Er det bare jeg som synes at 2017 har gått altfor fort? Jeg rakk knapt å sette meg ned ved PC-en og lage noen innlegg, før det er over! ?
Men, jeg synes faktisk også at det er noe spennende ved at året er omme. Det gir meg anledning til å oppsummere og analysere, noe jeg elsker.
Jeg setter meg alltid ned og ser på hvordan året har gått, for så å legge planer for året som kommer. Det er viktig å ha mål å jobbe mot. Det er også viktig å se om det man gjør fungerer, slik at man kan gjøre endringer for neste år hvis det trengs.
I fjorårets oppsummering handlet det mye om oppstarten. Det var ikke så lenge siden jeg hadde startet Blogg Bedre, og jeg visste ikke helt hva jeg gikk til eller hvilke mål som var realistiske.
Les alle andre oppsummeringene jeg har gjort her: Slik har året gått for businessen min
Du kan lese alle mine tidligere blogginnlegg med mål for kommende år her!
Men, jeg satte meg allikevel noen mål, selv om jeg ikke visste om det var oppnåelig. Det er uansett bedre å ha noe å jobbe mot og ikke oppnå det, enn å ikke ha noe som driver deg fremover i det hele tatt.
To typer mål
Det finnes i utgangspunktet ingen fast fasit for hvilke tall man bør eller skal se på. Det er litt opp til deg, og hvilket fokus du har. Hva som er viktig for deg og det du jobber mot.
Jeg har valgt å dele målene mine inn i to typer: overordnede mål og tall-mål.
Overordnede mål: Med det mener jeg ting jeg vil gjøre og oppnå. Planer jeg legger, prosjekter jeg vil utføre, samarbeid jeg vil ha osv. Disse målene er ikke så tall-detaljerte, det handler mer om retning og store planer.
Tall-mål: Disse målene er veldig konkrete og målbare. Her setter jeg mål for hvor mange visninger på bloggen jeg skal ha, hvor mange følgere jeg skal ha på sosiale medier, osv. Disse målene er ikke fullt så viktige som de mer overordnede målene, men de er allikevel med og driver meg videre. De kan si noe om jeg er på riktig spor, og hvor jeg skal og bør legge fokus.
Så, hvordan gikk det målene mine for 2017?
Overordnede mål
Jeg oppnådde mye! Det er ganske gøy å lese igjennom målene jeg hadde for 2017. Jeg hadde mye fokus på overordnede mål. Jeg forsøkte å legge noen planer og sette noen mål for hva jeg ville oppnå. Det var litt vanskelig siden alt var nytt. Men jeg satte noen mål som utgangspunkt.
Jeg hadde satt meg ukentlige mål:
- Skrive et blogginnlegg i uken
- Sende et nyhetsbrev i uken
- Poste på Instagram hver dag
- Poste i Facebookgruppen hver dag
- Poste på Facebooksiden hver dag
Alle disse målene klarte jeg! Poenget med disse ukentlige målene, var å få inn gode rutiner. Og det fungerte!
Jeg hadde også noen langsiktige mål:
- Begynne å lære Facebookannonsering
- Begynne å bruke affiliatelinker
- Lage et større produkt å gi bort mot epost – et gratis epostkurs?
- Legge inn lydfil i alle innlegg (lydversjon av bloggposten)
- Sende én live-video i FB-gruppen
Poenget med disse målene, var å se fremover. Å jobbe med punkter i bedriften som jeg ønsket å innføre eller få til.
Jeg gjennomførte også de aller fleste av disse!
Det eneste jeg ikke gjorde, var å lage lydfiler av blogginnleggene. Jeg innså at det ville ta for mye tid, og at det ikke var verdt det. Det var altså noe jeg valgte å droppe.
Resten fikk jeg til! Jeg har nå alltid minst 3-4 annonser som står og går på Facebook. Jeg har blitt affiliate for 4 forskjellige tjenester jeg bruker. Jeg har laget gratiskurset Bedre blogg på en dag og en gratis branding challenge. Jeg har også hatt to Facebook live-sendinger. Riktig nok på Facebooksiden, og ikke i gruppen, men det teller allikevel ?
Tall-mål
2017 var det første ordentlige året med drift for Blogg Bedre. Jeg startet bloggen sommeren 2016, og året bærer selvfølgelig litt preg av oppstart.
