Mye har skjedd i onlineverdenen siden jeg startet min business i 2016. Det føles som en livstid siden nå, og på den tiden hadde jeg ikke hørt om ordet medlemsportal. Alt jeg kjente til som kunne likne, var bokklubber.
Men våren 2019 oppdaget jeg konseptet medlemsportal, og jeg elsket det fra første øyeblikk.
Jeg skjønte at dette både var noe som ville kunne hjelpe målgruppen min på en helt annen måte, og at det ville være en game changer for businessen min.
Det var bare cirka 6 måneder siden vi hadde flyttet til Thailand, og tryggheten i å få en fast inntekt hver måned var ekstremt fristende. Så i løpet av et par dager bestemte jeg meg for å lage en medlemsportal.
Businesstrategi ble lansert i august 2019. Siden har jeg ikke sett meg tilbake!

Les mer: 3 endringer jeg har gjort i løpet av 3 år med medlemsportalen Businesstrategi
Jeg la ned onlinekurset jeg hadde fordi det ikke lengre passet inn i min plan eller hva jeg ønsket å drive med, og jeg har siden startet to nye medlemsportaler. Den ene har jeg i ettertid pauset for å fokusere på andre ting, men den andre lever i beste velgående og heter HabitBingo.
Les mer: Hva er HabitBingo og hvordan kan det hjelpe businessen din?
Det ble ikke et jag etter innhold
Det å drive en medlemsportal ble faktisk ganske likt hvordan jeg så for meg at det kom til å bli.
Jeg visste at det ville bli en del jobbing siden vi må levere nytt innhold hver måned. Det er jo det som er vår kanskje største frykt når vi vurderer å lage en medlemsportal, at vi blir stuck med å lage masse nytt innhold hele tiden og aldri rekker å gjøre noe annet. Og at vi er låst til å jobbe med portalen hver uke.
Men jeg har hatt en god plan og struktur på hvordan jeg gjør det, så det har faktisk vært enklere å få laget nytt innhold enn jeg hadde trodd det skulle være.
Da jeg lagde Businesstrategi var jeg veldig bevisst på både hvordan den skulle være og fungere, hvilken type innhold jeg skulle publisere og hvordan jeg skulle klare å drifte den. Og det har virkelig lønnet seg.
Hadde jeg ikke hatt den gode strukturen og rammeverket, hadde jeg ikke hatt verken lyst eller kapasitet til å lage to nye medlemsportaler etterpå.
Men med god kontroll og oversikt, har det vært veldig god tid til å jobbe med andre ting i businessen også.
Det er ikke «bare» å slenge sammen en portal
Jeg har lært utrolig mye om å bygge og drive medlemsportal de siste årene. Både fra min egen erfaring ved å lage og lansere tre forskjellige portaler, og fra å hjelpe andre til å bygge, drifte og justere sine medlemsportaler.
Det har blitt veldig populært å ha medlemsportal nå, og jeg synes det er utrolig gøy at så mange både har lansert og ønsker å lage en portal.
Ikke minst er det nyttig nå som ting har endret seg litt og lavprisprodukter har blitt veldig populært igjen.
Les mer: 4 trender jeg ser tydelig i markedsføring akkurat nå – og hva de betyr for din business
Men, det er en ting jeg ser veldig klart. Og det er at det er mange som ikke vet hva som er viktig og hva de bør tenke på når de lager en portal. Og det blir ganske tydelig etter hvert.
Fordi hvis du ikke vet helt hva du gjør, går det ganske galt veldig fort.
Du må lage en portal de vil forbli medlemmer i
Enten ender du opp med å lage noe som målgruppen ikke trenger, og dermed får du heller ikke medlemmer.
Eller så lager du en portal som mangler struktur og system og ikke gir medlemmene den fremgangen de trenger, og du ender opp med masse utmeldinger.
Eller du lager en portal som overvelder både deg og medlemmene og du får utmeldinger og blir utbrent. Jeg kaller det en rovdriftsportal.
