Bruker du tid på å skrive og lage en god tittel når du lager et blogginnlegg? Setter du deg ned og tenker, skriver forskjellige varianter, og ser hvilken som er best? Eller rabler du bare ned det første du kommer på, skriver saken og klikker “publiser”?
I så fall bør du bruke mer tid på titlene dine, fordi gode titler kan gi deg mer trafikk.
Husk at tittelen på innlegget ditt er det første folk ser. Det er det som skal få dem til å lese det du skriver. Det er den setningen som avgjør om folk gidder å klikke seg inn på saken. Det spiller jo ingen rolle hvor godt innlegget ditt er, hvis folk ikke gidder å klikke seg inn for å lese det.
Du må friste leserne inn med en god tittel, og så slå dem i bakken med godt innhold som gjør at de kommer tilbake.
Ikke bruk luretitler (clickbait)
Jeg kan ikke skrive et innlegg om titler uten å si noe om luretitler. Eller clickbait som det også heter. Clickbait er typisk sånne titler som “Du vil ikke tro hva som skjedde etterpå!”. HAT.
Slike titler lages kun for å få folk til å klikke inn på saken. Som regel overdriver slike titler veldig, og de dekker ikke det som står i saken. Det er fryktelig irriterende for leserne som klikker seg inn når saken ikke er så spennende som du gir den ut for å være. Eller at det rett og slett ikke står noe i saken om det tittelen sier saken handler om.
Det er ofte nettsteder som kun deler andres saker som bruker slike titler, men jeg har også sett norske bloggere gjøre det. Slike titler gir deg klikk, men de gir deg ikke fans eller følgere. Folk blir skuffet og irritert, og kommer sannsynligvis ikke tilbake.
Til og med Facebook hater clickbait, og prioriterer ned slike innlegg. Så gjør deg selv en tjeneste og dropp slike titler.
PS: Det gjelder i aller høyeste grad også bilder. Ikke bruk bilder som er misvisende og som kun skal gi klikk. Ikke ha for eksempel bilder av pupper og tittelen “Se hva guttene elsker!”, og når du klikker inn handler det om noe helt annet. For eksempel at de elsker når du blir med på skogstur eller fotballkamp. Det er bare teit.
God tittel er helt avgjørende
Men er tittelen faktisk så viktig, spør du kanskje? Svaret er ja.
Ifølge Problogger er den sjokkerende sannheten at i gjennomsnitt leser 8/10 tittelen din, men bare 2/10 klikker seg faktisk inn og leser hele innlegget. Det er mange lesere du kunne ha fått, men som ikke gidder å klikke!
Tittelen er rett og slett så viktig at før, da mediene hadde råd til å ha ansatte som var spesialiserte og ikke måtte kunne alt mellom himmel og jord, var tittelsnekring en egen rolle. Det var egne ansatte som var superflinke på titler, som satt og jobbet med titlene i avisen hele dagen og kvelden. Tittelen journalisten leverte fra seg, var nesten aldri den tittelen som kom på trykk fordi den ikke var god nok.
Bloggen din er akkurat like avhengig av en god tittel som avisene, det er jo de samme folkene som leser det. Og i din bedrift er det du som har rollen som tittelsnekker. Da er det jo nyttig å vite litt om hva slags titler som generelt trigger leserne til å klikke!
Forskjellige typer titler
Selv om tittelen din må være god, så er allikevel ikke alle type titler like gode. Det er forsket mye på titler, og det viser seg at noen titler gir bedre resultater enn andre, selv om tittelen i seg selv er god.
Noen titler er veldig forklarende, noen titler er hemmelighetsfulle, og noen er humoristiske. Det finnes veldig mange varianter. Generelt er det viktig å være spesifikk, slik at leseren skjønner hva det handler om, og hva de får ut av å lese innlegget ditt. Å bare skrive “Slik gjør du rent” vil ikke trigge like mye som “Slik gjør du rent uten såpe”, eller “Slik gjør du rent hele huset på 30 minutter”. Sett deg selv i leserens situasjon, hvilke av disse ville du klikket på? Ikke den første, tipper jeg.
