Du bruker masse tid på å skrive et godt blogginnlegg, publiserer det, og så… Snakker du aldri mer om det igjen? Det er i så fall veldig typisk.
Jeg ser dessverre altfor mange som kun deler blogginnlegget den ene gangen det er publisert, og så ligger det på bloggen og støver ned etterpå.
Det er både fullstendig bortkastet og det er unødvendig. Du bør virkelig dele og gjenbruke blogginnlegg så mye du kan.
Hvorfor du bør gjenbruke blogginnlegg
Det er flere grunner til at det er lurt å gjenbruke innholdet ditt flere ganger og i flere kanaler.
Ikke alle ser innlegget ditt første gang du publiserer det
Det er veldig fort gjort å gå glipp av, særlig på sosiale medier, fordi vi ikke er pålogget hele tiden døgnet rundt.
Algoritmene er laget slik at innhold ikke lever evig, og hvis vi ikke er pålogget like etter at du forteller om det på for eksempel Facebooksiden din, er det liten sjanse for at vi får det i feeden vår senere.
Følgerne og leserne dine utvikler seg
Kanskje de ikke var klare for det tipset du skrev om for 6 måneder siden, og derfor ikke leste blogginnlegget ditt da. Men siden da har de lært mer og utviklet seg, og nå trenger de det innlegget.
Du får nye følgere, som aldri har sett det før
Det er viktig å huske på at ikke alle som følger deg har gjort det siden tidenes morgen. Det vil være nye som kommer til, og som kanskje ikke en gang vet at du har en blogg.
Ikke alle følger deg over alt
Noen er kun på e-postlisten din. Andre følger deg på Instagram, og har aldri hørt om e-postlisten din. Noen foretrekker Facebook, mens andre ikke vet om at du har en nettside en gang.
Det sparer deg for tid
Å gjenbruke gamle innlegg gjør at du får mer å dele på sosiale medier uten at du må lage noe nytt. Det gjør at du underviser, hjelper og gir verdi, uten at det har kostet deg mer tid enn det det tok å gjenbruke det. Det sparer deg for tid, og det er ekstremt smart for å effektivisere og få mer ut av det du gjør.
Les mer: Hvordan kan strategisk jobbing og Businesstrategi hjelpe businessen din vokse?
Alle disse tingene er gode grunner til at du bør gjenbruke og dele gamle blogginnlegg på nytt, mange ganger.
Og ja, dette gjelder selvfølgelig også for podcastepisoder eller YouTube-videoer. Det er ikke bare blogginnlegg som kan og bør gjenbrukes.
Hvordan du gjenbruker innhold
Okei, så du er overbevist, det er lurt å gjenbruke blogginnlegg og du er all in. Men nå lurer du sannsynligvis på hvordan du skal gjøre det.
Hvordan kan du bruke det samme innholdet, for eksempel et blogginnlegg, på de ulike mediene uten å gjenta deg selv? Hvordan kan du gjenbruke blogginnlegg best mulig?
Det er særlig to tips som fungerer bra, ting jeg har erfart i løpet av årene.
Del på forskjellig tidspunkt
Det gjør absolutt ingenting å dele det samme innholdet på for eksempel Instagram og Facebook. Null problem. Men for å gjøre det best mulig, bør du dele dem på forskjellig tidspunkt. Ikke publiser dem begge steder samtidig.
Del for eksempel på Facebooksiden din mandag kl 09 og Instagram onsdag 20.00. Det er selvfølgelig helt tilfeldige tidspunkt og ikke en fasit på når det er best å dele ting, det er helt individuelt og noe du må avklare for dine egne kanaler.
Les mer: Slik finner du det beste tidspunktet å publisere på
Men poenget er at det bør gå ut til forskjellige tider på de forskjellige kanalene.
Vinkle delingene litt forskjellig
En annen ting som hjelper og fungerer bra, er å vinkle det forskjellig når du deler innholdet.
Innlegget ditt er sannsynligvis mer enn 100 ord og du snakker om forskjellige aspekter eller har forskjellige tips. Da kan du vinkle teksten når du deler på de forskjellige tingene.
