En medlemsportal er et veldig godt produkt for businessen din, men det er ingen tvil om at det er mye arbeid å lage en medlemsportal. Det krever mye research, det tar tid å finne ut av hva den skal handle om og hvordan den skal legges opp, og det er mye jobb å sette opp portalen og lage innholdet.
Jeg har laget og lansert tre medlemsportaler selv (Businesstrategi, HabitBingo og Membership Community), og jeg har drevet medlemsportal i flere år.
I tillegg har jeg hjulpet mange gründere til å lage sine medlemsportaler. Både via innholdet i Businesstrategi og Mastermind-gruppen jeg hadde, og nå i det store signaturkurset PortalSuksess. Der hjelper jeg deg til å lage og lansere en medlemsportal på 90 dager.
Det betyr at jeg har mye erfaring i å lage og drive medlemsportal. Og det betyr også at jeg vet hvor mange trår feil. Hvilke feil de gjør når de skal lage medlemsportal.
Det er nemlig ikke bare å slenge sammen noe innhold og si «her er en medlemsportal». Eller, du kan jo. Men hvis du vil lage en suksessfull portal kan du ikke det.
Hva er en suksessfull medlemsportal?
Du kan definere suksess på mange måter, og det kan bety forskjellige ting for hver enkelt. Men når det gjelder medlemsportal, mener jeg at en suksessfull portal er en portal hvor du har retention på minst 90 %.
Det betyr at 90 % av medlemmene velger å forbli fra måned til måned. Hvis du har mindre enn det, betyr det at mange melder seg ut og at det er noe som skurrer. Noe som ikke fungerer helt.
Les mer: Hva er retention, og hvorfor er det viktig for deg med medlemsportal?
Du ser tydelig hvorfor retention er så viktig i denne illustrasjonen. Ta deg 2 sekunder til å studere disse to.
På den første har du 50 % retention. Det betyr at du mister halvparten av medlemmene dine hver måned. På den andre har du 90 %, og mister bare 10 prosent hver måned.
Se hvor fort portalen din får problemer hvis du ikke jobber med å ha god retention. Vi snakker 4 måneder, så har du gått fra 100 medlemmer til 12. Det er IKKE holdbart.
Så hvordan kan du lage en god medlemsportal?
Du kan i alle fall prøve å unngå å gjøre de mest vanlige feilene jeg ser. Det er nemlig noen ting som stadig går igjen når jeg jobber med å hjelpe gründere med å lage medlemsportal.
Her er 3 feil mange gjør når de lager en medlemsportal:
1. Du lager noe du vil, ikke noe målgruppen trenger
Dette er en veldig vanlig feil. Vi har fått en knallidé til en medlemsportal, og er helt oppslukt. Dette blir så bra!
Det er bare ett problem. Vi har ikke sjekket om det faktisk er noe folk trenger. Noe målgruppen vår vil ha.
Når vi sitter og jobber, er det så fort gjort at vi er fokusert på oss selv. På hva VI vil lage. Ikke hva de vil hjelper ønsker. Det er fort gjort, og det er noe vi alle gjør innimellom. Men det er en ganske kritisk feil. Fordi hva skjer da?
Da ender du opp med å lage noe som målgruppen ikke trenger, og dermed får du heller ikke medlemmer. Du selger ikke.
Det er ikke sånn at vi ikke kan bruke ideer vi får, men vi er helt nødt til å validere dem med målgruppen. Å sjekke om det problemet vi løser med medlemsportalen vår faktisk både er et problem de har og at det er et problem de vil løse.
I tillegg finnes det mange måter å gjøre noe på, mange vinklinger, så vi må finne ut av hvilken vinkling det er målgruppen vil ha.
Hvis du har en superidé men ikke har validert den med målgruppen din, kan du laste ned gratis test-kit her.
Det vil hjelpe deg til å gjøre research, sjekke hvor mye du har potensial til å tjene og hjelpe deg med å samle leads og sjekke om det faktisk er et marked.
2. Du mangler struktur
Hvis du kjenner meg, vet du hvor mye jeg elsker struktur og system. Og det er ikke uten grunn. Det er fordi det gjør jobbingen din enklere, det gjør at du får bedre resultater, og det gir deg en solid business.
Og det gjelder faktisk også når det kommer til medlemsportalen din.
Du trenger struktur både i selve portalen og innholdet, og i jobbingen din, for at du skal klare å drive en suksessfull medlemsportal.
