Hvert år når det er på tide å sette seg ned og skrive dette innlegget og oppsummere året som har gått, blir jeg like overrumplet. Har det virkelig gått ett år siden sist allerede? Er det ett år siden jeg oppsummerte året forrige gang? Det er en klisjé, men tiden går så fort at jeg vet ikke hvor den blir av.
Jeg har oppsummert året som har gått hvert år siden jeg startet Blogg Bedre i 2016. Det er en ganske interessant opplevelse. Både det å se på året som har gått, men også å ha et slags arkiv for årene. Det er gøy å lese de gamle innleggene og se hvor langt jeg har kommet.
Les de tidligere og senere oppsummeringene her: Slik har året gått for businessen min
Du kan lese alle mine tidligere blogginnlegg med mål for kommende år her!
Det er gøy å skrive disse oppsummeringene, men det er også nyttig. Det å reflektere over året som har gått vil hjelpe deg til å se hva som fungerer og ikke. Det vil hjelpe deg til å legge en enda bedre plan for neste år, og til å bygge videre på det som ga gode resultater.
Det å ha mål å strekke seg mot er også viktig. Det bidrar til motivasjon, og det gjør også at man får noe konkret å jobbe mot. Det gjør det enklere.
Les mer: Slik setter du deg mål og planlegger 2019 for bloggen din
Litt annerledes oppsummering
Hvis du leser de tidligere årene jeg har oppsummert, ser du at jeg følger en oppskrift. Jeg har hatt to forskjellige typer mål: overordnede og tall-mål.
I år gjør jeg det litt annerledes. Ikke fordi måten jeg har gjort det på før ikke er god nok, men fordi mitt fokus og måten jeg jobber på har forandret seg etter hvert som jeg og Blogg Bedre har vokst.
Å fokusere på lesertall er ikke like viktig for meg lengre. Jeg har gått litt forbi det stadiet, og har andre ting som er viktigere å fokusere på. Og da må også planen og oppsummeringen forandre seg.
Men før jeg begynner å snakke om hva jeg ønsker å få til og mine mål for 2020, må jeg se på 2019. Hvordan gikk det med målene jeg satte meg i fjor?
Oppsummering 2019
Kan jeg bare si PUH! For et år 2019 har vært!
Jeg var forberedt på at det ble mye jobbing, men at det skulle være så travelt som det ble var jeg ikke helt forberedt på.
Hovedmål:
Det viktigste målet mitt i 2019 var å relansere blogg- og strategikurset Skrivemaskinen tre ganger. En gang på våren, en til sommeren og en til høsten. Jeg ville også selge 20 kurs ved den første lanseringen.
Det klarte jeg delvis.
Jeg klarte å lansere tre ganger. Den første lanseringen var i mars, den andre var i juni og den tredje i oktober. Jeg er fornøyd med at jeg klarte det målet!
Når det gjelder målet om å selge 20 kurs ved den første lanseringen i mars, så klarte jeg ikke det. Jeg solgte 16 kurs. Jeg skulle gjerne økt salget fra gangen før, hvor jeg også solgte 16, men jeg er uansett fornøyd med at jeg solgte like mange som forrige gang.
Overraskende mål
Den tingen som har tatt mest tid og energi i 2019 sto aldri på planen min. Det var ikke noe jeg hadde tenkt på en gang, da jeg satt i desember 2018 og la planene for i år.
I mai oppdaget jeg plutselig muligheten for å lansere en medlemsportal. Jeg kom over kurset Tribe fra Stu McLaren, og hoppet på det den dagen det åpnet for påmelding.
Jeg er stor fan av å holde seg til planen man har lagt, og ikke gjøre ting som ikke er planlagt. Det kan ødelegge og forstyrre, og gjøre at man ikke får gjort det man skal.
Men noen ganger oppdager man en mulighet man bare MÅ ta. Sånn var det med medlemsportal.
Jeg skjønte at dette var nøyaktig det både jeg og du trengte. Derfor laget og lanserte jeg en splitter ny medlemsportal i løpet av tre måneder. I august 2019 så Businesstrategi lyset.
Den har tatt MYE tid og arbeid både å lage og å drive, men den var og er alt det jeg ikke visste at jeg drømte om.