Det gjør både at du kan fenge forskjellige deler av målgruppen, og det gjør at folk som har sett den før og ikke blitt fristet nå kanskje får lyst til å lese fordi denne vinklingen var mer interessant.
Et praktisk eksempel – slik kan du gjøre det
Du vet at jeg liker å gi deg konkrete tips du faktisk kan bruke, så derfor skal jeg vise deg helt konkret hvordan dette kan gjøres ved å ta et av mine egne blogginnlegg og gjenbruke det på ti forskjellige måter.
Jeg har tatt et tilfeldig innlegg, og skal bruke dette innlegget om hvorfor challenge er et godt alternativ til webinar når du skal lansere.
Jeg legger ved skjermbilde av de konkrete eksemplene der jeg har det, og gir eksempel på hvordan jeg kan gjøre det der jeg ikke har tidligere bilder å vise til.
Blogginnlegget ble opprinnelig publisert 2. mars kl 06.00 på morgenen.
Her er 10 måter du kan gjenbruke blogginnlegg på:
1. Innlegg på Instagram
Samme dag som jeg publiserte blogginnlegget på bloggen, delte jeg dette innlegget på Instagram. Det gikk ut kl 07.00, så en time senere.
Her har jeg skrevet en lengre tekst som handler om innholdet i blogginnlegget og jeg bruker storytelling fra min egen erfaring.
Jeg gir litt verdi i innlegget for å få mer engasjement, og skriver ikke bare «Les innlegget».
2. Instagram Reel
Jeg har ikke laget en Reel til dette blogginnlegget, men det går det fint an å gjøre. Reels med tips fungerer godt, og jeg kunne valgt ut et eller to poeng fra innlegget og laget en Reel om det. Deretter kunne jeg avsluttet med call to action og nevnt i teksten at de kan lese og lære mer om det i blogginnlegget.
3. Instagram story
Jeg deler alltid nye blogginnlegg på Instagram story. Det kan variere hvordan jeg gjør det, og denne gangen delte jeg et skjermbilde av selve blogginnlegget, tatt fra bloggen min.
Jeg la på en avstemning hvor folk kan trykke for å få lenken, for å gjøre veien til å lese så kort som mulig. Det er mange som ikke gidder å gå til profilen, og da er det enklere å trykke på knappen og motta lenken direkte i DM fra meg.
I tillegg bidrar det til å skape mer engasjement slik at storyen blir vist til flere.
4. IGTV
Jeg har ikke laget en IGTV om dette blogginnlegget, men det hadde fint gått an. Da kunne jeg spilt inn en kort video på kanskje maks 5 minutter, der jeg snakket om temaet i blogginnlegget og mine erfaringer.
Jeg kunne enten bare brukt hele videoen til å ta for meg temaet og gi verdi, eller jeg kunne tatt for meg et av punktene i blogginnlegget og avsluttet med call to action om at de kunne lese mer i blogginnlegget. Begge deler hadde fungert fint.
5. Instagram livesending
Jeg hadde ikke en livesending om dette temaet, men det hadde fungert fint. Da hadde jeg fortalt om det litt på forhånd og sagt at «Jeg går live for å snakke om å bruke challenge eller webinar under lansering klokken 12 i dag», sånn at folk skulle få tid til å se det først.
Jeg hadde lagt på en nedtellingsboks de kunne slå på for påminnelse, og jeg hadde laget en story med spørsmålsboks slik at de kunne stilt spørsmål om temaet i forkant.
Deretter hadde jeg lagret sendingen som en IGTV etterpå.
6. Nyhetsbrev
Jeg sender ut nyhetsbrev med blogginnlegg hver tirsdag, og har lagt til dette blogginnlegget i rekken jeg sender.
Jeg har gjort det enkelt og gjenbrukt teksten fra Instagram. Det er null problem å gjenbruke på den måten, både fordi det er absolutt ingen som husker det som sto der, og det var en god tekst som fungerer i nyhetsbrevet.
Jeg sender ut e-poster med blogginnlegg fordi det er ingen garanti for at de som er på e-postlisten min følger meg på sosiale medier, eller at de så blogginnlegget akkurat den gangen jeg delte det.
