Å bestemme seg for å starte for seg selv er lett. Å faktisk gjøre det? Ikke fullt så lett.
Da jeg startet businessen min i 2016, het den Blogg Bedre. Jeg hjalp folk med å starte blogg, skrive bedre og drive bloggen på en god og strategisk måte.
Men etter hvert ble det tydelig at det ikke bare var bloggen folk trengte hjelp med. Det var mange som var som meg, som ville lage en hel business ut av bloggingen. Og jeg innså at jeg kunne mye om det de trengte.
I tillegg merket jeg at jeg synes det var veldig gøy å jobbe med businessutvikling og markedsføring. Jeg er jo utdannet journalist og kommunikasjonsrådgiver, så det passet veldig bra.
Les mer: Fra Blogg Bedre til Lene Gunvaldsen – hvorfor jeg rebrandet og byttet navn
Men selv om jeg er utdannet innenfor faget, så visste jeg på ingen måte alt fra start. Å drive business er jo et utrolig stort område, og selv om jeg hadde jobbet som journalist og kommunikasjonsrådgiver i 17 år så var det mange ting som var helt nye.
Siden jeg nå har drevet business i mange år, har jeg gjort meg mange erfaringer og lært veldig mye. Og siden du kanskje ikke har den samme erfaringen ennå, så tenkte jeg å dele noen tanker og tips med deg. Slik jeg skulle ønske at noen hadde gjort med meg da jeg startet.
Så her får du 7 ting jeg skulle ønske noen hadde fortalt meg da jeg startet for meg selv:
1. Bygg struktur fra starten av, ikke vent til det “roer seg”
Hallo, du er gründer. Det blir aldri rolig, haha!
Det er alltid noe. Skjer alltid noe. Oppgaver venter. Folk maser. Du har dårlig tid.
Hvis du venter med å lage systemer for innhold, kunder, økonomi eller prosjekter, kommer du til å være omgitt av kaos før du vet ordet av det.
Det betyr ikke at du må lage et perfekt system med en gang, men du bør gjøre noe. Komme i gang med noen slags systemer. Noen regneark med oversikter, en digital kalender, en enkel mappestruktur på PC-en din.
Les mer: Hvordan jeg organiserer og planlegger absolutt alt for businessen (og livet)
Noe som gir deg oversikt. Det sparer deg for så mye tid og frustrasjon senere. Jeg lover.
2. Du trenger ikke være på alle plattformer
Det er fristende å gjøre “alt”. Blogg, Instagram, Facebook, nyhetsbrev, TikTok, Pinterest, podcast, you name it.
I starten følte jeg at jeg måtte være over alt, men jeg innså etter hvert at det funka dårlig når du er én person og har begrenset med tid og energi (med andre ord, de fleste av oss).
Velg én hovedplattform. Bli god der. Bygg relasjoner. Test ut hva som funker. Så kan du utvide til en ting til etter hvert, hvis du ser behov for det.
Jeg valgte til slutt å fokusere på Instagram, nyhetsbrev og Facebookgruppe.
Les mer: Hvorfor du ikke trenger å være på alle sosiale medier + hvordan du finner hvilke som er best for deg
3. Alt trenger ikke være perfekt før du lanserer
Tror du at alt må være klart før du kan lansere businessen din? At nettsiden må være perfekt, alle produktene dine må være ferdig laget og du må ha full kontroll på branding, markedsføring og strategi før du kan kalle deg en business?
Nope. Det trenger ikke være perfekt. Det bør faktisk ikke være perfekt. Fordi perfekt finnes ikke. Hvis du venter til alt føles “helt riktig” eller ser perfekt ut, kommer du aldri i gang.
Det aller viktigste er at du kommer i gang. Du må begynne, sånn at du kan teste, justere og lære mens du holder på. Det er sånn du finner ut hva som funker, hva du liker, hvem du vil jobbe med og hva du egentlig vil bygge.
Sannheten er jo at du kommer til å lage produkter, tjenester eller innhold du ikke elsker om et år. Du vil lansere produkter, og legge ned produkter. Du kommer til å bytte farger. Skrive om tekster. Endre fokus.
Det er helt normalt. Du vokser. Businessen din vokser.
Så få ut fingeren og kom i gang med businessen, sånn at du kan lære, skalere og begynne å tjene penger.
4. Du kommer til å endre deg
Det du driver med, dem du hjelper og produktene selger i dag, kommer kanskje ikke til å være det du selger om ett år.
Jo mer vi driver på med dette, jo mer lærer vi. Både om hva vi er gode på, hva folk ønsker og trenger hjelp til, og hva vi faktisk liker å drive med selv. Det er faktisk ganske vanlig å både bytte nisje helt (en av kundene mine gikk fra å være PT til å bli sexolog!), og å gjøre justeringer i hvem og hva vi vi jobbe med.
