Mange tror at Facebook-annonser er magiske, og at det bare er å sette dem opp så vil e-postlisten vokse ut av kontroll og du kan sette deg tilbake og se på at salgene ruller inn.
Eh, nei.
Facebook-annonser kan fungere veldig bra for businessen din, men hvis ikke du bruker dem riktig og strategisk, vil du fort bruke mye penger uten å få noe tilbake for det.
Annonser er ikke magiske. De virker ikke av seg selv. Du er helt nødt til å bruke dem strategisk og riktig for at de skal fungere for businessen din.
Og der kommer varmt og kaldt publikum i Facebook-annonser inn.
Hva er varmt og kaldt publikum?
Generelt deles følgerne og leserne dine inn i varme og kalde. Men hva betyr egentlig det? Hva vil det si at noen er varme og noen er kalde?
Det må du vite og forstå for å kunne bruke varmt og kaldt publikum i Facebook-annonser.
Kaldt publikum er dem som ikke kjenner til deg
Det kan være for eksempel at de Googler et spørsmål og havner på din nettside for svaret. De har ikke besøkt deg før og de vet ikke hvem du er og hva du står for.
Eller det kan være det første innlegget de ser fra deg på Instagram. De følger deg ikke, har aldri sett noe fra deg fra før, og kjenner ikke til deg. Du dukket bare opp via en hashtag eller at noen delte ditt innlegg i sin story, for eksempel.
Dette er folk som generelt er ganske langt unna å bli kunder og kjøpe noe fra deg.
Du har ikke bygget know, like and trust med dem, og de er derfor ikke kommet dit at de stoler på deg og investerer i det du selger.
Alt salg handler om tillit. Det handler om at de kjenner til deg, at de vet hva du står for, at de liker deg, og at de stoler på kunnskapen din og at du kan hjelpe deg.
Når de er kalde, har du ikke den tilliten. Ennå.
Det kan gjerne ta ett år fra noen går fra å være kalde til å bli varme. Med andre ord: Det kan ta ett år fra noen først hører om deg til de er klare til å kjøpe noe fra deg.
Varmt publikum er folk som kjenner til deg
Det er folk som allerede er på e-postlisten din, som engasjerer seg i innholdet du deler, leser blogginnleggene dine, har kjøpt kurs fra deg, er medlem i portalen din eller andre ting.
Men du kan egentlig teknisk sett dele det varme publikumet i to: lunkent og varmt.
Lunkent er de som kjenner til deg, de står kanskje på e-postlisten din, men de er ikke så engasjerte. De åpner bare e-postene dine av og til og følger deg litt sånn halvveis. De deltar kanskje på webinaret ditt eller i challengen din, men de er ikke klare til å kjøpe.
De kan bli varme, men foreløpig er de ikke helt inne i varmen.
Dette er folk som er potensielle kunder, men som trenger litt mer bearbeiding. Disse kan gjerne bruke 3-6 måneder på å bli kunder av deg.
Varmt er de som alltid åpner e-postene dine, leser det meste av det du deler, ofte kommenterer, engasjerer seg og er aktive kunder. De er kanskje medlem i medlemsportalen din eller de har nylig kjøpt noe av deg. De svarer på DM-er, de sender deg e-poster og er jevnlig i kontakt med deg.
Dette er de varmeste folkene dine, og dem som mest sannsynlig kjøper fra deg.
Denne gjengen står klar til å kjøpe når du lanserer noe nytt. De kan gjerne ta avgjørelsen i løpet av noen få dager. De fremsnakker deg og tipser andre om deg og har stor tillit til deg og det du driver med.
Hvorfor er det viktig med varmt og kaldt publikum i Facebook-annonser?
Hvis du vil, kan du selvfølgelig bare sette opp en annonse, velge et tilfeldig publikum og sette i gang. Det er teknisk ingen problem med det, annonsen din vil starte og den vil vises til folk.
Det som derimot blir et problem, er at annonsen din vil bli veldig dyr og gi deg dårlige resultater.
