Helt siden jeg startet Blogg Bedre i 2016, har jeg oppsummert året og skrevet om planer for neste år. Det er gøy å se på hva jeg klarte og ikke i året som har gått, og det er også litt terapeutisk.
I tillegg er det motiverende, og det er et fantastisk verktøy for å bygge bloggen og businessen videre.
Jeg må si at det har blitt gøyere og gøyere å skrive disse oppsummeringene, etter hvert som bloggen utvikler seg. Jeg setter stadig nye mål og sikter høyere! Det er definitivt ikke alt jeg klarer eller oppnår, men det er greit. Det er lov, og også en del av planen for så vidt.
I fjor handlet det mye om vekst. De to store målene var å lansere mitt første kurs, og å flytte til Thailand.
Flyttingen skrev jeg ikke om på bloggen, fordi den var ikke offentlig. På den tiden hadde vi jo fortsatt vanlige jobber hvor ingen visste noe, så det holdt vi privat.
Les fjorårets innlegg og alle andre oppsummeringene her: Slik har året gått for businessen min
Du kan lese alle mine tidligere blogginnlegg med mål for kommende år her!
To typer mål
Jeg gjentar oppsettet på fjorårets oppsummering, hvor jeg har delt innholdet og målene mine opp i to: overordnede mål og tall-mål.
Overordnede mål
Overordnede mål er ting jeg vil gjøre og oppnå. Planer jeg legger, prosjekter jeg vil utføre, samarbeid jeg vil ha osv. Disse målene er ikke så tall-detaljerte, det handler mer om retning og store planer.
Det er mer eller mindre det samme som de langsiktige målene jeg snakker om i innlegget om hvordan du setter deg mål.
Les mer: Slik setter du deg mål og planlegger 2019 for bloggen din
Tall-mål
Disse målene er målbare, noe som er viktig for å se hvordan det går med målene. Her setter jeg mål for hvor mye jeg skal tjene, hvor mange visninger på bloggen jeg skal ha, hvor mange følgere jeg skal ha på sosiale medier, osv.
Så, hvordan gikk det målene mine for 2018?
Overordnede mål
Altså kan jeg bare si SHIT om 2018? Herregud for et år. Jeg oppnådde mye!
Kurslansering
Hovedmålet var å lage og lansere et kurs, og det klarte jeg! Jeg jobbet hardt med å lage kurset hele vinteren, våren og sommeren, samtidig som jeg hadde en fulltidsjobb.
I juli sluttet jeg i jobben og tok ut sommerferie, og da kunne jeg virkelig gyve løs. Da ble det fart på sakene, og jeg kom skikkelig godt i gang.
Kurset kunne nok vært ferdig i begynnelsen av september, men jeg bestemte meg for å gjennomføre en betatest av kurset før jeg lanserte. Da fikk 10 personer gratis tilgang til kurset, mot at de ga meg feedback og kom med innspill. Hele ni av dem gjennomførte på 5 uker, og jeg fikk fantastisk gode tilbakemeldinger. Selv om det betydde mye mer jobb for meg, og en utsatt lansering, var det et godt og viktig valg.
Jeg kunne endelig lansere kurset jeg har kalt Skrivemaskinen 15. oktober. Det var en stor dag for meg, og hele den uken kurset var til salgs var spennende, givende, skummel og fantastisk lærerik!
Jeg hadde satt som mål å selge 10 kurs, og jeg endte opp med å selge 16, så jeg er strålende fornøyd.
Jeg klarte altså både å oppnå målet med å lage og lansere kurset, og jeg solgte mange flere enn jeg hadde håpet.
Thailand
Det andre store målet jeg hadde, var altså å flytte til Thailand. Det finner du som sagt ikke noe om i fjorårets innlegg fordi det var ikke offentlig da. Men vi bestemte oss for at i november 2018 skulle vi flytte til Bangkok i Thailand for å bo der en periode.
Også det målet klarte jeg. 3. november 2018 satte Jonas og jeg oss på flyet til Bangkok!
Les mer: Bangkok here we come!
Et overraskende bonusresultat
Dette var faktisk ikke et mål jeg hadde satt meg, men et resultat jeg allikevel oppnådde i løpet av 2018.
Nemlig å slutte i jobben og starte for meg selv!
Det var jo en drøm, og definitivt et mål på lang sikt. Men jeg hadde ikke trodd at jeg skulle gjøre det i 2018.
Det var egentlig et resultat som tvingte seg fram i løpet av våren. Jeg jobbet så hardt med bloggen og kurset, men følte at jeg allikevel ikke hadde nok tid til å gjøre det ordentlig eller egentlig kom noe vei.
Jeg innså at om jeg skulle rekke å lansere kurset og forsøke å skape en inntekt jeg kunne leve av, måtte jeg fokusere, og jeg måtte ha tid til å lage det.