Les mer: Medlemsportalen Businesstrategi
Andre mål
Jeg hadde også satt meg flere andre mål. Det ene var å fortsette å blogge annenhver uke i stedet for hver uke.
Målet var å rekke og sette opp nettbutikken min i løpet av 2019, og for å klare det hadde jeg planer om å blogge annenhver uke.
Det klarte jeg.
Jeg blogget annenhver uke nesten hele året. På senhøsten gikk jeg derimot opp til å blogge hver uke igjen. Grunnen var todelt. Jeg merket at jeg hadde så mye å si, og at annenhver uke ikke var nok for meg. Det andre var at jeg merket at trafikken og antallet nye personer jeg nådde ut til var litt redusert.
Jeg hadde fokusert så mye på lanseringene og å lage alle de andre tingene, at det gikk litt ut over selve grunnlaget for Blogg Bedre. Derfor økte jeg antall blogginnlegg på slutten av året.
Lesertall
Målet for 2019 var å fortsette å øke, og jeg ville bikke 12.500 sidevisninger i måneden i løpet av året.
Det klarte jeg allerede i januar!
Men, etter våren når både medlemsportalen og Skrivemaskinen ligger under bloggbedre.no-adressen er ikke trafikken like relevant lengre. Adressen som begge disse to bor på, ligger på domenet kurs.bloggbedre.no, og da teller den trafikken til statistikken til bloggen.
Det vil si at alle studenter og medlemmer som logger inn og jobber med kurset eller medlemsportalen teller nå på trafikken til domenet mitt. Derfor har jeg nå passert over 20.000 i måneden, ofte 25.000.
Det betyr ikke at jeg har så mange unike besøkende som leser Blogg Bedre hver måned. Derfor kommer jeg ikke til å se så mye på disse tallene fremover.
Trafikkilder
Jeg forventet at fordelingen av hvor trafikken til bloggen kommer fra ville fortsette i samme spor som tidligere. Det betyr at Google er min største trafikkilde, med Facebook på andreplass.
Det gikk som forventet.
I 2019 kom 68,3 % av trafikken min fra Google.
22, 6 % kom fra sosiale medier, og av det sto Facebook for 89,45 %.
Det sosiale
Jeg hadde som mål å prioritere og fokusere på Facebookgruppen som er eksklusiv for studentene i Skrivemaskinen. Jeg skulle ha månedlige livesendinger med spørsmål og svar, og være til stede og hjelpe dem eksklusivt.
Det har jeg gjort.
Jeg har hatt livesending en gang i måneden i gruppen, og studentene i denne gruppen har fått prioritert hjelp.
I tillegg opprettet jeg også en egen Facebookgruppe som er eksklusiv for medlemmene i Blogg til Business. Der har jeg også hatt livesending en gang i måneden, og medlemmene i denne gruppen har fått prioritert hjelp.
Målet for Instagram var å passere 2000 følgere. Det har jeg ikke klart. Jeg har nå i midten av desember 1795.
Målet for Facebooksiden min var å øke engasjementet og få 1100 likes. Det klarte jeg delvis. Jeg har endret litt på hva jeg deler, og har fått økt engasjement. Men jeg har 1027 liker, så det målet nådde jeg ikke.
Målet for gratisgruppen Ambisiøse bloggere var å passere 1300 medlemmer. Det klarte jeg ikke. I midten av desember er vi nå 1189 medlemmer.
E-postliste
Målet for e-postlisten min var å passere 1500 adresser i løpet av 2019. Det klarte jeg ikke.
Jeg har slettet mange kalde og inaktive adresser hver tredje måned, og i midten av desember har jeg nå 1186 abonnenter.
Inntekter og utgifter
2019 var det første året jeg satte meg reelle inntektsmål. En sum jeg måtte tjene for å klare å jobbe for meg selv.
Målet mitt var å tjene 300.000 kroner i 2019.
Det klarte jeg akkurat! Jeg har ikke alle tallene ennå siden det er midt i desember. Men jeg kommer til å tjene ca 309.500 kroner i 2019. Det er inkludert alle inntekter, fra både kurs, medlemsportal og affiliatesalg.
Men: Jeg hadde ikke klart det uten Blogg til Business. Teknisk sett, klarte jeg det egentlig ikke. Sånn hvis man skal være pirkete.
