Desember betyr alltid to ting for meg og businessen: Å oppsummere det som har vært, og å se fremover mot det som kommer. Denne måneden skaper et tydelig skille, og det føles alltid litt spesielt.
Det første jeg gjør, er å se på hvordan året har gått og oppsummere det. Det kan du lese mer om 2023 her!
Det neste jeg gjør, er å planlegge og sette meg mål for året som kommer. Du kan lese mine mål for 2024 her!
Og helt til slutt, så setter jeg meg ned og bestemmer meg for hva fokuset mitt skal være for neste år. Det fokuset får jeg ved å bruke konseptet «årets ord».
Jeg har valgt meg et ord som skal styre og guide meg igjennom året i mange år nå, og det er til stor hjelp.
Du kan lese om de tidligere ordene jeg har valgt og hvordan det har gått med dem her!
Hva betyr årets ord?
Hvis du er ny til konseptet, så er det ikke noe magisk ved det. Jeg er ikke typen som driver med visualisering og manifestering, så det er på ingen måte det dette handler om.
Men det handler om å bestemme et ord som mer konkret hjelper meg igjennom året.
Det ordet jeg velger, er noe som er viktig for meg eller businessen. Og det er noe jeg tenker på og tar hensyn til når jeg tar valg, bestemmer hva jeg prioriterer og hva jeg skal jobbe med.
Så hvis jeg for eksempel har laget mye nytt og produsert mye det ene året, trenger jeg kanskje å fokusere på å skalere det og å bygge det opp året etter. Jeg trenger ikke lage masse nye produkter og tjenester hvert år, så da er fokuset mitt annerledes året etter. Da kan for eksempel «skalering» eller «stabilisering» være årets ord det året.
Og når jeg da får ideer eller har valg jeg skal ta, så tenker jeg på det ordet og på hvilket valg som passer best med det fokuset jeg har bestemt at jeg skal ha det året.
På den måten hjelper ordet meg helt konkret og veldig praktisk.
Slik gikk det med mitt ord for 2023
Årets ord for 2023 var fleksibilitet.
Det var to grunner til at dette var årets ord for 2023 for meg.
Det første var at businessen min er og har vært i stor endring for tiden. Den andre grunnen er at verden er i stor forandring.
Jeg skjønte at det ville være et år hvor jeg måtte prøve og feile, teste og justere. Hvor det ville være nødvendig å gjøre endringer, og dermed være fleksibel.
Jeg visste ikke hvor rett jeg kom til å få…
Fleksibilitet ble helt avgjørende
Som jeg snakker om i oppsummeringen av hvordan det gikk med 2023, så ble det året det tøffeste av dem alle så langt for meg og businessen.
Ikke fordi businessen gikk så dårlig, men fordi vi opplevde alvorlig sykdom i nær familie, og det tok over livet og hverdagen. Jeg var helt avhengig av fleksibilitet for å få livet og businessen til å gå rundt.
Jeg flyttet på planer, kansellerte møter, endret mål og hadde ekstremt mye fleksibilitet på hva jeg gjorde når.
Og takket være det, kom jeg meg igjennom året.
Årets ord for 2024
Så, med det tøffe året bak meg, hva blir årets ord nå?
Årets ord for 2024 blir verdi.
Med det året jeg har hatt, måtte jeg gjøre prioriteringer. Jeg verken rakk eller klarte å gjøre alt det jeg normalt gjør.
Hovedfokuset ble på å levere de tingene jeg har lovet. Med andre ord, å lage nytt innhold til medlemsportalene Businesstrategi og HabitBingo. Eksisterende kunder fikk all prioritet, og andre ting måtte legges bort eller utsettes.
Det førte til at jeg ikke fikk gjort andre ting som er viktige for businessen.
Jeg pleier blant annet å publisere nytt blogginnlegg hver uke. I 2022 publiserte jeg 40 blogginnlegg. I 2023 har jeg publisert 14, med dette.
Blogginnlegg er viktige for å gi verdi. De bygger tillit til meg og min kunnskap, og de gjør at flere kommer inn på nettsiden min. Jeg ser på trafikken at det har vært mange færre lesere i år enn tidligere.
I tillegg har jeg vært mye mindre synlig på sosiale medier. Jeg har postet mindre og vært fraværende på stories i perioder. Det har vært mange færre samtaler i DM med folk.
Med andre ord, så har jeg fått gitt mye, mye mindre verdi enn det jeg pleier, og det merker jeg.
Verdi bygger kunder
Å gi verdi er viktig for enhver business, fordi det bygger relasjon og know, like and trust.
Det gjør at vi skaper en forståelse for at vi er dyktige, at vi kan hjelpe med det vi sier. Potensielle kunder opplever at vi forstår dem, og at de får hjelp.
Verdi skaper i stor grad grunnlaget for alt vi selger og hvordan vi henter inn kunder på sikt. Og hvis vi ikke får gitt verdi, slik jeg ikke har gjort i år, så går det til slutt ut over antall salg. Så enkelt er det, faktisk.
I tillegg har det gjort at jeg føler jeg har mistet litt kontakten med målgruppen. Ting har forandret seg i løpet av året, også for dem. Men jeg føler ikke at jeg har fått det helt med meg, siden jeg ikke har vært så til stede. Jeg har ikke like god kontroll på hva målgruppen tenker og føler. Hvilke problemer de har akkurat nå.
Derfor blir verdi årets ord for 2024 for meg.
Hva betyr det i praksis?
Jeg må litt back to basics, føler jeg. Bygge opp igjen den kontakten jeg har mistet i løpet av året.
Det kan selvfølgelig skje på mange måter, men noe av det viktigste for meg blir:
- Gi verdi på sosiale medier
- Lage verdifullt innhold
- Ha verdifulle samtaler
Det betyr blant annet at jeg ikke kan nedprioritere nye blogginnlegg på samme måte som jeg har gjort i år. Jeg har allerede laget klar planen for blogginnlegg for store deler av 2024, og dette må prioriteres. Det må bli andre ting som eventuelt utsettes hvis jeg trenger å gjøre prioriteringer i 2024.
Jeg må innrømme at jeg faktisk liker og gleder meg til dette fokuset. Det har ikke vært noe gøy å ikke kunne delta i verden.
Derfor har jeg én oppfordring til deg nå som vi går inn i det nye året. Bruk meg. Snakk med meg. Kom med ønsker. Si hva du vil ha, hva du trenger hjelp til.
Er du i tvil om noe, send meg en DM eller e-post. Enten har jeg allerede noe som kan hjelpe deg, eller så skal jeg svare eller lage noe som hjelper deg.
Jeg vil snakke mer med deg, så bruk meg 🥰
Hva er ditt årets ord for 2024?
Legg igjen en kommentar