Dermed kom det til et punkt hvor jeg måtte ta et valg. Jeg ville ikke klare å gjøre bloggen til noe jeg kunne leve av ved å fortsette å ha det som en sidejobb, med en vanlig fulltidsjobb samtidig. Jeg måtte satse. Så da gjorde jeg det.
Les mer: Jeg har sagt opp jobben for å satse på Blogg Bedre
Det var en god avgjørelse, som definitivt var helt essensiell for at jeg klarte å lansere kurset, rakk å gjøre en betatest, og solgte flere kurs enn jeg hadde målsetning om.
Tall-mål
Mens 2017 var et slags oppstartsår med god vekst, var fokuset i 2018 på å lage kurset, og jeg var derfor forberedt på mye lavere vekst.
Jeg bruker Google Analytics til å se på tallene for året som har gått. Jeg ser på flere forskjellige ting, men her er de punktene jeg legger mest vekt på:
Lesertall
Jeg hadde satt meg mål om å ha 10.000 månedlige sidevisninger på slutten av året, og trodde jeg skulle klare det. Men etter hvert som jeg jobbet med kurset innså jeg at jeg måtte prioritere, og valgte derfor å redusere antall blogginnlegg.
Mens jeg i 2017 publiserte nytt blogginnlegg hver uke, publiserte jeg i store deler av 2018 bare annenhver uke.
I tillegg hadde jeg mindre tid til å være i sosiale medier og dele innlegg i blogg-grupper.
Allikevel klarte jeg målet om å nå 10.000 månedlige sidevisninger!
I oktober hadde jeg 10.528 visninger på bloggen. Jeg hadde også tre måneder hvor jeg hadde over 9000 visninger.
Totalt hadde jeg en økning på 150 prosent i antall månedlige sidevisninger, sammenliknet med 2017.
Det synes jeg er viktig å ta til seg, fordi det beviser det jeg hele tiden sier. Du må ikke blogge hver dag, eller mange ganger i uken, for å få flere lesere og oppleve vekst!
Jeg reduserte antall blogginnlegg, og allikevel klarte jeg å vokse og få bedre tall.
Det handler om kvalitet, å skrive gode innlegg mange vil lese. Og så handler det også om å gjenbruke gamle innlegg i mye større grad.
Les mer: 7 måter du kan gjenbruke blogginninnlegg på og få mer trafikk!
Hvor kommer trafikken fra?
Det gjelder ikke bare å vite hvor stor trafikk du har, du må også vite hvor leserne finner deg. Hvor kommer trafikken inn til bloggen fra? Er det Google? Er det sosiale medier? I så fall, hvilke?
Disse tingene kan si noe om hvor målgruppen er, og på hvilke kanaler tiden min er godt brukt og hvilke kanaler som kanskje ikke er så viktige.
Her kom trafikken til Blogg Bedre fra i 2018:
- Organic search (50,25 %)
- Social (37,05 %)
- Direct (10,19 %)
- Referral (2,49 %)
- Other (0,02 %)
Mens det i 2017 var sosiale medier som sendte mest trafikk til bloggen min, var det i 2018 Google og andre søkemotorer som sto for mesteparten. Halvparten av all trafikk til bloggbedre.no kom fra søkemotorer!
Det beviser at SEO er utrolig viktig å ha fokus på, og det beviser også at det tar tid å bygge opp et godt rykte i søkemotorer før man dukker opp høyere.
Kanaler
I tillegg til å se på det overordnede bildet, er det også lurt å dele opp sosiale medier i de forskjellige kanalene.
Her er de mest populære for Blogg Bedre i 2018:
- Facebook (96,64 %)
- Instagram (2,60 %)
- Instagram stories (0,44 %)
- Pinterest (0,25 %)
- LinkedIn (0,04 %)
Disse tallene kommer ikke som en overraskelse for meg, og er veldig like tallene jeg så i fjor. Jeg vet at Facebook er min viktigste kanal. Både fordi det er der målgruppen min er, men også fordi jeg kjører annonser på Facebook.
Jeg visste også at Instagram ville være nummer to, og nytt i år er at Instagram stories har kommet inn som et eget punkt på tredjeplass. Jeg har ikke sveip opp-funksjonen, men jeg kjørte annonser på stories for Instagram-challengen jeg hadde, og for kurset. I tillegg har jeg fått mange DM med spørsmål om lenker via stories jeg har laget, og de har tydeligvis talt som trafikk fra stories.
Men, som du ser, så er det stor forskjell i mengden trafikk. Det bekrefter bildet av at Instagram ikke er like bra for trafikk. Det er fortsatt en verdifull plattform, men den brukes litt annerledes. Det handler mer om merkevarebygging og å knytte kontakter.
Jeg bruker mesteparten av tiden min på Facebook og Instagram, og det fungerer.
