Det er mange gründere som synes det er vanskelig og ganske ubehagelig å selge. De vil gjerne selge mer, men det er den delen av businessen de liker minst. Den de gruer seg til. Og ofte den som stopper dem fra å få flere salg, rett og slett fordi de holder litt (mye) igjen.
Og ja, det handler nesten alltid om mindset. Om frykten for å være masete, å bli avvist, eller å føle at de “presser” eller lurer noen noen til å kjøpe. Eller at de ser dumme ut fordi ingen kjøper.
Hvis det gjelder deg, så er dette noe du må du jobbe med over tid. Det er ikke noe du plutselig blir mer komfortabel med av seg selv, du må jobbe med det. Og det vil ta tid før det føles mer naturlig.
Men, heldigvis finnes det ting du kan gjøre nå som gjør det litt enklere å selge mer. Som kan hjelpe litt på den følelsen av «ick» når du skal selge.
Og dette er viktig, fordi hvis du vil ha en business, så har du dessverre ikke råd til å vente 3 år med å bli komfortabel med salg… Du må komme i gang med å selge.
Gjør folk klare i forkant
Det er ikke sånn at det finnes en magisk quick fix, men det finnes noe som faktisk er ganske enkelt som vil gjøre det lettere å selge.
En av de mest effektive tingene du kan gjøre, er nemlig å gjøre folkene dine mer klare til å kjøpe før du faktisk sier «kjøp». Når folk er klare før lansering, er det mye lettere å selge mer.
Mye av frykten for å selge handler jo om det å ikke klare å selge noe, men hvis du gjør folkene dine mer klare før du lanserer, så er det større sjanse for at de kjøper fra deg. Du legger til rette for at når du endelig sender e-posten og lanserer eller åpner påmeldingen, så er de mer klare for å faktisk konvertere. Til å ta det steget.
Når du gjør det riktig, blir det ikke lenger så skummelt å selge. Fordi du føler deg mer trygg på at du faktisk snakker til folk som allerede er interesserte i det du skal selge.
Så hvordan gjør du egentlig det?
Du bruker e-postlisten din
Det finnes selvfølgelig flere ting du kan gjøre i businessen for å selge mer, men noe av det viktigste og mest effektive er å bruke e-postlisten din. Den er et av de beste verktøyene du har for å få flere salg, uten at det føles pushy.
Og hvis din første tanke nå er «Men jeg har jo ikke en e-postliste ennå», så er min klare beskjed til deg at da bør du få ut fingeren og lage det. Prioriter det. Det er SÅ viktig for businessen din.
Og særlig nå som vi ser at sosiale medier blir vanskeligere å nå ut med, og mindre effektivt for å selge.
Les mer: 20 ting du kan tilby leserne mot e-postadressen
Du har sikkert hørt både meg og andre folk si ting som «du bør sende ukentlige nyhetsbrev til listen din». Og dette er hvorfor.
Å sende e-poster jevnlig til listen din handler ikke bare om det du sier i den enkelte e-posten. Uansett om du sender lenke til et nytt blogginnlegg eller noe annet. Innholdet er fint og bra, og det er viktig det også.
Men hovedformålet med å jobbe på den måten, er å varme opp listen, holde dem varme, og sørge for at de er klare til å kjøpe før du lanserer.
Hva betyr det, egentlig?
Å varme opp e-postlista handler rett og slett bare om å bruke tid på å sende jevnlige e-poster som gir verdi, bygger relasjon og gjør folk mer interesserte i temaet produktet ditt handler om. For eksempel via et nyhetsbrev.
Det er ikke fordi du skal lure dem inn i noe, men fordi folk trenger tid.
De trenger å bli kjent med deg, hva du står for og hva du kan. De må oppleve at de kjenner seg igjen i det du snakker om, og må få følelsen av at “dette passer for meg.”
De må rekke å føle at de kan stole på deg, før de er klare til å kjøpe fra deg.
Hvorfor virker det?
Det skjer mange bra ting når du sender e-poster jevnlig, for eksempel via et nyhetsbrev.
- Det blir enklere for dem å huske hvem du er og hvorfor de meldte seg på e-postlisten din i utgangspunktet.
- De ser og føler også mye tydeligere hva du kan hjelpe dem med, og om du er riktig person for dem.
- Og de blir vant til å høre fra deg, og at e-poster fra deg er interessante og nyttige.
I tillegg så blir det sånn at når du sender e-poster jevnt og trutt for å gi verdi og bygge relasjoner med dem, blir salgs-e-poster mer en naturlig forlengelse av den samtalen du allerede har hatt med dem.
Det blir ikke bare en plutselig e-post som sier «Nå skal jeg selge deg noe» sånn litt ut av det blå. Det føles mer som en naturlig fortsettelse på den samtalen dere allerede har i e-postene. Fordi temaene dere snakker om i e-postene er jo de samme og relevante for det du så skal selge dem etterpå.
Les mer: Alle snakker om å gi verdi, men hva betyr det egentlig?
Når du jobber strategisk med dette, vil folk både huske hvem du er, hva du står for, og hva du kan hjelpe dem med. De føler seg sett og forstått, og da blir det automatisk enklere å selge mer til dem.
Å bare sende e-poster når du skal selge
Det motsatte av dette, er å kun sende folk e-post når du har en lansering eller noe du vil selge dem. Det er en ganske vanlig feil å gjøre, og jeg skjønner hvordan det kan bli sånn.
Det krever jo tid og arbeid å drive og skrive et ukentlig nyhetsbrev. I tillegg så føles det kanskje ikke like mye som noe vi «må» gjøre, sammenliknet med salgs-e-poster.
