Hvordan valgte du fargene til businessen din? Tok du bevisste valg basert på budskap og målgruppe, eller gikk du for det som så fint ut?
De fleste gjør det siste, og det er helt vanlig. Men farger er mer enn pynt. De påvirker hvordan leserne oppfatter deg, og kan avgjøre om de klikker seg videre, eller klikker seg bort..
Dette innlegget er det fjerde i en serie om branding. Her finner du alle innleggene:
- Hva er branding – og hvordan gjør du businessen din til en sterk merkevare?
- Hva skal businessen hete? Slik finner du det perfekte navnet
- Alt du trenger å vite om hvordan du lager en fantastisk logo til businessen din
- Slik velger du de riktige fargene til businessen din! Stor guide med alt du trenger å vite
- Slik velger du de riktige fontene til businessen din! Stor guide med mange eksempler
- Designet på nettsiden din er viktig! Her er 23 designtips som vil gjøre den bedre
- Den ultimate guiden til branding på sosiale medier
- Hva gjør du når du ikke liker nettsiden og businessen din lenger? 6 tegn på at du trenger en rebranding
Farger er en veldig viktig del av brandingen din, og vi skal snart se på hvordan du kan finne riktige farger til din business! Men først må du vite hvorfor fargene er så viktig, og hvordan de påvirker leserne dine.
Hvorfor er farger så viktig?
Farger skaper gjenkjennelse.
Leserne kjenner igjen innholdet ditt mye lettere og raskere, hvis du har en fast farge de forbinder med innholdet ditt. Bare tenk på for eksempel gullsmeden Tiffany & Co i USA. Den blåfargen de bruker er blitt en merkevare for dem. De bruker den på alt fra boksene smykkene kommer i og posen du legger boksen i, til nettsiden og annonsene.
Du trenger ikke en gang se logoen til gullsmeden for å skjønne at boksen kommer fra Tiffany. Fargen er faktisk så nært koblet til gullsmeden, at fargen har fått navnet Tiffany blue (fargekode #81D8D0). Det er god branding, det!
Det finnes mange gode eksempler på norsk også, om enn ikke så ekstreme at de får fargen oppkalt etter seg. Men hvilken farge tenker du på når jeg sier Vålerenga? Arbeiderpartiet? Kiwi? Du tenker nesten garantert på blått, rødt og grønt. Det er fordi de er flinke og bruker fargene hele tiden og bevisst, og dermed skaper gjenkjennelse.
Det sies også at at en impulsavgjørelse om du kjøper et produkt eller ikke avhenger 90% av om du liker fargen på produktet.
Se for deg hylla med yoghurt i butikken. Du er sulten og må ha en yoghurt nå. Du ser inn i hylla, og skal velge en. Sjansen er stor for at du automatisk trekkes mot dem som har fine farger du liker lenge før du ser hvilken smak det er eller hvilken leverandør det er fra.
Det er også viktig å huske at det tar litt tid før leserne lærer at din branding tilhører din business. Det er ikke sånn at første gangen de ser den, så husker de at det er deg. Det er derfor det er så viktig at du gjentar fargen og følger brandingen i alt du sier og gjør.
Repetisjon er nøkkelen, og skaper gjenkjennelse.
Fargene påvirker leserne
Akkurat som at farger er med og avgjør om du kjøper den yoghurten eller ikke, er fargene også med og avgjør om leserne liker businessen eller ikke.
Forfatter Tove Steinbo har holdt foredrag og kurs om farger og fargepsykologi i over 25 år. Hun driver bloggen Fargene forteller, og har også utgitt boken Fargene forteller. Hun vet godt hvorfor farger er så viktig – også for bloggere som deg!
– Farger er veldig viktige fordi det er det første du oppfatter når du kommer inn på nettsiden. Du ser farger før du ser form. Hvis ikke fargen har fått deg interessert, så spiller fonter, innhold og alt det andre liten rolle. Derfor er det så viktig at fargene fanger leserne med en gang de kommer inn, forteller Tove.
