Alt vi leser og hører om hvis vi følger med på dem som underviser og coacher om busniness, er at vi MÅ starte en e-postliste. Helst i går. Aller helst i fjor. Jeg sier det også.
Det var ikke det første jeg gjorde da jeg startet businessen. Jeg hadde også hørt og lest om det, mange ganger. Det tok en før jeg bestemte meg for å prøve det. Og da gjorde akkurat det man ikke skal gjøre. Det skal jeg fortelle deg om.
Men først: Hva er en e-postliste?
En e-postliste er en liste med e-poster (duh). Den får du ved at du samler inn e-poster på nettsiden din.
For å sende e-poster til dem som melder seg på, bruker du en tjeneste som MailChimp, Aweber, Kit*eller MailerLite. Der lager du påmeldingsskjemaer, som du så legger til på bloggen din.
Jeg har brukt det samme systemet i årevis nå, og jeg er veldig fornøyd med Kit* (tidligere ConvertKit). Så hvis du er på jakt etter en e-posttjeneste, anbefaler jeg det på det varmeste.
Les mer: Hvorfor jeg valgte Kit i stedet for MailChimp – og ikke har angret et sekund!
For å få flest mulig til å legge igjen e-posten sin, lønner det seg å gi bort noe til dem som melder seg på. En PDF med strikkeoppskrifter, et oppskriftshefte, en moteguide, en treningsguide. Noe som er relevant for din business, og som folk kan ha nytte av.
Les mer: Slik får du leserne til å melde seg på e-postlisten din – garantert!
Akkurat som at du hos meg kan få en guide med 6 ting du kan gjøre for å få flere på e-postlisten. Alt du trenger å gjøre for å få listen, er å klikke på bildet.
Så sender du nyhetsbrev
Når du har en liste må du sende ut e-poster. Generelt anbefaler jeg et ukentlig eller månedlig nyhetsbrev som gir verdi og holder folkene på listen varme.
Les mer: Alle snakker om å gi verdi, men hva betyr det egentlig?
Men for all del, ikke kall det nyhetsbrev. Når du promoterer listen og vil at folk skal melde seg på, må du ikke si “meld deg på nyhetsbrevet mitt”. Det er det ingen som gjør.
Fokuser i stedet på hva de får ved å melde seg på. Si “Lær hvordan du kan gjøre valpen din trygg og lydig på 14 dager”. Det funker. Fokuser på resultatet de vil få av den tingen de laster ned, ikke at det er en e-postliste og et nyhetsbrev.
Har du en liste, bør du sende e-post jevnlig. Hvis ikke glemmer de hvem du er. Et ukentlig nyhetsbrev kan bestå av ditt nyeste blogginnlegg, podcast-episode eller YouTube-video for eksempel. Eller du kan fortelle historier, komme med tips og råd, oppsummeringer osv.
Les mer: 10 forskjellige leverandører du kan bruke til å lage nyhetsbrev
Den gale måten
Jeg visste jo ikke noe av dette da jeg opprettet en e-postliste for aller første gang. Det var til dessertbloggen min, som jeg drev før jeg startet businessen min her.
Siden jeg hadde hørt så mye om e-postlister tenkte jeg at «jaja, jeg får vel gjøre som alle sa». Så jeg opprettet en konto på MailChimp og lagde en liste til dessertbloggen min. Jeg visste ikke hva jeg skulle sende dem. Jeg hadde ingen plan.
Men jeg hadde da i alle fall en liste!
Det var i 2014. Dessertbloggen er for lengst gjort inaktiv, og jeg kom aldri i gang med å bruke den e-postlisten.
Jeg sendte dem aldri noe som helst. Ingenting. Annet enn den gratis guiden som var ne matplanlegger, som de fikk da de meldte seg på.
Hadde jeg fortsatt med dessertbloggen og fokusert på den e-postlisten, kunne jeg helt sikkert bygget den opp til noe bra. Men jeg kom aldri ordentlig i gang, og jeg kom ikke helt riktig i gang heller.
Totalt hadde jeg 27 abonnenter på den engelskspråklige listen jeg opprettet i 2014, og 5 på den norske. (Bloggen min var på begge språk). Det er ikke akkurat imponerende tall. De fem norske åpnet heller ikke e-postene for å laste ned matplanleggeren.
Men i ettertid vet jeg jo hvorfor det ble sånn. Det var den gale måten å gjøre det. Det er egentlig en ganske nøyaktig beskrivelse på hvordan du IKKE skal gjøre det.
Som sagt kunne jeg helt sikkert klart å snu dette med tid og jobbing, men det hadde vært bedre å starte på en mer riktig måte.
Den riktige måten
Jeg visste jo egentlig at jeg ikke utnyttet potensialet allerede da. At jeg ikke gjorde det jeg burde gjøre. Jeg gjorde det bare halvveis. Knapt det, en gang.
