Wow, så fantastisk gøy det er å endelig ha relansert businessen min! Jeg har fått så mange fine tilbakemeldinger, kommentarer, e-poster og DM fra dere som skryter av hvor fin den nye nettsiden er, hvor lekre fargene er og hvor riktig det er at jeg har gjort disse endringene i businessen min. Det føles herlig!
Jeg er SÅ takknemlig for alle tilbakemeldinger, og er så glad for at dere liker det like godt som jeg gjør.
Men, kanskje du har lurt på hvorfor jeg har rebrandet? Hva som gjorde at jeg ikke bare lagde nye farger og nytt design på nettsiden, men også faktisk byttet navn fra Blogg Bedre til Lene Gunvaldsen?
Dette er helt garantert noe du enten allerede har opplevd selv, eller kommer til å oppleve i årene fremover ettersom du bygger businessen din. Det er en naturlig prosess, som kommer før eller senere.
Derfor tenkte jeg å forklare litt rundt bakgrunnen til endringen, og hvordan og hvorfor jeg kom fram til den avgjørelsen.
Kanskje du kan nikke gjenkjennende, eller kanskje dette hjelper deg til å sette ord på ting du selv føler om din egen business?
Uansett så synes jeg selv det er interessant å høre bakgrunnen for hva andre businesseiere gjør, derfor vil jeg dele dette med deg.
Bakgrunnen for Blogg Bedre
Okei, så for å ta det fra begynnelsen av, så startet jeg businessen min i juli 2016. Jeg visste hva jeg ønsket å hjelpe med, men jeg brukte noen dager på å komme fram til at den skulle hete Blogg Bedre.
Du kan lese mer om hvordan jeg konkret jobbet meg fram til navnet i lenken under, men kort oppsummert så drodlet jeg mange ord som beskrev det jeg ville drive med og kombinerte dem til jeg fant noe som fungerte og passet. Blogg Bedre.
Les mer: Hva skal bloggen hete? Slik finner du det perfekte navnet!
På den tiden jobbet jeg som kommunikasjonsrådgiver, og jeg jobbet mye med markedsføring. I tillegg har jeg over 15 års erfaring som journalist, og har jobbet mye med tekst og innhold.
Derfor føltes det veldig naturlig å skulle fokusere på å hjelpe folk med tekst og markedsføring. Det føltes også veldig naturlig at den målgruppen var bloggere, folk som skriver mye.
Jeg ville hjelpe med alt rundt blogging, og de første innleggene jeg publiserte 1. september 2016 var en guide til 10 plugins du bør ha på WordPress, slik gjør du bloggen din bedre med Google Analytics og alt du trenger å vite om e-postlister.
Vokst mye de siste fire årene
Jeg jobbet med å lage den typen innhold i flere år, og lagde også kurset Skrivemaskinen i 2018. Det var et stort onlinekurs med fokus på å skrive strategiske tekster til både blogg, nettside og sosiale medier.
Men, etter hvert som jeg jobbet lærte og utviklet jeg meg mye. Og det førte til at fokuset mitt endret seg, litt etter litt.
Både businessen min og jeg har vokst mye i løpet av de fire årene.
Jeg har fått mer erfaring og andre ting jeg kan dele. Ettersom jeg har bygget opp businessen og ble min egen sjef i 2018, har jeg fått mange flere ting jeg kan skrive om. Mange flere områder jeg kan dele mine erfaringer fra.
Det har gjort at jeg kanskje særlig de siste to årene har lært mye om både hva jeg liker å jobbe med og hva jeg er god på.
Jeg oppdaget at tekst ikke var det jeg synes var gøyest, eller ønsket å fokusere på. Jeg synes det var mye gøyere å skrive om businesstrategier, og hjelpe andre ambisiøse folk som vil bygge sin egen business. Derfor sluttet jeg å selge kurset Skrivemaskinen i august 2020.
Jeg lærte også mye om hvilken type folk jeg liker å jobbe med og hjelpe.
Endret seg gradvis
Det var ikke sånn at jeg plutselig våknet en dag og tenkte «Nå skal jeg skrive om noe annet!».
