En betalansering er at du åpner portalen din for nye medlemmer før den er ferdig. De får tilgang til en betaversjon av portalen din. En uferdig versjon.
Hvorfor skal du åpne portalen din før den er helt ferdig, tenker du kanskje? Blir ikke det bare dumt?
Nei, det er ekstremt smart.
Les mer: Hva er forskjellen på et onlinekurs og en medlemsportal? Og hva bør du lage?
Hvorfor du bør ha en betalansering
Når du lager noe du skal selge, er du helt nødt til å vite at dette er noe det er behov for. Noe målgruppen ønsker og trenger, og kommer til å betale for. Det betyr selvfølgelig at du må gjøre en veldig grundig jobb med målgruppen din først, men det betyr også at du må bruke målgruppen til å forme produktet eller tjenesten din underveis.
Det ville jo vært veldig dumt og totalt bortkastet arbeid om du satt i ukevis og lagde en medlemsportal, og når du lanserer får du ingen medlemmer og målgruppen din sier «Kjempefin, men det er ikke det jeg trenger».
Det hadde vært panneklask, ikke sant? 🤦♀️
Derfor må du lansere portalen din før den er helt ferdig.
Du trenger å få målgruppen inn i den, sånn at de kan gi deg viktige tilbakemeldinger og innspill.
Sånn at du lager akkurat det de trenger og vil ha.
Les mer: 10 spørsmål og svar om å lage medlemsportal
Hvordan fungerer en betalansering?
De første som blir medlem i portalen din kalles gjerne grunnleggermedlemmer, eller founding members.
Det finnes mange måter du kan tilby en betalansering det på, og det skal vi se på straks, men prinsippet er det samme uansett hvilken metode du velger:
Du får målgruppen inn i portalen sånn at de kan gi deg tilbakemeldinger. I bytte får de en unormalt lav pris.
Det er viktig. Den første lanseringen bør alltid ha en lavere pris enn det du normalt vil ha. Både fordi det ikke er så mye innhold i portalen ennå og verdien derfor ikke er så høy, men også fordi du belønner grunnleggerne for at de vil gi deg tilbakemeldinger og tips.
Det betyr ikke at du skal selge portalen for to øre og en bugg. Du må fortsatt ta deg ordentlig betalt. 50 kroner er uaktuelt.
Min betalansering av Businesstrategi kostet 199 kroner i måneden til eksisterende studenter, og 249 kroner til alle andre.
Du kan fint legge det høyere enn det også, du må ta målgruppen med i vurderingen. Hvis målgruppen din har god økonomi, kan du legge deg høyere. Hvis du vil ha inn medlemmer som er veldig målrettet og villig til å gjøre en god jobb, kan du ha en høyere pris. Da er det kun de som virkelig vil, som blir med.
Husk at også for medlemsportal gjelder prinsippet kvalitet over kvantitet.
Det er mye bedre for både deg og de andre medlemmene med 20 medlemmer som betaler 349 kroner og virkelig bruker den og gjør jobben, enn 100 personer som betaler 50 kroner og ikke gidder å jobbe med den eller engasjere seg.
Les mer: 5 erfaringer med å drive medlemsportal fra det første året med Businesstrategi
Hvordan gjennomfører du en betalansering?
Det finnes ingen fasit, du kan gjøre det på mange måter og velge det som føles riktig for deg, din business og din målgruppe.
Noen velger å ha en medlemsportal som henger sammen med et onlinekurs, og at det kun er de som har gått igjennom kurset som får bli medlemmer. Det er blant annet slik Amy Porterfields portal Momentum fungerer.
Da tilbyr du grunnleggermedlemskap til dem som er studenter, og ingen andre.
Du kan også velge å kun tilby betalanseringen eksklusivt til dem som er på e-postlisten din, for eksempel.
Eller du kan tilby forskjellige priser til eksisterende studenter og alle andre, slik jeg gjorde.
Eller du kan tilby den til samme prisen ut mot alle og i alle kanaler.
Du må tenke igjennom hva som føles best og riktig for deg, hvor du har mest mulig riktige folk som passer for portalen og hvor mange du ønsker å få inn.
Hvis du ønsker hjelp til å jobbe med din betalansering, kan du laste ned gratis arbeidsbok her!
Hvor mange medlemmer kan du forvente å få?
Det er HELT umulig å si.
Det er avhengig av hvor godt du har jobbet med målgruppen over tid, hvor stort publikum du har, om du har laget en portal de trenger, og hvor flink du har vært til å promotere den, både før lansering og underveis. Blant annet. Og selvfølgelig også hvordan du velger å gjennomføre den, hvem du tilbyr grunnleggerpris til.
Jeg fikk 89 grunnleggere på min betalansering.
Generelt for salg, regner vi at en konverteringsprosent på 2 % en salgsside er bra. Hvis 2 % av dem som ser salgssiden din velger å kjøpe, er det akseptabelt. For e-postliste kan det være opp mot 40 %.
Men det er helt avhengig av jobben du har gjort i forkant.
Hva med venteliste?
Du bør absolutt lage en venteliste de kan sette seg på. Lag et eget skjema eller landingsside hvor de kan melde seg på hvis de er interesserte i å få beskjed om når du åpner. Promoter den listen når du snakker om portalen før lanseringen.
De som er på den ventelisten vil generelt være veldig varme og du bør konvertere mer enn 2 % av dem. Men det er ingen fasit her heller.