E-postliste
E-postlisten er mitt viktigste verktøy, og derfor noe jeg fokuserer mye på. Jeg hadde 776 på listen ved starten av 2018, og målet var å bikke 1000 abonnenter.
Det har jeg ikke gjort, men det er en god grunn til det. To faktisk.
Jeg har i løpet av 2018 slettet flere hundre abonnenter, spesielt på grunn av at GDPR ble innført. I tillegg har jeg slettet kalde abonnenter i løpet av året, altså folk som ikke åpner e-postene mine.
Hadde jeg ikke gjort det, hadde jeg bikket 1000 abonnenter allerede i mars/april. Men fordi jeg slettet over 400 i juni og har slettet kalde abonnenter jevnlig, har jeg ligget og vaket på 900+ hele høsten.
Jeg kan ikke si at jeg har nådd målet, fordi teknisk sett har jeg ikke det. Men jeg er allikevel fornøyd med hvordan listen min har vokst i løpet av året, og hvordan responsen har vært på e-postene jeg har sendt.
Jeg er enda mer fornøyd med at jeg har klart å ikke bare beholde den gode åpningsprosenten jeg så i fjor, men faktisk øke den. Gjennomsnittet er nå over 50 %, mens det var rett under 50 % i fjor.
Det sosiale
Jeg hadde fortsatt fokus på å bygge opp den gratis Facebookgruppen min, og målet var å ha 1000 medlemmer ved utgangen av 2018. Det har jeg ikke klart, men det er jammen ikke langt unna.
Nå per 16. desember har jeg 932 medlemmer!
Jeg lagde også en privat Facebookgruppe for dem som kjøpte kurset jeg lanserte, og den har nå blitt mitt hovedfokus. De som blir mine studenter og velger å betale for min hjelp, vil alltid få prioritet hos meg.
Jeg hadde også litt mer fokus på Facebooksiden i 2018. Jeg hadde ikke et spesifikt mål om antall likes, men jeg hadde mål om å ha livesendinger. Jeg hadde et par på siden, men jeg gjennomførte flere i pop up-gruppen for Instagram-challengen jeg gjennomførte.
Fokuset på Facebooksiden ga resultater, og jeg økte antall følgere med ca 130 prosent i 2018. Men det viktigste er at jeg har fått mye mer engasjement på siden, og det er nå mange flere som liker og kommenterer på innholdet jeg deler.
Jeg har i løpet av året dreid fokuset litt, og blitt mer aktiv og satset mer på Instagram enn i fjor. Jeg har økt antall følgere med over 100 prosent, men igjen så er det viktigste at jeg har fått mye, mye mer engasjement.
På Instagram har jeg virkelig merket stor forskjell i arbeidet jeg har lagt ned, og hvordan det har resultert i flere kommentarer, likes og DM.
Jeg er fornøyd med hvordan sosiale medier har utviklet seg, og synes at det jeg gjør fungerer.
Inntekter og utgifter
I 2018 hadde jeg som plan å ha litt mer fokus på inntekter, først og fremst gjennom å lansere og selge kurset. Da jeg skrev innlegget med mål for 2018, hadde jeg ikke ennå kommet så langt i planleggingen av kurset at jeg visste hvor mye det skulle koste eller hvor mange jeg hadde som mål å selge.
Etter hvert som jeg jobbet med kurset satte jeg prisen til 4997, og hadde mål om å selge 10 kurs. Det var altså mål om en inntekt fra kurs på 49.997 kroner. Jeg endte opp med å selge 16 kurs, noe som gir en inntekt på 79.992.
Det var altså mye mer enn jeg hadde satt som mål.
Jeg har ikke tatt noe særlig kundeoppdrag i løpet av året, og det var etter planen. Jeg har derimot jobbet litt mer aktivt med affiliateprogrammene jeg er med i, og har fått litt økte inntekter fra det.
Mål og planer for 2019
Selv om det er gøy å oppsummere og se hva som fungerte og ikke, så må jeg jo si at denne delen hvor jeg skal sette nye mål for neste år er enda gøyere!
Hovedmål
Det viktigste for meg i 2019 er å relansere kurset Skrivemaskinen tre ganger; en på våren, en til sommeren og en til høsten.
Målet er å øke antall kurs jeg selger, fra 16 til 20 ved den første lanseringen.
Kurset kommer fortsatt til å kun ha en ukes påmeldingsfrist, slik at det blir det som kalles en cart close-lansering. Altså at kassa stenger, kurset er ikke tilgjengelig hele tiden.
I perioden mellom lanseringene skal jeg fokusere på studentene, og ha månedlige livesendinger og løpende support for dem.
Andre mål
Jeg kommer til å fortsette med å blogge annenhver uke, ikke hver uke.