Hva som trigger akkurat leserne dine mest, vil nok avhenge litt av hva du blogger om og målgruppen din. Men generelt vil alle disse titlene kunne fungere uansett hva du blogger om.
Her er 6 typer titler som vil gi bloggen din mer trafikk:
1. Lister/tall
Titler som inneholder lister eller tall, er helt i toppen av hvilken type titler som gir mest klikk. Det er sannsynligvis fordi det er veldig konkret innhold og det er et enkelt format for leserne. En liste er ordnet, det er lett å finne poenget og innlegget er lett å lese. Man må ikke lese og lese før man kommer til poenget.
Jeg bruker ofte denne typen titler på mine blogginnlegg. Jeg har laget 6 måter du kan tjene penger på bloggen din, 13 fantastiske verktøy jeg bruker på bloggen min, 5 ting som gjør bloggen din mer profesjonell og 3 ting du bør gjøre med bildene på bloggen for å få bedre SEO. Alle disse innleggene gjør det godt!
Dette er helt klart et eksempel som vil fungere innenfor alle slags sjangre. Det spiller ingen rolle om du blogger om kunst, strikking, mat, mote, helse, trening, design eller hva som helst annet.
Eksempler på titler:
6 grunner til at du bør trene om morgenen
10 skjørt du kan bruke om vinteren
13 sunne frokoster du lager på 5 minutter
2. Guider/slik får du
Dette er også en type titler som får veldig god mottakelse og gir mange klikk. I likhet med lister og tall, er det en brukervennlig og enkel måte å presentere et problem på. Innleggene kan være både korte og lange, men de må gi en enkel og gjerne steg for steg-forklaring på et problem. Det gjør det lett forståelig for leseren, og gir mye verdi.
Jeg bruker også denne type titler på Blogg Bedre. Jeg har blant annet skrevet Slik gjør du bloggen din bedre med Google Analytics! Jeg har også brukt en litt annen variant og skrevet Alt du trenger å vite om e-postlister.
Dette er også en type tittel og innhold som fungerer godt uansett hva du blogger om.
Eksempler på titler:
Slik lager du din egen logo
Slik får du råd til drømmereisen på budsjett
Slik lager du rutiner du klarer å følge
3. Stille spørsmål
Ved å stille spørsmål, engasjerer du leseren. Kjenner du målgruppen din, stiller du sannsynligvis et spørsmål de kjenner seg igjen i, og som de selv lurer på. Og hvis de ikke lurte på det fra før, så lurer de i alle fall etter å ha lest din tittel. De blir oppmerksomme på en problemstilling, og føler at de må lese og vite svaret.
Jeg bruker også denne varianten med jevne mellomrom, og har for eksempel blogginnleggene Hva er SEO?, Hva er Pinterest, og hvordan kan det hjelpe bloggen din? Og Hvor kommer trafikken til bloggen din fra? Slik finner du det ut!
Eksempler på titler:
Hvordan styler du bukseseler? Og når ble det moderne igjen?
Hvorfor er rengjøring uten såpe best?
Hvilken interiørtrend passer din stil best?
4. Påstander
Påstander er spennende. Det er interessant når noen tør å mene noe, og si at en ting ikke er som du tror. Eller sier at andre tar feil. Du trenger ikke nødvendigvis være enig, men det er uansett en interessant vinkling.
Denne har jeg brukt, for eksempel i Hvorfor du ikke trenger å være på alle sosiale medier og Antall følgere og lesere er ikke det viktigste for bloggen din – se hva som er mye viktigere!