Det spiller med andre ord liten rolle hvor fin logoen eller designet ditt er, hvis leserne ikke liker fargen din. Det kan både være at de ikke synes fargen er fin, men det kan også være at de føler fargen er feil for innholdet. At den ikke passer til det de ser og leser.
– Hva skjer hvis man velger feil farge?
– Da kan du miste lesere, fordi de underbevisst ikke tar innholdet ditt seriøst. Det enkleste eksempelet er at du bør ikke markedsføre varmt med blått eller kaldt med rødt. Du bør ikke male en fiskebutikk rød, eller reklamere for kaffe med blått. Leserne tenker ikke over det, men når de opplever en slik feilkobling, får de ikke tiltro til innholdet. Underbevisstheten reagerer og tenker at dette er ikke seriøst, sier Steinbo.
Ubevisst og bevisst påvirkning
Når leserne dine kommer inn på nettsiden og oppfatter fargene du har brukt, blir de påvirket. Fargene sender signaler til leseren, og hvilke signaler de sender har mye å si for hvordan de oppfatter businessen. Derfor er fargevalget ditt viktig.
– Farger er naturens sterkeste signalsystem. Derfor er det viktig å kjenne fargenes egenskaper, for å sende de riktige signalene, enten det er gjennom nettsiden eller klærne dine, forklarer Tove Steinbo.
Det finnes to måter fargene påvirker leserne dine: ubevisst og bevisst.
Ubevisst påvirkning = fargepsykologi
Ubevisst betyr at underbevisstheten vår tolker fargene, og fargene påvirker oss enten vi vil eller ei. For eksempel virker grønt beroligende, mens gult er oppkvikkende. Dette er påvirkning leserne ikke kontrollerer, og noe som går automatisk og uten at de tenker over det.
– Du oppfatter disse signalene selv om du ikke er klar over det. Slik er det helt fra vi er små, forklarer Steinbo.
Bevisst påvirkning = fargesymbolikk
Bevisst påvirkning betyr at vi bruker fargene til å skape et bilde med vilje. Det handler om bevisste valg, og om hvordan man brander businessen. For eksempel symboliserer rødt noe tøft og ungdommelig, mens blått symboliserer trygghet og sikkerhet. Grønt signaliserer natur og sunnhet.
– Når man signaliserer med farger, er det viktig å huske at hva fargene betyr kan variere fra kultur til kultur. Mens grønt i Norge symboliserer miljø, natur, sunn mat og en sunn livsstil, er det en hellig farge for muslimene. Slike ting påvirker hvordan leserne oppfatter businessen din.
For å bruke fargene bevisst og riktig, må du tenke igjennom hva fargene står for og signaliserer. Fargene deles for eksempel inn i kalde og varme, og hvilke du velger vil ha påvirkning for hvordan businessen din oppfattes.
– Si at du har en blogg om fjellet og å gå på ski. Da er det lurt å ha noe blått i logoen. Blått er en kald farge. Skal du skrive om noe som er varmt, for eksempel at du blogger om kaffe, er rødt en god og varm farge, forklarer Steinbo.
Men – ingen regel uten unntak
Selv om leseren oppfatter signalet fargen sender ubevisst, er det ikke sånn at du MÅ velge den fargen psykologien tilsier at du bør velge.
Kanskje er det ikke rett farge for det du vil signalisere? Det er vel så viktig å tenke over hvem leserne dine er, og hvordan du vil at businessen skal fremstå.
Store bedrifter velger å skape en helt bevisst branding der de bruker farger «feil». Coca Cola er et godt eksempel.
– Selv om cola er en kald drikk, har logoen deres hele tiden vært rød. Det er en varm farge. Men det er fordi de har valgt å bygge et image hvor den røde fargen symboliserer at det er ungdom som er modige, fysiske og tøffe som drikker Coca Cola, fremfor at det signaliserer varme.