Det kom gradvis, etter som jeg utviklet meg og businessen vokste.
Troverdighet er en veldig viktig verdi for meg og businessen min, og jeg har derfor vært veldig opptatt av å kun lære bort de tingene jeg selv har jobbet med eller testet.
Alle kan sette seg ned og kopiere innhold de har hørt fra andre og dele som sitt eget, men det er ikke sånn jeg vil drive. Mitt fokus er og vil alltid være å dele mine erfaringer. Ting jeg har testet. Ting jeg gjør.
Derfor har det vært ting jeg ikke kunne skrive om før nå, for eksempel hvordan du kan bygge opp din egen business. Jeg har visst lenge at jeg ønsker å lage innhold om det, men det var viktig for meg å selv klare det først for å være autentisk og troverdig.
Og nå er jeg der.
Det ble full krasj
Kanskje du tenker at innholdet jeg deler på bloggen og sosiale medier allerede handler om businesstrategier, og at det ikke er så stor endring?
Da har du i så fall rett. Fordi særlig på sosiale medier har jeg de siste månedene fokusert mye på den typen innhold. De nyeste blogginnleggene mine er også veldig rettet mot dem som vil bygge business, ikke bloggere generelt.
Det førte til litt kaos. Det ble en mismatch mellom mange ting. Både navnet, hva jeg delte på sosiale medier, blogginnleggene jeg skrev, og ikke minst produktene og tjenestene jeg har.
Til slutt ble det sånn at jeg følte innholdet på sosiale medier og de nyere blogginnleggene passet til det jeg ville snakke om og jobbe med, men resten av businessen hang ikke med. Navnet, fargene, nettsiden og stilen speilet ikke der jeg nå var. Det speilet ikke målgruppen, hvem jeg har blitt eller innholdet jeg deler.
Jeg følte ordet blogg sto i veien
Ikke bare føltes rosafargen feil og nettsiden for simpel, men til slutt følte jeg faktisk at også navnet sto i veien.
Navnet Blogg Bedre ble et problem. Det ble en hindring, en bremsekloss.
Det jeg skriver om, fokuserer på og jobber med nå er så mye mer enn blogg. Og det hjelper så mange flere enn bare bloggere. Men jeg følte at folk ikke så det. De ble stoppet av ordet blogg.
Hvis de ikke identifiserte seg som en blogger, så tenkte de at innholdet mitt ikke var for dem.
Men det er det jo, i aller høyeste grad!
Jeg føler disse endringene gradvis tvang seg fram. Det kom stadig flere og flere små ting som gjorde at jeg til slutt en dag i mars 2020 bestemte meg for at nå er tiden inne.
Jeg så at nå må jeg bytte navn og relansere businessen min hvis jeg skal klare å fortsette å vokse.
En ny målgruppe
Endringene innebærer mer enn bare endring av navn, farger og nettside. Det betyr også en endring av målgruppen. Eller, en spissing av målgruppen er mer presist.
Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen. Målgruppe-arbeid er noe vi aldri blir ferdig med! Heller ikke jeg.
Les mer: Hva er en målgruppe, og hvorfor er det så viktig?
Det er alltid litt ekstra vanskelig å være konkret og detaljert når man lanserer noe nytt. Når man begynner fra scratch. Da kjenner man ikke målgruppen så godt. Men man må bare begynne et sted og lære mer underveis.
Det samme var sant for meg, og i starten da jeg lanserte Blogg Bedre tenkte jeg at alle bloggere var målgruppen, fordi alle kunne lære mer om tekst og markedsføring. Og det stemmer jo for så vidt.
Men ettersom jeg har bygget opp businessen i løpet av de fire årene siden 2016, har jeg sett og lært mye.
Jeg har oppdaget at det finnes mange forskjellige typer bloggere, typer blogg og personligheter.
Og jeg har innsett hvem og hva jeg vil jobbe med, og ikke minst hvem jeg ikke vil jobbe med.
Fagbloggere og gründere, ikke hverdagsbloggere
Aller først, så kan vi skille mellom hverdagsbloggere og fagbloggere. Tidligere så jeg ikke dette skillet, men det ser jeg veldig tydelig nå.
