Å drive business er ikke for pingler! Det må jeg virkelig si. I løpet av 2020 har det vært så mange endringer i businessen min, at jeg nesten ikke kan tro det. Og nå avrunder jeg året med at medlemsportalen Blogg til Business bytter navn.
Men, hvorfor gjør jeg egentlig det? Og hva skal den hete?
En strategi må alltid tilpasses
Jeg elsker å legge planer. Mer eller mindre alt jeg gjør er nøye gjennomtenkt og en del av en strategi. Jeg vet hva jeg skal gjøre når og hvorfor langt fram i tid. Det er fordi jeg vet hvor mye det har å si for at ting fungerer, og for at jeg får de resultatene jeg ønsker. At jeg jobber med de riktige tingene. De riktige strategiene.
Å jobbe strategisk er noe av det viktigste når du vil ha resultater.
Og det betyr også noen ganger at man må gjøre endringer i planene.
Det å ha lagt en plan og strategi betyr ikke at den er skrevet i stein. Å jobbe strategisk betyr egentlig mest av alt å sørge for at det du gjør fungerer og drar i riktig retning. Og når du ser at det ikke gjør det, er du som gründer helt nødt til å tilpasse planene og strategiene. Du må gjøre nødvendige endringer for å sørge for at strategien fortsatt virker best mulig.
Det er det som har skjedd med Blogg til Business nå. Det er derfor Blogg til Business bytter navn.
Ordet blogg står i veien
Jeg hadde hatt navnet Blogg til Business på notatblokka omtrent siden jeg startet businessen i 2016. Jeg trodde opprinnelig at jeg skulle lage et kurs som het det, men jeg visste med en gang jeg begynte å planlegge medlemsportalen at den skulle hete det.
Jeg skulle hjelpe bloggere å bygge en business av bloggen. Å gjøre bloggen til en business.
Fra blogg til business.
Portalen åpnet dørene for første gang i august 2019.
Les mer: Slik er medlemsportalen min! Pris, navn, innhold og alt du trenger å vite
Siden da har både medlemsportalen, businessen min og jeg gått igjennom store endringer og utviklet seg mye. Jo mer jeg har lært og jobbet, jo mer har jeg innsett hva jeg er best til og hva jeg elsker mest å jobbe med. Og også hvem jeg liker best å hjelpe og med hva.
Det gjorde at jeg innså at jeg måtte endre navn på businessen min fra Blogg Bedre til Lene Gunvaldsen.
Les mer: Fra Blogg Bedre til Lene Gunvaldsen – hvorfor jeg rebrandet og byttet navn
Hovedårsaken var at jeg har utviklet meg fra å ville hjelpe alle bloggere til å bli bedre bloggere, til å fokusere på å hjelpe gründere og fagbloggere å bygge en mer strategisk business.
Det er ganske stor forskjell på de to målgruppene og fokuset, og da endte jeg opp med at ordet blogg sto i veien. Folk skjønte ikke at jeg jobbet med dem som vil bygge business, de trodde jeg kun hjalp bloggere. Derfor endret jeg navn på businessen.
Og det er årsaken til at jeg også nå må endre navn på medlemsportalen.
Mange tror det er en bloggportal
Også for medlemsportalen viser det seg at ordet blogg står i veien. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har måtte svare på spørsmålet «Er den bare for bloggere?».
Jeg vet at folk som er riktige for portalen ikke har blitt medlem fordi de tror den er for bloggere. De tror det er en bloggportal, ikke en businessportal.
Denne tilbakemeldingen fikk jeg etter forrige lansering, da jeg sendte ut spørreskjema og spurte hva årsaken var til at folk ikke hadde blitt med:
Disse kommentarene er ikke unike, på noen måte. Jeg har fått mange slike spørsmål og tilbakemeldinger.
Og da må jeg ta grep.
Jeg klarer ikke snakke fram endring
Jeg har tenkt en god stund på om jeg må endre, men jeg hadde egentlig ikke tenkt å endre navn ennå. Jeg ville la det nye businessfokuset mitt som Lene Gunvaldsen feste seg og få tid til å vise at portalen handler om business, ikke blogging. Å snakke om endringene, vise at portalen ikke er bloggportal.
Men så innså jeg at det ikke fungerer. Jeg har nemlig allerede forsøkt det, lenge.
I månedsvis har jeg snakket om at medlemsportalen ikke handler om blogging. At det er fokus på å bygge business.
Jeg har info om det på salgssiden, jeg har snakket om det på livesendinger, jeg har postet innlegg på Instagram og Facebook om det, og skrevet det i e-poster og blogginnlegg.
Men det hjelper ikke. Jeg får fortsatt slike tilbakemeldinger som etter den siste lanseringen.
Navnet på produktet er altså så overstyrende. Det er det folk ser og husker. Det de forbinder medlemsportalen med.
Og da er jeg nødt til å endre navn.
(By the way, det viser hvor ufattelig viktig det er med et godt og riktig navn når du lager onlinekurs og medlemsportal.)
Les mer: 5 grunner til at du bør lage et onlinekurs
Det nye navnet blir….
Akkurat som med Blogg til Business, så er det nye navnet et ord jeg har hatt i bakhodet lenge.
Det nye navnet er: Businesstrategi
Jeg liker det veldig godt. Det er kort, enkelt og rett på sak. Det er lett å si, og det fungerer også bra for medlemmene å si «jeg er medlem i Businesstrategi».
Det er et ord som beskriver innholdet og medlemsportalen mye bedre, og jeg tror det vil ha stor effekt på både hvordan den oppfattes og hvem som tenker at den er riktig for dem.
Du trenger ikke lure på hva fokuset er, og hva du får. Navnet sier det.
Medlemsportalen endres ikke
Navneendringen får ingen konsekvenser for dem som allerede er medlem, fordi medlemsportalen består akkurat som den er. Den endres ikke. Det eneste som endrer seg er navnet.
Jeg endrer jo navnet fordi det ikke speiler innholdet. Innholdet handler allerede om å bygge business. Vi jobber med onlinekurs, medlemsportal, Facebookannonser, salgstrakter, e-postlister og alle de andre tingene som trengs for å bygge business.
Om noe, så blir medlemsportalen bare enda mer fokusert og bedre fordi alt nå henger sammen og tiltrekker seg de riktige medlemmene.
Det blir selvfølgelig noen kosmetiske endringer inne i portalen. Navnet i portalen vil endre seg, og jeg skal pusse opp alt innholdet som ligger der. Jeg legger inn ny logo i videoene, endrer litt på fargene slik at de matcher den nye brandingen min og redesigner litt forsidebilder og slikt.
Alt dette er kun kosmetisk, og det vil gi medlemmene en enda bedre opplevelse inne i portalen.
Jeg er allerede i gang med å gjøre endringer, og Blogg til Business bytter navn offisielt fra 1.12.2020.
Hva tenker du?
Ser du annerledes på medlemsportalen min nå? Kanskje du var en av dem som trodde at portalen var for bloggere, om blogging?
Jeg vil veldig gjerne høre fra deg i kommentarfeltet hva du tenker om endringen og hvordan portalen nå vil fremstå.
Kanskje du nå ser at den er riktig for deg?
I så fall må du veldig gjerne sjekke den ut på nytt, du kan lese mer om portalen og innholdet her.
Portalen åpner bare noen få ganger i året, og du kan sette deg på ventelisten her slik at du får beskjed når jeg slipper inn nye medlemmer igjen.
Jeg gleder meg vilt til å bruke det nye navnet og til å endelig kunne treffe og hjelpe dem som medlemsportalen min faktisk er laget for!
Legg igjen en kommentar