Pepsi har valgt det motsatte. De bruker mye lyseblått i sin logo og sin branding, og det er det som egentlig er “riktig” med tanke på hva de selger, sier Steinbo.
Hvilke farger passer din business?
Okei, nå har du fått en innføring i hvordan fargene virker, og hvorfor det er viktig å velge riktig. Nå kommer den gøye delen – å finne fargene til din business!
Det viktigste er at fargene speiler det du driver med og blogger om, og hvordan du vil at nettsiden skal fremstå.
Det første du bør gjøre, er å velge fem ord som beskriver businessen.
Mine fem ord er: gøy, inspirerende, vennlig, hjelpsom og kunnskapsrik. Det er de fem ordene jeg vil at leserne skal oppleve når de kommer til meg. Da må fargene mine speile det. De må være gøye og inspirerende, for eksempel. Blå ville ikke passet på disse ordene. Pastellfargene jeg bruker passer.
Last gjerne ned den store guiden jeg har laget, hvor du finner arbeidsark som hjelper deg å finne dine farger!
Tenk igjennom hva du skriver om, og hvilke farger det forbindes med.
Finnes det noen farger som naturlig forbindes med innholdet ditt? Kan du bruke dem, eller en variant av dem? Er businessen din feminin eller maskulin? Minimalistisk og moderne, eller gammeldags og romantisk?
Stemning påvirker også
Det er også viktig å tenke på hva slags humør og stemning businessen din formidler. Er den energisk? Rolig? Mediterende? Positiv? Skeptisk? Morsom? Stemningen vil ha mye å si for hvilken farge du skal velge.
Energisk innhold, for eksempel en blogg om trening, bør ha energiske farger. Den bør være oppkvikkende og oppmuntrende, og det kan gjerne være sterke farger. En blogg om meditasjon eller yoga bør være dus, rolig og dempet. Den bør innby til den type stemning man har når man gjør yoga eller mediterer.
Tenk også igjennom hvem som er målgruppen din. Hvordan oppfatter de fargene? Er de stressa? Travle? Eller er det rolige personer? Humøret og personligheten til målgruppen din vil påvirke hvordan de oppfatter fargene dine.
– Selv om en farge har gitte egenskaper, vil ulike mennesketyper reagere forskjellig. En veldig stressa person vil reagere annerledes på en fysisk farge som rød, enn en person som er rolig og stille. Derfor må du kjenne målgruppen din, og vite hva slags person som leser din blogg, påpeker Tove Steinbo.
Hvordan bruker du fargene på nettsiden din?
Det er viktig å velge riktige farger, men det er også viktig å bruke dem riktig. Det finnes noen farge-guideliner som hjelper deg til å få en god branding.
1. Maks 5 farger
Du bør ikke velge mer enn fem forskjellige farger. Og du trenger ikke ha alle fargene du velger i logoen. Du bør ha to farger, maks tre som skal brukes i logoen din.
Du bør i tillegg ha en nøytral farge, som kan brukes til bakgrunner og annet der du trenger noe som er nøytralt. Det kan være forskjellige nyanser av beige eller grått, for eksempel.
Så velger du 1-2 farger som kan brukes ellers rundt på siden din.
Her er mine farger.
2. Velg hovedfarger og støttefarger
Jeg vil anbefale deg å ha en rutine på hva fargene brukes til. For eksempel at farge X og Y er hovedfargene din, som brukes i 70% av alt på siden, inkludert logo.
Så lager du en støttepalett med farger som brukes til andre ting. Farge Z brukes alltid på knapper. Farge Æ brukes på rammer. For eksempel. På den måten trener du opp leserne.
Det kan være lurt å ha en egen farge på knappene som er calls to action (CTA).
CTA betyr at du oppfordrer leserne til å utføre en handling, det er en oppfordring til en handling. Det kan være å melde seg på e-postlisten din, eller kjøpe noe du selger.
