«Algoritme» har fort blitt et av de ordene vi hater aller mest å høre. Algoritmene styrer alt på Instagram og Facebook. De bestemmer hvem som ser innholdet ditt. Hvor mange det blir vist til. Om innlegget ditt havner i følgernes feed eller ikke.
Vi kan føle oss ganske maktesløse mot disse algoritmene, og noen ganger er det fryktelig frustrerende. Du har jobbet hardt med et innlegg du synes er bra. Du deler det. Og det er 4 personer som ser det ?? FML liksom.
Algoritmene får vi ikke gjort noe med. Men, vi kan gjøre noe med hvordan vi jobber mot (med) dem. Hvis vi vet litt om hva som styrer dem, kan vi legge til rette for at de liker det vi gjør. Prøve å påvirke dem på en positiv måte.
Det er helt umulig å oppsummere alt som styrer Facebooks algoritme. Både fordi det er så mye, men også fordi ikke alt er kjent og offentlig. I tillegg forandrer algoritmen seg ofte.
Men, vi vet at forskjellig type innhold tolkes forskjellig. Det er altså forskjell på hva man deler. Akkurat nå vil Facebook bygge opp sin egen videoplattform til å konkurrere med YouTube, og derfor booster de innhold som har video. Det vil si at hvis du deler video, får du automatisk bedre rekkevidde enn hvis du deler et bilde eller en lenke. Facebook belønner deg for å bruke video.
Men hva med det andre innholdet? Er det for eksempel bedre å dele en lenke enn et bilde?
Jeg har lenge hørt folk si og mene at det er bedre å dele et bilde med lenke, enn en lenke. Det gir bedre rekkevidde. De mener at når du deler et blogginnlegg på Facebooksiden din, bør du dele et bilde med tekst som inneholder en lenke. Ikke bare en vanlig lenke. Da vil Facebooks algoritme vise det til flere, fordi den liker bilder fremfor lenker.
Stemmer det? Hva er egentlig best å dele på Facebooksiden din, et bilde eller en lenke?
Hva er forresten forskjellen?
Hva mener jeg med å dele en lenke, og bilde med en lenke?
Med å dele en lenke, mener jeg når du limer inn lenken på Facebook og den lager en forhåndsvisning. Da henter den tekst og bilde fra siden, og du kan klikke på feltet nederst for å komme til saken.
Med bilde med lenke mener jeg når du deler et vanlig bilde og bildetekst. Du laster opp et bilde, skriver en tekst og så legger du inn en lenke i teksten. Den henter ikke forhåndsvisning, og du kan ikke klikke på bildet for å komme til artikkelen.
Les mer: Facebookside eller Facebookgruppe – hva passer best for din blogg?
Jeg gjennomførte et eksperiment på siden min
Det er ikke så lett å finne en fasit til Facebooks algoritmer. Og forskjellige sider vil ha forskjellige resultater.
Generelt kan man tenke at et bilde vil generere flere likes og kommentarer enn en lenke. Både fordi bildet engasjerer mer, men også fordi vi bombarderes med lenker på Facebook. Kanskje vi er mettet, og foretrekker bilder? En av tingene algoritmen liker, er engasjement. Så hvis et bilde får mer engasjement enn en lenke, er det kanskje bedre?
For å forsøke å faktisk finne ut av hva som er best, har jeg de siste ukene testet begge påstandene. Jeg har rett og slett gjort et lite eksperiment på Facebooksiden min.
Eksperimentet gikk ut på at jeg først hver lørdag over en periode delte en vanlig lenke til et blogginnlegg. Deretter gikk jeg over til å dele et bilde med en lenke til et blogginnlegg. Jeg noterte ned ting som rekkevidde, likes og klikk.
Innleggene jeg delte var alltid til et av mine tidligere blogginnlegg, fordi det er det jeg vil promotere. Det er innlegg jeg vil vite hvordan jeg sprer mest mulig.
Jeg delte alltid på en lørdag, for å være sikker på at utgangspunktet ble så likt som mulig. Hadde jeg sammenliknet innlegg delt på en mandag med innlegg delt på en lørdag, ville det ikke blitt helt likt. Folk er gjerne mer avlogget på lørdager, og de innleggene ville sannsynligvis automatisk gjort det dårligere.
Nå skal jeg være veldig rask til å påpeke at dette ikke er en fasit, på noe som helst vis. Det er mine resultater, på min side. Men jeg har snakket med andre som har samme erfaring og inntrykk som det jeg sitter igjen med. Dermed tror jeg at resultatene jeg fikk kan gjelde andre også. Ikke bare meg og min Facebookside.
