Du har sikkert fått med deg at jeg snakker mye om medlemsportal. Men hvorfor gjør jeg egentlig det? Hva er det som er så bra med å drive medlemsportal, og hvorfor anbefaler jeg at du vurderer om det er noe du bør ha i din business?
Fordi det forandret businessen og fremtiden min, og det kan ha enormt stor effekt på businessen din.
Instant love
Første gang jeg hørte om begrepet medlemsportal var i april 2019. Jeg kom over en fyr som heter Stu McLaren, og det han fortalte om medlemsportal var bare helt 😍. Jeg innså med en gang at det var et fantastisk konsept og noe jeg ville innføre i businessen min.
Tre år senere, og her sitter jeg med ikke bare en men to medlemsportaler!
Les mer: Membership Community – ny medlemsportal for deg som driver medlemsportal!
Oppdatering september 2022:
Jeg har pauset medlemsportalen Membership Community, men har lansert min tredje portal HabitBingo!
Les mer: Hva er HabitBingo og hvordan kan det hjelpe businessen din?
Den oppdagelsen i 2019 forandret businessen min og hele businessmodellen jeg opprinnelig hadde sett for meg. Jeg har sluttet å lage og selge onlinekurs og fokuserer kun på medlemsportal nå. Jeg har noen små kurs i nettbutikken min, men jeg tror helt ærlig at jeg aldri kommer til å lage et nytt onlinekurs igjen.
En medlemsportal er så bra for businessen og for meg, at jeg foretrekker det. Og det er flere grunner til det.
1. En mer stabil inntekt
Dette er helt klart en av hovedgrunnene til at jeg liker medlemsportal veldig mye mer enn onlinekurs.
En medlemsportal er et mye mer stabilt grunnlag i businessen din, og gir deg både trygghet og sikkerhet.
Selv om du fortsatt må lansere og promotere en medlemsportal, slik du må med et onlinekurs, så får du en fast inntekt hver måned. Det vil alltids være noen som melder seg ut og inntekten kan variere, men du har aldri måneder med null i inntekt.
Les mer: Hva er retention, og hvorfor er det viktig for deg med medlemsportal?
Det har du når du lanserer onlinekurs, fordi du får en sum med penger under lanseringen og så må fordele det ut over de månedene fram til neste lansering. Du vet heller aldri hvordan en lansering går, plutselig går den dårligere enn forventet og du tjener mye mindre enn du trodde eller ingenting i det hele tatt.
Dette er en stor grunn til at en medlemsportal er så bra for businessen og deg.
2. Det er mer kreativt og fleksibelt
Det er ikke sikkert dette er et viktig punkt for deg, men for meg betyr dette mye.
Jeg er en kreativ person, og jeg elsker den friheten en medlemsportal gir.
Mens et onlinekurs består av et visst antall moduler og leksjoner med videoer eller lydfiler, kan en medlemsportal bestå av hva som helst. Helt seriøst. Hva som helst.
Du har enorm frihet i hvordan du lager den og hva innholdet skal være. Det kan være alt i fra livesendinger og Zoom-møter til tekstmaler, guider, manualer eller til og med også fysiske produkter.
I tillegg står du fritt til å gjøre endringer i portalen når du ser at det er nødvendig eller ønsker det.
Selv har jeg både endret navnet og type innhold jeg leverer i Businesstrategi etter at jeg lanserte den.
Les mer: Medlemsportalen Blogg til Business bytter navn til Businesstrategi – les hvorfor her!
3. Mer oppdatert og ferskere innhold
I tillegg til at du kan være mer kreativ, er det også mye enklere å levere oppdatert innhold i en medlemsportal.
Når du selger onlinekurs ligger det ferdig og venter på nye studenter i hver lansering. Du lager det ferdig, og så selger du det mange ganger. Noen ganger i mange år. Det betyr at innholdet kan bli utdatert, og det er en stor sjanse for at du må gjøre oppdateringer etter hvert som tiden går fordi ting forandrer seg. Det er også en viss risiko for at hele kurset etter hvert blir utdatert og ikke lengre kan selges.
