Noen ganger er Facebook til å bli gal av. (Mange ganger…)
Akkurat når du føler at du endelig har skjønt hva som funker og fått litt rekkevidde igjen, så endrer de algoritmen. Og plutselig når du bare tre personer med innlegget ditt. Det føles i hvert fall sånn.
Facebook gir sider lavere rekkevidde fordi de vil tjene penger, enkelt og greit.
Facebook (og Meta generelt) er jo en forretningsmodell bygget på annonser. Det betyr at jo mer vi betaler for å få synlighet, jo mer tjener de. Derfor har de over tid nå gjort det stadig vanskeligere å få stor organisk rekkevidde fra en Facebook-side, spesielt for businesskontoer.
De vil at vi skal betale for annonser for å nå følgerne våre. Derfor strammes rekkevidden inn, og det krever mer å få synlighet gratis.
Det er sikkert greit nok for store firmaer med budsjetter. Men for deg og meg, som driver alene eller har lite å bruke, er det ikke bare å slenge på annonser hver gang vi skal dele noe.
Men betyr det at du bare kan gi opp Facebook? Nei. Heldigvis ikke.
Du kan fortsatt få god rekkevidde, men du må jobbe for det
For å lykkes med å nå ut til folk på Facebook uten å bruke penger på annonser, handler det først og fremst om to ting.
- Du må tiltrekke deg riktig målgruppe
- Du må lage innhold som faktisk engasjerer dem.
Å tiltrekke seg riktig målgruppe handler ikke bare om å få flest mulig følgere. Det handler om å få riktige følgere. Altså mennesker som faktisk bryr seg om det du snakker om, og som er interessert i det du tilbyr.
Les mer: Antall følgere og lesere er ikke det viktigste for businessen din – se hva som er mye viktigere!
Hvis du får masse følgere som ikke kjenner seg igjen i det du skriver og sier, eller ikke har behov for det du selger, vil de ikke klikke, kommentere eller engasjere seg.
Og da vil Facebook vurdere innholdet ditt som mindre relevant, og vise det til færre neste gang.
Hva betyr det å lage innhold som skaper engasjement?
Det betyr enkelt og greit å lage noe som gir verdi til målgruppen din. Noe de synes er nyttig, morsomt, inspirerende, bra eller motiverende.
Les mer: Alle snakker om å gi verdi, men hva betyr det egentlig?
Det er ingen fasit på hva det faktisk er, fordi det vil variere etter hvem målgruppen din er.
Det viktigste er at det treffer følelsene, tankene eller behovene til de du snakker til. Når du vet hvem de er og hva de bryr seg om, blir det mye enklere å lage innhold som får engasjement.
Dette er grunnen til at du må vite hvem du snakker til, før du planlegger innhold. Du må vite hvilke temaer som er viktige for dem, hvilke spørsmål de har, og hva som gjør at de stopper opp og leser. Du må forstå hva de sliter med, hva de drømmer om, og hva du kan hjelpe dem med.
Engasjement gir deg rekkevidde, ikke antall følgere
Mange tror at det er antall følgere som avgjør hvor mange som ser innleggene deres. Det stemmer ikke.
Du kan ha tusenvis av følgere, men fortsatt ha lav rekkevidde hvis de ikke engasjerer seg i det du deler. Samtidig kan en liten Facebookside med noen hundre følgere nå veldig mange hvis innholdet gir høy respons.
Det er engasjement som teller.
Når folk liker, kommenterer, deler, klikker eller ser en video lenge, tolker Facebook det som at innholdet er bra. Og da prioriterer algoritmen å vise det til flere. Det betyr at hvert eneste innlegg kan bli noe som fungerer bra og når mange. Du trenger ikke poste fem poster hver dag, men det du poster må treffe målgruppen.
Kvalitet over kvantitet gjelder fortsatt.
Den enkleste måten å få mer engasjement
Riktige lesere og godt innhold gir engasjement. Men i tillegg finnes det også noen enkle triks du kan gjøre for å få enda flere til å engasjere seg i innholdet ditt.
Spørsmål fungerer
Still følgerne dine spørsmål. Det er en enkel, men veldig effektiv måte å skape mer engasjement på.
Skriv om det du vil i teksten til innlegget, men avslutt med et spørsmål der du spør dem om noe relatert til innlegget.
Når du avslutter et innlegg med et spørsmål, åpner du for engasjement. Du gir dem på en måte tillatelse til å kommentere. Du viser at du vil høre deres tanker, erfaringer eller meninger, og det gjør det lettere for folk å kommentere.
Du kan for så vidt spørre om hva som helst. Det kan være alt fra helt enkle ja/nei-spørsmål, til spørsmål som krever lengre svar. Du kan for eksempel be folk avslutte en setning, dele sine erfaringer rundt det du skriver om, eller si sin mening om det.
