Å være gründer er ingen spøk, i alle fall ikke for den mentale helsa. Det er en evig berg- og dalbane, og vi må tåle og takle motgang. Og hvis jeg skal dømme ut ifra samtaler jeg har hatt med gründere i det siste, så er det blitt vanskeligere og vanskeligere.
Dette er noe vi har snakket om i medlemsportalen min Businesstrategi, og jeg vet at vi er mange som kjenner på at det er færre salg og at ting kan stå litt mer stille for tiden. Det samme gjelder meg også. Uten tvil.
Å være gründer og drive business føles mye vanskeligere nå enn det gjorde for ett år siden. Det er vanskeligere å selge, og vi selger dårligere.
Selv om overskuddet mitt for i fjor ble nesten nøyaktig det samme som året før, så har det føltes mye vanskeligere. Jeg har måtte jobbe mer for hver inntekt.
Det er ikke noe gøy å oppleve at inntekten synker eller at vi selger dårligere enn vi har gjort tidligere.
Jeg ser jo på min egen inntekt at den synker når jeg logger inn i Stripe. Det er en skikkelig ubehagelig følelse å se at det tallet blir lavere.
Så jeg er glad for at dette er noe dere ønsker å snakke om, fordi dette er et viktig tema og noe vi bør snakke om.
Vi må tørre å snakke om det negative
Det er så mye snakk når ting går bra. «Juhu, nå hadde jeg lansering og solgte for 100.000 kroner». Eller «Nå er Mastermindgruppen min til 100.000 kroner fullbooket».
Og det er jo fantastisk, det er helt topp! Vi skal snakke om å feire sånne ting, definitivt.
Les mer: Slik har inntekten min utviklet seg siden jeg startet + en rant om hvorfor vi må snakke om penger
Men vi må også snakke om den andre siden. Den siden hvor mange føler seg alene. Hvor det er så lett å føle seg mislykket og at man gjør noe galt. Når det egentlig er noe de aller fleste opplever.
Hvis vi snakker mer om disse tingene, så vil vi også se at vi ikke er alene. Det er ikke bare du som selger dårligere. Det gjelder veldig mange av oss.
Det er jo ganske naturlig at det svinger i business, og med verden så fucked up som den er for tiden, unnskyld fransken min, så er det heller ikke så rart.
Men det betyr jo ikke at det bare er å kaste henda i været, si ja vel, og legge ned businessen liksom.
Heldigvis så finnes det jo fortsatt muligheter og ting vi kan gjøre. På mange måter så er dette en mulighet til å justere. Stikke en finger i bakken og gjøre litt endringer.
Så det vil jeg snakke litt om nå!
Det kan være litt komplisert, men vi må prøve
Det første vi må gjøre når vi opplever at vi selger dårligere, er å finne ut av hvorfor. Nå høres kanskje det både logisk og komplisert ut, og det er for så vidt begge deler.
Det finnes jo ingen fasit på hvorfor noe ikke fungerer. Hvorfor vi selger dårligere.
Det kan være mange forskjellige grunner, og det kan være flere grunner på en gang. Så det kan være litt vanskelig å finne ut av.
Men det betyr bare at vi er nødt til å grave litt i det vi gjør og målgruppen, og at vi må prøve forskjellige ting til vi finner noe som fungerer.
Se på tallene
Noe av det første du bør gjøre, er å se på tallene dine. Og da tenker jeg egentlig på alle slags tall du har tilgjengelig.
Det er ikke sikkert at fasiten ligger der heller, men du kommer sannsynligvis til å lære noe og finne nyttig informasjon uansett om du ikke nødvendigvis finner én konkret løsning.
Her er noe av det du kan jobbe med og se på:
Google Analytics
Har trafikken til bloggen din gått ned? Kommer det færre via søk enn før, for eksempel? Kanskje må du endre litt hva du blogger om, eller at du må publisere flere blogginnlegg en det du har gjort?
E-postlisten
Får du inn nok nye folk hver måned, vokser listen din? Har du en måte å gi verdi og holde kontakt med folkene på listen på? For eksempel et ukentlig nyhetsbrev og automatiske e-poster som går ut der du gir verdi. Hvordan er åpningsprosenten og klikkprosenten på e-postene dine?
Freebies
Har du nok freebies, sånn at du bygger e-postlisten? Treffer den eller de du har godt nok, vil nok folk ha den? Har du freebies som fenger målgruppen, sånn at de faktisk melder seg på? Og sørger freebiene dine for at det er målgruppen som melder seg på? At du har de riktige folkene i systemet ditt?
Salgstrakten
Se igjennom salgstrakten du har satt opp. Kommer det folk inn i toppen? Altså via freebies, challenges og andre ting du har for å samle folk. Har du en god nok struktur på hvordan du sender dem videre i salgstrakten din? Er de neste produktene i trakten relevante for kundene dine?
Sosiale medier
Er du på riktig sosialt medium, der målgruppen din er? Hvordan går det med engasjementet? Har du samtaler med målgruppen din i DMs? Poster du innlegg som fenger målgruppen? Kanskje det de liker å lese om på sosiale medier har forandret seg siden sist du tok en gjennomgang av strategien din?
Salg
Selger du nok? En årsak til at du selger dårligere, kan faktisk være at du ikke promoterer nok. Har du nok steder der du promoterer produktene og tjenestene dine? Hvordan promoterer du dem, er det kun når du manuelt publiserer eller har du også automatisk promotering via e-postsekvenser og annonser?
Annonser
Hvordan gjør annonsene dine det, hvis du kjører annonser? Hva er kostnaden din per salg, eller per lead? Hvordan har utviklingen vært på kostnaden den siste tiden, har det blitt dyrere? Er det lenge siden du har testet endringer i annonsene? Virker publikummet du viser annonsen til fortsatt godt?