Målet var opprinnelig å tjene 300.000 fra kun Skrivemaskinen. Det var jeg langt unna. Jeg visste jo ikke at jeg skulle lansere en medlemsportal da jeg la planen. Hadde jeg ikke lansert medlemsportalen hadde jeg ikke nådd målet.
Jeg hadde også et mål om å tjene 13.000 kroner på affiliatelenker.
Det klarte jeg! Jeg tjente totalt 20 627 på affiliate. Dette bidro til å bikke meg over 300.000 i inntekter. Uten dem hadde jeg endt på 290.000 ca.
Nettbutikk
Jeg hadde en løs plan om at jeg ønsket å lansere nettbutikk høsten 2019. Siden jeg ikke ante at jeg skulle lansere en medlemsportal da jeg la planen for 2019, trodde jeg at jeg skulle få tid etter siste lansering av Skrivemaskinen i oktober. Slik ble det ikke, da Blogg til Business dukket opp og tok hele min tid.
Men: Nå i desember fikk jeg endelig tid til å sette meg ned og bare gjøre det! Så jeg klarte faktisk det målet helt på tampen.
13. desember lanserte jeg en enkel variant av nettbutikken min, som du finner på lenegunvaldsen.no/butikk. Der ligger det foreløpig ett produkt, planleggingsguiden for hvordan du kan planlegge 2020 for bloggen og businessen din.
Jeg skal fortsette å bygge opp butikken og legge til flere produkter i 2020, men det viktigste nå var å få den lansert slik at jeg kunne tilby arbeidsboken for å planlegge. Better done than perfect, ikke sant?
Konklusjon
2019 har vært et vilt år! Selv om det var ganske mange mål jeg ikke nådde, nådde jeg det viktigste. Målet for inntekt.
En annen viktig ting, er at jeg vet hvorfor jeg ikke klarte å nå målene jeg ikke nådde. Både målene om vekst på Instagram, Facebook og e-postlisten. Det var fordi disse tingene ble nedprioritert da jeg fant ut at jeg skulle lage Businesstrategi.
Det har tatt veldig, veldig mange timer å planlegge og sette opp medlemsportalen og så å levere innhold hver uke. Da MÅ noe annet nedprioriteres. Det ble sosiale medier og e-postlisten.
Dette er ikke ideelt. Særlig e-postlisten bør alltid være en prioritet. Å bygge den henger tett sammen med inntekt. Men når man er soloprenør (entreprenør som driver alene) har man bare et visst antall timer i døgnet, og da må bare noe prioriteres.
For meg var det viktigere å få laget og lansert medlemsportalen, så fikk heller veksten til sosiale medier og e-post lide litt i en periode. Det var et bevisst valg jeg tok.
Det var også artig at jeg fikk lansert nettbutikken, og jeg gleder meg til å jobbe videre med planer og innhold for den.
Året oppsummert, så er jeg kjempefornøyd. Jeg har tjent nok til å klare meg, og å lansere medlemsportalen var høydepunktet. Jeg gleder meg vilt til å bygge den videre opp i årene fremover.
Playing big i 2020
Hvis du fikk med deg innleggene mine på Instagram og på bloggen etter at jeg var på Amy Porterfields konferanse i San Diego i oktober, vet du at jeg fikk meg en AHA-opplevelse. Klikk på bildet for å lese om det.
Se dette innlegget på Instagram
Amy snakket om playing small, og at man setter seg altfor lave mål og ikke er ambisiøs nok. Det traff meg hardt, fordi jeg innså at jeg også gjør det. Jeg jobber knallhardt, men jeg har allikevel ikke spilt stort nok.
Jeg har ikke pushet meg. Jeg har tatt enkle løsninger, fordi de er kjente. Jeg har for eksempel ikke gjort så mye video som jeg ville og burde, fordi det er litt stress og det er enklere å bare droppe det.
Det er nå over.
I 2020 skal jeg spille stort.
Jeg setter meg helt latterlig hårete mål. Jeg er pissredd for å si dem høyt og skrive dem her, fordi jeg synes de er skikkelig skumle. Jeg er redd for å ikke nå dem, og for å virke helt fjern. Jeg har egentlig lyst til å bare droppe å skrive denne biten, så jeg slipper å si det høyt. Men det er å spille smått.