Ved å ha en fast farge på de knappene, gjerne en kraftig farge, trener du dem opp til å klikke på dem.
3. Ikke lag tivoli
Bruk fargene bevisst. Ikke lag tivoli på nettsiden, såfremt ikke det passer brandingen fordi du for eksempel retter deg mot barn eller har innhold om barn. Hvis du bruker for mange farger på nettsiden, eller farger som ikke passer sammen, vil det gi et rotete inntrykk.
Derfor bør du ikke bruke farger som krasjer. Du bør velge enten farger som matcher hverandre i stil, er komplementærfarger eller nyanser av samme farge.
Se så behagelig det er når fargene matcher! De trenger ikke være like, og de kan godt være sterke, men de passer sammen.
4. Bruk dem til å brande bildene dine
Bildene du legger ut på nettsiden er også en stor del av brandingen din, og du kan gjerne bruke fargene dine til å brande dem også. Du kan bruke en av fargene dine som en del av bildet, for eksempel på en duk eller tallerken som er med. Da passer det fint inn når du legger det inn på nettsiden.
Du kan også brande bildene dine ved å legge på tekst i en av fargene dine, eller ta på en ramme i en av fargene dine.
5. Bruk dem på sosiale medier
Du bør også bruke fargene dine på sosiale medier, slik at brandingen også gjelder der. Da skaper du en helhetlig opplevelse, og leserne skjønner at det er samme profil og samme business.
Du kan gjøre det på samme måte som på nettsiden. Ha ting i bildet som har fargene dine, legg på rammer eller legg på tekst.
Slik er mine bilder på Instagram.
Hvordan finner du fargene til din business?
Okei, så du har fem ord som beskriver businessen din, og har et visst bilde av hvordan den bør fremstå. Du vet sinnsstemningen og hva innholdet handler om. Du vet hvordan du skal bruke dem, og hvor mange du trenger.
Nå må du finne fargene.
Det er både det gøyeste, og det vanskeligste. Gøy, fordi det er så visuelt og spennende å leke seg med farger. Vanskelig fordi det er så ufattelig mange fine farger å velge mellom, og vanskelig å bestemme akkurat hvilke som passer for ditt innhold.
Heldigvis finnes noen tips og verktøy som vil hjelpe deg!
1. Pinterest mood board
Opprett et brett på Pinterest som du kaller mood board/inspirasjonsbrett. Så koser du deg med å bla igjennom Pinterest og pinne bilder som passer til det du ser for deg businessen skal representere.
Disse bildene vil være med og bygge ditt brand board, altså brettet som viser en visuell fremstilling av fargene dine og stilen for businessen.
Pin litt av alt, så lenge det har følelsen du er ute etter. Søk etter pattern, søk etter colour palette, søk etter mood board, og se på interiør, mat, klær og alt mulig. Når du har pinnet masse kan du gå over brettet og slette dem som ikke passer helt inn alikevel. Det vil alltid være noen du liker når du ser dem, men når du ser dem på brettet passer de ikke helt inn lenger allikevel.
Når du har gjort det, bør du sitte igjen med en ganske god følelse av hva slags stil du liker og vil ha. Nå kan du begynne å begrense paletten din.
Eksempel:
Til venstre er et eksempel på et mood board. Dette er inspirasjonsbrettet til en bedrift som arrangerer bryllupsdager, og det kan du forstå når du ser på brettet, fordi det speiler innholdet. Det er pent dekket, det er luksuriøse mønstre, det er romantiske farger og skrifter. Det er designeren Sara fra Salted Ink som har laget dette for dem, og du kan se hele designet med forklaring på Salted Ink.
Dette inspirasjonsbrettet førte så til et brand board. Da har designeren sett på inspirasjonen fra det første bildet for å lage selve brandingen på det andre bildet.
Du kan se at fargene går igjen, og skriftene på brettet til venstre er inspirasjon for skriften de har valgt i logoen til høyre.
