Alt man leser og hører om hvis man følger med på blogger om blogging, er at man MÅ starte en e-postliste. Helst i går. Aller helst i fjor.
Jeg har også hørt og lest det, mange ganger. Det er en stund siden første gangen jeg skjønte det. Jeg bestemte meg for å prøve det. Og gjorde akkurat det man ikke skal gjøre. Det skal jeg fortelle deg om.
Men først: Hva er en e-postliste?
En e-postliste er en liste med e-poster (duh). Den får du ved at du samler inn e-poster på bloggen.
Til det bruker du en tjeneste som MailChimp, Aweber, ConvertKit*eller MailerLite. Der lager du påmeldingsskjemaer, som du så legger til på bloggen din.
Jeg er veldig fornøyd med ConvertKit*, som er laget av bloggere, for bloggere! Så hvis du er på jakt etter en e-posttjeneste, anbefaler jeg det på det varmeste.
PS: ConvertKit har byttet navn til Kit etter at jeg skrev dette innlegget.
Les mer: Hvorfor jeg valgte ConvertKit i stedet for MailChimp – og ikke har angret et sekund!
For å få flest mulig til å legge igjen e-posten sin, lønner det seg å gi bort noe til dem som melder seg på. En PDF med strikkeoppskrifter, et oppskriftshefte, en moteguide, en treningsguide. Noe som er relevant for din blogg, og som folk kan ha nytte av.
Les mer: Slik får du leserne til å melde seg på e-postlisten din – garantert!
Akkurat som at du hos meg kan få en guide med 6 ting du kan gjøre for å få en bedre e-postliste. Alt du trenger å gjøre for å få listen, er å klikke på bildet.
Så sender du nyhetsbrev
Når du har en liste må du sende ut nyhetsbrev. Men for all del, ikke kall det nyhetsbrev! Ikke si “meld deg på nyhetsbrevet mitt”. Det er det ingen som gjør. Si “Få min superfantastiske liste med helt geniale øvelser som gir deg sprettrumpe ved å legge igjen e-posten din her”. Det funker.
Vil du lære mer om hvordan du skriver en call to action som gjør at leserne tar handling og kjøper eller laster ned?
Sjekk ut min masterclass «Hvordan du skriver en god call to action-knapp»
Har du en liste, må du sende e-post jevnlig. Hvis ikke glemmer de hvem du er. I tillegg er det lurt å ikke kopiere og sende det siste blogginnlegget ditt, men noe eksklusivt.
Du kan for eksempel gi dem en ekstra styrkeøvelse som ikke står i blogginnlegget, og så lenker du til blogginnlegget med resten av øvelsene. Eller en privat historie som ikke alle får høre.
Les mer: 10 forskjellige leverandører du kan bruke til å lage nyhetsbrev
Den gale måten
Men jeg visste jo ikke noe av dette da jeg opprettet en e-postliste til dessertbloggen min.
Jeg tenkte jeg fikk gjøre som alle sa, så jeg opprettet en konto på MailChimp og lagde en liste til dessertbloggen min. Jeg visste ikke hva jeg skulle sende dem. Jeg hadde ingen plan.
Men jeg hadde da i alle fall en liste!
Det var i 2014. Den ligger der fortsatt, stusselig og trist.
Foreløpig har jeg ikke sendt dem noe som helst. Ingenting. Annet enn matplanleggeren de fikk da de meldte seg på, da.
Vet du hvor mange e-poster jeg har samlet totalt? 27 på den engelskspråklige listen jeg opprettet i 2014, og 5 på den norske. Det er ikke akkurat imponerende tall ?
Men nå vet jeg jo hvorfor det er sånn. Det var den gale måten å gjøre det. Det er egentlig en ganske nøyaktig beskrivelse på hvordan du IKKE skal gjøre det.
Den riktige måten
Og jeg visste jo egentlig det. At jeg ikke utnyttet potensialet. At jeg ikke gjorde det jeg burde gjøre. Jeg gjorde det bare halvveis. Knapt det, en gang.
Derfor bestemte jeg meg for at jeg skulle gjøre det på den riktige måten, da jeg startet Blogg Bedre. Jeg ville utnytte potensialet en e-postliste faktisk har. Lære mer, gjøre de riktige tingene, og få den til å vokse.
Jeg avgjorde tidlig at jeg skulle investere både tid og penger i en e-postliste, og behandle den pent. Ikke ignorere dem. Faktisk sende dem mail. Gi dem noe av verdi, både for å melde seg på listen min, og ved å forbli på listen min.
Derfor fokuserte jeg mye på e-postlister, allerede før jeg lanserte bloggen. Jeg gjorde mye research. Jeg har lest, og deltatt på webinarer. Hørt om både hvordan man skriver best mulig e-poster, og hva man skal sende til e-postlisten.