Hva mener jeg med struktur i portalen og innholdet? Struktur i portalen betyr at du har et ryddig oppsett og at selve portalen er lett å finne fram i. Det betyr også at nivåene, områdene eller temaene du har delt innholdet opp i er logisk. At det gir medlemmene framdrift, og at det er en god flyt i hvordan de beveger seg mellom innholdet.
Struktur i innholdet betyr at du har organisert ting bra. Det er enkelt å finne fram. Filer heter det samme så det er ryddig når vi laster dem ned. Ting ser likt ut, bilder er like store. Ting ligger på samme måte så vi skjønner systemet osv.
Når det kommer til jobbingen din, er struktur helt nødvendig for at du skal klare å drive portalen.
Du trenger å ha kontroll på hvilket innhold og hvilke temaer som kommer framover. Skal du ha gjester, må du ha kontroll på hvem som skal gjeste når, og hvilket tema de skal snakke om. Du må innhente innholdet og følge opp. Ha kontroll på når du skal lage innholdet ditt, og at alle møter og livesendinger er prioriterte.
Du er nødt til å levere det du sier du skal levere, for at portalen din skal fungere.
Hva skjer hvis ikke disse tingene er på plass? Hvis du lager en portal som mangler struktur og system, gir du ikke medlemmene den fremgangen de trenger, og da ender du opp med masse utmeldinger fordi de opplever ikke verdi. De får ikke resultater, og da er den ikke verdt prisen de betaler. Uansett hva de betaler.
3. Du lager for mye innhold
Av 3 feil du kan gjøre, er denne kanskje den enkleste fellen å falle i. Fordi vi er profesjonelle folk som føler på presset for å levere. Vi er opptatte av at medlemmene våre skal bli fornøyde, og at de skal oppleve verdi.
Dermed pøser vi på med innhold. Jo mer innhold de får, jo mer verdi opplever de, ikke sant? Dessverre, eller heldigvis, er det ikke sånn.
Hvor mye verdi medlemmene opplever og som gjør at de vil være medlemmer lenge, henger ikke sammen med hvor mye innhold de får. Det henger sammen med hvilke resultater de får.
Du kan gi dem en video på 5 minutter og snu opp ned på et mindset. Du kan gi dem en enkel sjekkliste og gi dem masse verdi.
Les mer: Case study: Slik gikk det da Jonas begynte å levere mindre innhold i medlemsportalen
Det er viktigere at du fokuserer på å lage innhold de rekker å bruke og som hjelper dem, enn å bare spy ut livesendinger, møter og PDF-er i øst og vest. De trenger å føle at de har tid til å bruke innholdet du gir dem.
Hvis du gir for mye innhold ender du opp med en medlemsportal som overvelder både deg selv og medlemmene dine, og du VIL få utmeldinger.
Fordi når folk ikke lengre føler at de rekker å bruke det du gir dem, gir det ikke resultater. Det blir bare liggende ubrukt. Og da får vi dårlig samvittighet for at vi betaler for noe vi ikke bruker. I tillegg føler vi oss dårlige fordi vi ikke rekker å prioritere det.
Da melder vi oss ut. Enkelt og greit.
Lag en solid medlemsportal
Ønsker du å lage medlemsportal, men vet ikke helt hvor du skal starte og ikke får ut fingeren? Da kan jeg hjelpe deg.
I onlinekurset PortalSuksess får du hjelp til å lage og lansere medlemsportalen din på bare 90 dager!
PortalSuksess er faktisk den aller beste måten jeg kan hjelpe deg til å lage en medlemsportal du kan leve med på, som jeg noen gang har laget.
I kurset får du ALT du trenger for å lage og lansere en portal, og du skal gjøre det i løpet av 90 dager.
Går det egentlig an, spør du kanskje? Jepp. Jeg gjorde det med min portal, og gjengen som har vært med i Masterminden min klarte det.
Og når vi klarer det, klarer du det.
Det blir selvfølgelig mye jobb, men du trenger egentlig bare å følge planen jeg har lagt opp for deg. Å se undervisningen og jobbe med oppgavene hver uke.
Du får en ny arbeidsbok med oppgaver, undervisning og sjekklister hver uke.
Les mer: Lag og lanser medlemsportal på 90 dager ved hjelp av PortalSuksess
Legg igjen en kommentar