Etter månedsvis med hardt arbeid er du endelig klar for betalansering av medlemsportalen din. Du åpner dørene og håper at det ramler inn med hundrevis av medlemmer i løpet av uken. At det blir en gigantisk suksess. Den store frykten din er at du kun skal få 10 medlemmer, at lanseringen er mislykket og at det bare er å legge ned hele shiten.
Høres det kjent ut?
Det er forståelig at du tenker og føler det. Og helt unødvendig.
Færre er mer verdifullt i lengden
Når du skal lage medlemsportal, bør du absolutt gjennomføre en betalansering. Du trenger å få feedback fra ekte medlemmer før du lager masse innhold, sånn at du kan justere og gjøre produktet best mulig.
Les mer: Hvordan du gjennomfører en betalansering av medlemsportal
En betalansering vil hjelpe deg til å kvalitetssikre det du har laget, hvordan portalen fungerer og om målgruppen trenger og liker det du tilbyr. Og for å få til det, må du jo ha medlemmer.
I tillegg vil vi selvfølgelig alltid at det vi lager skal være populært og selge godt. En betalansering er ikke annerledes.
Det er helt naturlig at du vil ha inn så mange medlemmer som mulig når du åpner for medlemmer første gangen. Du vil se at det er behov, og du vil tjene penger.
Men det betyr ikke at du skal satse på å få inn flere hundre medlemmer. Du bør faktisk unngå det.
Hæ? Skal du ikke få inn så mange som mulig så du kan tjene så mye som mulig?
Nei.
Og det er flere grunner til hvorfor ikke.
1. Du har ikke rutiner og systemer for det ennå
Å gå fra 0 til 200 medlemmer på én uke kan gjøre hvem som helst stresset. Fordi du har ikke rutinene for å takle en stor pågang, og du har ikke utviklet systemene du trenger for det ennå.
Husk at å få inn medlemmer betyr ikke bare flere innbetalinger og mer penger. Det betyr også flere henvendelser, mer support og flere spørsmål.
Det betyr flere som ikke mottar e-posten fra deg fordi den har havnet i spam. Det blir flere som har spørsmål om hvordan de kan oppdatere betalingskortet. Flere som lurer på hvordan de logger inn nå igjen, fordi de ikke finner e-posten. Flere som må slippes inn i Facebookgruppen. Flere som vil bytte e-post i systemet, trenger bilag av betalingen til regnskapet eller ikke finner fram i portalen.
Det blir også flere som stiller deg spørsmål i Facebookgruppen og forventer svar.
I tillegg skal du også rekke å følge opp alle medlemmene, ikke bare dem som ber om hjelp, og sørge for at de tar i bruk innholdet og opplever verdi. Du må jobbe med retention (å beholde medlemmer), gjøre endringer basert på feedbacken du får, og ikke minst: Lage nytt innhold til portalen. Og mye mer.
Skjønner du, eller? Det er MYE.
Dette kan du fint takle med 50 medlemmer. Med 350 blir det et helt annet nivå. Du trenger å ha tid til å bygge det opp fra bunnen av, sånn at du kan skalere til 350 uten problem etter hvert.
Du må jobbe med ting å lage maler på ofte stilte spørsmål. Få opp community-følelsen i gruppen sånn at de svarer hverandre og du ikke alltid må svare. Kanskje du til og med utvider og ansetter en community manager etter hvert, eller en virtuell assistent som hjelper deg med en del av oppgavene.
Men før du kan gjøre det, må du kartlegge disse tingene. Du må prøve og feile, og erfare. Og det er mye enklere når du har en mindre mengde henvendelser.
Les mer: Hvorfor kvalitet tar tid, og raske løsninger er et problem
2. Du får lavere inntekt
I en betalansering gir du alltid en ekstra lav pris fordi portalen ikke er ferdig.
Det ligger ikke månedsvis med innhold og venter på dem som blir medlem første gangen, og det vil være bugs, ting som må endres eller ikke fungerer optimalt.
Derfor gir du grunnlegger-medlemmene i en betalansering en uvanlig lav pris.
De som vil hjelpe deg og aksepterer at den ikke er ferdig og full av innhold, får en ekstra lav pris i bytte.
Det betyr at du tjener mindre på hvert eneste medlem du får i betalanseringen.
Husk at dette er gjentakende inntekt. Recurring revenue. En medlemsportal er månedlig trekk. Det betyr at jo flere du får inn på lavere pris, jo mindre tjener du på sikt, fordi en stor andel av medlemmene dine betaler grunnleggerprisen.
Det er bedre å få inn færre til grunnleggerprisen i betalanseringen, og «spare på kruttet» til neste lansering når portalen din koster mer.
Da øker du inntekten din mer, på lang sikt fordi flere betaler en høyere sum.
3. Supporten din blir dyrere
Uansett om en person blir medlem til 199 kroner eller 799 kroner, så forventer de og krever de samme support. Samme oppfølgning, svar på spørsmål og prioritet. De er medlemmer, og skal være likestilte.
Da vil den tiden du bruker på å hjelpe og støtte dem være mye mindre verdt hvis de betaler mindre.
Du får altså mye mindre i timepris per person du hjelper når de betaler en lavere sum i måneden.
Hvis du da har fått inn 200 personer til 199 kroner i måneden, blir det veldig dyrt for deg i lengden.
Hvor mange bør du ha?
Poenget med en betalansering, er å få feedback. Å få innspill og tilbakemelder på både det du har laget, selve portalen og innhold som kommer fremover.
Du trenger helst mer enn 3, eller 7. Fordi du trenger at feedbacken du får er representativ. Hvis du har for få medlemmer, er det alltid en fare for at enkeltpersoners meninger får styre, uten at det nødvendigvis er noe som gjelder hele målgruppen. Derfor bør du ha et visst antall.
Du trenger ikke 200 medlemmer for å få verdifull feedback.
Du kan få verdifull feedback fra 15 medlemmer. Fra 30 medlemmer.
Eller fra 89, slik jeg fikk i min betalansering.
Målet er å få inn dem som er i målgruppen og kan gi deg den feedbacken du trenger. Ikke å få inn så mange som mulig.
Selv om du får 10 medlemmer i betalanseringen din, betyr ikke det at den ikke er bra. At det ikke er behov.
Det er ingenting som står og faller på en enkelt lansering.
Husk at du skal lansere den på nytt og på nytt, mange ganger i året som kommer og årene fremover. Du bygger sten på sten, over tid, sånn at du bygger noe solid. Noe som varer, og som du kan leve med. Ikke bare av.
Tenker du litt nytt om antall medlemmer i betalanseringen din nå?
Skal du lansere medlemsportal?
Vil du ha hjelp til å lage og lansere din medlemsportal?
Kanskje du vet at du vil lage en portal, men du får ikke ut fingeren og får det gjort. Da kan jeg hjelpe deg.
I april åpner jeg påmeldingen til min helt nye tjeneste: 3 måneders Mastermind om medlemsportal!
Der skal jeg gi deg spark bak og pushe deg til å gjennomføre, og på de 3 månedene skal du ha laget og lansert portalen din.
Hvis du ønsker hjelp og noen som pusher deg og gir deg spark bak så du endelig får lansert medlemsportalen din, er Masterminden perfekt for deg.
Er du interessert? Det blir begrenset antall plasser, sett deg på ventelisten for å få beskjed når påmeldingen åpner i april.
Det blir oppstart 1. mai.
Legg igjen en kommentar