En e-postliste er veldig viktig for businessen din, og du bør ha fokus på å bygge den. De på listen din er de varmeste folkene du har som det er størst sjanse for at blir kunder, og e-postlisten er bare din og kan ikke forsvinne ut av det blå slik sosiale medier kan.
Det finnes mange måter å bygge e-postlisten på, men den mest effektive er å tilby noe gratis, en freebie.
Les mer: De to viktigste tingene du må tenke på når du lager freebie
En freebie er veldig ofte en PDF med noe som hjelper målgruppen å oppnå et resultat.
Det kan være en sjekkliste, en guide, en arbeidsbok osv. Og de kan være veldig nyttige, og fungere veldig bra for å bygge e-postlisten. Selv har jeg laget utallige PDF-er som freebies i mange forskjellige kategorier.
Men kanskje du synes at en PDF er litt kjedelig? Eller at det du vil hjelpe med ikke passer så godt som en PDF?
Freebien din må ikke være en PDF, selv om det kanskje føles sånn.
Det kan være du har tenkt at det ikke er noe alternativ fordi «alle» lager PDF-er og gir bort. Men du kan helt klart bruke fantasien din og finne på andre ting. Det kan både være veldig effektivt og passe bedre for akkurat deg og din målgruppe.
Så hva kan du da gi bort? Her får du 7 ideer til freebies du kan lage som ikke er en PDF. Kanskje noen eller flere av dem frister deg?
Og du? Husk at poenget med alt dette er at du skal bygge e-postlisten din, så alt må ligge bak påmelding. De må melder seg på et skjema for å motta freebien, den skal ikke ligge åpent ute for alle.
Podcast-serie
En podcast brukes ofte til å gi bort verdi gratis og åpent, på samme måte som du bruker en blogg. Men, det går faktisk veldig fint an å bruke det som en freebie.
Hvis du har en podcast allerede kan du lage en egen serie med noen episoder innenfor et konkret tema og samle dem i en freebie som de må melde seg på for å få. Altså at de episodene ikke havner åpent på den vanlige podcasten.
Hvis du ikke har podcast fra før, kan du lage en egen serie om det du vil og samle dem i en freebie. Jeg som vanligvis har blogg, kunne fint ha laget en serie episoder om et konkret tema som jeg ikke skriver om her på bloggen. Det er faktisk noe jeg vurderer å gjøre.
Hvis du ønsker å lage en privat podcast-serie som freebie, kan du bruke Kajabi* til det. Det kommer jeg til å gjøre om jeg realiserer ideen jeg har.
Du kan registere deg og teste det gratis i 30 dager her, via min lenke.
(Du kan også ta betalt for podcastserien om du vil bruke den som et lavprisprodukt. Men for freebie setter du bare prisen til 0 kroner når du setter det opp. Da må de fortsatt registrere seg, men trenger ikke betale noe.)
Video-serie
Hvis du liker å lage videoer eller føler at det du vil hjelpe med fungerer bra på video, kan du lage en freebie med en serie med videoer.
Litt avhengig av hvor lange de er, så trenger du gjerne ikke mer enn 3-4 videoer.
De kan handle om alt mulig så lenge det passer til din business og målgruppe, men de bør bygge på hverandre. For eksempel 3 sider av et tema, 3 eksempler innenfor et tema eller 3 steg til et tema.
Dette er en strategi Stu McLaren som regel bruker når han gjør seg klar til å lansere kurset The Membership Experience. Da har han en gratis videoserie som går over 3 dager med masse verdi, motivasjon og inspirasjon. Når serien er over inviterer han til webinar, før han går inn i lansering.
Bingobrett
Dette er en av ideene som er litt mer original, og som jeg selv eeelsker. Ikke bare har jeg en freebie som er et bingobrett, men jeg har faktisk hatt en hel medlemsportal som handler om bingo! 😍
Bingo er et utrolig artig konsept, og blander business og gamification. Det gjør at oppgavene du får folk til å gjøre virker gøyere fordi de får krysse av, samtidig som de får gjort mye mer.
Dette kan fungere kjempegodt som en freebie innenfor ditt tema, enten det er mat, helse, trening, utdanning, familieliv eller noe annet.
Les mer: 3 måter du kan bruke bingo i businessen til å bygge e-postlisten og få mer fornøyde kunder
Minikurs
Mye av formålet med en freebie, er at målgruppen skal oppleve verdi og at du hjelper dem med noe. Enten det er å løse et konkret problem, jobbe med mindset eller å forstå noe.
Det kan et minikurs fungere veldig bra til!
Det gjør at de lærer ting, de får en opplevelse av hvordan du er som underviser og lærer, og de opplever at du hjelper dem.
Min første freebie var en PDF, men min første store freebie som jeg la ned mye arbeid i og brukte mest for å bygge listen i starten, var et minikurs. Det vil si, jeg lagde det altfor stort og omfattende til at det var gratis. Typisk nybegynner-feil og behov for å overlevere. Men det var veldig bra, og det hjalp for til å sette opp en blogg fra scratch.
Jeg la ned kurset da jeg byttet målgruppe fra bloggere til gründere for noen år siden, men det var veldig populært og ga meg flere hundre e-poster.
Les mer: Fra Blogg Bedre til Lene Gunvaldsen – hvorfor jeg rebrandet og byttet navn
Challenge
Hvis du har fulgt meg i mer enn 2 sekunder, har du fått med deg at jeg har arrangert mange challenges. Jeg har hatt Instagram-challenge, stories-challenge, Reels-challenge, branding-challenge, målgruppe-challenge og video-challenge.