Den vil vises til færre, og færre av dem som ser den vil klikke seg inn. Og hvis annonsen er promo for et kurs eller noe annet du selger, vil du få veldig få salg fra annonsen.
Grunnen til at du trenger å vite om og bruke varmt og kaldt publikum i Facebook-annonser, er at det hjelper deg til å gjøre annonsene bedre, mer effektive og lønnsomme.
Ved å bruke varmt og kaldt publikum i Facebook-annonser jobber du strategisk med annonsene dine. Da viser du forskjellige annonser med forskjellig formål til forskjellige folk.
Det gjør dem mer målrettet, det øker sjansen for at folk klikker, det gjør at du selger mer, og det gjør at du får mer ut av pengene du bruker.
Hvordan du bruker varmt og kaldt publikum i Facebook-annonser
Hovedpoenget med dette, er at du må rette forskjellige annonser med forskjellig formål mot et varmt og et kaldt publikum.
De som er kalde må få annonser for andre ting enn de som er varme. Det vil gi deg best mulig resultat og flere salg.
Du må behandle Facebook-annonsene som en del av salgstrakten din.
Det betyr at du bør ha en overordnet strategi når du bestemmer hva du skal ha annonser for, og hvilket publikum du velger å rette den annonsen mot.
Det finnes ingen fasit, men her er noen forslag til hvordan du kan bruke dette og hvilke annonser du bør rette mot de forskjellige folkene.
Kaldt:
Et kaldt publikum er ikke klare til å kjøpe, og særlig ikke hvis det er et dyrt produkt. Du bør derfor ikke annonsere for onlinekurset ditt mot et kaldt publikum.
Prisen per konvertering for et dyrt produkt mot et kaldt publikum vil være veldig høy, og det er ikke sikkert at du får en eneste konvertering, en gang.
Du kan helt klart annonsere for 4000 kroner og ikke selge et eneste kurs via annonsen når den er rettet mot et kaldt publikum.
Det kan gå an å annonsere for det som heter low ticket offer, altså noe billig. Noe til 79 kroner eller 129 kroner, for eksempel. Det vil sannsynligvis fortsatt ikke selge i bøtter og spann, men terskelen for å kjøpe noe som er så billig er mye lavere når de ikke kjenner deg. Det kan derfor være et alternativ til å gjøre kalde varmere.
Det jeg anbefaler og synes kaldt publikum fungerer best til, er annonser for innhold som er gratis og gir verdi.
Det kan være annonser for blogginnlegg, freebies eller en gratis challenge for eksempel.
Å annonsere for ting som er gratis der du gir verdi, kan blant annet fungere veldig godt for å få kalde inn på e-postlisten din så de kan bli varme. Å få dem til å lese blogginnlegg øker også sjansen for at de opplever verdi og tar et steg nærmere deg, kanskje de melder seg på e-postlisten eller begynner å følge deg på Instagram.
Varmt:
Et varmt publikum er som sagt mye mer åpent for å kjøpe fra deg, så hvis du skal ha annonser i en lansering er det dem du må annonsere mot.
Du kan fint ha annonser for medlemsportalen din, eller onlinekurset ditt, for eksempel.
Prisen per konvertering vil fortsatt være litt høy, den kan godt være på opp mot 400 kroner. Men hvis du da solgte et kurs til 4997 kroner går du jo 4597 kroner i pluss per konvertering.
Det er viktig å huske å tenke på den måten når du annonserer for konvertering og salg.
Hvis du annonserer for 4000 kroner mot et varmt publikum kan du få for eksempel 12 konverteringer. Da har du tjent 12X4997 kroner, som er 59.964 kroner. Det er 55.964 kroner i pluss.
Men det er selvfølgelig avhengig av hvor varmt publikumet ditt er og hvor god annonsen din er.
Jeg mener at du fint kan annonsere for betalte produkter som onlinekurs, medlemsportal, produkter i nettbutikk, betalte workshops, Mastermind og liknende mot varmt publikum.
Du må fortsatt lage gode annonser som treffer målgruppen, men ingen er mer klare til å kjøpe enn et varmt publikum.
