Vi jobber hardt for å få folk til å melde seg på e-postlistene våre, så det høres kanskje helt fjernt ut at jeg faktisk sletter abonnenter som har meldt seg på? Hvorfor fjerner jeg dem, når jeg endelig har fått dem på listen?
Helt siden jeg startet e-postliste for businessen min, har jeg slettet folk fra listen min cirka hver tredje måned. Hvor mange jeg sletter, varierer fra gang til gang. Det kan være 20 personer, eller det kan være 100 personer. Eller 425.
Men hvorfor i all verden gjør jeg det?
Det er ikke et uhell eller en feil. Jeg gjør det med vilje. Det er planlagt og strategisk.
Det er fordi det gjør listen min bedre, og øker engasjementet.
Kvalitet over kvantitet
Jeg har snakket om det tidligere for sosiale medier og bloggen, at det er ikke antallet som er viktigst. Det er engasjementet.
Les mer: Antall følgere og lesere er ikke det viktigste for businessen din
Akkurat det samme gjelder for e-postlisten din.
Det hjelper ikke med 10.000 abonnenter på e-postlisten, hvis bare 10 % av dem åpner e-postene du sender. Det som betyr noe, er jo hvor mange som leser innholdet ditt, klikker seg til bloggen din og engasjerer seg i innholdet ditt.
Du vil selvfølgelig ha så mange som mulig på listen, men du vil ha engasjerte abonnenter. Ikke så mange som mulig bare for å få et høyt tall. Det har liten verdi.
Hvordan hjelper det å slette abonnenter?
Når du sender en e-post til alle på listen din, måler systemet hvor mange som åpner den og hvor mange som klikker på lenken i e-posten.
En suksessfull e-postliste måles ut i fra disse to prosentene, først og fremst. Ikke hvor mange e-posten er sendt til.
Hvis du sender til 10.000 personer, og 200 av dem åpner, har du en åpningsprosent på 2 %.
Hvis du sender til 1000 personer, og 200 av dem åpner, har du en åpningsprosent på 20 %.
Etter hvert som e-postlisten din vokser, vil du garantert oppleve at den prosentandelen synker. Det er helt normalt. Det skjer fordi etter hvert som tiden går, vil noen glemme hvem du er og hvorfor de meldte seg på. Noen vil slutte å åpne e-postene dine fordi de ikke er interesserte i temaet ditt lengre. Andre har ikke lengre tid til å lese e-postene dine.
For å opprettholde en varm og engasjert liste, må du fjerne disse folkene. De som ikke lengre åpner og leser e-postene dine, uansett hva årsaken er. Du vil ha de som åpner e-postene dine på listen, og du vil fjerne dem som ikke åpner dem.
Du vil ha bort de som er «kalde adresser».
Hva er «kalde adresser»?
En kald adresse er egentlig akkurat det. En adresse som har blitt kald. Det er en person som ikke har åpnet e-postene dine på en stund, og dermed ikke lengre er varme.
En adresse er varm når de akkurat har funnet deg og meldt seg på listen din. Da er de mottakelige for e-poster fra deg, og til og med også salg hvis du selger noe. De har friskt i minnet hvem du er, hva du gjør, og hvorfor de valgte å gi deg e-posten sin.
Etter hvert som tiden går, hvis de ikke er så aktive, blir de lunke. Kanskje de åpner en e-post fra deg av og til. Og av og til klikker de seg inn på et innlegg. Men de leser ikke alt du sender. Da er de litt mindre mottakelige, og ikke så engasjerte.
Og hvis de slutter å åpne e-postene dine, blir de kalde. Hvis det går 2-3 måneder uten at de har åpnet e-post fra deg, skal det mye til for at de vil klikke i fremtiden. Da er de ofte bare listefyll, og koster deg penger hos e-postleverandøren du bruker fordi de øker antallet du betaler for.
I tillegg bidrar de sterkt til at åpningsprosenten og klikkprosenten din blir mye lavere.
Det er derfor jeg sletter abonnenter.
Det gir mye bedre kvalitet på listen
Jeg merker alltid stor forskjell på åpningsprosenten og klikkprosenten når jeg sletter folk som ikke har interesse av innholdet mitt. Begge deler stiger, med en gang.
Jeg har flere forskjellige e-post-serier jeg sender automatisk hver dag og uke, og min gjennomsnittlige åpningsprosent er rundt 53 %! Det er veldig høyt, og langt over gjennomsnittet. Klikkprosenten er 13 %, som også er mye høyere enn gjennomsnittet.
