Først kom Snapchat. Så begynte vi å bruke Instagram stories. Og så fikk vi Facebook stories. Trenden er ganske tydelig. Det er video som er tingen. Og gjerne korte, hverdagslige videoer som ikke krever mye innsats, utstyr eller tid (amen for det!).
Det er ikke tilfeldig at både Instagram og Facebook har lansert stories og tatt opp konkurransen med Snapchat. Det er et satsingsområde, og ikke noe som forsvinner med det første.
Det er selvfølgelig smak og behag med hvilken tjeneste man liker og foretrekker. Selv har jeg begynt å bruke dem litt forskjellig. Snapchat bruker jeg nå kun for privat innhold til familie og venner, og det er sjeldent jeg deler noe offentlig eller om bloggen.
I stedet har jeg begynt å bruke Instagram stories til det. Det er flere grunner til det. Målgruppen min er allerede samlet på Instagram, så det er helt naturlig å bruke stories der for å dele innhold relatert til bloggen. Det forenkler alt, i stedet for å forsøke å bygge opp både Snapchat og Instagram, og måtte sende folk to steder. I tillegg liker jeg måten det fungerer på, og hva man gjøre i stories.
Hvorfor bør du bruke Instagram stories?
«Ahh, må jeg bruke det? Det er allerede så mange andre ting å gjøre og tenke på!», sier du kanskje. Det enkle svaret er nei, du må ikke. Men du bør.
Det er flere grunner til at du bør bruke Instagram stories.
- Ved å dele små bilder og videosnutter av deg selv og hverdagen din, gir du følgerne og leserne dine et annet bilde av deg selv. Folk knytter mer personlige bånd når de ser og hører deg, og da husker de deg bedre. De blir mer lojale. Det er en fin måte å vise frem hvem du er på, og din personlighet. Det liker alle å se!
- Det er ikke alle som ser innleggene dine i feeden sin. Hvem som ser det, avhenger av hvor mye de liker og engasjerer seg i ditt innhold. Dermed er det mange av dem som følger deg, som sjeldent ser innleggene dine. Ved å dele en story, kan du sørge for at de ser deg allikevel. Storyen havner i linjen øverst på feeden, og da ser de deg selv om ikke de har sett bildet ditt i feeden.
- Ved å legge ut en story og få følgerne dine til å se på den, kan du også bidra til at de ser flere av innleggene dine i feeden. Når de ser dine stories, viser det Instagram at de er interessert i innholdet ditt. Da er sjansen større for at også dine bilder dukker opp oftere i deres feed.
Les mer: 5 ting du bør gjøre med Instagramprofilen din
Det finnes masse du kan dele
Det er mange jeg snakker med som ikke skjønner helt hva de kan dele. De deler bilder i feeden, men de tenker at de ikke har noe å dele i stories. Det er ikke sant! Det finnes masse du kan dele i stories.
Det er faktisk enklere å dele i stories enn i feeden.
I feeden bør bildene være av god kvalitet, og gjerne med godt lys. De bør passe i brandingen og stilen din, og være representative for din merkevare/blogg. På stories er det derimot ikke så viktig! Her kan det være litt lavere kvalitet på det du deler.
Med det mener jeg ikke at det kan være uinteressant og kjedelig, altså. Det må fortsatt være interessant. Men lysforhold og brandingen er ikke like viktig.
10 måter du kan bruke Instagram stories på
Det finnes uendelig mange ting du kan finne på med Instagram stories, det er bare fantasien som begrenser deg. Brainstorm litt og noter ned ideer, og se også gjerne på hva andre gjør.
Jeg blir både motivert og inspirert av å se på andres stories! Det er så mange flinke folk der ute ? Det er mange som bruker Instagram stories både kreativt og morsomt.
PS: Du kan faktisk også lage bilder på forhånd i riktig størrelse på canva.com og laste dem opp til stories. Da kan du legge på tekst, piler, bokser og hva du vil. Riktig størrelse er 1080×1920.
Her finner du 10 måter du kan bruke stories på – la deg inspirere!