Det var litt tregt i begynnelsen av året. Det tar tid før ting kommer ordentlig i gang. Det tar for eksempel noen måneder før man begynner å se ordentlig effekt av SEO, slik at man får trafikk fra Google.
Jeg merket at det begynte å dukke opp flere lesere via Google først mot slutten av februar. Da hadde jeg holdt på siden 1. september, så det tok rundt 5 måneder.
Jeg bruker Google Analytics til å se på tallene for året som har gått. Jeg ser på flere forskjellige ting, men her er de punktene jeg legger mest vekt på:
Lesertall
Jeg hadde mål om å nå 7000 sidevisninger i måneden ved utgangen av året, og det har jeg klart! Det er veldig gøy, ettersom jeg egentlig ikke hadde noe som helst anelse om hva som ville være oppnåelig.
Hvor kommer trafikken fra?
En av de viktigste tingene å se på, er hvor leserne finner meg. Hvor kommer trafikken inn til bloggen fra? Er det Google? Er det sosiale medier? I så fall, hvilke?
Disse tingene kan si noe om hvor målgruppen er, og på hvilke kanaler tiden min er godt brukt og hvilke kanaler som kanskje ikke er så viktige.
Her kom trafikken til Blogg Bedre fra i 2017:
- Social (45,52%)
- Organic Search (35,68%)
- Direct (12,43%)
- Referral (5,14%)
- Other (1,24%)
For meg er altså sosiale medier og Google de største kildene til trafikk. Jeg har hatt mye fokus på begge disse, så det er fint å se at det fungerer og gir respons.
I tillegg til å se på det overordnede bildet, er det også lurt å dele opp sosiale medier i de forskjellige kanalene.
Her er de mest populære for Blogg Bedre i 2017:
- Facebook (96,71%)
- Instagram (2,53%)
- Pinterest (0,61%)
- Twitter (0,09%)
- Blogger (0,02%)
Disse tallene kommer ikke som en overraskelse for meg. Jeg vet at Facebook er min viktigste kanal. Både fordi det er der målgruppen min er, men også fordi jeg kjører annonser på Facebook.
Jeg visste også at Instagram ville være nummer to. Men, som du ser, så er det stor forskjell i mengden trafikk. Det bekrefter bildet av at Instagram ikke er like bra for trafikk. Det er fortsatt en verdifull plattform, men den brukes litt annerledes. Det handler mer om merkevarebygging og å knytte kontakter.
Jeg bruker mesteparten av tiden min på Facebook og Instagram, og det lønner seg. Det jeg gjør, fungerer.
De 10 mest populære innleggene
Det er også veldig lurt å se på hvilke blogginnlegg som er mest lest i løpet av året som har gått. Det gir en god indikasjon på hva som er populært, og hva jeg kan skrive mer om i året som kommer. For min del er topplisten ganske variert. Det er innlegg både om branding, tekst og sosiale medier.
Det sier meg at det er stor interesse og behov for ganske mye av det jeg skriver om. Det er interessant å se!
Dette er de 10 mest leste innleggene og sidene på Blogg Bedre i 2017:
- 5 ting du bør gjøre med profilen din for å få flere følgere på Instagram
- Når er det beste tidspunktet å publisere på bloggen og i sosiale medier?
- Forsiden av bloggen
- 6 måter du kan tjene penger på bloggen din
- Hva skal bloggen hete? Slik finner du det perfekte navnet!
- Gratis brandingutfordring
- 6 type titler som vil gi bloggen din mer trafikk
- Hvilken bloggplattform bør du velge?
- Gratis bibliotek
- 13 tips til hvordan du kan ta bedre bilder uten dyrt utstyr
E-postliste
Jeg hadde som mål å ha 1000 personer på listen ved utgangen av året. Det var veldig ambisiøst. Men jeg er ikke så fryktelig langt unna, faktisk. Jeg har nå over 700, og regner med å runde 800 før året er omme, om ikke enda litt mer. Det er jeg ganske fornøyd med.
Jeg er enda mer fornøyd med at jeg har veldig god åpningsprosent på e-postene jeg sender. Gjennomsnittet er nesten 50%. Det vil si at de som har meldt seg på listen min, er veldig interesserte i det jeg har å si. Det er ikke bare tilfeldige folk som ville ha noe gratis. Det er lesere som er målrettet.
