Å starte en fagblogg kan være et av de smarteste grepene du gjør for businessen din.
Det handler ikke om å skrive dagbok eller dele tilfeldige tanker, sånn som mange har forbundet med blogging opp igjennom årene.
Det handler om å bygge en strategisk og profesjonell plattform der du viser kompetansen din, tiltrekker deg de riktige folkene, bygger tillit og gjør folk til potensielle kunder.
En fagblogg er en veldig viktig ressurs i businessen din, hvis du gjør det smart.
Selvfølgelig kan du bare registrere deg på en gratisplattform og begynne å skrive. Men hvis du ønsker at fagbloggen skal gi deg resultater, som mer synlighet, flere kunder og en sterkere merkevare, så anbefaler jeg å gjøre litt research først.
Det vil gi deg et godt grunnlag, slik at du får den beste muligheten til å lansere en suksessfull fagblogg!
Her er 10 steg som hjelper deg å lage en fagblogg som både gir verdi og resultater:
1. Finn ut hva du vil blogge om (tema og nisje)
Først og fremst må du vite hva du skal blogge om. Det høres kanskje selvfølgelig ut, men det er overraskende mange som bare hopper rett inn det uten en plan.
Du må velge et faglig tema du faktisk kan noe om og brenner for. Det er derfor det heter fagblogg.
Det må være noe du har lyst til å skrive om i lang tid fremover. Ikke bare poste innlegg i to måneder og så er det tomt. Tenk på ting som hva du vil være kjent for. Hva vil du at folk skal forbinde deg med? Hva er det du kan, som du vil hjelpe folk med? Hva er det folk trenger hjelp til innenfor det temaet?
Bloggen din skal leve i år fremover, og da må du ha et tema som engasjerer deg, sånn at du gidder å fortsette med det i lengden.
Du bør også begrense hva du skriver om. Det som heter nisje.
Mange tror at å nisje ned betyr at du mister kunder. Men en nisje er en fordel. Ikke skriv om alt, skriv om noe spesifikt. Det gjør at du blir kjent for den ene tingen, det blir enklere å skape en tydelig merkevare, og det gjør at de riktige folkene kjenner seg igjen og blir kunder.
En blogg om “helse” er for bred. En blogg om “hvordan kvinner i overgangsalderen kan få bedre hverdag med færre symptomer og plager” er tydelig.
2. Definer målgruppen din
Når du vet hva du skal skrive om, må du vite hvem du skriver til.
Hvem er det bloggen skal hjelpe? Hvem vil du nå? Hvilke behov, utfordringer og mål har de? Hva bryr de seg om?
Dette er målgruppen din. Og nei, det er ikke “alle som er interessert i xxx”. Det er ikke alle som trenger hjelp med det du driver med som er i målgruppen din.
Vi merker det hvis du ikke vet hvem du snakker til og skal hjelpe. Innholdet ditt blir generelt og lite engasjerende og treffende. Temaene blir for store eller lite konkrete, det blir for lite relevant.
For å treffe, må du vite hvem du skriver for, hva de sliter med, hva de ønsker seg, og hva de trenger hjelp til.
Jo tydeligere du er på målgruppen, jo lettere er det å skrive innhold som føles riktig. Og jo lettere blir det for leseren å kjenne at: «Yes, dette er laget for meg.»
Les mer: Hva er en målgruppe, og hvorfor er det så viktig?
3. Velg riktig bloggplattform
Du trenger et sted å publisere innholdet ditt. Det finnes mange plattformer, men jeg anbefaler WordPress eller Kajabi* hvis du skal bygge noe som varer lenge og fremstår profesjonelt.
Med WordPress driver du alt selv, og har full kontroll. Det betyr også at du må passe på hacking, spam og at siden din alltid er oppe. Med Kajabi slipper du å tenke på at du må holde det sikkert, ta backups og fikse ting som krasjer.
Begge deler gir deg frihet og eierskap, og du kan tilpasse alt.
Det finnes selvfølgelig andre alternativer også, og det viktigste er at du gjør et bevisst valg. Ikke bare ta det første og enkleste, bruk noen timer på å lese deg opp og velg det som faktisk passer deg og målene dine. Det er mulig å bytte senere om du skulle ombestemme deg, men det tar mye tid og er en stor jobb. Så velg riktig fra begynnelsen, hvis du kan.
PS: Hvis du vil teste Kajabi, kan du få tilgang GRATIS i 30 dager via min lenke!*
Da kan du prøve deg fram med å sette opp bloggen og lage noen innlegg og se hvordan du synes det fungerer, før du eventuelt trenger å bestemme deg for om du vil fortsette og betale for det.
4. Lag en branding
Når du har valgt plattform, må du tenke på hvordan bloggen skal se ut og oppleves.
Brandingen din spiller en viktig rolle her. Den er førsteinntrykket nye lesere sitter igjen med når de kommer over fagbloggen din.
Hvordan ser den ut? Hvilke farger, fonter og bilder bruker du? Hva slags stemning og inntrykk gir det? Brandingen handler om hele følelsen folk får når de klikker seg inn. Førsteinntrykket.
Husk at branding er ikke bare logo og farger. Det er hele inntrykket folk får når de kommer inn. Det skal føles profesjonelt, gjenkjennelig og riktig for målgruppen din.
Du trenger ikke bruke masse penger på design. Men du bør ha en tydelig stil. Bruk de samme fargene, fontene og stilen over alt. Velg noen farger og hold deg til det.