Hvis du er PT, kan du for eksempel spørre hvilket tidspunkt på dagen følgerne dine liker å trene. Hvis du driver med opplæring av valper kan du spørre hva valpen deres heter og be dem dele bilde.
Og husk at jo enklere det er å svare, jo flere kommentarer får du. Og hver eneste kommentar teller.
Reaksjoner betyr mer enn du tror
Facebook skiller mellom forskjellige typer engasjement, og noen gir mer «poeng» i algoritmen enn andre.
Hvis noen bare scroller forbi, skjer det ingenting. Et klikk på «liker» er bedre enn ingenting. Men et hjerte, en grineemoji eller en sint reaksjon teller mer enn tommelen. Det samme gjør kommentarer og delinger.
De har rett og slett en slags skala der reaksjoner har forskjellig verdi.
Det betyr at du bør oppmuntre folk til å bruke reaksjonsknappene, og ikke bare skrive at de skal «like» innlegget.
Du kan øke rekkevidden ved å skrive ting som «trykk på hjerte hvis du kjenner deg igjen» eller «bruk grinefjeset hvis du har opplevd det samme».
Selv om du ikke skal bruke clickbait, kan du være smart i hvordan du skriver det, sånn at du oppfordrer til ting som gir deg bedre rekkevidde.
Inviter de som liker innleggene dine til å følge siden
Visste du at du kan invitere folk som har kommentert eller likt innleggene dine til å like siden din?
Dette er en smart funksjon som jeg er sikker på at mange ikke vet om, eller glemmer å bruke.
Hvis noen har likt et innlegg du har delt, men ikke følger siden din, kan du invitere dem til å gjøre det. Klikk på antallet som har reagert på innlegget, og du får opp en liste over navn. Ved siden av navnene vil det enten stå at de allerede liker siden, eller at du kan invitere dem. Klikk på «inviter», og så får de et varsel med invitasjon fra deg.
Dette er en enkel måte å få flere riktige følgere på, fordi de har jo allerede vist interesse for innholdet ditt.
Del det som har funket på nytt
En av de smarteste tingene du kan gjøre for å få mer rekkevidde på Facebook, er å gjenbruke innhold som allerede har fungert.
Det høres kanskje litt rart eller kjedelig ut, og du tenker kanskje at det er feil å dele det samme flere ganger. Men det er faktisk både smart og effektivt, og det fungerer.
Les mer: 10 måter du kan gjenbruke blogginnlegg på
Facebook straffer deg ikke for å dele samme innlegg flere ganger. Det er heller egentlig det motsatte. Hvis noe har fungert før, er det stor sjanse for at det vil gjøre det igjen. Og som vi vet, så belønner algoritmen innlegg som får engasjement. Så hvorfor ikke bruke det du vet folk har likt?
I tillegg er det viktig å huske at de fleste følgerne dine ikke så innlegget første gang du publiserte det.
Det er jo akkurat det som er poenget med hele dette blogginnlegget. Det er bare en liten del som faktisk ser hvert innlegg du poster. Det betyr at selv om du har postet et innlegg før, er det sannsynligvis helt nytt for de aller fleste av dem som får det opp i feeden neste gang du deler det.
Du kan enten poste nøyaktig samme innlegg på nytt, eller du kan lage en ny versjon med ny intro, ny vinkling, et annet bilde eller litt oppdatert tekst.
Du må ikke annonsere, men du må være smart
Facebook er ikke dødt. Det er ikke umulig å få rekkevidde uten å betale. Men det er heller ikke tilfeldig.
Det krever at du kjenner målgruppen din, lager innhold som treffer, og er villig til å teste og justere underveis. Du må tåle at noen innlegg ikke funker så bra som du hadde håpet på, og så bruke det som læring til neste gang.
Du må ikke bruke penger på annonser for å få synlighet. Men du må jobbe med innholdet ditt.
Begynn med å bli veldig klar og tydelig på hvem du snakker til. Lag innlegg som betyr noe for dem. Bruk spørsmål. Følg med på hva som gir respons.
Hei, takk for mange gode tips!
Jeg får ikke lenger invitert de som har likt ett innlegg på siden min. Flere som opplever det? Hva kan grunnen være? Har Facebook noe øvre grense for invitasjoner?
Hei Ravibder! Så bra at du får hjelp i det jeg skriver om ? Jeg har hørt flere som opplever det de siste dagene, det er sikkert bare en bug. Det er stadig ting som ikke virker eller henger seg opp, så virker det igjen litt senere. Jeg tror ikke det er noen grense, jeg har hørt om folk som har fått invitere 300 personer. Mulig at du får litt begrensinger i en kort periode hvis du gjør noe Facebook oppfatter som spam, men jeg vil tro det går over etterhvert ?