Når du har en medlemsportal kan du tilpasse og justere mye enklere.
Om det er noe som blir utdatert kan du enkelt oppdatere den enkelte leksjonen. Siden det er månedlige temaer og ikke alt henger sammen fra A-Å som i et kurs, er det ingen fare for at hele greia blir utdatert.
I tillegg, om det kommer store endringer, så kan du levere ferskt innhold om de nye endringene og ha det som månedens tema.
Det betyr at du får oppdatert innholdet og at du samtidig får verdi i en ny måneds innhold der du samtidig holder dine medlemmer oppdaterte på siste nytt innenfor ditt fagfelt. Win win.
4. Du kan følge opp over tid
De færreste temaer er noe medlemmene dine mestrer på 5-6 uker. Det er jo det som er poenget med en medlemsportal, at innholdet ditt er noe de hele tiden kan lære mer og bli bedre på.
En stor grunn til at medlemsportal er så bra for businessen er at du får hjulpet medlemmene til å oppleve reell mestring og fremgang fordi du er der for dem i lang tid. De jobber litt etter litt, får nye temaer, lærer nye vinklinger og mestrer steg for steg. De får hele tiden påfyll og utvikler seg.
5. Du får tettere kontakt med medlemmene
Når noen kjøper et kurs av deg, får de ofte tilsendt innlogging og så er de i stor grad overlatt til seg selv. Du har kanskje ukentlige eller månedlige livesendinger i en kort periode, men etter det er de på egne ben.
En av de tingene jeg liker aller best med medlemsportal, er den nære kontakten vi får med medlemmene.
Om du har en lukket Facebookgruppe til portalen blir du veldig godt kjent med dem, og hvis du i tillegg har livesendinger eller Zoom-møter blir det et personlig forhold. Og det tar ikke slutt, fordi de har tilgang til deg, gruppen og møtene så lenge de forblir medlemmer.
Det vil bidra til at du sannsynligvis trives bedre med jobbingen fordi det føles hyggelig og du skaper ekte relasjoner. I tillegg vil det også mest sannsynlig bidra til at medlemmene dine lærer mer og opplever større verdi, fordi de får tilgang til deg og kan få hjelp og støtte når de trenger.
Vil du ha min hjelp til å lage medlemsportal?
Dette er de viktigste grunnene til at jeg mener at en medlemsportal er så bra for businessen din og deg. Nå betyr ikke det at en medlemsportal er det alle trenger eller drømmer om. Det vil selvfølgelig være noen som synes at det er for mye arbeid, eller som ikke liker å måtte levere månedlig innhold. Det er helt fair, og noe du må avgjøre for deg.
Men om du ønsker å lage medlemsportal, men ikke vet helt hvor du skal starte og ikke får ut fingeren? Da kan jeg hjelpe deg.
I onlinekurset PortalSuksess får du hjelp til å lage og lansere medlemsportalen din på bare 90 dager!
PortalSuksess er faktisk den aller beste måten jeg kan hjelpe deg til å lage en medlemsportal du kan leve med på, som jeg noen gang har laget.
I kurset får du ALT du trenger for å lage og lansere en portal, og du skal gjøre det i løpet av 90 dager.
Går det egentlig an, spør du kanskje? Jepp. Jeg gjorde det med min portal, og gjengen som har vært med i Masterminden min klarte det.
Og når vi klarer det, klarer du det.
Det blir selvfølgelig mye jobb, men du trenger egentlig bare å følge planen jeg har lagt opp for deg. Å se undervisningen og jobbe med oppgavene hver uke.
Du får en ny arbeidsbok med oppgaver, undervisning og sjekklister hver uke.
Les mer: Lag og lanser medlemsportal på 90 dager ved hjelp av PortalSuksess
Legg igjen en kommentar