Ingen av disse situasjonene er gode. Verken for deg eller kundene dine.
Men når du vet hvordan en medlemsportal bør lages og bygges, kan du lage en portal som er gøy å drive og som gir deg en stabil inntekt hver måned.
Du må ha god retention, fordi det betyr at den er lønnsom. Du mister ikke masse medlemmer hver måned.
Les mer: Hva er retention, og hvorfor er det viktig for deg med medlemsportal?
Selv har jeg 94 % retention i snitt siden lanseringen av Businesstrategi i 2019.
Det betyr at i snitt har 94 % av alle medlemmene forblitt medlemmer fra den ene måneden til den neste, over flere år.
Det har jeg klart fordi jeg har jobbet helt bevisst med det.
Jeg har gjort helt konkrete ting både i og utenfor portalen som bidrar til at folk ønsker å forbli medlemmer. Det skjer nemlig ikke av seg selv.
Og har du ikke fokus på det, ender du fort opp med en portal hvor det blir som å forsøke å fylle på en bøtte med et stort hull i bunnen. Da er det vanskelig å vokse og få stabilitet i inntekten, fordi du mister så mange medlemmer hver måned.
Det trenger ikke føles overveldende
Jeg vet at hvis du vurderer og drømmer om å lage din egen medlemsportal, så føles det sannsynligvis ganske overveldende.
Hvilket tema skal den handle om, som faktisk vil selge? Hva slags type portal skal du lage, og hvilke muligheter har du? Hvilken type innhold kan du ha, og hvor ofte skal du publisere? Og hvordan setter du opp selve portalen, og hva bør med?
Du har sannsynligvis mange spørsmål. Og særlig når du vet at det ikke bare er å putte sammen et par kurs du allerede har og presentere det som en portal. Det er helt konkrete og spesifikke ting du må og bør gjøre for å lage en medlemsportal som fungerer.
Et kurs og en portal er på ingen måte det samme, og må struktureres og bygges opp helt forskjellig.
Les mer: Hva er forskjellen på et onlinekurs og en medlemsportal? Og hva bør du lage?
Jeg forstår at det virker overveldende. Og kanskje paralyserende. Men det trenger heldigvis ikke å være sånn.
PortalSuksess er løsningen din
Det er derfor jeg har laget onlinekurset Suksess. Hvor jeg hjelper deg til å få laget og lansert din drømmeportal på bare 12 uker.
Les mer: Lag og lanser medlemsportal på 90 dager ved hjelp av PortalSuksess
Jeg vet at det er mange som vil lage medlemsportal. Som tenker på det og drømmer om det. Men det blir bare med drømmen.
Kanskje er det også sånn for deg? At du har hatt lyst til å lage en medlemsportal i ett år eller mer, men du bare utsetter fordi du ikke kommer i gang.
Har du tenkt på hvor mye penger du faktisk taper på det? Å utsette? Vi snakker tusenvis.
Hvis du vil se hvor mye du faktisk kan tjene på å få lansert portalen din, kan du laste ned test-kitet jeg har laget til deg. Der finner du et Excelark som viser deg nøyaktig hva du kan tjene hver måned og på ett år.
Jeg lover deg at det fort er snakk om tusenvis av kroner. Mange tusen. Du kan faktisk sjekke hvor mye penger du kunne tjent hvis du hadde fått lansert portalen din da du begynte å tenke på det i dette test-kitet jeg har laget til deg.
Der kan du se hvor lite som skal til for at du faktisk tjener ganske gode penger, og du får også hjelp til å gjøre research for portalen du tenker på å lage.
Last det ned her og sjekk potensialet til din medlemsportal, det er helt gratis:
Hvordan PortalSuksess vil hjelpe deg
Det aller viktigste PortalSuksess vil gjøre for deg, er å få det gjort. Å få portalen laget og lansert. Og det på bare 12 uker.