Tenk på hvordan det ser ut når noen kommer inn på siden din for første gang. Virker det ryddig, gjennomtenkt og profesjonelt? Eller ser det rotete og uprofesjonelt ut?
Les mer: Designet på nettsiden din er viktig! Her er 23 designtips som vil gjøre den bedre
5. Lag en innholdsstrategi
Før du trykker publiser og sender bloggen ut i verden, anbefaler jeg at du lager en enkel strategi. Det vil både gjøre det mye enklere for deg å komme i gang, og det gjør at du får et tydelig fokus fremover.
Husk at poenget med en fagblogg, er at den skal bygge opp businessen din. Den skal hjelpe med å vise fram at du er dyktig, og sørge for at folk får lyst til å bli kunder hos deg.
Tenk igjennom ting som: Hvorfor starter du denne bloggen? Hva skal den gjøre for deg og businessen din? Skal den hjelpe deg å få flere kunder? Bygge e-postlisten? Selge kurs? Hva er målet? Hva slags innhold skal du lage, og hvor ofte? Hvor skal du dele det? Hvilke temaer skal du snakke om?
Du trenger ikke ha en kjempedetaljert plan, men du trenger en retning. Hvis ikke blir det fort tilfeldige innlegg og rot.
6. Sett opp nettsiden
Når du har valgt plattform, er det på tide å få selve bloggen opp og stå. Det mest vanlige er at man har en statisk forside på selve nettsiden, og så har man fagblogg som et menypunkt. Altså at når man kommer til forsiden, så kan man trykke seg inn til bloggen derfra.
I tillegg bør du ha enkelte andre sider som også er viktige. Du trenger en om meg-side, en kontaktside og personvernserklæring. Du trenger ikke lage 10 undersider og 15 blogginnlegg før du lanserer. Men sørg for at det ser profesjonelt ut og er enkelt å navigere. Det skal føles ryddig å besøke bloggen din.
Du kan gjerne også lage et menypunkt eller promo på forsiden for gratisressurser eller freebies, sånn at du kan bygge e-postlisten.
Husk at nettsiden din ikke trenger å være perfekt. Du kommer til å endre og justere underveis. Men du må komme i gang.
7. Planlegg sosiale medier
Samtidig som du setter opp bloggen, bør du tenke på synlighet. Bloggen din må jo bli funnet.
Og den enkleste måten å få folk inn på bloggen, er å bruke de sosiale mediene du allerede er på. Du trenger ikke være overalt. Velg de kanalene som passer for deg, og begynn å dele der.
Les mer: Hvorfor du ikke trenger å være på alle sosiale medier + hvordan du finner hvilke som er best for deg
Du kan gjerne bygge litt forventning før lansering, sånn at folk vet at bloggen kommer. Del behind the scenes, snakk om temaene du skal skrive om, og hvorfor du lager bloggen. Bruk stories, innlegg og reels til å fortelle hva du jobber med og hva folk vil finne på bloggen.
Varm opp målgruppen din før du trykker publiser.
8. Begynn å samle e-poster
En annen ting du bør gjøre tidlig, er å begynne å bygge e-postlisten din. E-postlisten er gullet ditt.
Det er den eneste kanalen du eier helt, og som ikke er påvirket av algoritmer og som kan tas bort fra deg i løpet av to sekunder. Det er den beste måten å bygge relasjoner med de som er interessert i det du tilbyr på og skape kunder.
Lag deg en enkel freebie som folk kan laste ned hvis de vil ha mer av det du deler, og sett opp et påmeldingsskjema på bloggen. Freebien må være noe konkret og nyttig, og det bør være relatert til temaene du skriver om.
Les mer: Hvordan du lager strategiske freebies for businessen din
9. Forbered innhold og lag publiseringsplan
Før du lanserer, anbefaler jeg at du har to-tre blogginnlegg klare. Da får de som klikker seg inn noe å lese og klikke seg rundt på. Det gir dem et tydeligere bilde av hva bloggen din faktisk handler om, og det øker sjansen for at de blir og at de kommer tilbake.
Skriv for eksempel 3-4 innlegg før du lanserer. Sørg for at de henger sammen logisk med hva de handler om, men at de også er såpass forskjellige at de viser fram variasjonen i det du kan.
Lag også en publiseringsplan for de neste ukene, så du ikke trenger å starte fra scratch etter lansering. Det gjør det mye lettere å komme i gang og holde det gående.
Ikke planlegg seks måneder frem hvis det føles overveldende, begynn med fire uker.
Les mer: Hvordan jeg planlegger blogginnlegg og faktisk får dem skrevet ved hjelp av ClickUp
10. Lag fest av lanseringen
Bygg opp mot lanseringen din. Få lanseringen til å føles som en event, og noe de ikke bør gå glipp av. Folk har fomo, vettu!
At du lanserer en ny blogg er en big deal og stor event, så sørg for at folk vet det og at du faktisk feirer det.
Tell ned til lanseringen, sånn at folk vet når den kommer. Del gjerne en ny story hver dag med hvor mange dager det er igjen. Lag en event. Ha en live den dagen du lanserer osv. Gjør det til en fest.
En fagblogg er ikke bare noe du burde ha. Det kan være et av de viktigste verktøyene du har for å bygge businessen din på en smart og strategisk måte. Du bygger merkevare, du får synlighet, du tiltrekker deg de riktige folka, og du får vist frem hva du faktisk kan og står for.
Så bruk disse ti tipsene som en hjelp og sett i gang! Husk at du trenger ikke ha alt klart eller perfekt. Men du trenger å begynne.
Legg igjen en kommentar