Nok et år er straks over, og det er på tide å sette meg nye mål for businessen.
Jeg elsker egentlig å planlegge, og koser meg med å sette mål, regne på inntekt og planlegge hva jeg skal gjøre. Men de siste par årene har det vært litt tøffere enn vanlig.
Det har vært vanskelige tider i verden, og vanskelige tider personlig. Jeg forteller mer om det i blogginnlegget der jeg oppsummerer hvordan 2023 har gått.
Les mer: Slik var 2023 for businessen min – det vanskeligste året så langt
En privat oppdatering først
Akkurat nå mens jeg skriver dette blogginnlegget om mine mål for 2024, sitter jeg på stranden i Jomtien (Pattaya). Dette blogginnlegget skal handle om mål for businessen, men vi gjør også en ganske stor privat endring i 2024.
Vi flytter nemlig fra Bangkok til Pattaya! Det er en av de tingene jeg gleder meg mest til. Etter 5 år i Bangkok har vi lyst på en forandring.
Store deler av den tiden var under pandemien, og det var ingen turister, mye færre biler og folk. Nå er det tilbake til det som egentlig er normalen, og vi er lei av å sitte 1 time i kø for å kjøre 3 km. Lei av at det er så mye folk over alt. Lei av en liten leilighet uten uteplass, og at ting er trangt og slitsomt.
Derfor ser vi nå etter hus i Nong Prue-delen av Pattaya. Vi vil ha mer rom, mer luft og hage så vi kan tilbringe mer tid ute. Pluss at det jo er kort vei til stranden, Koh Larn og mer natur.
Målet er å flytte i april når kontrakten vår utløper, og vi gleder oss!
Okei, så det var en liten personlig oppdatering. Nå til mine mål for 2024!
Hovedmål
Hovedmålet i fjor var å gjøre ferdig den grunnleggende jobbingen med å bygge om businessen fra lanserings-basert til evergreen. Jeg har gjort de fleste av mine produkter og tjenester tilgjengelige hele tiden, ikke bare i lanseringsperioder.
Men det krever også et stort system med salgstrakter. Fordi ingenting selger av seg selv, bare fordi det finnes. Dette er noe jeg kommer til å fortsette å utvikle og jobbe med i 2024, siden jeg ikke fikk gjort så mye som jeg ønsket og planla med det i fjor.
Det blir altså det ene av mine mål for 2024, som jeg tar med meg over fra i fjor.
Det andre hovedmålet blir å få mer kontakt med deg igjen.
I løpet av 2023 har jeg vært mye mindre synlig, av naturlige årsaker. Jeg har vært mindre på Instagram, ikke postet så mange stories, ikke hatt så mange samtaler med deg i DM. Og det har påvirket både meg og businessen min.
Du har utviklet og forandret deg litt i løpet av året, og jeg føler at jeg ikke helt har klart å få med meg det. Det føles litt vanskeligere å vite hva du trenger. Hvor du står fast. Hva slags innhold du ønsker fra meg, og hvordan jeg kan hjelpe deg.
Derfor blir det et mål for 2024 for businessen min. Jeg må bli bedre kjent med og få bedre kontakt med deg igjen. Og DET gleder jeg meg til! 😍
Hvis du vil hjelpe meg til å komme i gang med det, kan du veldig, veldig gjerne sende meg en DM her. Si at du har lest blogginnlegget og fortell meg hva du jobber med og hva hovedfokuset ditt er akkurat nå.
Kanskje du jobber med å lage et onlinekurs? Eller at du jobber med å sette opp og lansere en ny freebie? Å forstå Facebookannonser? Jeg vil veldig gjerne høre, så send meg en DM! 🙏❤️
Du kan lese alle mine tidligere blogginnlegg med mål for kommende år her!
Businesstrategi
Medlemsportalen Businesstrategi kommer fortsatt til å være et viktig produkt for meg i 2024. Det er det som er hovedfokuset på mange måter i den daglige driften, og det produktet jeg bruker mest tid på i løpet av ett år.
Businesstrategi blir 5 år til neste år, og jeg er veldig glad i medlemsportalen og medlemmene.
Det er noe jeg koser meg med å lage innhold til, og noe jeg vet hjelper mange med å bygge en bedre, mer lønnsom og effektiv business.
Jeg starter året med å øke prisen ganske kraftig den 1. januar, fordi jeg ikke har økt den på 3 år!