Et lite bonustips er at du også gjerne kan kjøre annonser for blogginnlegg og freebies mot varmt publikum også. Det kan bidra til å gjøre de lunkne varmere, og at de varme holder seg varme.
Hvordan finner du varmt og kaldt publikum i Facebook-annonser?
Yes, høres bra ut, sier du kanskje nå. Men hvor finner du varmt og kaldt publikum?
Du må lage det selv i Facebook ads manager.
Les mer: Hva er forskjellen på å fremme innlegg og annonsere på Facebook?
Varmt publikum
Det finnes mange ting du kan gjøre, men for å lage et varmt publikum kan du sette opp et publikum med alle som har besøkt nettsiden din de siste 180 dagene. Sjansen er stor for at de kjenner til deg siden de har vært på nettsiden din.
Et annet varmt publikum er e-postlisten din. Du kan laste opp adresser fra listen din og lage et publikum basert på det. OBS: Husk at de må ha samtykket til det i tråd med GDPR, du kan ikke laste opp dem som ikke har samtykket til å få annonser.
Les mer: Hva må du som blogger vite om GDPR? Eksperten svarer!
Kaldt publikum
Kaldt publikum kan du lage på mange måter, men for å gjøre det mest mulig relevant selv om det er kaldt foretrekker jeg å bruke funksjonen lookalike audience.
Når du har opprettet det varme publikummet i ads manager kan du lage et speilpublikum av dem. Da tar Facebook og ser på hvem som er i det varme, og så samler den et publikum med dem som likner mest på dem i det kalde. Da vil de sannsynligvis likne mye på dem som allerede følger deg, og det øker sjansen for at annonsene dine er relevante for dem.
Og helt til slutt, husk at uansett hva du gjør med Facebook-annonser, så finnes det ingen fasit.
Alt handler om prøving og feiling, både med innhold i annonsen, oppsett og publikum du målretter den mot.
Var det nyttig, hjelper dette deg med annonsene dine?
Vil du lære mer om hvordan du kan jobbe strategisk i businessen din?
Å bygge og drive business er en stor jobb. Enten du allerede er i gang og skal skalere businessen din til å ansette VA og drive på fulltid, eller du akkurat er i gang og bygger det opp ved siden av vanlig fulltidsjobb.
Uansett hvor langt du har kommet i businessen din, så er det én ting som er sikkert: Du går aldri tom for oppgaver og har altfor liten tid.
Det er derfor det er så ufattelig viktig å jobbe strategisk, akkurat som med å bruke varmt og kaldt publikum i Facebook-annonser.
Å jobbe strategisk gjør at du får mer ut av den tiden du bruker.
Du snakker til de riktige folkene. Du lager systemer slik at du kan jobbe mer effektivt, og slipper å kaste bort tid. Du har produkter som er forankret i businessen din, slik at det henger sammen.
Du får bedre resultater, fordi du jobber både smartere og bedre.
Hvis det høres ut som noe du ønsker å fokusere mer på og lære mer om, er medlemsportalen Businesstrategi akkurat det du trenger.
Businesstrategi er en medlemsportal nettopp for deg som setter pris på både effektivitet og resultatfokus. En portal der du blir utfordret til å utvikle deg, oppmuntret til å jobbe og GJØRE.
Du må investere for å vokse
Det er en investering i kunnskap og businessen din. Det er en filosofi om at du må bygge stein på stein. At det ikke finnes raske løsninger om du vil ha en stabil business som tåler noen utfordringer.
Målet mitt er at du skal styrke din business der det trengs, enten det er planlegging, jobben med målgruppe eller konkret jobbing med produkter som onlinekurs eller medlemsportal.
Den passer både for deg som skal i gang eller akkurat har begynt å bygge business, og for deg som har drevet i mange år.
Vi blir nemlig aldri ferdig med å bygge sten på sten og lære og utvikle oss, og det finnes alltid nye ting vi kan gjøre og implementere for å skalere og vokse.
Legg igjen en kommentar