Når medlemsportalen din er ny, har du ikke så mye innhold i den og medlemmene dine finner enkelt fram. De cruiser rundt, tar for seg det som ligger der, og koser seg.
Men hva skjer når du har drevet medlemsportalen i ett år, to eller tre? Da ligger det gjerne store mengder innhold der.
Så hvordan kan du unngå at medlemmer blir overveldet av alt innholdet?
Jeg har samlet flere tips til deg her!
Hvorfor de ikke må bli overveldet
Men, aller først: Hvorfor er det egentlig så viktig at de ikke blir overveldet?
Det er fordi hovedårsaken til at folk melder seg ut av en medlemsportal, er at de er overveldet.
Det er ikke fordi de får for lite innhold, slik mange tror og føler. Det er fordi de får for mye. De blir overveldet, føler ikke at de henger med, og så får de dårlig samvittighet og melder seg ut.
Derfor er det helt nødvendig å gjøre det du kan for å unngå at de blir overveldet, selv når portalen din etter hvert fylles med innhold.
Min medlemsportal Businesstrategi er nå et par år gammel, og har etter hvert fått mye innhold.
Jeg publiserer nytt innhold flere ganger i måneden, og dette er derfor noe jeg selv har hatt stort fokus på. Disse tipsene er ting jeg selv gjør, og har lært og erfart meg fram til.
Kopier gjerne, og fortsett å jobbe med dette så færre melder seg ut!
Ha en onboarding-sekvens
Et av de viktigste grepene jeg har tatt og noe jeg helt klart anbefaler deg å gjøre, er å lage en onboarding-sekvens.
Det er en serie e-poster som går ut til alle nye medlemmer.
I Businesstrategi sender jeg 7 e-poster den første måneden, der jeg ber dem gjøre små og store oppgaver og forteller dem om hvordan medlemsportalen fungerer. Jeg har helt konkrete og nøye utvalgte oppgaver jeg vil at de skal gjøre, ting som bidrar til at de logger inn, tar i bruk innholdet og opplever fremgang.
Denne serien er viktig, både for at de skal føle seg sett og at de blir fulgt opp, men også for å redusere følelsen av overveldelse.
Kom med små tips og råd, hjelp dem i gang og la dem bli kjent med hvordan innholdet og portalen din fungerer.
PS: Hvis du vil ha tilgang til hele min onboarding-sekvens, komplett innhold med alle e-postene jeg sender, så finner du den i Businesstrategi.
Ha en omvisningsvideo
Kanskje medlemmene dine aldri har vært medlem i en portal før, eller kanskje de er medlem i andre portaler som drives helt forskjellig fra din.
Uansett, så er det viktig at de forstår hvordan medlemsportalen fungerer, og det må du vise dem.
Du bør ha en start her-seksjon der du blant annet har en omvisningsvideo fra inne i medlemsportalen din. Der deler du skjermen din, og klikker deg rundt i portalen og viser dem hvordan den fungerer og hvor de finner ting.
Du føler helt sikkert at det er helt naturlig at den er bygget opp som den er og at folk selvfølgelig finner fram, men ikke anta det. Gi dem en omvisning, det hjelper helt garantert til å unngå at medlemmer blir overveldet.
Jeg har en slik video i Businesstrategi, hvor jeg viser rundt i portalen.
Jeg forklarer blant annet hvordan oppsetter fungerer, hva de forskjellige punktene i menyen inneholder, og hvor de finner alle nedlastingene.
Ha et ryddig oppsett i portalen
Det hjelper ikke med onboarding-sekvens og omvisning, hvis portalen din er rotete og ustrukturert. Da blir det uansett vanskelig for medlemmene dine å finne fram.
Det er viktig at du har et ryddig oppsett og har fokus på struktur når du lager den.
Sørg for at ting heter det samme alle steder, for eksempel. Ikke kall PDF-en med transkripsjon av hva du sier «Transkripsjon» ett sted, og «Tekst til video» ett sted. Bruk samme begrep alle steder, så ikke de blir forvirret.
Bruk samme størrelse på bildene, så ikke ting hopper rundt og blir ustrukturert.
Bruk samme farge igjennom portalen, ikke ha knappene blå ett sted og svarte ett sted.
Denne type struktur er også viktig for å unngå at medlemmer blir overveldet, fordi det hjelper dem til å finne fram og forstå oppsettet.
Les mer: Hvordan du gjennomfører en betalansering av medlemsportal
Ha et oversiktsark med alt innholdet
En av de mest populære tingene jeg har gjort for å unngå at medlemmer blir overveldet, er å lage et stort oversiktsark med absolutt alt innholdet som ligger i Businesstrategi.
Dette elsker medlemmene, og det fungerer veldig bra.
Jeg bruker Google Docs, det er gratis og det er enkelt å dele. Tillatelsen er satt til at alle med lenken kan se den, men ikke redigere.
Hver mandag når jeg publiserer nytt innhold, oppdaterer jeg dette arket med lenke til det som er nytt i portalen. Arket er søkbart, så hvis noen ønsker å jobbe med Instagram for eksempel, kan de søke etter det på arket og se hvor i Businesstrategi det innholdet ligger.
Du kan se arket jeg har laget med fullstendig oversikt over alt som ligger i portalen her, om du vil! Forsøk gjerne et søk.
Prøving og feiling
Det er selvfølgelig mange flere ting som påvirker om noen melder seg ut av portalen din eller forblir medlemmer, men et er ingen tvil om at å unngå at medlemmer blir overveldet er et veldig viktig element.
Det finnes også helt garantert mange andre ting du kan gjøre, i tillegg til disse tipsene jeg har delt her. Alt vi gjør i business handler om prøving og feiling, også når det kommer til medlemsportal og å beholde medlemmer.
Lek deg, kos deg og spør gjerne medlemmene dine og tips og tilbakemeldinger! Det er både lov og lurt.
Kommer du til å innføre noen av disse tingene i din medlemsportal?
Legg igjen en kommentar