Jeg ble litt sjokkert da jeg fant ut det, men den har altså stått stille lenge. Samtidig som det har blitt lagt til MYE nytt og veldig verdifullt innhold. Det har også kommet til to store live workshops som er inkludert for medlemmene, som er verdt 4000 kroner alene.
Prisen øker fra 797 kroner i måneden til 1097 fra 1. januar 2024.
Jeg har allikevel et ambisiøst mål om at portalen skal vokse, fordi det er så mange flere som trenger disse ressursene og strategiene for businessen sin.
Mitt mål for 2024 for Businesstrategi, er å få 20 nye medlemmer.
Temaer og innhold
Jeg har allerede lagt planen for flere av temaene vi skal jobbe med i Businesstrategi til neste år, og det blir så bra! Vi skal blant annet jobbe med:
- Hvordan du kan overkomme vanlige perfeksjonistiske hindringer som gründer
- Hvordan du kan planlegge for en suksessfull podcast
- Hvordan du kan teste om produktet ditt kommer til å selge
- Hvordan du kan få gjort ting i businessen selv om du har bare små luker med tid og har det travelt
I tillegg blir det live workshop der vi legger en innholdsstrategi for sosiale medier i april, og en live workshop der vi legger en markedsføringsplan for businessen din for det neste året i november.
Målet for neste år er å lage mest mulig relevant innhold for akkurat det medlemmene trenger, og å fylle ut innhold på temaer og nivåer som det ikke ligger så mye av fra før i portalen.
Gjesteeksperter
De siste årene har vi hatt noen fantastiske gjesteeksperter i Businesstrategi, og jeg er så takknemlig for at det finnes så mange flotte gründere som vil delta og være med og undervise medlemmene.
Dette kommer jeg til å fortsette med også i 2024, og den første gjesten kommer allerede i januar!
Da skal Monica fra Motivasjonsmentor hjelpe oss til å jobbe med hvordan vi kan overkomme vanlige perfeksjonistiske hindringer som gründer.
Monica er psykolog, og dette gleder jeg meg skikkelig til å dele med medlemmene fordi perfeksjon står i veien for ALTFOR mange gode planer og drømmer. Det skal vi ikke ha noe av, og det skal Monica hjelpe oss med i januar.
I tillegg har jeg flere gjester som både allerede har sagt ja til å bidra, og som ikke vet at det snart kommer en forespørsel i innboksen deres ennå men som har masse nyttig de kan bidra med til Businesstrategi.
Målet mitt for 2024 er å fortsette å gi medlemmene et variert og nyttig innhold, også på områder jeg ikke nødvendigvis kan snakke om.
BS+
BS+, er et ekstra tilbud til alle medlemmer i Businesstrategi.
Det er en mulighet for å delta på live Zoom-møter med meg og maks 10 andre medlemmer hver eneste måned, for å diskutere business, få hjelp og støtte, innspill, råd og ha litt accountability.
Vi har hatt møter hver måned i hele 2023, og det har fungert bra. Det er så koselig å ha en gjeng å se og snakke med hver måned, det føles litt som å faktisk ha kolleger igjen.
Vi setter oss mål vi jobber mot hver måned, og så går vi igjennom og diskuterer hvordan det har fått når vi møtes igjen neste gang.
Mitt mål for 2024 for BS+ er å få inn minst én ny gründer i gjengen, siden det er noen ledige plasser rundt gründerbordet.
HabitBingo
Det er mitt eget produkt, men jeg synes at HabitBingo er så utrolig gøy konsept! 😅
Jeg skulle ønske at flere hadde oppdaget det og tok det i bruk, fordi det er en så vanvittig enkel måte å få gjort mer i businessen på.
Og ikke bare mer av hva som helst, men av helt konkrete oppgaver. Ting som vil forbedre et område eller gjøre at businessen din vokser. En av de tilbakemeldingene jeg får mest fra dem som er medlemmer, er at bingobrettene inneholder oppgaver de ikke hadde tenkt over at de burde gjøre.
Hvis du ikke vet hva HabitBingo er, så er det så enkelt som at du som medlem får tilsendt et bingobrett hver måned. Det inneholder 25 helt konkrete oppgaver om et spesifikt tema. Så bruker du måneden til å fullføre oppgavene og krysse dem ut.
Når måneden er over har du fått gjort masse store og små oppgaver i businessen din, og du kan også delta i konkurransen om månedens premie. Det varierer hva premiene er, men to ganger i året kan du vinne en 1-1-samtale med meg.
Mitt mål for 2024 for HabitBingo, er å få inn 50 nye medlemmer.
