med e-poster, og satt når de skal sendes ut. Den står bare og går av seg selv, og jeg trenger ikke gjøre noe som helst bortsett fra å svare på e-poster når noen av deltakerne svarer på mine.
Statistikk for hvert skjema
Det er utrolig nyttig å kunne se hvordan hvert skjema gjør det. Du kan se hvor mange som har besøkt/sett skjemaet og hvor mange som har meldt seg på, og du får konverteringsraten ferdig utregnet.
Det hjelper til at du kan se hvordan for eksempel landingssiden din gjør det, eller hvor bra teksten på skjemaet ditt er. Hvis det er mange som besøker, men få som melder seg på, betyr det kanskje at du må endre litt på teksten, bildene eller noe annet for å få opp konverteringsprosenten.
Det er laget spesifikt for bloggere og gründere
Kanskje det mest grunnleggende som gjør at Kit er så bra, er at det er laget for oss små gründere og fagbloggere. Det er et system som er spesifikt rettet mot oss, ikke store bedrifter.
Nathan Barry, som er sjefen og har laget systemet, er selv en blogger. Han lagde Kit fordi han merket at han ikke kunne gjøre det han ville med de systemene som eksisterte.
Det gjør at de har hatt fokus på å lage funksjoner som vi gründere trenger. Vi vil tagge leserne med interesser, sende dem frem og tilbake mellom e-poster og salgssekvenser og skape et godt og mer personlig forhold. Det er ikke nødvendigvis det store firmaer som Norgesgruppen, Nille eller Kid er opptatt av. For dem passer andre systemer bedre.
Hjelpsom kundeservice
Kit har kundeservice på e-post og chat. Chatten er ikke alltid pålogget, det kan ta en time eller to før de svarer, men det pleier å gå ganske raskt.
De er hjelpsomme og hyggelige, og jeg har stort sett fått hjelp fra dem mange ganger til stort og smått.
I tillegg har Kit en database med mange artikler som viser deg hvordan du gjør forskjellige ting, for eksempel å importere kontakter fra MailChimp til Kit .
Konklusjon
Som du ser, er Kit et ufattelig kraftig verktøy.
Det gjør at vi vanlige gründere har råd til å bruke avanserte tjenester og systemer som tidligere var forbeholdt de store bedriftene med mange tusen på listene sine. Man trenger ikke tusenvis av abonnenter på listen sin for å tjene penger. Du kan få en grei inntekt med en liten liste. Det handler om hvordan du bruker og pleier den listen.
Og jeg mener helt ærlig at Kit er et veldig viktig bidrag til å gjøre det på den beste måten.
Det er ikke fordi jeg er affiliate, at jeg anbefaler Kit. Jeg ble affiliate fordi jeg allerede anbefalte det.
Det var ingen tvil om at dette var riktig verktøy for meg helt fra begynnelsen av, og jeg har vært overbevist og stor fan fra dag én. Jeg både tror og håper at du også vil like det og oppleve bedre resultater ved å bruke Kit.
Har du noen spørsmål? Ikke nøl med å ta kontakt! Jeg hjelper deg gjerne.
Hørtes ut som et veldig bra system. Og kult med automatisk tagging av brukere osv. Vi bruker MailChimp i dag, og bruker i større og større grad automasjonsmulighetene. Veldig fint å vite at alle nye på en liste får en mailsekvens. Vi har ulike lister for ulike interessert – framfor å ha alle i en liste og tagge. Syns det funker OK. Fordelen med MailChimp for oss er at det kan integreres i nettbutikken – og da kan vi sende ut forslag til nye produkter basert på tidligere kjøp etc. Men ConvertKit virker veldig spennende å teste.
Hei Stine! Ja, det er et bra system, digger alle mulighetene det gir meg. MC kan også fungere bra, særlig etter at de åpnet automasjonen for alle, men for min del ble det fortsatt tungvint og vanskelig med alle listene og hvor separat alt er hva hverandre. Du kan integrere CK i mange nettbutikker, feks WooCommerce, men hvis du bruker norsk nettbutikk er den nok ikke integrert. Men det finnes mye man kan gjøre uansett, med å legge inn regler som tagger osv. Bare spør hvis du lurer på noe konkret, jeg svarer gjerne eller hjelper til å med å finne ut av det 🙂