2. Finn bilder som matcher slik du vil businessen skal fremstå
Se på bildene du har pinnet. Finn ett bilde som du virkelig føler representerer det du er ute etter. Som matcher det du ser for deg at businessen din skal være. Velg ett bilde som generelt beskriver den følelsen og utseendet du vil at businessen speiler. Det kan være et bilde av hva som helst. Fra naturen, et rom osv.
Hvilke farger er det i bildet, som gjør at du liker det? Hvorfor passer det så godt til businessen?
3. Trekk ut fargene fra bildet og lag en palett
Når du har funnet ett bilde som representerer det du ønsker, kan du bruke fargene i det bildet til å lage din palett. Da kan du gå til for eksempel CSS Drive. Her laster du opp bildet du vil bruke, og klikker get palette. (PS: Bildet kan ikke være større enn 1 MB.)
Da analyserer siden bildet, og gir deg fargene som er i bildet! Du kan selv lage din palett ved å klikke på fargene du vil ha. Den gir deg hex-koden til hvert bilde, som er koden bak #-tegnet. Den koden er unik for akkurat den fargen, og du kan taste den inn hvor som helst og få akkurat den fargen. For eksempel i malen på businessen din.
4. Adobe colour CC
Du kan også bruke Adobes eget fargeverktøy, som heter Colour CC. Her kan du selv bla gjennom farger og velge det du vil. Si at du for eksempel likte den ene fargen i paletten du fant på CSS Drive. Men du likte ikke de andre. Da kan du ta hex-koden på den du likte, og taste inn i Colour CC.
Jeg tok koden til den rosa (#f93694) den hentet ut fra bildet over, og limte inn helt nede til høyre i CC. Da henter Adobe den opp, og viser meg mange andre valg.
Du kan bruke den koden til å finne farger som passer sammen med den fargen du har valgt. Ved å klikke på knappen fargevelger oppe til venstre, kan du se forskjellige kombinasjoner. Du kan for eksempel se nyanser eller komplementær-fargene.
Bruk disse til å sette sammen en palett du liker!
5. Let etter ferdige paletter som passer fargene du vil ha
Det finnes mange nettsteder som har ferdige paletter du kan bla gjennom og velge blant. Du kan for eksempel søke etter lilla, hvis du har bestemt at lilla er hovedfargen din. Da får du opp treff som inneholder lilla og farger som passer sammen med den. Du trenger jo ikke bruke alle fargene i palettene hvis ikke du ønsker det, du kan også bruke dette til å få ideer og finne en spesifikk nyanse du liker.
Det finnes veldig mange sider som hjelper deg med dette, du kan bare google colour palette og klikke deg gjennom. Noen av dem er colourlovers, color-hex, designseeds og colorpalettes.
Har du funnet farger til din business? Eller sliter du?
Siden din er fantastisk ?Jeg lærer så mye
Tusen takk, så utrolig gøy å høre! ? Du må gjerne si ifra om det er noe du lurer på og ønsker å lese om.
Hei, det skal jeg gjøre. Akkurat i kveld koser jeg med å lese gjennom siden din;)
Heisann:)
Er innom Lene Gunvaldsen hver dag for å lese, å for å ta til meg nyttige tips og råd for å få en god blogg.
Meen, føler ikke jeg får helt til med design på bloggen.
Kunne du tatt en tur innom for å se ?
Må lære meg etterhvert hvordan man lager meny helt øverst å sånt det vet jeg. men tenkte bare selve designet? å evt hvordan jeg kan redigere bildene bedre?
på forhånd takk 🙂
Hei Agnethe! Tusen takk, så utrolig gøy at du er inne hver dag! Det er jo helt fantastisk ?? Jeg tror du er med i Facebookgruppen min? Hvis du deler lenke til bloggen din der og ber om tilbakemeldinger, så vil både jeg og de andre i gruppen gjerne se på den og gi innspill ? Der kan du også spørre om tips og hjelp til de andre tingene, som foto, menyer og sånt.