Min erfaring er at mange er nysgjerrige, og ikke alltid er helt seriøse og faktisk har tenkt å bli medlemmer. Jeg ser også at mange står på listen en stund før de blir medlemmer. De kan gjerne ha vært på ventelisten i 2-3 lanseringer, før de til slutt blir medlemmer.
Ventelisten er altså absolutt verdifull og kan gi salg både til en betalansering og til senere lanseringer. Men ikke forvent å konvertere 100 %.
Hvor mye innhold er det fint å starte med, for grunnleggere?
Da jeg lanserte Businesstrategi, hadde jeg ikke veldig mye innhold.
Jeg hadde laget selve portalen, det tekniske, den var ferdig. Jeg hadde også laget det grunnleggende innholdet, ting som omvisning i portalen og videoer som snakket om hvordan portalen fungerer og hva vi skal jobbe med. Men jeg hadde ikke publisert noe månedlig innhold.
Det var rett og slett fordi jeg ikke rakk det før lanseringen. Jeg var mest opptatt av å komme i gang, og ville ikke utsette lanseringen flere uker. Derfor lanserte jeg uten veldig mye innhold.
I ettertid ville jeg nok laget én måned med innhold, slik at grunnleggerne hadde noe å jobbe med.
De fikk nytt innhold etter kort tid, men det hadde vært bedre om det lå noe der.
Jeg vil derfor anbefale at du lager det grunnleggende innholdet, bygger ferdig portalen og lager ferdig en måned med innhold. Noe mer trenger du ikke.
Det er viktigere å komme i gang og få inn medlemmer, slik at du kan bruke dem til å forme og hjelpe deg med hva slags innhold du skal lage fremover.
Hvordan slippe innhold på de ulike nivåene/områdene?
En medlemsportal bør ha enten nivåer, slik som Businesstrategi har, eller forskjellige områder medlemmene jobber med. Forskjellige temaer, fagområder eller liknende.
Så hvordan skal du da fordele innholdet de første månedene? Hva skal du fokusere på?
Da jeg skulle lage min medlemsportal tok jeg kurset Tribe fra Stu McLaren. Han har blitt min mentor for alt som har med medlemsportaler å gjøre, og han anbefaler at du skal fokusere på det nivået eller temaet de fleste av medlemmene er på eller trenger hjelp til.
For min del, var det de laveste nivåene i Businesstrategi. Nivå 1, 2 og 3. De fleste av dem som ble medlemmer i min betalansering trengte å jobbe med det grunnleggende innholdet rundt målsetting, å bygge e-postliste, jobbe med målgruppe og å lage det de skal selge.
Derfor var innholdet jeg publiserte de første månedene fokusert på de nivåene.
Finn ut hvilke temaer eller nivåer de fleste av medlemmene trenger å jobbe med i starten, og fokuser på dem først.
Når skal du åpne igjen etter den første lanseringen?
Igjen, det finnes ingen fasit. Men jeg vil anbefale at du venter i alle fall et par måneder.
Jeg hadde betalansering i august, og lanserte neste gang i november.
Du trenger å bruke tiden etter betalansering til å jobbe med innholdet og gjøre eventuelle endringer. Gjennomføre spørreundersøkelser, snakke med medlemmene, gjerne intervjue noen av dem, og tilpasse og endre.
Du må også lage nytt innhold til neste måned.
Dette trenger du arbeidsro og fokus for, og å lansere krever veldig mye, derfor bør du vente litt. Men bruk ventelisten, be folk som er interesserte å sette seg på den, så samler du dem inn til neste gang du åpner.
Å gjennomføre en betalansering vil helt garantert hjelpe deg til å lage en bedre medlemsportal som selger bedre. Derfor er det ekstremt smart å ha betalansering og få inn grunnleggermedlemmer.
Ser du formålet og poenget, var det nyttig? Fortell meg gjerne om du har hatt betalansering eller har tenkt å ha det når du skal lansere din medlemsportal!
Vil du ha hjelp til å endelig få laget din portal?
Kanskje har du tenkt en stund på at du har veldig lyst på en medlemsportal, men du er usikker. Usikker på hva du må gjøre. Om det er et marked for ideen din. Og hvordan du egentlig lager en portal.
Og det gjør at du utsetter og utsetter. Du holder tilbake, fordi du er overveldet.
Men det finnes en løsning som gir deg akkurat det du trenger. Som gir deg en steg for steg oppskrift.
Som gjør at du kan få lansert medlemsportalen du drømmer om, på bare 90 dager! Og du kan til og med jobbe 1-1 med meg for å gjøre det best mulig, om du vil det.
Løsningen din er det store signaturkurset mitt PortalSuksess.
Se for deg at alt du trenger å gjøre, er å logge inn, se på listen med oppgaver over hva du skal gjøre denne uken, og så gjøre dem. Etter 90 dager er portalen din lansert, du har fått dine første medlemmer og du har en fast månedlig inntekt!
Hvor deilig hadde ikke det vært? Det er akkurat det PortalSuksess gir deg.
Med PortalSuksess har du alt på plass for å lage og lansere medlemsportalen din.
Du kan bare stole på prosessen i kurset, og kjenne på at skuldrene senker seg og stresset forsvinner. Fordi du har en oppskrift. Du har et godt utprøvd og velfungerende system du bare kan følge uke for uke. Du får rammer som holder deg på sporet. Konkrete oppgaver og undervisning.
Legg igjen en kommentar