2020 skal bli mitt år. Jeg skal spille stort som faen.
Sånn. Nå har jeg sagt det.
Mål og planer for 2020
Selv om det er sykt skummelt, så sitter jeg med en annen følelse som er større enn frykten. Som overdøver den, og tar mer plass i både hodet og hjertet.
Jeg GLEDER meg!
Når jeg tenker på 2020, er det følelsen jeg sitter med. Og det er så er utrolig deilig! Jeg er motivert og skikkelig spent på hva jeg klarer, og tror og håper at det blir et knallår.
Jeg føler og synes at jeg har lagt et godt grunnlag i 2019. Det var et år hvor jeg bygde opp businessen mye. Det var første året jeg jobbet fulltid med Blogg Bedre, og hvor jeg virkelig kunne fokusere.
Nå begynner jobben med å skalere og bygge videre opp det grunnlaget jeg har lagt. Det er fokuset og mitt mål for 2020.
Hovedmål:
Jeg skal ikke lage og lansere noe nytt i 2020. Hovedmålet mitt er å lansere Skrivemaskinen to ganger, og åpne påmeldingen til Businesstrategi to ganger.
Mitt mål i 2020 er altså å ha fire lanseringer.
Skrivemaskinen
Målet er fortsatt å øke antall solgte kurs når jeg lanserer Skrivemaskinen. Siden jeg ikke nådde 20 solgte kurs i år, setter jeg meg det som mål til neste år. I den første lanseringen i februar ønsker jeg å selge minst 20 kurs.
Businesstrategi
Businesstrategi har 105 medlemmer ved utgangen av 2019. Ved utgangen av 2020 ønsker jeg å ha 238 medlemmer. Det er alltid noen som melder seg ut, men målet mitt er å beholde minst 90 % av eksisterende studenter.
Sosiale medier
Jeg kommer ikke til å sette noen offentlige tallmål for sosiale medier denne gangen. Hovedgrunnen er at tallene rett og slett ikke er så viktige.
Mitt mål for 2020 i sosiale medier, er å skape mer engasjement. Det er vanskelig å måle, men jeg ønsker å både lage mer video og være mer til stede. Flere livesendinger, blant annet. Flere kommentarer, flere DM og gode samtaler.
I tillegg skal jeg gjennomføre livesending for studentene i Skrivemaskinen og for medlemmene i Businesstrategi hver måned. Det blir 24 livesendinger.
Nettbutikk
Jeg kommer til å legge til flere ting i butikken i 2020, og har planer om både arbeidsbøker, guider og maler. Målet er å kunne tilby flere forskjellige produkter i flere prisklasser når året er omme.
E-postliste
Jeg skal og må ha mer fokus på e-postlisten min i 2020. Det er mye viktigere enn sosiale medier, og mer direkte linket til salg. Det er derfor en viktig del av det å bygge opp businessen og øke inntektene. Og hvis jeg skal nå de hårete målene jeg har satt meg, er dette en viktig del.
Jeg har flere planer for hvordan jeg skal bygge listen:
Relansering
En av tingene jeg skal gjøre for å bygge listen, er at jeg skal relansere gratiskurset Bedre blogg på en dag. Jeg jobber med å flytte det over på Kajabi, går igjennom og reviderer, oppdaterer og forbedrer det. Jeg skal promotere det mer, og gjøre det til en enda mer synlig opt-in.
Facebookannonser
Jeg skal også gå over alle de eksisterende freebies jeg har på bloggen og promotere dem mer. Jeg skal også lage Facebookannonser for noen av dem.
Bedre landingssider
Jeg skal også se på om noen av dem kan få en bedre landingsside, slik at det kan øke prosenten som faktisk melder seg på når de kommer til siden. Altså øke konverteringer.
Jeg har også et par andre tanker og ideer som jeg skal jobbe litt videre med.
Målet er å ha 1700 på e-postlisten ved utgangen av året.
Jeg kommer til å fortsette å slette kalde og inaktive adresser hver tredje måned, og det vil påvirke økningen etter som det som regel er snakk om flere hundre adresser i løpet av et år.