Det funker for alle
Jeg har lært vanvittig mye, og jeg vet at jeg definitivt ikke har utnyttet potensialet på dessertbloggen. Fordi det er et stort potensiale, også for matbloggere! Det spiller nesten ingen rolle hva du blogger om, du kan ha god nytte av en e-postliste uansett.
En matblogger kan for eksempel selge hefter med oppskrifter, kokebøker, eller kurs. Da er den listen med 1000 adresser rimelig mye verdt!
Og jeg vet at gjør man det riktig, funker det. Det har jeg bevist, allerede.
12 dager etter at jeg opprettet e-postlisten til Blogg Bedre og begynte å promotere den, passerte jeg nemlig antall følgere på dessertbloggen. Da hadde jeg ikke lansert bloggen ennå, en gang! De som meldte seg på hadde ikke sett et eneste blogginnlegg.
Fakta er at etter å ha lest og testet, har jeg blitt en del av ropekoret. Jeg er solgt. Frelst. Kall det hva du vil. Jeg er nå en av dem som sier at du må ha en e-postliste.
Nå. Aller helst i går.
Så nå vet du alt du trenger å vite om e-postlister, i alle fall til å begynne med. Men hva gjør egentlig denne e-postlisten for deg og bloggen din? Du må jo få noe ut av å bruke tid på det?
Masse.
5 grunner til at du bør starte en e-postliste:
1. Du eier e-postlisten, og har full kontroll
E-postlisten er din, og bare din. I motsetning til antall fans på Facebook og Instagram. De har du ingen kontroll over. Det er fint med mange følgere i sosiale medier, det er et godt verktøy for bloggen din. Men tenk hvis du har brukt ukesvis på å lage godt innhold og bygge deg en god profil med mange følgere, og så mister du plutselig alle sammen, over natten. Det er krise. Og det kan skje!
Facebook, Instagram og Pinterest kan ta fra deg følgerne dine på et sekund ved å endre på algoritmene sine. Og det har de allerede gjort, ved flere anledninger. Facebook har for eksempel gjort slik at Facebooksiden din nesten ikke når noen av dem som følger den. Rekkevidden på innlegg på sider har sunket til cirka 3 prosent. Altså at kun 3 prosent av dem som følger siden din kommer til å se det du deler. Hvorfor? Fordi de vil at du skal betale for annonser, selvfølgelig.
Alt det slipper du å bekymre deg for med en e-postliste.
2. Flere ser det du har å fortelle
Det avhenger selvfølgelig litt av hvor stor e-postliste du har, men generelt når du ut til flere enn du ville gjort via sosiale medier. Det er fordi alt som deles i sosiale medier er øyeblikkelig, det skjer der og da. Stort sett forsvinner det ganske fort nedover i feeden, og er man ikke pålogget akkurat da, ser man det ikke.
En e-post derimot, ligger og venter på deg til du har tid til å lese den.
3. Du skaper en personlig kobling, bygger tillit og fans
I nyhetsbrevet kan du være personlig, og la folk bli kjent med deg. Du snakker direkte, en-til-en, i stedet for til hele verden, sånn som du gjør på Instagram eller Facebook.
Folk kan svare på e-posten og stille deg spørsmål og få svar. Du kan dele suksesshistorier og fortelle om ting som ikke gikk som planlagt. Alt dette skaper tillit, og det skaper fans. Det gjør at de som mottar e-postene dine ser deg som en ekte person, ikke bare merkevaren eller firmanavnet ditt.
Det er forskjell på folk som tilfeldigvis leser et av blogginnleggene dine, og dem som faktisk lar deg få komme inn i innboksen. De som er på e-postlisten din, er veldig interessert i det du har å fortelle. Innboksen er hellig, å få lov å være der, er som å bli invitert inn i stua. Bare tenk selv hvor restriktiv du er med å gi bort e-posten din. De som gir deg e-posten din, digger deg.
4. Hvis du selger noe, er de mer tilbøyelige til å kjøpe det
Fordi de allerede er fans, de har gitt deg e-posten sin og er interessert i det du har å fortelle, er de mer tilbøyelige til å kjøpe det du har å selge. Uansett om det er strikkeoppskrifter, kokebøker, e-bøker eller PT-timer. Hvis de har meldt seg på e-postlisten din, er de interesserte i det du har å si.
Hvis du kjører en annonse på Facebook og når 1000 personer, vil statistisk sett under 1 prosent av dem kjøpe boken din. Du kan målrette annonsene, men sannsynligvis vil flesteparten av dem uansett aldri ha hørt om deg. De vet ikke hva du kan, om du er flink, hva du står for, og om de liker deg. Sjansen for at de kjøper det du selger, er liten.
Sender du derimot en e-post til e-postlisten din og forteller om det du har å selge, sier statistikk at ca 44 % av dem som mottok et nyhetsbrev hvor avsender solgte noe, kjøpte det basert kun på e-posten.
Det er fordi du har skapt tillit ved å sende dem gode e-poster. De har fått se hva du kan, og de stoler på deg.