12 uker er raskt, når vi snakker medlemsportal. Du kommer til å jobbe mye og det blir intenst. Det er det ingen tvil om. Men da blir det gjort og du vil få lansert. Du vil komme i gang med å tjene penger hver eneste måned.
Og du vil få laget og bygget portalen din på best mulig måte med best mulig grunnlag for suksess.
Slik vil PortalSuksess hjelpe deg:
Ukentlige oppgaver og sjekklister
En av de største utfordringene mange har, er hva de skal gjøre og i hvilken rekkefølge. Det problemet forsvinner helt når du er med i PortalSuksess . Der får du nemlig oppskriften, steg for steg.
Hver uke har et nytt tema og fokus, og du får nye sjekklister, oppgaver og ny undervisning om ukens tema hver eneste uke.
Det blir mye enklere for deg å lage medlemsportalen din, fordi du aldri trenger å lure på hva du skal gjøre, i hvilken rekkefølge og hvordan.
Mine erfaringer og ekspertise
Jeg har laget og lansert 3 medlemsportaler selv, og har hjulpet andre både å lage og lansere og å jobbe med sine medlemsportaler. I PortalSuksess får du tilgang til alle mine år med erfaring og ekspertise på å lage og bygge medlemsportal.
Du får mine tips og råd sånn at du kan lage en portal som fungerer. Som er mulig for deg å leve med, og som medlemmene vil bli med i og forbli medlemmer i.
Mitt mål er at du skal ha en retention på over 90 %. Du får vite alt du trenger for å klare å sette opp portalen din for det målet.
Mine tilbakemeldinger på din portal
Noen ganger trenger vi å lufte ideer og tanker, og høre hva andre mener. I PortalSuksess har du mulighet til å velge Premium-pakken, der vi jobber sammen 1-1 underveis. Da har vi jevnlige Zoom-møter, der vi møtes og diskuterer din portal.
Der kan du spørre om konkrete tilbakemeldinger på medlemsportalen din, temaet vi jobber med og tanker og ideer du har. Du kan spørre om alt du lurer på rundt din portal og få mine tanker og innspill.
Slik fungerer PortalSuksess
Nå vet du hvordan PortalSuksess vil helpe deg med å komme i gang og med å gi deg en oppskrift du bare kan følge. Men hvordan fungerer dette i praksis? Her er alle detaljene du trenger å vite.
Varighet
Hvis du følger programmet jeg har lagt opp uke for uke, vil du kunne lansere medlemsportalen din i løpet av 90 dager.
Det er ikke sånn at du MÅ gjøre det. Om du trenger lengre tid, så har du tilgang til kurset så lenge det eksisterer. Men mitt mål er at du skal få dette gjort og få den ut, derfor har jeg lagt opp til at du kan klare det på 3 måneder.
Forhåndskunnskap ikke nødvendig
Du trenger ikke å ha «alt» klart for å bli med i PortalSuksess. Det er helt i orden om du bare ønsker å lage en portal, men ikke vet helt hva den skal handle om ennå. Vi jobber med både målgruppe og tema i de første ukene av PortalSuksess.
Dette skal vi jobbe med – uke for uke
Du vil oppdage at det er mange områder som må jobbes med og avgjørelser som må tas, og vi dekker alt du trenger å gjøre i løpet av disse 12 ukene.
Det er nytt tema hver uke, og temaene er satt opp veldig strategisk etter hva det er du trenger å jobbe med og fokusere på for å bygge portalen i riktig rekkefølge. Det ene bygger på det andre, og det er viktig at grunnlaget er solid og på plass før du går videre fordi du bruker den informasjonen til nye avgjørelser senere.
Her er temaene vi skal jobbe med uke for uke:
Uke 1: Målgruppe
Den første uken i PortalSuksess, skal du jobbe med å definere hvem som er målgruppen for portalen. Hvem skal du hjelpe? Det er helt grunnleggende og nødvendig for å bygge resten av portalen riktig og bra.
Uke 2: Tema for portalen
Den andre uken skal du jobbe med hvordan medlemsportalen din skal hjelpe dem til å løse akkurat det konkrete problemet de har som du vil hjelpe dem med å løse.