Derfor bestemte jeg meg for at jeg skulle gjøre det på den riktige måten, da jeg startet denne businessen i 2016. Jeg hadde lært av erfaringene med dessertbloggen. Det var tydelig for meg at dette var mulig og kunne funke, så jeg ville utnytte potensialet en e-postliste faktisk har. Lære mer, gjøre de riktige tingene, og få den til å vokse.
Jeg avgjorde tidlig at jeg skulle investere både tid og penger i en e-postliste, og behandle den pent. Ikke ignorere dem. Faktisk sende dem e-poster. Gi dem noe av verdi, både for å melde seg på listen min, og ved å forbli på listen min.
Derfor fokuserte jeg mye på e-postlister, allerede før jeg lanserte businessen og nettsiden. Jeg gjorde mye research. Jeg leste blogger, deltok på webinarer, tok kurs. Jeg lærte om hvordan man skriver best mulig e-poster, og hva man skal sende til e-postlisten.
Det funker for alle
I den prosessen i 2016 lærte jeg vanvittig mye. Og jeg så fort at gjør man det riktig, funker det.
Bare 12 dager etter at jeg opprettet e-postlisten til businessen og begynte å promotere den i 2016, passerte jeg nemlig antall følgere på dessertbloggen.
Da hadde jeg ikke lansert nettsiden og businessen ennå, en gang! De som meldte seg på hadde ikke sett et eneste blogginnlegg.
Fakta var at at fort ble en del av ropekoret. Jeg ble solgt på e-postliste. Frelst. Kall det hva du vil.
Siden da har jeg vært en av dem som sier at du må ha en e-postliste. Nå. Aller helst i går.
Så nå vet du hvorfor du bør ha en e-postliste og komme i gang så fort som mulig. Men hva gjør egentlig e-postlisten for deg og businessen din? Du må jo få noe ut av å bruke tid på det?
Masse.
5 grunner til at du bør starte en e-postliste:
1. Du eier e-postlisten, og har full kontroll
E-postlisten er din, og bare din. I motsetning til følgere på Facebook og Instagram. De har du ingen kontroll over.
Det er fint med mange følgere i sosiale medier, det er et godt verktøy for businessen. Men tenk hvis du har brukt ukesvis på å lage godt innhold og bygge deg en god profil med mange følgere, og så mister du plutselig alle sammen, over natten. Det er krise.
Og det kan skje! Det har skjedd.
Facebook, Instagram og Pinterest kan ta fra deg følgerne dine på et sekund ved å endre på algoritmene sine. Og det har de allerede gjort, ved mange anledninger i løpet av årene. Bare tenk på hvor stor rekkevidde vi hadde på Facebooksidene og i gruppene våre for noen år siden! Nå er det knapt en prosent av dem som følger oss som ser innholdet.
Alt det slipper du å bekymre deg for med en e-postliste.
2. Flere ser det du har å fortelle
Det avhenger selvfølgelig litt av hvor stor e-postliste du har, men generelt når du ut til flere enn du ville gjort via sosiale medier. Det er fordi alt som deles i sosiale medier er øyeblikkelig, det skjer der og da. Stort sett forsvinner det ganske fort nedover i feeden, og er man ikke pålogget akkurat da, ser man det ikke.
En e-post derimot, ligger og venter på deg til du har tid til å lese den.
3. Du skaper en personlig kobling, bygger tillit og fans
I nyhetsbrevet kan du være personlig, og la folk bli kjent med deg. Du snakker direkte, en-til-en, i stedet for til hele verden, sånn som du gjør på Instagram eller Facebook.
Folk kan svare på e-posten og stille deg spørsmål og få svar. Du kan dele suksesshistorier og fortelle om ting som ikke gikk som planlagt.
Alt dette skaper tillit, og det skaper fans.
Det gjør at de som mottar e-postene dine ser deg som en ekte person, ikke bare merkevaren eller firmanavnet ditt.
Det er forskjell på folk som tilfeldigvis leser et av blogginnleggene dine, og dem som faktisk lar deg få komme inn i innboksen. De som er på e-postlisten din, er veldig interessert i det du har å fortelle. Innboksen er hellig, å få lov å være der, er som å bli invitert inn i stua. Bare tenk selv hvor restriktiv du er med å gi bort e-posten din. De som gir deg e-posten din, digger deg.
4. Hvis du selger noe, er de mer tilbøyelige til å kjøpe det
Fordi de allerede er fans, de har gitt deg e-posten sin og er interessert i det du har å fortelle, er de mer tilbøyelige til å kjøpe det du har å selge. Uansett om det er strikkeoppskrifter, kokebøker, e-bøker eller PT-timer. Hvis de har meldt seg på e-postlisten din, er de interesserte i det du har å si.
Hvis du poster et innlegg på Instagram, vil ikke så mange faktisk trykke seg inn og kjøpe. Noen vil, men generelt er det en lav prosent.
