Du har sikkert hørt om salgstrakter før, eller funnels som det heter på engelsk. Kanskje du tenker at det virker veldig komplisert? Det er litt sånn vagt, du forstår kanskje ikke helt hva det egentlig er?
Salgstrakter er kanskje ikke det mest sexy ordet i verden, men konseptet er heldigvis veldig enkelt.
En salgstrakt er bare hvordan du leder folk fra at de oppdager deg første gangen, til at de blir kunder og kjøper noe fra deg. Det er alt.
Det finnes hundrevis, om ikke tusenvis, av salgstrakter. Med andre ord, det finnes tusenvis av måter å få folk til å kjøpe fra deg på.
Det betyr at du har enormt mange muligheter og ting du kan gjøre, men det betyr ikke at alt funker like bra. Selv om prinsippet er enkelt, så er det fortsatt mange som bruker eller lager salgstrakter som ikke funker så bra.
Det finnes helt klart noen feil vi kan gjøre, som gjør at salgstrakter vi lager ikke funker så bra som de kan gjøre. Og det skal vi se på i dette blogginnlegget!
Men før vi gjør det, er det viktig at vi forstår hva vi egentlig snakker om.
Hvordan funker en salgstrakt?
Si at du har et onlinekurs du vil selge. Dessverre så er det jo ikke sånn at ting bare selger av seg selv, fordi vi har laget det. Kurset ditt selger ikke kun fordi det finnes. Folk renner ikke ned døra selv om det ligger i nettbutikken din.
Først må de finne deg og høre om deg. Så må de bli kjent med deg, hvem du er og hva du står for. Så må de stole på deg, de må ha tillit til deg og at du kan hjelpe dem. Og så må de høre om produktene dine og forstå hvordan de kan hjelpe dem.
Og så kjøper de.
Som du ser, så er salg en lang prosess. Folk må igjennom mange steg (selv om det kan gå fort noen ganger), og det kan virke vanskelig å se for seg hvordan du skal gjøre alt dette.
Men det er akkurat det en salgstrakt hjelper deg med. En salgstrakt er en struktur, eller en plan, som leder folk steg for steg til kjøp.
Det kan for eksempel se sånn ut:
Et innlegg på Instagram → en freebie → en e-postsekvens → salg
Eller det kan være:
En annonse → et webinar → en e-postsekvens → salg
Poenget er at du ikke bare legger ut et tilfeldig innlegg og håper noen kjøper. Du har en plan for hvordan du skal lede folk fra at du fenger interessen, til at de faktisk kjøper.
Og det er så utrolig viktig for oss små gründere! Fordi vi har ikke hundretusenvis av folk som besøker nettsidene våre. Vi selger ikke for to trilliarder bare fordi vi har laget noe, sånn som Taylor Swift gjør (I wish 😂).
Vi må bygge relasjoner og tillit for å selge, og det gjør vi via salgstakter.
Les mer: Hva er en salgstrakt, og hvordan kan den gi deg mer inntekt i businessen?
Salgstrakter gjør oss mer effektive
En salgstrakt handler om salg, men ikke bare det. Det handler også om å jobbe smartere. Mer effektivt.
Jeg snakker mye om at vi som er gründere er helt nødt til å jobbe på en måte som gjør at vi får mest mulig ut av den jobben vi gjør. At det vi gjør funker best mulig og gir oss mest mulig tilbake. Fordi vi har begrenset med tid og ressurser. Vi har andre ting vi må bruke energien vår på også, vi kan ikke bare jobbe hele døgnet.
Vi kan heller ikke lansere hele tiden, hver dag hele året. Det blir slitsomt for både deg og målgruppen din. Men vi må jo selge, allikevel.
Og det er det salgstrakter gjør for oss. Det gjør at vi jobber mer effektivt, og at vi selger mer og oftere, delvis på autopilot.
Det gjør at businessen din jobber for deg, i bakgrunnen. Mens du gjør andre ting.
Så når folk laster ned en freebie, kommer de på e-postlisten din. Der får de en serie e-poster hvor du bygger tillit og viser dem hvem du er og hva du står for. De begynner å like og stole på deg (eller melder seg av, som er helt fint), og så kan du sende e-poster der du selger til dem.
Alt dette skjer i stor grad automatisk.
Når du har satt det opp, durer og går det av seg selv. Og det betyr både at du kan bruke mer tid på andre ting i businessen, som å lage nye produkter og tjenester. Og at du kan jobbe mindre. Fordi ting funker bedre.
PS: Det er forresten akkurat dette medlemsportalen min Businesstrategi handler om.
Der hjelper jeg deg til å bygge opp hele businessen din på denne måten, sånn at den gir deg mer inntekt og mer frihet, uten at du trenger å jobbe deg i hjel. Trykk deg inn her for å lese mer!
3 vanlige feil mange gjør med salgstrakter
OK, så nå vet du hva salgstrakter er. Du vet hvordan det funker, og hva formålet med dem er. Så hvilke feil er det vanlig å gjøre?
Her er tre ting jeg ofte ser går igjen, og som du nå kan ha litt fokus på og unngå å gjøre når du jobber med dine salgstrakter fremover.
1. Du har ikke et tydelig mål for salgstrakten
Dette er nok kanskje den aller vanligste feilen jeg ser at folk gjør. Mange hopper bare rett på å lage og sette opp en salgstrakt, uten å tenke på hva den egentlig skal gjøre. Hva målet og poenget med den er.