Det skjedde jo med meg, etter fire år. Jeg startet med blogging og tekst, men i dag jobber jeg med strategisk jobbing for gründere. I stedet for kurs om skriving og blogging, lager jeg kurs og portaler om markedsføring, strategi, målgruppe, medlemsportal og masse annet gøy.
Alt henger sammen og businessen har vokst sammen med meg. Det har utviklet seg over tid.
Så ikke vær redd for å endre retning. Det betyr ikke at du er utydelig eller har gjort noe feil. Det betyr at du lærer, vokser og finner ut hva du faktisk vil drive med, og som gir deg resultater.
5. Definer målgruppen din og lag en branding
Branding er en av tingene som naturlig endrer seg litt underveis som du lærer mer, men det er lurt å sette seg ned og lage en branding i begynnelsen uansett.
Branding betyr at du definerer en stil både visuelt og språklig som tiltrekker seg målgruppen din.
Ved å jobbe aktivt med å definere hvem målgruppen din er fra begynnelsen av, vil du raskere klare å fokusere innholdet ditt.
Det er ikke sånn at dette er noe du gjør perfekt på første forsøk, en målgruppe er noe som er levende. Som alltid endrer og utvikler seg. Men du må fortsatt begynne et sted, så det er absolutt lurt å jobbe med dette helt fra starten av.
Det er viktig at du er spesifikk og konkret. Du kan ikke tenke at du vil hjelpe alle med alt det du kan. Da blir du utydelig. Utvannet. Vi må være spesialister på det vi driver med.
Det eneste som skjer hvis du prøver å hjelpe alle med alt, er et du får hjelpe færre. Fordi det er veldig få som føler at du snakker til dem. At innholdet ditt er heeeelt perfekt for akkurat dem.
Jo tydeligere du er, jo lettere er det for de riktige folkene å skjønne at du er for dem.
Les mer: Hva er en målgruppe, og hvorfor er det så viktig?
6. Sett deg kortsiktige og langsiktige mål
Jeg gjorde ikke dette skikkelig før jeg hadde drevet business en stund. Men når jeg først begynte å sette tydelige mål og jobbe mer strategisk på den måten, så merket jeg en enorm forskjell.
Ikke bare på hva jeg fikk gjort, men hvordan jeg jobbet.
Det er sånn sett ikke noe fasit her, fordi vi planlegger og jobber litt forskjellig. Men vil vil anbefale deg å prøve og se 6 og 12 måneder frem i tid. Hva vil du ha fått til om et halvt år? Og om ett år?
Tenk konkret på ting som:
- Hva vil du ha lansert?
- Hvilket innhold skal du ha laget?
- Hvor mange kunder eller følgere vil du ha?
- Hvor mye vil du ha tjent?
- Hva vil du ha fått mer struktur eller system på?
Poenget er ikke å lage en perfekt businessplan, men å sette deg noen mål så du har noe å jobbe mot. Det blir sikkert endringer, men det gir retning, og gjør det enklere å prioritere.
PS: Trenger du hjelp til denne biten?
Jeg vet at mange synes struktur i jobbingen, prioriteringer og å sette seg mål er fryktelig vanskelig. Derfor har jeg laget et kurs som hjelper deg med akkurat det!
Kurset heter «Fra kaos til kontroll», og der lærer du en enkel metode som gir deg full oversikt, hjelper deg å prioritere riktig og faktisk se fremgang. På bare 7 dager.
7. Konkurrenter er venner du bør ta kontakt med
Det er ikke så lett å finne en nisje som ingen andre driver med. Og hvis du klarer det, så er det egentlig ikke så bra, uansett. Fordi det kan fort bety at det ikke er et marked for det du driver med.
Jeg følte lenge at jeg måtte være den eneste som drev med dette for at ting skulle funke. At det var et problem hvis noen andre gjorde noe lignende.
Men etter hvert innså jeg jo at det ikke er sånn. Det er plass til mange, fordi vi gjør alle ting på vår egen måte. Vi er forskjellige personligheter med forskjellige erfaringer.
Og mens noen målgrupper vil like og foretrekke konkurrenten din, vil andre foretrekke deg.
Du trenger ikke være den eneste som tilbyr det du gjør. Det som er viktig, er at du er tydelig på hvordan du gjør det. Hvem du er, lærestilen din, erfaringen din osv.
Folk kjøper av folk de liker og stoler på. Du er ikke for alle, og det er helt greit.
Og vet du hva? Noen av de fineste vennene jeg har fått i business-verdenen har kommet gjennom samarbeid med folk som jobber med “det samme” som meg. Det er nok folk til oss alle. Del kunnskap, bygg nettverk og hei på hverandre.
Svarte noen av disse punktene på spørsmålene dine? Føler du fortsatt at det er vanskelig?
Legg igjen en kommentar