Workshops
Jeg elsker workshops mer og mer. Jo flere ganger jeg arrangerer det, jo gøyere synes jeg det blir! I år var første gangen jeg arrangerte to store live workshops på Zoom, og det skal jeg fortsette med til neste år.
Det blir en live workshop om innholdsstrategi for sosiale medier 17. april, og en hvor vi planlegger neste år for businessen 20. november.
Begge disse er inkludert i medlemskapet for dem som er med i Businesstrategi, men jeg kommer også til å åpne for eksterne påmeldinger. Så om du ikke er medlem og får disse gratis, kan du fortsatt delta på begge to.
Mitt mål for 2024 er å arrangere to live workshops, og å selge 5 eksterne plasser til hver av dem.
PortalSuksess
Juhu, jeg gleder meg så til å jobbe med og å promotere PortalSuksess til neste år! Endelig er det nye, store signaturkurset mitt ferdig og jeg kan planlegge det inn i businessen min.
PortalSuksess ble lansert i slutten av september, og det er et stort kurs som hjelper deg til å lage og lansere en medlemsportal på 90 dager. Det samler all min erfaring fra over 4 år som portaleier av inntil 3 forskjellige medlemsportaler, og jeg elsker kurset. Helt seriøst.
I motsetning til mange kurs som bare forteller deg i teorien hvordan du lager en medlemsportal, så får du hjelp til å faktisk lage den i PortalSuksess. Etter de 90 dagene har du en konkret medlemsportal som du har lansert, og fått inn dine første medlemmer i.
Selv om kurset ble lansert på slutten av året, rakk jeg å få inn deltakere som nå er i gang med å lage og lansere sin medlemsportal. Og det er akkurat så stas som jeg trodde å se dem jobbe med å lage medlemsportalen sin. Jeg blir like gira som dem når de sender meg e-post med lanseringsdatoen! 😍😅
Siden dette er et helt nytt produkt, er det litt vanskeligere å sette meg mål. Men mitt mål for 2024 blir å selge 9 kurs.
1-1-oppdrag
Dette var noe jeg ikke hadde planlagt å gjøre da 2023 startet. Men, i løpet av høsten åpnet jeg for første gang opp for å jobbe 1-1 direkte med kunder. Jeg har fått omtrent månedlige forespørsler om det i alle år og har alltid sagt nei. Men nå har jeg, for en periode i det minste, begynt å si ja.
Jeg sier ikke ja til alle forespørsler, det må være noe jeg kan hjelpe med og som jeg liker å gjøre.
Jeg kaller dem Strategisamtaler. Der kan vi diskutere ting som målgruppe, om dine freebies fungerer, hvordan et kurs kan passe inn i businessen din, om du bør gjøre endringer osv.
Dette er et ledd i det å få litt bedre kontakt med deg igjen. Å ha flere samtaler og jobbe mer direkte med målgruppen, og se hva du trenger hjelp med og hvordan jeg kan hjelpe.
Pluss at jeg jo faktisk synes det er latterlig gøy å dykke ned i problemet du har og komme opp med forslag og løsninger 😅
Jeg kommer til å fortsette å ta inn 1-1-kunder til neste år, og mål for 2024 er å ha 5 oppdrag.
(Dette er noe jeg etter planen kun tilbyr midlertidig, så benytt sjansen til å booke en Strategisamtale med meg mens tilbudet finnes.
Nettbutikk
Nettbutikken min inneholder flere frittstående produkter. Minikurs, arbeidsbøker etc. Ting som kan hjelpe deg med én konkret ting. Det er bevisst, fordi noen ganger trenger du bare å jobbe med en spesifikk del av businessen din. Og da passer kanskje ikke Businesstrategi eller PortalSuksess for deg.
Det er en veldig liten del av businessen min, og noe jeg bruker lite tid og ressurser på. Men det fyller et lite hull for målgruppen. Jeg kommer derfor til å fortsatt ha nettbutikken på hjemmesiden min.
Mitt mål for 2024 er å omsette for 3200 kroner.
E-postliste
E-postlisten skal være et av mine fokusområder til neste år. Den har vokst litt hvert år, også i år da jeg ikke hadde mulighet eller kapasitet til å fokusere på den. Og det viser meg at det er mulig å øke den mer, ved å jobbe mer med det.
Mitt mål for 2024 er å doble veksten. Altså å doble antall nye på listen fra det jeg har hatt i år.