Formålet med en salgstrakt kan være tusen forskjellige ting. Og målet du setter vil påvirke hvordan salgstrakten er satt opp og hva den inneholder. Så hvis du ikke har et klart mål med den, vil du ikke klare å lage den på best mulig måte.
Det kan være at målet ditt er å bygge e-postlisten. Eller at du vil selge et kurs eller en medlemsportal. Kanskje du vil få folk til å booke en gratis kartleggingssamtale? Eller å booke 1-1-oppdrag med deg? Melde seg på et webinar? Delta på en challenge?
Det kan være hva som helst, egentlig. Men hvis du tenker på de eksemplene over her, så vil måten du setter det opp på og hva du tar med i salgstrakten variere. En salgstrakt for et webinar vil jo ikke inneholde det samme som en salgstrakt for en 1-1-samtale.
Når du vet målet, kan du velge riktig type innhold, riktig type freebie, og riktig oppfølging.
2. Du tilpasser ikke salgstraktene
Salgstrakter er ikke one size fits all. Selv om du har jobbet godt med målgruppe og har et veldig godt bilde av hvem de er og hva de er opptatte av og trenger, så vil det allikevel være individuelle forskjeller.
Ikke alle vil være kommet til samme sted og trenge de samme ressursene. Folk finner deg på forskjellige tidspunkt, med forskjellige behov.
For å ta meg selv om eksempel her. Ikke alle gründere som finner mer, er på samme sted som deg i å bygge businessen sin. Noen er kommet kortere enn deg, andre har kommet lengre. Noen har laget et kurs de selger, andre har ikke kommet så langt. Eller de har en e-postliste de bygger, mens andre skal til å gjøre det.
Målgruppen min er tydelig definert, jeg vet veldig godt hvem du er og hvilke utfordringer du har. Hva du ønsker og trenger hjelp til. Men det betyr ikke at alle er på samme stedet og trenger det samme akkurat i dag.
I tillegg har jeg jo forskjellige produkter og tjenester jeg tilbyr. Kanskje du vil lage medlemsportal? Da er kurset PortalSuksess riktig for deg. Kanskje fokuset ditt er på å få kontroll over oppgavene dine og få mer struktur på jobbingen? Da er kurset Fra kaos til kontroll det du trenger.
Og derfor må du tilpasse salgstraktene dine.
Det betyr ikke at du må gjøre det komplisert. Det betyr bare at du må tenke litt smart. Strategisk. Du må sørge for at innholdet i salgstrakten leder mot det som er målet du har satt, og at det passer sammen.
For å bruke meg selv som eksempel igjen. Det betyr at den ene freebien passer til temaet for PortalSuksess (medlemsportal), mens en annen freebie passer for Fra kaos til kontroll (struktur). Og når de har lastet dem ned, får de forskjellige sekvenser med forskjellig innhold og promo.
Poenget er at du må tilpasse innholdet sånn at det funker bedre.
3. Du gjør det for komplisert
Nå tenker du kanskje at du trenger masse forskjellige steg og hundre forskjellige salgstrakter for alt du gjør og selger. Du har hørt om upsells, downsells, add ons, deadline funnels og alle de andre verktøyene og strategiene vi kan bruke når vi lager salgstrakter.
I get it, jeg føler på det samme 😆
Men du trenger ikke det.
Det aller viktigste, er for det første at du kommer i gang med å jobbe på denne måten. Og det andre er at du lager noe enkelt i starten. Hvis ikke du har jobbet mye med salgstrakter tidligere, er det enkleste det beste.
Du trenger en enkel, fungerende trakt. Ett mål. En freebie, en e-postsekvens, en tydelig CTA.
Og så, når du har fått det til å fungere, kan du bygge videre.
Hvorfor? Fordi jo mer komplisert du gjør det, jo større er sjansen for at du aldri får det ferdig. Eller i det hele tatt kommer i gang. Fordi du blir overveldet, du utsetter, og så skjer det ingenting.
Start enkelt. Gjør det du faktisk får gjort. Det er mye bedre enn ingen salgstrakt. OK?
Okei, så hvor begynner du?
Nå er du klar og gira for å sette i gang! Hvor starter du?
Med å definere målet for salgstrakten. Så bygger du ut resten med det som passer for det målet.
Og hvis du kjenner at du vil ha min hjelp og litt mer støtte til å bygge salgstrakter som funker? Da finner du alt du trenger i Businesstrategi.
Fordi salgstrakter er så viktig for å bygge en smart business hvor du kan få mer frihet, har vi hatt det som tema og jobbet med det. Du finner flere videoer, arbeidsbøker og guidebøker som hjelper deg både med å forstå dette enda bedre, og helt konkret med å sette opp systemet i din business.
Dette er noe av undervisningen og ressursene som venter på deg:
- Hva er en salgstrakt og hvorfor trenger du det?
- Malbok med salgstrakter
- Hva er en funnel og hvordan bruke det strategisk?
- Arbeidsbok – Design din funnel SLO-funnel i praksis
- Hvordan du kan bruke lavprisprodukt som salgstrakt
- Arbeidsbok – Finn ditt lavprisprodukt
- Case study: Hvordan jeg bruker HabitBingo i salgstrakten min
I tillegg finner du nesten 6 år med undervisning og ressurser om alt fra e-postlister og freebies, til salgsmindset, A/B-testing, målgruppe, podcast og alt det andre vi må jobbe med for å bygge og skalere business.
Legg igjen en kommentar