5. De øker trafikken til bloggen
Igjen, sosiale medier er bra for bloggen din, men også når det gjelder å skape trafikk, er e-post bedre. Ikke bare fyker postene i sosiale medier forbi så fort at folk ikke rekker å se dem, men konverteringsraten er dårlig sammenliknet med i e-post. (Konverteringsrate er et fancypancy ord for hvor mange av dem som ser innlegget ditt som utfører handlingen du ber om, for eksempel klikker seg inn på oppskriften din.)
Instagram har veldig lav konverteringsrate, særlig fordi man ikke kan ha klikkbare lenker i bildetekstene. Det er et bra verktøy for mange ting, for eksempel hvis du har en veldig visuell blogg. Men den er ikke kjent for å skape mye trafikk. Deler du et bilde av din siste strikkeoppskrift med link i profil, finner du nok ikke så mange henvisninger fra Instagram i analytics.
Facebook er bedre, siden man kan lenke direkte, men siden de har gjort det slik at nesten ingen ser det du deler, er det ikke så veldig mye konverteringer der heller.
E-poster har den beste konverteringsraten, sjansen for at de klikker på lenkene dine, er stor. Folk på listen din er jo allerede interessert i å høre det du har å fortelle!
Har du en e-postliste, eller planer om å starte en? Hva gjør at du ikke har startet en allerede?
Jeg vet ikke hva jeg skal gi de som skal legge igjen e-postadressen sin.
Hei Ann Katrin! Hva med en PDF-guide om reisemål for voksne? Eller en samling med tips om noe? Ta utgangspunkt i det du skriver om, og tenk på hva som kan være nyttig for leserne å få. Du kan lese mer om hva du kan gi bort i dette innlegget https://lenegunvaldsen.no/leserne-melde-pa-epostlisten/
Et av målene mine for 2019 er å starte en epost-liste. Grunnen til atjeg ikke har gjort det enda er fordi jeg ikke vil gjøre det halvveis og være forberedt førjeg begynner, ha noe å tilby 🙂
Så gøy at du vil komme i gang med epost, Hilde! ? Det er jo lurt å ha noe å tilby så du får flere påmeldinger, men bare ikke la det stoppe deg for mye sånn at du ikke kommer i gang. Masse lykke til, bare spør om du lurer på noe!
Hei,
Jeg vil lage en blogg eller hjemmeside med foto og lyrikk. Naturfoto, utevekster og kulturminner (hus, naust, båter og lignende) og kulturlandskap, hav og land, fjell og fjord..
Siden jeg bor på Vestlandet i Øygarden så blir det mest herfra.
Se f eks INSTAGRAM som viser hva jeg liker og kan: https://www.instagram.com/annelistoremark/ Bilder på nettsted vil bli mindre fargesterke og større.
Navn på blogg jobber jeg med Life & nature eller Words & nature… Står littegranne fast, kanskje noen ser litt klarere og har tips?
Hva kan jeg gi bort ved email lister: F eks det mest magiske bildet, det mest sette bildet, det mest likte bildet, linker til turer tett på storhavet, linker til turer på fjellet, linker til Den Trondhjemske postrute (det er magiske turer på postruten), turer sammen med meg..
Noen flere tips om hva mer jeg kan gi vekk?
Jeg har en gammel blogg; Littegranne.blogspot.com, men den har jeg lagt ned. Var innom Blogg.no men det passet IKKE til å vise/presentere bilder over mange år. Hvilket nettsted er best for å presentere hovedsaklig tekst og bilder?
Ha en strålende dag 😀
Mvh Ann
Ja, det er absolutt gode ideer til hva du kan gi bort. Du kan også gi bort turtips til gode steder å ta fine bilder, og tips til foto. Hvordan du tar foto, utstyr du bruker osv. Masse lykke til!
Hei igjen, takk for godt svar.
Jeg har sett at Blogspot er ett godt nettsted for å presentere bilder, men så kjenner jeg ikke til flere steder enn Blogspot og Blogg.no som er veldig dårlig for å vise bilder eldre enn 3-ish innlegg.
Men hva kan du foreslå som nettsted, lurer jeg på? Det er viktig at ALLE bildene kan ses, søkes på osv.
Ha en strålende søndag, så spennende dette <3
Mvh Ann.
Da vil jeg tro WordPress.org er best. Der kan du kjøpe maler som er laget for fotografer. Hvis du går til denne siden over verktøy jeg bruker, så ser du jeg anbefaler Creative Market. Der kan du gå inn på themes og så sortere etter photograpy-tema.
https://lenegunvaldsen.no/verktoy/
Da får du et utseende som er optimalisert for foto. Men WordPress.org krever litt tekniske kunnskaper. Jeg har flere blogginnlegg om det hvis du går til kategorien «WordPress» i høyrespalten her på bloggen eller i toppen på mobilvisning.