Før ønsket jeg å hjelpe alle med bloggene sine. Nå er fokuset mitt på fagbloggere og gründere.
Jeg vil hjelpe dem som gjør dette for å hjelpe andre. De som vil bygge opp noe rundt et fag de kan, og som vil hjelpe andre til å bli bedre på det området.
Jeg ønsker ikke lengre å jobbe med hverdagsbloggere som kun vil dele sin hverdag og hva de har gjort i dag.
Misforstå meg rett: Det er absolutt ingenting galt med å være hverdagsblogger og kun ville blogge for å dele seg og sitt. Kjør på, hvis det er det du vil!
Men det er ikke min målgruppe.
Jeg ønsker heller ikke å jobbe med de som blogger på bloggno og vil bli influencere.
Igjen: Det er absolutt ingenting galt med det.
Men det er ikke min målgruppe.
Det eneste det betyr, er at innholdet jeg deler og det jeg skriver om og fokuserer på, passer ikke til dem. Det er ikke laget for dem, og handler ikke om ting de er opptatt av.
Fokus på handling, ikke kos og pjatt
En annen viktig egenskap og et tydelig skille jeg har oppdaget at jeg vil at målgruppen min skal ha, er at de er folk som virkelig VIL noe.
Jeg er selv en person som tar handling. Som prøver og tester, lærer og feiler. Som gjør, fremfor å overtenke.
Og i løpet av de siste par årene har jeg lært at det er også egenskaper målgruppen min har eller setter pris på og vil bli bedre på.
Min lærestil er bygget opp rundt det. Rundt at jeg krever handling. Hvis jeg skal hjelpe deg med noe, må du gjøre det. Ellers kan jeg ikke hjelpe deg. Jeg stiller krav til deg, og kommer aldri til å pjatte med deg.
Jeg stiller for eksempel krav til medlemmene i i medlemsportalen min Businesstrategi. Jeg hjelper deg gjerne, men jeg gjør ikke jobben for deg. Jeg pusher deg til å finne dine svar. Til å gjøre det som fungerer for deg.
Og det er det ikke alle som liker eller takler. Det har jeg lært det siste året.
Noen ønsker koseprat. Noen ønsker en Facebookgruppe som er for å fortelle hva de har gjort i dag. Noen ønsker kun skryt og ros når de ber om tilbakemeldinger.
Det er absolutt ikke noe galt med det. Vi er forskjellige, og har forskjellige ønsker og behov.
Men det er ikke det du får hos meg, eller i mine kanaler.
Hvis du er medlem i Businesstrategi og poster en salgsside og ber om tilbakemeldinger, får du det. Da får du konstruktiv kritikk og innspill.
Ikke «Kjempefin, så flink du er». Det hjelper deg ikke. Det gjør deg ikke bedre.
Og mitt eneste mål med alt jeg gjør, er at du skal bli bedre. Du skal gjøre bedre, vite bedre og få bedre resultater.
Gleder meg til de neste fire årene
Endelig føles det som om navnet og brandingen til businessen min passer.
Det matcher det jeg ser for meg i hodet, og det jeg vil drive med i hjertet.
Det føles ubeskrivelig deilig, og riktig. Jeg er så fornøyd og stolt over hvordan businessen min nå ser ut og fremstår. Det er herlig å føle at brikkene har falt på plass, både med hvilket fokus jeg har, hvilke temaer jeg skal jobbe med, hvem jeg skal hjelpe og hvilke produkter og tjenester jeg skal tilby.
Det er mye enklere å jobbe og drive med markedsføring når man er stolt. Når man føler at det man promoterer er riktig og fungerer.
Og det gjør det i aller høyeste grad nå.
Nå gleder jeg meg helt vanvittig til å jobbe videre med å bygge opp det jeg elsker å drive med. Å fokusere på å hjelpe dem som vil bygge business. De som vil ha resultater, tar handling og er villige til å gjøre jobben.
Jeg gleder meg fordi jeg VET at de vil lykkes. Og det er ikke noe som gjør meg gladere.
Hva synes du om at jeg har rebrandet, og det nye fokuset mitt?
Legg igjen en kommentar