Å skape mer engasjement er noe av det vanskeligste, men viktigste du som gründer og fagblogger gjør.
Vi vil alle ha en suksessfull blogg med tusenvis av lesere. Og det er selvfølgelig fint å ha mange lesere, men det føles liksom litt sånn kjipt uansett når du deler innhold og så er det ingen som bryr seg.
Ikke en eneste kommentar. Ingen delinger. Ingen engasjement. De er mange, men de engasjerer seg ikke.
Les mer: Hvorfor engasjement er viktigere enn antall følgere og lesere
Det føles derimot skikkelig bra når noen faktisk bryr seg om det du deler. Når de gidder å svare på spørsmål eller legge igjen kommentarer, tagger venner og deler innholdet ditt. Det er engasjement!
Det er ikke lett å skape engasjement, det kommer ikke av seg selv. Du må gjøre ting for å legge til rette for engasjement. Hvor stort engasjement du får, er faktisk mye opp til deg.
Her er 3 effektive måter du kan skape mer engasjement:
1. Sørg for at det er lett å dele innholdet ditt
Før var det veldig vanlig å legge igjen kommentarer på blogger. Det var liksom det stedet man hadde, der man kunne si hva man mente, stille spørsmål eller skryte. Nå er ikke det så vanlig lenger, og de fleste opplever at det knapt kommer kommentarer der lengre.
Det er fordi alt nå foregår på sosiale medier.
Både du og leserne dine deler innholdet ditt i sosiale medier, og det er der kommentarer og engasjementet kommer nå. Derfor er det helt nødvendig at du sørger for at innholdet ditt er enkelt å dele.
Du må ha deleknapper til de mest brukte sosiale mediene, og de må være synlige. Hvordan du gjør det, avhenger av hvilken plattform du er på. De aller fleste maler til nettsider, som WordPress og Kajabi, har innebygde deleknapper du kan slå på eller sette opp.
2. Still spørsmål!
Alle gode samtaler inneholder spørsmål. Bare tenk på hvordan samtaler i hverdagen er. Du kommer ikke langt uten å stille spørsmål når du snakker med noen.
Si at du er på fest. Du møter en ny person som virker spennende. Han er kult kledd, og ser ut som din type person.
Dere begynner å prate, og først virker han interessant. Det han sier er spennende. Men han snakker bare om seg selv hele tiden. Han stiller ikke et eneste spørsmål om deg og hva du driver på med. Du går sannsynligvis lei ganske raskt, og snakker heller med andre på festen.
Det samme gjelder for bloggen din!
Sørg for at du stiller leserne spørsmål slik at du oppfordrer dem til å engasjere seg. Det kan være et spørsmål i teksten, eller du kan avslutte innlegget med et spørsmål.
Jeg avslutter alle mine blogginnlegg med å stille et spørsmål om temaet. Jeg spør for eksempel om de har andre erfaringer, eller kanskje de har egne tips de kan dele.
3. Skriv innlegg for målgruppen
For å skape engasjement og få leserne til å komme tilbake, må du skrive gode innlegg.
Men det aller viktigste for å få folk til å lese innholdet ditt og engasjere seg, er at du skriver innhold som treffer dem.
Det må være innlegg og temaer som er riktig for målgruppen, slik at de føler at innholdet er relevant. Hvis de føler at du har laget innlegget akkurat for dem, det er noe de bryr seg om og synes var bra, er sjansen mye større for at de vil dele det eller legge igjen kommentar.
Det er også viktig å dele innhold jevnlig, både slik at du får god SEO og at leserne husker deg. Men det er ikke nødvendig å publisere noe hver eneste dag. Det er et slit, og det er mye viktigere at innholdet ditt er godt og gjennomtenkt, enn at du publiserer noe middelmådig bare for å dele noe. Leserne foretrekker kvalitet over kvantitet. Hver gang.
Les mer: Hvorfor målgruppe er viktig selv om du ikke selger noe
Har du noen flere tips? Noe du har prøvd, som gir godt engasjement?
Legg igjen en kommentar