Pris
Hva slags priser har du, hva koster det du selger? Er det blitt for dyrt for målgruppen med tanke på hvordan den økonomiske situasjonen er nå? Kanskje du har klart å selge dyrere produkter tidligere da folk hadde mer penger, men at det er vanskeligere nå som mange har dårligere økonomi?
Målgruppen
Hvordan står det til med målgruppen din, er det lenge siden du har tatt en innsjekk på dem? Folk forandrer seg mye på noen få år, så de kan ha både endret behov, hva slags produkter og tjenester de ønsker og trenger, og hvor mye penger de har råd til eller er villige til å bruke på det du selger.
Produktene dine
Hvilke av produktene dine selger best, og hvilke selger dårligere? Er det forskjell i hva som selger sammenliknet med før? Er det noen av produktene som selger OK fortsatt, og hva handler de om og hva koster de, i så fall? Tilbyr du produkter og tjenester som treffer målgruppen og det de trenger, eller har de kanskje forandret behov uten at du har oppdatert det du tilbyr?
Salgsbudskap
Hvordan snakker du om produktene og tjenestene dine? Treffer det målgruppens tanker, følelser og behov? Snakker du om det på en måte som kanskje engasjerte dem godt før, men som ikke treffer like godt nå? Hvis målgruppens behov eller situasjon har forandret seg, kan også hvordan du vinkler et salgsbudskap måtte endres.
Du må gjøre jobben som kreves
OK, PUH! Som du ser, så kan de være veldig mange årsaker til at du selger dårligere og at har nedgang i inntekt.
Kanskje er det ett enkelt spørsmål av de i listen over som faktisk er årsaken. Eller kanskje er det en kombinasjon av 6 av dem.
Det er umulig for meg å si, og den eneste måten du faktisk kan finne ut av dette på, er å sette deg ned og jobbe med dette.
Å klare å gjøre endringer og å snu det at du selger dårligere til at du begynner å selge igjen, vil kreve jobbing. Det finnes ingen vei rundt det.
Du vil ikke plutselig magisk få masse salg igjen selv om økonomien skulle forbedre seg i løpet av året. Fordi mest sannsynlig har målgruppen din forandret seg i løpet av den perioden. De kan ha blitt mer vant til å spare. De kan ha fått andre prioriteringer. Kanskje har de andre behov enn de hadde før.
Du må jobbe med dette for å kartlegge, og så må du sette deg ned og finne ut av forskjellige ting du kan prøve å gjøre for å snu det.
Hva kan du gjøre, rent konkret?
Du må jobbe deg igjennom listen over og prøve å se om du finner områder du enten ikke har oppdatert og gått igjennom på lenge for eksempel.
Hvis det er lenge siden du har revidert målgruppen din, kan du helt garantert finne noen justeringer der. Det kan påvirke mange områder, både hva du poster på sosiale medier, hva du skriver om i e-postene til listen og hvordan du vinkler en salgsside.
Kanskje må du endre en salgsside. Kanskje må du lage et nytt produkt, fordi du ser at målgruppen din nå trenger noe annet fra deg. Eller du har bare dyre produkter, så du ser at du må lage et lavpriskurs for å tilby noe rimeligere.
Det finnes mange ting du kan teste og gjøre, og det viktigste er egentlig at du gjør noe.
Å sitte stille og håpe at det går over, vil bare gjøre at du tjener enda mindre og at salget til slutt stopper helt opp.
Et konkret eksempel
For eksempel har jeg endret vinkling på salgssiden til Businesstrategi mange ganger i løpet av årene, fordi jeg har sett at hva målgruppen ønsker har endret seg.
I starten fokuserte jeg mye på det å gå fra å være blogger til å faktisk starte en business. Fordi for mange år siden var det der folk var. De fleste var bloggere som ville tjene penger.
Så endret jeg til det å jobbe mer strategisk, fordi folk skjønte at de trengte det for å klare å tjene penger, og folk ville ha mest mulig inntekt. De ville vokse raskt, tjene masse og kjøre på.
Så endret jeg til det å drive en business som ikke gjør deg utbrent og utslitt, samtidig som du klarer å tjene penger i businessen. Fordi etter mange år med «hustle, hustle, hustle» innså folk at det ikke var bra. Det var ikke mulig å holde på sånn. De vil fortsatt drive business, tjene penger og vokse, men de vil ikke gjøre det på bekostning av helsa og andre ting. De vil ha balanse. Så det handler salgssiden om nå.
Produktet er det samme. Innholdet i Businesstrategi er det samme. Men jeg har endret salgsbudskapet opp igjennom årene for å tilpasse meg etter tiden og målgruppen.
Og det er sånne ting du også må tenke og se på når salget står stille. Fordi det kan ha veldig mye å si.
Det er prøving og feiling
Dette vil ta tid, det vil være jobb, og det vil kreve både prøving og feiling. Tålmodighet.
Du vil teste endringer, og så har det ingen effekt. Og du vil teste andre endringer som du ser fungerer bedre.
Å drive business og være gründer er ikke statisk. Det vi opplever nå er egentlig bare hverdagen. Sånn det alltid er. Vi bare merker det litt ekstra godt nå. Men onlineverdenen og gründerlivet har alltid krevd at du må prøve ting og se hvordan det går og gjøre endringer og justeringer.
Du kan absolutt gjøre noe med at du selger dårligere, så jeg vil oppfordre deg til å sette av tid til å jobbe med dette så fort som mulig.
Veldig riktig Lene og bra skrevet. Mange vil kjenne seg igjen her. Jeg følger deg og har lært mye. Takk.