Om du har andre erfaringer enn de jeg fikk, vil jeg gjerne høre dem! Legg igjen en kommentar nederst.
Så – Hva er best å dele på Facebooksiden?
Det var ingen tydelig forskjell. I alle fall ikke når det kom til trafikk, klikk og rekkevidde.
Skuffet? Hehe. Jeg må si at jeg ble litt overrasket selv. Jeg hadde trodd at det skulle være en forskjell, og jeg trodde vel kanskje at bildet skulle gjøre det bedre.
Men, innleggene med bilde med lenke og vanlige lenker hadde stort sett lik rekkevidde, klikk, antall likes og kommentarer. Det var ingen tydelig trend. Ingen stor oppgang i antall likes, kommentarer eller rekkevidde.
Jeg må påpeke at det vil selvfølgelig være mulig å oppnå bedre resultater med det ene eller det andre i noen tilfeller. Hvis du deler et spesifikt bilde som er veldig populært og får mange kommentarer og likes, vil det få stor rekkevidde. For eksempel en konkurranse der folk må kommentere for å vinne.
Det samme gjelder hvis du har en spesifikk lenke med et veldig interessant tema, som engasjerer. Da vil det også få stor rekkevidde.
I denne undersøkelsen fokuserte jeg på når man deler et helt vanlig blogginnlegg.
Det er det jeg er interessert i å promotere. Og på generelt grunnlag, når jeg delte blogginnlegg, var det ingen forskjell.
Det vil si at når du skal dele et blogginnlegg, er det teknisk sett ikke stor forskjell i hva du bør velge.
Men:
Jeg anbefaler å dele lenker
Det er ikke tilfeldig at jeg skrev «teknisk sett» i setningen over.
Selv om det trafikkmessig ikke var store forskjellen, har jeg allikevel konkludert med at det er bedre å dele lenke enn bilde.
Ikke så mye på grunn av trafikk og rekkevidde, men alle de andre tingene rundt innlegget.
Da jeg holdt på med testingen min, oppdaget jeg nemlig noen andre elementer som jeg ikke hadde tenkt over, og som definitivt avgjorde saken for min del.
Her er 3 grunner til at jeg anbefaler å dele lenke:
1. Det fungerer dårlig å dele bilde i relevante grupper
Dette var det første jeg oppdaget. Jeg synes var problematisk å dele innleggene som bare var bilde med lenke i grupper jeg er med i. Jeg pleier alltid å dele innlegget fra Facebooksiden min, og ikke direkte i gruppen fra min private profil, fordi da kommer siden min med. Det gjør at flere ser siden og velger å følge den.
Når jeg deler en lenke, kan jeg bare klikke del, og jeg trenger ikke skrive noe mer. Teksten fra innlegget følger med, og er godt synlig.
Men, da jeg delte et bilde, ble det mye mindre synlig. Bildet ble delt, men teksten som fulgte med la seg bare som en liten tekst under bildet, i grått. Hele teksten var ikke synlig, og lenken jeg ba folk klikke på var ikke synlig. Jeg måtte derfor etterpå kopiere bildeteksten, redigere innlegget og lime den inn øverst, sånn at den var synlig.
Det skapte mer arbeid, noe jeg ikke er stor fan av.
2. Det er mer forvirrende for leserne å finne lenken og klikke
Som du ser av bildet over, så ble lenken borte da jeg delte bilde med lenke. Den er ikke synlig i teksten under bildet.
Det gjør at folk ikke ser den, og ikke klikker. Noe som da gjør det mer eller mindre verdiløst å dele et innlegg, når formålet er å få klikk. Når man da heller ikke kan klikke på bildet for å komme til innlegget, resulterer det i null klikk. Og null poeng i delingen.
3. Det fremstår som at bildet er viktigere enn lenken
Det siste jeg la merke til, er at når man deler et bilde med lenke ser det ut som at bildet er det viktigste elementet. Det fikk jeg også tilbakemelding på fra en av leserne. Bildet fremstår som det viktigste elementet. Nå kan det selvfølgelig være det av og til, men ikke i disse tilfellene. Når jeg deler et blogginnlegg vil jeg at folk skal klikke, ikke bare se på bildet.
Konklusjon
Jeg kommer til å dele alle blogginnlegg som lenker fra nå av. Det vil fortsatt være noen bilder på Facebooksiden min, men ikke for å promotere blogginnlegg. Bilder vil være forbeholdt innlegg hvor målet er engasjement, ikke klikk.
For å få klikk, velger jeg helt klart å dele lenke.
Hva tenker du? Deler du mest lenker eller bilder med lenker?
Legg igjen en kommentar