Jeg ønsker også å se om jeg kan få satt opp nettbutikken min i løpet av 2019. Det vil ikke være tid til det i starten av året, men ut mot sommeren håper jeg at det skal være mulig. Det er ikke et fast mål jeg skal nå, men noe jeg ønsker å prøve å få til. Rekker jeg det ikke, blir det forskjøvet til 2020.
Lesertall
Jeg ønsker å fortsette å vokse, så jeg vil øke antall sidevisninger. Jeg klarte akkurat å bikke 10.000 månedlige sidevisninger i år, opp fra 7000 i fjor. Totalt økte jeg trafikken med 12,5 prosent, og jeg setter meg det samme målet for neste år.
For 2019 setter jeg meg som mål at jeg skal bikke 12.500. sidevisninger i måneden.
Trafikkilder
Jeg forventer og ønsker at fordelingen av hvor trafikken kommer fra skal være lik det den er i år. Jeg tror at Google fortsatt vil være min største kilde til trafikk, og at Facebook kommer på andreplass.
Det sosiale
Jeg kommer i 2019 til å prioritere Facebookgruppen for studentene i kurset Skrivemaskinen. Der er det kun de som kjøper kurset som får bli med, så den gruppen har jeg ikke egne spesifikke tallmål for. Antall medlemmer blir en del av hvor mange kurs jeg selger.
Målet her er kun å hjelpe studentene så mye og godt som mulig, og å gjennomføre månedlige livesendinger med spørsmål og svar.
Jeg kommer til å ha Instagram som hovedfokus med tanke på engasjement og å nå ut til nye lesere og følgere. Målet er å passere 2000 følgere, men aller mest å få enda mer engasjement på det jeg deler. Flere samtaler i DM og kommentarer på bildene.
Jeg skal fortsette å øke Facebooksiden. Målet er å få mer engasjement og å runde 1100 likes.
For gratisgruppen Ambisiøse bloggere vil jeg fortsette å være til stede og svare på spørsmål med jevne mellomrom, og jeg vil fortsette med de daglige trådene for å opprettholde engasjementet. Målet for gruppen er å passere 1300 medlemmer.
E-postliste
E-postlisten er mitt viktige fokus, etter kurset. Jeg vil derfor fortsette å jobbe med å gi verdifullt innhold til dem som allerede er på listen. Jeg kommer til å fortsette å slette kalde abonnenter for å vedlikeholde en sunn og god liste.
Målet er å passere 1500 adresser.
Inntekter og utgifter
2019 vil bli det første året jeg setter meg ekte og nødvendige inntektsmål. Det er første året jeg driver som en business, og må skape min egen inntekt. Det er utrolig spennende, og også givende!
Jeg håper å selge 20 kurs når jeg lanserer Skrivemaskinen igjen. Det gir 99.9940 kroner. Hvis jeg skal lansere det tre ganger i løpet av året, gir det meg en inntekt på 299.820 kroner.
Altså er målet mitt å nå 300.000 kroner i kursinntekt i år.
Nå må jeg selvfølgelig presisere at det ikke betyr 300.000 i overskudd! Det følger også veldig mange utgifter med å drive business. Jeg bruker mange tjenester, og jeg har også en regnskapsfører som skal betales, og så må det selvfølgelig betales skatt.
I tillegg ønsker jeg å øke inntektene fra affiliatesamarbeid, og å jobbe mer aktivt med den type innhold. Målet er å tjene 13.000 kroner på affiliatelenker.
Hvis jeg klarer å lansere en nettbutikk vil det også gi litt ekstra inntekter, men ettersom jeg ikke vet om jeg rekker å gjøre det, setter jeg ikke noe omsetningsmål for det for 2019.
Konklusjon
2018 har vært et helt enormt spennende år, og jeg tror 2019 vil bli enda mer givende og gøy!
Det er selvfølgelig skummelt å skulle stå for inntekten selv. Men med den fantastiske mottakelsen kurset mitt fikk da jeg lanserte det, ser jeg at det er behov for det. Det er interesse for det. Og da må jeg bare jobbe videre med det og gjøre det enda bedre, og satse på det.
Så jeg sier bare: 2019 – bring it!
[wc_box color=»secondary» text_align=»left» margin_top=»» margin_bottom=»» class=»»]PS: Jeg vil gjerne avslutte med å si at du må veldig gjerne bruke dette innlegget til inspirasjon for deg og din blogg. Men jeg ikke synes du skal bruke mine tall som et mål for din blogg. Ikke tenk at om du ikke oppnår det samme, så er det ikke noe poeng. Du må sette mål som passer DIN blogg. DIN hverdag. Bruk gjerne oppsettet. Bruk gjerne arbeidsmetoden. Men lag din egen versjon, som passer for deg.
[/wc_box]Hva er dine mål for 2019? Har du satt deg konkrete og spesifikke mål for 2019?
Legg igjen en kommentar