Sender du derimot en e-post til e-postlisten din og forteller om det du har å selge, er det mye høyere sjanse for at dem som har fått nyhetsbrev av deg tidligere, kjøper det du selger fra den e-posten.
Det er fordi du har skapt tillit ved å sende dem gode e-poster. De har fått se hva du kan, og de stoler på deg.
5. De øker trafikken til bloggen
Igjen, sosiale medier er bra for bloggen din, men også når det gjelder å skape trafikk, er e-post bedre.
Ikke bare fyker postene i sosiale medier forbi så fort at folk ikke rekker å se dem, men konverteringsraten er dårlig sammenliknet med i e-post.
Instagram har veldig lav konverteringsrate, særlig fordi man ikke kan ha klikkbare lenker i bildetekstene. Det er et bra verktøy for mange ting, som å bygge merkevare og skape connection med målgruppen. Men den er ikke kjent for å skape mye trafikk.
Facebook er bedre, siden man kan lenke direkte, men siden de har gjort det slik at nesten ingen ser det du deler, er det ikke så veldig mye konverteringer der heller.
E-poster har den beste konverteringsraten. Sjansen for at de klikker på lenkene dine, er stor. Folk på listen din er jo allerede interessert i å høre det du har å fortelle!
Har du en e-postliste, eller planer om å starte en? Hva gjør at du ikke har startet en allerede?
Jeg vet ikke hva jeg skal gi de som skal legge igjen e-postadressen sin.
Hei Ann Katrin! Hva med en PDF-guide om reisemål for voksne? Eller en samling med tips om noe? Ta utgangspunkt i det du skriver om, og tenk på hva som kan være nyttig for leserne å få. Du kan lese mer om hva du kan gi bort i dette innlegget https://lenegunvaldsen.no/leserne-melde-pa-epostlisten/
Et av målene mine for 2019 er å starte en epost-liste. Grunnen til atjeg ikke har gjort det enda er fordi jeg ikke vil gjøre det halvveis og være forberedt førjeg begynner, ha noe å tilby 🙂
Så gøy at du vil komme i gang med epost, Hilde! ? Det er jo lurt å ha noe å tilby så du får flere påmeldinger, men bare ikke la det stoppe deg for mye sånn at du ikke kommer i gang. Masse lykke til, bare spør om du lurer på noe!
Hei,
Jeg vil lage en blogg eller hjemmeside med foto og lyrikk. Naturfoto, utevekster og kulturminner (hus, naust, båter og lignende) og kulturlandskap, hav og land, fjell og fjord..
Siden jeg bor på Vestlandet i Øygarden så blir det mest herfra.
Se f eks INSTAGRAM som viser hva jeg liker og kan: https://www.instagram.com/annelistoremark/ Bilder på nettsted vil bli mindre fargesterke og større.
Navn på blogg jobber jeg med Life & nature eller Words & nature… Står littegranne fast, kanskje noen ser litt klarere og har tips?
Hva kan jeg gi bort ved email lister: F eks det mest magiske bildet, det mest sette bildet, det mest likte bildet, linker til turer tett på storhavet, linker til turer på fjellet, linker til Den Trondhjemske postrute (det er magiske turer på postruten), turer sammen med meg..
Noen flere tips om hva mer jeg kan gi vekk?
Jeg har en gammel blogg; Littegranne.blogspot.com, men den har jeg lagt ned. Var innom Blogg.no men det passet IKKE til å vise/presentere bilder over mange år. Hvilket nettsted er best for å presentere hovedsaklig tekst og bilder?
Ha en strålende dag 😀
Mvh Ann
Ja, det er absolutt gode ideer til hva du kan gi bort. Du kan også gi bort turtips til gode steder å ta fine bilder, og tips til foto. Hvordan du tar foto, utstyr du bruker osv. Masse lykke til!
Hei igjen, takk for godt svar.
Jeg har sett at Blogspot er ett godt nettsted for å presentere bilder, men så kjenner jeg ikke til flere steder enn Blogspot og Blogg.no som er veldig dårlig for å vise bilder eldre enn 3-ish innlegg.
Men hva kan du foreslå som nettsted, lurer jeg på? Det er viktig at ALLE bildene kan ses, søkes på osv.
Ha en strålende søndag, så spennende dette <3
Mvh Ann.
Da vil jeg tro WordPress.org er best. Der kan du kjøpe maler som er laget for fotografer. Hvis du går til denne siden over verktøy jeg bruker, så ser du jeg anbefaler Creative Market. Der kan du gå inn på themes og så sortere etter photograpy-tema.
https://lenegunvaldsen.no/verktoy/
Da får du et utseende som er optimalisert for foto. Men WordPress.org krever litt tekniske kunnskaper. Jeg har flere blogginnlegg om det hvis du går til kategorien «WordPress» i høyrespalten her på bloggen eller i toppen på mobilvisning.