Her kan du se hvilken åpningsprosent MailChimp mener er vanlig for de forskjellige industriene.
Som du ser er det ikke i nærheten. Den høyeste på denne listen er e-poster sendt fra avsendere i kategorien hobby, som har 27.35 %.
Det er fordi jeg sørger for at listen min har fokus på kvalitet, og ikke kvantitet.
Det er fordi jeg er opptatt av at de som er på listen vil ha e-poster fra meg, og at jeg ikke skal oppfattes som spam. Hvis ikke de vil ha e-poster fra meg, vil jeg mye heller av de melder seg av eller blir slettet, enn at jeg skal drive og mase på dem hver uke med innhold de ikke vil ha.
Eksempel fra min e-postliste
For å vise deg hva jeg mener, og hvordan det fungerer, har jeg funnet noen eksempler fra min egen liste i ConvertKit*. Her har jeg tatt skjermbilde av den ene sekvensen som folk får etter at de har meldt seg på gratiskurset mitt, Bedre blogg på en dag.
PS: ConvertKit har byttet navn til Kit etter at jeg skrev dette innlegget.
Her er før jeg slettet kalde adresser, for en stund tilbake. Her er det gjennomsnittlig åpningsprosent på 50,5 %, og klikkprosent på 13,6 %. Allerede veldig gode tall. Men kan det bli bedre?
Det kan det. Dette bildet er tatt nå nylig. Jeg har slettet mange kalde adresser siden da. Selv om det er flere som har meldt seg på kurset og havnet på listen, og man da ifølge teorien skal ha lavere åpnings- og klikkprosent, så har jeg klart å få den enda høyere.
Hvordan finner du «kalde adresser»?
Det varierer fra e-postsystem til e-postsystem nøyaktig hvordan det fungerer. Jeg bruker og anbefaler ConvertKit*, og der er det en egen funksjon i abonnentlisten hvor jeg enkelt og raskt kan velge «cold subscribers».
Systemet logger alt abonnentene gjør, så det vet nøyaktig hvor lenge det er siden de åpnet en e-post. Alle e-poster som sendes inneholder et bittelite bilde, som ikke vi ser. Og når vi åpner e-poster, registrerer systemet om det bildet har blitt vist. Det er sånn den vet om du har åpnet den (det gjelder alle systemer, ikke bare ConvertKit).
I ConvertKit* regnes man som kald hvis man ikke har åpnet en e-post på tre måneder.
Når du velger «cold subscribers» i listen, kan du merke alle som er kalde, og så slette dem.
Forsøk å re-engasjere dem før du sletter
Men før du sletter dem, er det én ting du bør gjøre. Du bør prøve å re-engasjere dem. Få dem til å åpne en e-post, sånn at de ikke lengre er kalde.
Det finnes selvfølgelig mange måter du kan gjøre det på, men hovedtrekket er at du sender en e-post KUN til de adressene som er kalde (i ConvertKit kan du velge «cold subscribers» som mottakere) og prøver å friste dem til å åpne den.
Du kan for eksempel lage en PDF med noe som du gir dem, og si det i emnefeltet. Eller du kan si at du kommer til å slette dem, hvis ikke de engasjerer seg i innholdet ditt. Få dem til å klikke på en lenke, hvor de går til bloggen, laster ned en fil, eller noe annet.
Her er anbefalt fremgangsmåte fra ConvertKit*:
- I ConvertKit lager du først en tag som heter «kalde abonnenter». Sett den på alle som er under «cold subscribers».
- Så får du dem til å klikke på en lenke i e-posten du sender.
- Så setter du opp en automasjonsregel som sier at når de klikker på den lenken, så fjernes taggen «kalde abonnenter».
- Når de klikker den lenken, fjernes de fra taggen «kalde abonnenter», og de fjernes fra gruppen «cold subscribers» hos ConvertKit.
Du kan se forklaringen steg for steg med bilder her >>
Uansett hva du gjør, så prøv å sende dem 1-2 e-poster før du sletter dem. Gi dem en uke eller to på å få sjanse til å lese e-posten før du sletter den.
Ikke slett aktive abonnenter ved en feil
Det er to grunner til at du bør gjøre dette først.
For det første, så er det noen e-postleverandører som ikke viser det bildet. Hvis man leser e-posten i en forhåndsvisningsfunksjon, blir det ikke lastet inn.