Freebies
For å klare å få e-postlisten til å vokse, må jeg jobbe mer med freebies til neste år. Det er en av tingene jeg har merket nå trenger mitt fokus.
Jeg har alltid hatt mange freebies, helt siden starten. Og de har fungert bra. Men nå begynner noen av dem å bli gamle, og noen av dem er også utdaterte. Noen har jeg fjernet og andre er blitt oppdaterte, men jeg trenger å jobbe fram noen nye freebies.
Det du trenger har forandret seg siden jeg startet business i 2016, og det betyr at freebies også må oppdateres.
Men, for å klare å lage gode freebies som hjelper deg til å løse det problemet du har, trenger jeg å snakke mer med deg. Sånn som jeg nevnte i starten av innlegget, og som er hovedmålet mitt for neste år.
Du kan få tilgang til en gratis ressurs med den kvaliteten jeg alltid leverer. Men, for å få den hjelpen du trenger, må jeg vite hva du trenger. Hva du jobber med. Hvor du står fast, ønsker mine tips og råd eller erfaringer.
Så send meg en DM og fortell meg hva du gjerne skulle hatt en arbeidsbok, sjekkliste, video, ressurs eller noe annet om! Hva som kunne hjulpet deg til å komme over den greia du sitter og prøver å finne ut av akkurat nå.
Mitt mål for 2024 er nemlig å lage minst én skikkelig god freebie som hjelper mange med et helt konkret problem.
Inntekt
PUH! Da gjenstår bare ett punkt. Men det er ikke et hva som helst-punkt. Det er avsnittet hvor jeg snakker tall. Inntekt, omsetning, resultat.
Du vet, disse tingene de færreste vil dele og snakke høyt om. Men som jeg mener er så innmari viktig at vi snakker mer om.
Les mer: Slik har inntekten min utviklet seg siden jeg startet + en rant om hvorfor vi må snakke om penger
Inntekt og resultat er ganske komplisert og vanskelig å beregne. Å sette seg nøyaktige mål for. Fordi det er jo avhengig av så mange ting. Det handler ikke bare om hvor mange kurs eller plasser i Businesstrategi jeg selger.
For eksempel for neste år, så vil jo resultatene mine være veldig avhengige av det andre jeg gjør. De andre målene jeg har satt meg. Hvis jeg får til å bli mer synlig. Få bedre kontakt med målgruppen. Lage bedre freebies og få e-post listen til å vokse? Da blir det også MYE enklere å nå målet for salg og inntekt. Sant?
Men uansett, vi må sette oss mål sånn at vi har noe å jobbe mot. Noe å måle mot, og justere etter.
Når det kommer til inntekt, er mitt mål for 2024 å tjene 900.000 kroner.
Ja, det er hårreisende ambisiøst når jeg tjente ca 570.000 i år. Men jeg har store planer. Og vi må ha mål å strekke oss mot. Hvis du når alle målene du setter deg, setter du for lave mål.
Når det kommer til overskudd, er mitt mål for 2024 å gå med ca 580.000 kroner i overskudd.
Konklusjon
Kort oppsummert: Hjølp 😂 Dette er ambisiøst. Men jeg elsker det. Jeg elsker å sette meg hårete mål. Og det skal være oppnåelig. Det er ikke tatt ut av løse lufta, jeg har grunnlag for disse tallene.
Når jeg planlegger, setter opp målene sånn at jeg har delt dem opp i måned og kvartal. Det gjør at jeg enklere ser hvor mye jeg faktisk må selge av hver enkelt ting. Det gjør også at jeg kan følge med underveis på hvordan jeg ligger an. Og da går det an å gjøre justeringer, hvis det trengs.
Jeg er SÅ klar for vekst. For å få til noe. Oppleve medgang og at ting går bra. Ha det gøy. Kose meg. Jeg håper bare at 2024 spiller på lag, og ikke kommer med sånne utenomsportslige påfunn som tar all tid og oppmerksomhet 🤞
2024 – let’s do this!
[wc_box color=»secondary» text_align=»left» margin_top=»» margin_bottom=»» class=»»]PS: Jeg vil avslutte med å si at du må gjerne bruke dette innlegget til inspirasjon for deg og din business. Men jeg ikke synes du skal bruke mine tall som et mål. Ikke tenk at om du ikke oppnår det samme, så er det ikke noe poeng. Du må sette mål som passer DIN business. DIN hverdag. Bruk gjerne oppsettet. Bruk gjerne arbeidsmetoden. Men lag din egen versjon, som passer for deg.
[/wc_box]
Legg igjen en kommentar