Alle disse challengene har vært live, det vil si jeg har arrangert dem i en spesifikk uke og hatt livesendinger hver dag i en egen Facebookgruppe. De fungerer generelt veldig bra for å bygge e-postlisten, og et par av dem fikk jeg 500 påmeldinger til.
En challenge kan fungere kjempebra som freebie, både arrangert live og som evergreen. Den hjelper målgruppen til å bryte ned et komplekst tema i biter som er enklere å jobbe med, og de opplever stor fremgang på bare noen få dager.
Jeg har gjort flere av challengene jeg har arrangert om til evergreen.
Det vil si at du kan melde deg på og ta dem når som helst, men det er uten livesendingene.
Les mer: Hvordan du kan gjøre om fra live til evergreen challenge
Webinar
Mange forbinder webinar med lansering, og at du kun har det som en innledning i starten av lanseringsuken.
Det kan helt klart brukes til det, men det kan også brukes som en freebie hele året.
Det er ingenting i veien for at du tar opptaket av et webinar du har arrangert og så gjør det om til en freebie folk kan melde seg på når som helst. Du bare sender dem opptaket av webinaret når de melder seg på.
OBS: Ikke lat som at det er live, det er bare teit og kleint. Vær tydelig på at det er opptak.
Denne strategien bruker blant annet Amy Porterfield til å promotere sitt kurs om å bygge e-postliste. Hun arrangerer en gratis Masterclass som hun kaller det (bare et mer fancy navn på webinar), og så promoterer hun kurset sitt i webinaret og i e-post etterpå. Masterclassen er alltid åpen for påmelding.
Workshop
Akkurat som med webinar, så kan du også gjøre en workshop til en listebygger som ligger der tilgjengelig hele året. Du kan gjerne arrangere den live første gangen, og så lagre opptaket og bruke det som en freebie.
En workshop bør helst ha en arbeidsbok med seg som de kan bruke, siden de tross alt skal jobbe med noe. Det er ikke det samme som webinar og Masterclass hvor det er ren undervisning.
—
Yes, det var 7 ideer til freebies du kan lage som ikke er en PDF.
Men før du setter i gang, har jeg et ekstra tips til deg. Noe som vil hjelpe deg til å gjøre businessen din mer effektiv og gjøre at du får mer ut av tiden du bruker.
Du bør gjøre det evergreen
Uansett hvilke av disse 7 ideer til freebies du velger, så bør du lage det tidløst og ikke live. Arranger det gjerne live første gangen om du trenger det for å få gjennomført det, som for eksempel en challenge eller workshop. Men når den er ferdig gjennomført så gjør du den om til evergreen etterpå.
På den måten kan du fortsette å bruke den til å bygge e-postlisten uten at du trenger å arrangere det uke etter uke.
Lag deg sekvenser som går automatisk i e-postsystemet ditt, sånn at de får e-postene til challengen eller lenken til workshopen automatisk når de melder seg på. Deretter sender du dem en serie med e-poster etterpå hvor du gir dem verdi og så promoterer kurset, portalen eller tjenestene dine.
Gjør det strategisk så du selger mer
Husk at uansett hvilken av disse 7 ideer til freebies du lager, så MÅ det være noe som henger sammen med det du vil selge til dem etterpå.
Det trenger ikke være nøyaktig samme tema, men det må handle om noe som tiltrekker den samme målgruppen.
Når du etter hvert sender dem en e-post med promo bør du kunne dra paralleller fra freebien til det du vil at de skal kjøpe. Du kan for eksempel si «Nå har du jobbet med XX, men det er bare en liten del av hele jobben. Hvis du ønsker å jobbe mer med XX så får du alt du trenger i kurset XX».
Eller «Dette var det første steget i å bli klar til å XX. Hvis du ønsker å fortsette å jobbe med XX så kan du gå til neste nivå i medlemsportalen XX hvor du får nye XX hver eneste uke» osv.
Freebien din bør skape behov for det du skal selge etterpå, enten det gjelder et mindset du har endret eller at de har lært noe grunnleggende og vil lære mer.
Det er det som fungerer best for å få flere salg og at freebien din jobber best mulig for businessen. Det er det som er strategisk jobbing.
Vil du lære mer om e-postliste og freebies?
Synes du dette var interessant og vil lære mer om å jobbe strategisk med e-postlisten din?
Da kan du få tilgang til masse undervisningsressurser som ligger og venter på deg i Businesstrategi.
Vi har jobbet mye med e-postliste fordi det er så viktig for å bygge og skalere en business, og du finner blant annet dette i portalen:
- 6 steg til å lage en freebie folk vil laste ned
- Guidebok – Oppsettet du trenger for å bruke en freebie strategisk
- Guidebok – Hvordan feilsøke en freebie som ikke konverterer
- Hvordan du bruker nyhetsbrev strategisk for businessen
- Arbeidsbok – Lag din egen velkommenserie
- Malbok – Slik går abonnentene mine fra freebie til nyhetsbrev
- 3 måter du kan bruke tagger strategisk for e-postlisten din
- Arbeidsbok – Kartlegg dine e-posttagger og lag en strategi
- Guidebok – 10 segmenter jeg bruker i min e-postliste
- Guidebok – Hvordan du organiserer og lager struktur i e-postsystemet
I tillegg får du også undervisning om hvordan du kan arrangere en challenge.
Du får tilgang med en gang du blir medlem, bare hopp inn her og meld deg inn!
Alt dette og mye mer ligger og venter på deg.
Legg igjen en kommentar