Det sosiale
Sosiale medier noe av det jeg bruker mest tid på, som er viktig for meg. Derfor hadde jeg også satt meg noen mål for disse plattformene. Hovedfokuset mitt var å bygge opp Facebookgruppen, og så fokusere på Instagram og Facebooksiden etter hvert. Det fungerte bra.
Facebookgruppen min har blitt en svært aktiv kanal, hvor det er snart 500 medlemmer og flere spørsmål og kommentarer hver eneste dag. Målet mitt var 307 medlemmer i desember, så det har jeg knust! 😀
Instagram har vært vanskelig, men jeg var forberedt på det. Jeg satte derfor målet ganske lavt. Målet for 2017 var 460 følgere. Jeg har nå over 550 følgere, så det har faktisk gått litt bedre enn forventet.
Det var mye enklere å få matblogg-kontoen min til å vokse. Men, det er blant annet fordi jeg bevisst kun bruker norske hashtags, mens matkontoen ofte fikk internasjonale følgere. Det er et mindre og vanskeligere marked når man målretter seg kun mot Norge. Det er allikevel verdt det, ettersom jeg treffer målgruppen veldig bra. De som følger meg gir tilbakemeldinger på at kontoen er svært nyttig og inspirerende.
Facebooksiden lå lenge litt brakk, den var ikke hovedfokuset mens jeg jobbet med gruppen og Instagram. Men, etter hvert som de to gikk bedre, fokuserte jeg mer på siden. Det resulterte i en god vekst på slutten av året. Målet var 151 følgere, og jeg har nå ca 280, så den ble også slått ganske godt.
Inntekter og utgifter
Det var aldri målet å kunne leve av bloggen i 2017. Det er svært, svært få som klarer å leve av bloggen i løpet av noen få måneder etter oppstart. Det er ikke realistisk. Generelt tar det 2-3 år fra man starter en business til man kan leve av den.
Jeg hadde planer om å begynne med affiliatelinker, og det fikk jeg til litt utover i året. Det har gitt litt inntekter, ca 3000 kroner totalt. Jeg har også hatt tre kundeoppdrag i løpet av året, som har gitt litt inntekter.
Utgiftene har med andre ord vært mye større enn inntektene i år. Det er helt normalt, og det var jeg forberedt på. Det koster både tid og penger å bygge opp noe.
Mål for 2018
Så kommer den spennende delen! Hva skal jeg fokusere på i 2018? Hva skal være mine mål for 2018?
Mitt ord for 2018 er fokus, og det kommer jeg til å jobbe hardt med å holde på. Fokus skal gjennomsyre alt jeg gjør.
Les mer: Derfor bør du velge deg et årets ord for 2018
Denne gangen setter jeg meg ikke ukentlige mål for 2018. Jeg har nå fått rutinene, og trenger ikke lenger ha et slikt kortsiktig fokus. Nå handler det mer om strategi og å videreutvikle bloggen. Det blir mer sentralt å jobbe med de overordnede målene og strategier for å nå dem, ikke så detaljstyrte enkeltmål.
Mitt viktigste mål for 2018 er å lage et kurs og lansere det.
Er det én ting jeg skal få til i løpet av neste år, så er det å lansere et kurs folk kan kjøpe. Men, fordi jeg har en vanlig fulltidsjobb ved siden av, har jeg jeg gitt meg selv en ganske lang tidshorisont på det. Målet er at det lanseres høsten 2018. Jeg må ta hensyn til både helse og stressnivå.
Poenget er jo at det jeg driver med skal være gøy, og da må jeg være realistisk og sette meg mål som ikke ødelegger for meg.
Lesertall
Jeg ønsker å fortsette å vokse, men jeg forventer ikke å se like stor økning som i 2017. Jeg har derfor satt som mål å ha 10.000 sidevisninger i måneden ved utgangen av 2018. Det er mulig at det er et litt lavt mål, men sidevisninger er ikke hovedfokuset mitt på samme måte som det var.
Trafikkilder
Jeg forventer at fordelingen mellom de forskjellige kanalene forblir omtrent den samme. Det er mulig Google stiger enda litt mer. Facebook vil fortsatt være min største kilde til trafikk.
Det sosiale
Jeg skal fortsette å fokusere på Facebookgruppen min, og målet er å ha 1000 medlemmer ved utgangen av 2018. Jeg skal også lage en privat Facebookgruppe for dem som kjøper kurset jeg skal lansere. Det vil ta litt tid og arbeid å bygge opp den, så det vil ta litt fokus.