Ved å gjenbruke blogginnlegg i nyhetsbrev gir jeg masse verdi til folk som ikke har lest det før, og jeg sørger for mer trafikk til nettsiden min.
Les mer: Slik får du leserne til å melde seg på e-postlisten din – garantert!
7. Pinterest
Det er ikke så mange som bruker eller tenker på Pinterest som en del av innholdsstrategien sin, men det bør du absolutt gjøre.
Selv om mye av innholdet er på engelsk, så blir det mer og mer norsk. Og det blir jo ikke flere norske pins før vi faktisk begynner å dele innhold selv heller, ikke sant?
Hver gang jeg publiserer et nytt blogginnlegg, så deler jeg det til Pinterest. Jeg har ikke noen stor strategi rundt det fordi det er ikke en av mine prioriterte kanaler, men det tar meg bokstavelig talt 10 sekunder å gjøre det, så derfor gjør jeg det.
Og jeg vet at det er folk som har funnet meg via Pinterest, så det er verdt de sekundene det tar.
Les mer: 12 ting du kan gjøre for å få bedre resultater på Pinterest
8. Innlegg på Facebook
Jeg deler alltid nye innlegg på Facebook den dagen det publiseres. Men jeg deler dem også på nytt senere. Det er absolutt ingen problemer med det. Det er garantert folk som følger meg som ikke så det første gangen, og som ser det neste gang.
Innlegget ble opprinnelig publisert 2. mars, og jeg delte det på nytt på Facebooksiden min 31. mars. Her ser du teksten er mye kortere og annerledes vinklet enn for eksempel innlegget på Instagram.
9. Facebook live
Jeg hadde ikke en Facebook livesending om dette blogginnlegget, men det kunne jeg ha gjort. Jeg kunne gjort mye av det samme som i en eventuelt IGTV, og hatt en sending der jeg snakket mer om temaet.
Jeg kunne delt erfaringer, og latt dem som så på få stille spørsmål om temaet, både webinar og challenge og lansering. Det ville gitt masse verdi.
10. Facebook gruppe-innlegg
Jeg deler alltid blogginnlegg i mitt gratis gründercommunity på Facebook, Business Basics. Det er fordi jeg vet at mange der trenger og er interessert i akkurat disse temaene, og det er ingen garanti for at de er på e-postlisten min og ser det der eller at de får det med seg andre steder.
Jeg pleier å vinkle teksten litt forskjellig der sammenliknet med på Facebooksiden min. Noen ganger er det kort, andre ganger lengre, noen ganger rett på sak, andre ganger forteller jeg en historie rundt det. Det varierer.
Sånn, der har jeg gjenbrukt blogginnlegg 10 forskjellige steder, på en veldig enkel måte.
Det trenger ikke være komplisert. Det som betyr noe, er at du husker å gjøre det. Og når du gjør dette med alle blogginnlegg du har, og også flere ganger, ikke bare den dagen du publiserer det, da begynner du å jobbe veldig strategisk og effektivt.
Da får du plutselig veldig mye ut av det du gjør, den tiden det tok deg å skrive det blogginnlegget. Ser du hvor effektivt dette er?
Vil du lære mer om å jobbe smartere så du får bedre resultater?
Dette er kjernen i mye av det jeg driver med og underviser om. Det er så ufattelig viktig å sørge for at du jobber strategisk og så effektivt og smart som mulig, sånn at du får mest mulig igjen av den jobben du gjør.
Når du jobber strategisk, snakker du til de riktige folkene. Du lager systemer slik at du kan jobbe mer effektivt, og slipper å kaste bort tid. Du har produkter som er forankret i businessen din, slik at det henger sammen. Du får bedre resultater, fordi du jobber både smartere og bedre.
Hvis du vil lære mer om det, så passer medlemsportalen Businesstrategi perfekt for deg 😍
Businesstrategi er en medlemsportal nettopp for deg som setter pris på både effektivitet og resultatfokus. En portal der du blir utfordret til å utvikle deg, oppmuntret til å jobbe og GJØRE. Det hjelper nemlig ikke bare å lese, du er nødt til å gjøre også.
Les mer om hvordan Businesstrategi kan hjelpe deg til å få bedre resultater her!
Legg igjen en kommentar