Eksempler på titler:
5 grunner til at markedsføringen din ikke virker
Hvorfor CrossFit ikke er så fantastisk som alle sier
Derfor er ikke kjøtt sunt for deg
5. Sammenlikning
Folk elsker sammenlikninger. Bare tenk på alle testene nettavisene har. De sammenlikner is, syltetøy og knekkebrød. De sammenlikner forsikringer og reisemål. Alt kan sammenliknes! Og folk vil ha det. Sammenlikninger gir oss noe ekstra, det gjør at vi får et litt annet bilde. Kanskje får vi svaret på det vi har lurt på lenge?
Disse sakene bruker gjerne en kombinasjon av flere type titler. Det kan gjerne være et spørsmål og en sammenlikning, eller en påstand og en sammenlikning.
Jeg har ikke tatt i bruk denne type tittel ennå, men det vil komme!
(Oppdatert: Jeg har nå laget en slik tittel, se under)
Eksempler på titler:
Hvorfor jeg valgte ConvertKit i stedet for MailChimp til epostene mine
Hvilken kjøkkenmaskin gir mest for pengene?
Bør du dra til Thailand eller Vietnam?
6. Negative/feil
Generelt liker ikke folk at man påpeker feil, men når det kommer til blogginnegg funker det. Å påpeke negative ting eller feil gjør at man har et forbedringspotensiale. Her spiller man på frykt, ting man vil unngå, og derfor vil man lese saken. Du kan gjerne følge opp med en løsning på problemet også, det gir enda mer verdi.
Også denne typen kombinerer gjerne det negative med andre type titler, for eksempel lister og påstander.
Denne har jeg ikke brukt ennå, men jeg jobber med et par slike innlegg, så det kommer snart.
Eksempler på titler:
Hvorfor -epostlisten din ikke vokser, og hvordan du kan fikse det
5 feil du gjør når du pusser opp badet
Derfor virker ikke dietten din
Har du brukt noen av disse titteltypene? Hva er tittelen på ditt mest leste innlegg?
Veldig bra innlegg! Jeg sliter altid med titler! Tusen takk for tips! 🙂
Bare hyggelig, Pia! Glad du synes det var nyttig 🙂
Brukte en overskrift med tall over hvor få ingredienser en oppskrift har «Oppskrift på kefirrundstykker – kun 2 ingredienser», innlegget fikk 26 ganger så mange lesere som gjennomsnittet på andre innlegg vi har på bloggen. Nå skal det sies at det ble delt mange steder også, men det fenget virkelig! 😀
Så utrolig gøy å høre, Victoria! ?? Tusen takk for at du fortalte det, og stas at du testet ut innlegget mitt ?
Mine mest leste pr.dd er «Dyskeksi og en Rød-penn» samt «Låner ut leiligheten i en uke».
Jeg synes også titler er kjempe vanskelig, føler Alltid at det blir «clickbate» jeg?
Så lenge du gir leserne innhold som det er dekning for i tittelen og ikke bare prøver å være sensasjonell/sjokkerende, er det nok ikke noe problem at det er clickbait. Ingen av de to du nevner her er clickbait ?
Jeg begrenser nok meg selv. Jeg har til nå valgt titler som jeg vet at ikke kan kategoriseres som CB, men jeg vil jo gjerne bruke litt mer «fengende» titler.. feks:akkurat nå holder på med et innlegg om behandling jeg bruker mot pigment flekker, å en overskrift kunne jo være feks «Hvordan/slik fjerner du/mann pigment flekker» men jeg kan jo ikke garantere at de fjernes, å jeg føler at tittelen mister litt kraft hvis jeg bruker feks: slik behandler JEG pigment… eller slik KAN du bli kvitt pigment…»
Ja, hvis du putter inn ordet «jeg» løser du det. Det er veldig bra at du er bevisst på dette, at du ikke kan garantere noe for andre. Men du har absolutt lov til å fortelle din mening og hva du gjør, så skriv gjerne «Slik behandler jeg pigmentflekker», eller «Dette gjør jeg for å bli kvitt pigmentflekker», for eksempel ?