I tillegg kan man også selv velge å slå det av, ved å ha en «tekst»-versjon av e-postene.
Derfor kan du, uansett system, risikere at det er folk som er merket kalde, men som faktisk leser e-postene dine og er varme.
Derfor bør du gi dem en sjanse til å si «Nei, det er feil! Jeg vil ha e-postene dine.» Få dem til å klikke på den lenken for å bekrefte at de vil forbli på listen din og ha e-poster fra deg.
Her er et eksempel på en slik e-post jeg har sendt:
Hva med GDPR?
I tillegg til at jeg alltid har slettet abonnenter som er kalde, må vi nå også forholde oss til GDPR. Den nye personvernloven påvirker e-poster, og når og hva vi kan sende abonnentene.
I ConvertKit* kan du slå på en funksjon som gjør at de kan gi sitt samtykke til at du kan sende dem e-poster. Hvis ikke de gjør det, kan du ikke sende dem flere e-poster etter at du har sendt dem det de opprinnelig ville ha. Så hvis noen vil laste ned en PDF, men ikke samtykker til å få flere e-poster fra deg, kan du i utgangspunktet bare sende dem PDF-en og så ikke flere e-poster.
Les mer: Alt du som blogger trenger å vite om GDPR
Fordi jeg ikke kan sende e-poster til dem som ikke har samtykket, er det jo heller ikke noe poeng i å ha dem på listen min. Derfor har jeg nå lagt til rutinen at jeg også sletter alle som ikke har samtykket hver gang jeg sletter kalde.
Første gangen jeg gjorde det nå etter at GDPR trådte i kraft, slettet jeg faktisk over 400 abonnenter. Men det er helt i orden. Jeg ser at 50 av dem også er kalde, så mange av dem ville blitt slettet uansett.
Jeg vil ikke sende e-poster til folk som ikke vil ha e-poster fra meg, så det er bedre for både meg og dem at jeg sletter dem. Det gir meg en bedre liste, med høyere kvalitet. Det skaper mer engasjement, bedre åpningsprosent, bedre klikkprosent, og bedre lesere.
Og derfor anbefaler jeg at du også sletter abonnenter fra din liste.
Høres det helt galskap ut eller synes du det høres fornuftig ut? Kommer du til å slette dine kalde?
PS: Hvis du synes ConvertKit* ser interessant ut, kan du lese mer om hvorfor jeg bruker og anbefaler dem i dette blogginnlegget. Du kan også prøve ConvertKit gratis i to uker, via lenken min*.
Hei Lene. Jeg skal saumfare/lese innleggene dine om epostlister nå! JEg har imidlertid bare et par spørsmål før jeg setter i gang.
Jeg har ikke tenkt å blogge mer, har kun instagram og har kun tenkt å ha en epostliste – eller et månedlig nyhetsbrev som jeg vil tilby via min insta hvor jeg for eks skal skrive litt om fotografering, tips og kanskje en god matoppskrift eller noe om mat (ikke nødvendvis oppskrift, men matrelatert) evt reiser – slike ting. Et hyggelig lite brev hver mnd, med litt mer enn bare et instagram innlegg. For som Beth Kirby hos Local_milk sa på sitt webinar, det er Mark Zuckerberg som eier din insta… ditt nyhetsbrev/epostliste – den eier du!
Hva tenker du her?
Det er jeg helt enig i, og også noe jeg sier hver gang jeg snakker om epostlister. Det vil du se når du går igjennom mine innlegg om nyhetsbrev ? Bruk for all del Instagram i tillegg, men ikke belag deg 100 % på det fordi hvis noe skjer, at den blir stengt eller noe annet, så mister du hele
kundebasen og kontakten med potensielle kunder. Har du en epostliste har du fortsatt den, og du kan enkelt drive videre. Spennende at du stadig finner mer ut av hva som passer best for deg! ?
Takk for svar Lene. Det er jo et veldig spennende medium, jeg ser mange muligheter og mye moro man kan lage. Min venninne tar jo et skrivekurs (et annet sted buhu) – og vi har snakket om å på sikt skape noe sammen. Hun elsker å skrive og vil gjerne leve av det, jeg elsker fotografi og vil gjerne leve av det. Historien til jentene bak nettsiden The everygirl . com fascinerer meg veldig!
Men for meg er det viktig å starte i det små, ikke gape over hele bløtkaka! 🙂