Inntekter og utgifter
Her blir vi virkelig hårete. Det er her nervene kommer sjanglende som om det er dagen derpå etter tidenes julebord.
Jeg har gjort et detaljert regnestykke basert på de forskjellige inntektene mine i 2020, og kommet fram til et mål. Et sykt skummelt og vilt mål.
Mitt mål er å tjene 800.000 kroner i 2020.
Åh herregud, nå døde jeg litt. Sa jeg virkelig det høyt?
Men det tallet er ikke tatt ut av løse luften. Jeg har regnet nøye på det. Og det er tallet jeg kommer fram til. Da har jeg tatt med Skrivemaskinen, Businesstrategi, affiliate og andre inntekter i løpet av året. Jeg har regnet på antall solgte, antall medlemmer og relevante summer fra 2019. Så har jeg lagt på litt. Fordi jeg spiller stort.
Nå må jeg også presisere at dette betyr IKKE 800.000 kr i overskudd!
Dette er inntekt. Så har jeg også mange utgifter. I 2019 utgjorde utgifter ca 50 prosent av inntektene, så omtrent halvparten av det jeg tjente gikk til utgifter direkte for bloggen. I tillegg kommer private utgifter til husleie, mat, reiser til Norge og ellers osv. Da blir det ikke altfor mye overskudd igjen.
Jeg vet allerede nå om økte investeringer og utgifter jeg kommer til å få til neste år, men målet er fortsatt å holde utgiftene på 50 prosent, eller aller helst ned mot 40 prosent.
En ny stor men viktig utgift
En av de nye investeringene som fører til økte utgifter begynner 1.1.2020.
Jeg har ansatt en virtuell assistent!
Erfaringen min fra 2019 er at jeg ikke klarer mer alene. Nå begynner det å bli så mange oppgaver og henvendelser at jeg ikke rekker alt. Enten får jeg ikke gjort det, eller så får jeg bare gjort det halvveis. Og det er ikke godt nok for meg.
Derfor kommer jeg til å bruke mange tusen kroner hver måned på en virtuell assistent. Det er helt nødvendig om jeg skal klare å nå mitt mål for 2020 om 800.000 kroner.
Jeg har sagt det til deg før, og sier det igjen. Du må bruke penger for å tjene penger.
Og jeg lever det jeg sier. Jeg velger å bruke penger på å ansette en virtuell assistent som kan ta seg av en del av de tingene som ikke det er nødvendig at det er akkurat jeg som gjør. Så kan jeg bruke tiden på de tingene jeg er best på, og som bare jeg kan gjøre.
Jeg får mer tid til å planlegge lanseringer, mer tid til å lage innhold til Blogg til Business, mer tid til å snakke med følgerne og potensielle kunder. Det er nødvendig for å kunne skalere.
If you want to go fast, go alone.
If you want to go far, go together.
Konklusjon
Jeg er livredd og gleder meg sykt!
2020 – I’m ready for you!
[wc_box color=»secondary» text_align=»left» margin_top=»» margin_bottom=»» class=»»]PS: Jeg vil gjerne avslutte med å si at du må veldig gjerne bruke dette innlegget til inspirasjon for deg og din business. Men jeg ikke synes du skal bruke mine tall som et mål for din business. Ikke tenk at om du ikke oppnår det samme, så er det ikke noe poeng. Du må sette mål som passer DIN business. DIN hverdag. Bruk gjerne oppsettet. Bruk gjerne arbeidsmetoden. Men lag din egen versjon, som passer for deg.
[/wc_box]Hva er dine mål for 2020? Har du satt deg konkrete og spesifikke mål for 2020?
Så moro! Gleder meg til å se alt du vil få til i 2020.
Tusen takk for alt du har lært meg dette året.
Tusen takk for at jeg får lov til å hjelpe deg, veldig takknemlig for det! ❤️️?
Nå ble jeg inspirert!!
Så gøy, tusen takk Marianne! ? Elsker at jeg kan motivere og inspirere ?
Inspirerende lesing, Lene!
Hihi, tusen takk ? Gøy å kunne inspirere og motivere!
Lene, det er en gave at du tar denne årsgjennomgangen på åpen blogg! Tusen millioner takk!
Bare hyggelig! Veldig glad for at du liker det og at det kan hjelpe deg, Ida ?