Uke 3: Fremdrift
I uke 3 skal du jobbe med strukturen i portalen din. Dette handler om veien medlemmene skal gå i portalen din fra å ha et problem til å løse det problemet, og hvilke steg det innebærer.
Uke 4: Struktur
I uke 4 skal du begynne å jobbe med selve portalen, og å sette den opp. Du skal se på hvilken type portal du skal ha, og du skal sette opp strukturen i den. Det vil si at du skal jobbe med selve navigasjonen. Punktene i menyen, kategorier, og hva de skal hete.
Uke 5: Månedlig innhold
I uke 5 ser vi på innholdet du skal lage og dele i portalen. Hva skal dine medlemmer få hver uke eller i løpet av en måned? Hvor ofte skal du publisere nytt innhold og hvilken type innhold?
Uke 6: Lage innhold
I uke 6 går vi over i en ny og spennende fase. Den uken skal du sette i gang og lage det første innholdet! Fokuset denne første uken er kjerneinnholdet ditt. Det er det faste innholdet som skal ligge klart når medlemmene dine kommer inn.
Uke 7: Månedlig innhold
Ved dette punktet har du faktisk portalen din oppe og går og du kan gjennomføre en betalansering. Men vi skal jobbe videre først. I uke 7 skal du begynne å lage det første månedlige innholdet medlemmene skal få.
Uke 8: Evalueringsuke
Du har garantert oppgaver i arbeidsbøkene du ikke har rukket å gjøre ferdig, og uke 8 er derfor en evalueringsuke. Du skal bruke uken til å gjøre ferdig alt som ikke er ferdig ennå, før vi går videre til neste tema neste uke.
Uke 9: Gjøre klart for salg
Nå bytter vi fokus til lansering, og i uke 9 skal du gjøre klart det som trengs for å selge. Det betyr at du skal fokusere på salgssiden og gjøre de nødvendige praktiske tingene som må til for å faktisk selge medlemsportalen din.
Uke 10: Planlegge lansering
For at selve lanseringsuken skal bli så lite stressende som mulig og for at du skal jobbe mest mulig strategisk, vil jeg at du skal forhåndsplanlegge innholdet du skal dele. Du bestemmer selv hvor og hvor mye.
Uke 11:
Evalueringsuke
Vi nærmer oss lanseringsuken med stormfart, og du får derfor uke 11 til å fullføre de oppgavene du ikke har rukket ennå. Hent deg inn og gjør klart til lansering!
Uke 12: Lansering!
Uke 12 er lanseringsuken vår, og du skal åpne portalen din og gjennomføre betalanseringen. Dette blir så bra, og en utrolig spennende uke!
Uke 13: Evaluering
Når vi går inn i uke 13 er du offisielt en portal-eier! Det skal vi selvfølgelig feire. Og vi skal gjøre oss klare for veien videre, etter PortalSuksess. Vi analyserer og evaluerer lanseringen din, og ser på muligheter fremover for nye lanseringer og strategier.
Er du klar til å endelig realisere din drømmeportal?
Hvis du tenker at PortalSuksess og å jobbe sammen med meg om å lage din portal høres ut som akkurat det du trenger, kan du lese mer om kurset her:
Les mer: Lag og lanser en medlemsportal du elsker på 90 dager!
Hvis du har spørsmål om PortalSuksess eller vil drodle litt rundt hva du kan lage portal om, er det bare å ta kontakt! Jeg elsker å snakke om medlemsportal, og å finne ideer er en av mine styrker. Jeg hjelper gjerne! Vi kan hoppe på en Power Talk på Zoom, en 20 minutters gratis samtale der vi diskuterer ideen din og om portal kan være noe for deg.
Send meg en DM på Instagram, så ser vi hva du kan finne på!
Og husk å laste ned gratis test-kit så du kan se hva du kan tjene og få hjelp til research rundt ideen din.
Legg igjen en kommentar