Jeg skal også fokusere mer på Facebooksiden, og jeg skal ha flere livesendinger og bli litt flinkere til å fokusere på video. Det er litt ubehagelig og skummelt, men jeg vet at det er veldig verdifullt. Både for leserne/seerne og bloggen.
Målet er at Instagram skal fortsette å øke, og jeg ønsker også å ha noen livesendinger der.
Inntekter og utgifter
Jeg kommer nå til å ha litt mer fokus på inntekter, først og fremst gjennom å lansere og selge kurs. Jeg har også planer for å ha en nettbutikk med forskjellige produkter på bloggen, men det er nok ikke realistisk å tro at jeg rekker det i 2018.
Jeg kommer ikke til å ta veldig mange private kundeoppdrag i løpet av året. Fokuset er å lage kurset, og det kommer til å ta veldig mye tid. Dermed må jeg nedprioritere andre ting.
Det vil også bli noe økte utgifter etterhvert som kurset er klart. Jeg må da oppgradere kursplattformen jeg bruker, og jeg må betale for et par andre tjenester. Jeg må sannsynligvis også oppgradere til neste nivå på e-postlisten min i ConvertKit om ikke lenge. Ved 1000 abonnenter går man over til neste prisnivå.
Konklusjon
2017 har vært et fantastisk år. Jeg har møtt så fantastiske mennesker, bygget opp en Facebookgruppe jeg er så glad i og stolt av, og knyttet mange gode kontakter og vennskap. I tillegg har jeg oppnådd nesten alle målene jeg satte meg, og jeg er både stolt over og fornøyd med året som har gått.
Et oppstartsår som dette er vanskelig, og man føler ofte at man legger ned ufattelig mye arbeid uten å se så store resultater. Men, ting tar tid. Så enkelt og så vanskelig er det, faktisk. Og jeg ser jo når jeg ser på året totalt sett, at jeg og bloggen har vokst veldig mye. Det føles bare ikke alltid sånn når man står midt i det, fra dag til dag.
Jeg gleder meg veldig (!) til å komme i gang med 2018, og forsøke å bygge Blogg Bedre videre opp, gjøre det enda et hakk mer til en business. Et steg nærmere noe jeg kan leve av og drive med på fulltid.
Hvem vet, kanskje jeg sitter her og planlegger for hvordan jeg skal jobbe fulltid med Blogg Bedre om ett år? ?
Helt til slutt: Jeg vil gjerne avslutte dette innlegget med å si at jeg ikke synes du skal bruke mine tall som et mål for din blogg. Ikke tenk at om du ikke oppnår det samme, så er det ikke noe poeng. Du må sette mål som passer DIN blogg. DIN hverdag. Bruk gjerne det samme oppsettet. Bruk gjerne samme arbeidsmetode. Men lag din egen versjon, som passer for deg ?
Veldig nyttig innlegg!
Så bra! Glad det var til hjelp, Kari-Anne ?
Så gøy at du deler slik informasjon! Selv om man ikke skal kopiere dine mål, synes jeg det er morsomt og nyttig å se hvordan du jobber når du setter mål og evaluerer resultatet 🙂
Så bra, Kjersti! Håpet og målet er at disse sakene skal være inspirerende og hjelpe dere til å se hvordan dere kan sette egne mål for deres blogger, så det er gøy å høre at du synes ?
Gratulerer med å faktisk ha kommet i mål (snart) med 2017 med så fine tall! Du er formidabel! og en stor inspirasjon 🙂
Tusen, tusen takk, kjære Mette ❤️️ Jeg gleder meg til å se hvor du tar bloggen din i 2018! Veldig spennende ?
Gratulerer med å ha nådd så mange av målene dine! Veldig bra jobbet ved siden av fulltidsjobben din. Gøy at du som norsk blogger gir innsyn i det som faktisk er veldig viktig når vi skal sette mål for bloggingen vår. Mange amerikanske bloggere har lyktes godt med det, og det gir mye inspirasjon. Heier på deg inn i 2018! Gleder meg til mer nyttig og god inspirasjon fra deg!
Tusen hjertelig takk, Nina ?? Jeg håper det kan inspirere mange til å sette mål og jobbe mot dem. Masse lykke til med dine fine design og alt morsomt du måtte finne på i 2018, jeg heier på deg også! ?