1. Vis personlighet
Instagram stories er perfekt til å vise frem litt av hvem du er, gi bloggen en personlighet. Kanskje du er inspirerende? Kanskje du er morsom? Kanskje du elsker ordspill? Hva enn det er, vis frem deg selv, og la dem bli kjent med deg. Det skaper et bedre forhold, og de husker deg bedre.
2. Promotere et innlegg, podcast eller video
Har du publisert et nytt blogginnlegg, eller noe annet nytt innhold på bloggen? Del en video eller bilde av det. På den måten ser de som ikke har sett bildet ditt i feeden det, og kan gå til profilen din og få det med seg hvis de ønsker. Kanskje du er med i en kåring? Kanskje du har lansert bok? Selger du produkter? Du kan promotere på mange spennende måter i stories.
3. Hverdagslivet
Vi liker å se andres hverdagsliv. Del små og store øyeblikk og tanker, det bidrar til å skape et mer personlig bilde av deg og businessen din.
4. Behind the scenes
Vi liker også se hvordan andre gjør ting. Behind the scenes-bilder og videoer er alltid populært. Vis frem hvordan du gjør noe, hvordan din arbeidsflyt er, utstyret du bruker, hvordan du planlegger osv!
5. Avstemning
Denne kan brukes til både morsomme ting, og praktiske ting. Du kan ha avstemninger over for eksempel hvilken oppskrift du skal dele, A eller B. Eller om folk vil lære mer om A eller B. Husk at du også kan bruke emojis i avstemningen, ikke bare tekst,
6. Sende direkte
Dette er en veldig nyttig og fin funksjon! Akkurat som FB Live, har du også Instagram Live. Her sender du i ett strekk, den stopper ikke etter noen sekunder. Har du derfor noe du ønsker å si som tar litt mer tid, kan du bruke denne. Du kan ha små guidevideoer, vise frem noe, forklare noe, eller noe helt annet!
7. Reposte og tipse om andre
Kanskje du har følgere som lager noe av dine oppskrifter? Eller andre profiler eller personer du ønsker å fremheve? Fremsnakk er kult, og noe vi bør gjøre mer av. Når noen lager eller deler noe du synes er bra, så tips andre om det! Da blir den personen takknemlig, du hjelper følgerne dine, og du fremstår bra selv også. Win på alle kanter.
8. Konkurranser
Du kan for eksempel ha helt egne konkurranser som bare er i stories. Legg ut en kort video eller noen bilder, og det er bare dem som ser storyen som får vite om konkurransen. Da gir du dem et incentiv til å følge storiene dine, de får noe eksklusivt.
9. Rekruttering
Kanskje du trenger noen til å teste noe? Kanskje du er ute etter noen å samarbeide med? Trenger du gjestebloggere? Bruk Instagram stories til å rekruttere!
10. Annonse/sponset innlegg
Du kan også legge ut annonser og sponsede innlegg på stories. Kanskje du reklamerer for noe du kan vise hvordan virker i en video? Bare husk at også stories skal merkes med #annonse eller #reklame på alle bildene. Det var vanskelig å finne noen som faktisk husket å merke stories på ting som tydelig var sponset.
Les mer: Merking av reklame – hva må du merke, og hvordan?
Fikk du noen gode ideer? Har du noen andre tips til hva man kan gjøre?
Veldig bra skrevet 🙂
Tusen takk, Bente! ? Jeg håper du fikk mange gode tips, og inspirasjon.
Så mange gode tips! Jeg skal ta Instagramutfordringen din (har for lengst lastet ned og greier) – jeg må bare bli ferdig med ørten andre ting først ? #tingtartid
Tusen takk, Kjersti! Veldig glad for at du synes det var nyttig. Hehe ja, ting tar tid, sånn er det bare! ?
Inspirerende!
Tusen takk, Karina ?
Mange gode tips!
Så godt at du synes det, Lise ? Takk!
Takk for mange gode tips 🙂 Hege
Bare hyggelig, Hege! ?
Mange tusen takk for veldig god og nyttig hjelp. Forklart på en lettvint og pedagogisk måte📕📍Anne Lin
Bare hyggelig! Veldig glad for at det var til hjelp! 😊