Når vi har lanseringer eller det er affiliate-kampanjer vi er med på for eksempel, så må vi jo sende de e-postene. Vi føler mer at det er noe vi må få gjort, og prioriterer.
Men problemet med å bare dukke opp i innboksen når du har noe å selge, er akkurat det vi snakket om over. Folk glemmer hvem du er. De husker ikke hvorfor de meldte seg på listen din, eller hva de hadde lyst til å lære av deg. De opplever ikke at du har hjulpet dem, og føler ikke på noe slags tillit til deg.
Og når folk ikke husker, liker og stoler på deg, kommer de ikke til å kjøpe noe fra deg. Det blir også mye lettere å trykke “unsubscribe”.
Det betyr at når du først har noe å selge, så har du allerede mistet mange av dem som kunne blitt kunder. De er ikke klare til å kjøpe fra deg ennå. Derfor er det så viktig å sende e-poster også når du ikke selger. Rett og slett for å gi verdi og bygge de relasjonene.
Så hvordan gjør du dette, da? Hvordan sørger du for at du varmer opp e-postlisten din og bruker den smart sånn at du kan få flere salg? Det finnes flere ting du kan gjøre.
Verdi først, salg etterpå
Det viktigste du kan gjøre for å forberede folk på å kjøpe sånn at du kan selge mer, er å bli en av dem de stoler på. Å bygge know, like and trust. De må vite hvem du er, like deg og stole på deg for å kjøpe fra deg.
Og tillit bygges ikke ved at du sender dem en e-post der du selger noe hver fjerde måned. Det bygges over tid. Det bygges ved å gi dem innhold, hjelp og tips og råd som faktisk hjelper og engasjerer. Uten at du krever noe tilbake.
Dette er dette ukentlige nyhetsbrev er perfekt til.
Når du er en av dem som hele tiden gir noe de synes er nyttig, uten at det alltid står “nå koster det bare 499”, så vil folk begynne å forvente at det du sender er verdt å åpne.
Husk at vi beskytter innboksene våre godt, fordi det er så mye spam og så mange nyhetsbrev der ute nå. Det er vanskelig å komme igjennom det nåløyet at folk først melder seg på, og så at de ønsker å fortsette å høre fra deg. Så når de da opplever at e-postene du sender faktisk er interessante eller nyttige, så forbinder de det med deg. Og det er akkurat det som gjør at du også kan selge mer, uten å mase.
Det betyr at du ikke bare får flere til å lese e-postene dine, men også at det også er mye større sjanse for at de gjør det når du selger noe. Og at de opplever at det du selger er nyttigere og mer relevant for dem.
De kjenner deg. De vet at du er dyktig og kan hjelpe dem. De stoler på deg og kunnskapen din. Og da er det mye større sjanse for at de kjøper.
Tenk langsiktig, og start NÅ
Dette er et arbeid som tar tid, og som egentlig gjøres hver dag hele året. Du bør alltid bygge e-postlisten og sende e-poster målgruppen opplever hjelper dem, eller synes er interessante.
Jeg vil derfor helt klart anbefale at du setter deg ned og tar en vurdering på å komme i gang med et ukentlig nyhetsbrev, hvis ikke du allerede har det. Det vil gjøre det enklere å selge mer.
Les mer: Alt du trenger å vite om e-postlister, og 5 grunner til at du bør starte en i dag!
Men hva hvis du ikke har gjort dette til nå, og nå skal du ha lansering?
Hvis du ikke har sendt noe på en stund, eller ikke har et ukentlig nyhetsbrev i det hele tatt, må du begynne NÅ.
Ikke vent til lanseringsuka. Det er ikke for sent å starte nå. Du må varme opp lista i så mye i forkant du kan, og all tid du får hjelper. Hvis du har fire uker før du åpner dørene, så bruk dem til å gi verdi og sende e-poster som ikke er salg.
I løpet av de ukene har du fortsatt en mulighet til å bygge relasjoner, dele nyttig innhold, og vise frem kunnskapen din rundt det temaet du skal selge noe innenfor etterpå.
Flere e-poster kommer faktisk fram
En annen viktig ting det å varme opp lista gjør, og som mange ikke tenker på, er det tekniske. Leveringsprosenten. Husk at e-postsystemet du bruker følger med på hvem som åpner og klikker. De sporer hvilke adresser som åpner, leser og klikker på det du sender dem. De vet om folk merker innholdet ditt som spam, eller om det faktisk blir brukt og likt.
Og det påvirker hvor synlig e-postene dine blir. Om e-postene dine blir levert og havner i innboksen.
Fordi jo mer vi nedlesses med spam, jo mer sensitive har systemene blitt til hva de faktisk slipper inn i innboksene våre. E-poster kan fort havne i spam, og bruker folk Gmail kan de havne i andre faner som ikke er så synlige.
Ved å varme opp listen og sende e-poster som mange åpner før en lansering, så øker det sannsynligheten for at e-postene du sender under selve lanseringen også faktisk kommer i innboksen. Det blir ikke merket som reklame eller spam.
Så ikke bare blir folk vant til å lese dem og at de er interessante og nyttige, men systemene vet rent teknisk at dette er innhold folk vil se.
4 ting du kan gjøre i dag for å komme i gang
Hvis du ikke er vant til å holde e-postlisten din varm, anbefaler jeg altså at du kommer i gang i dag. Nå.
Det som er viktig å huske, er at dette trenger ikke være så stort om omfattende. Ja, du kan lage masse salgstrakter og systemer og tagger og tjo og hei. Men det aller viktigste er at du kommer i gang nå.
Ikke la det at du ikke vet alt eller kan alt stoppe deg.
Dette er en langsiktig jobb. Du kan bygge ut systemet, strategien og salgstrakter etter hvert.
Dette kan du gjøre nå:
1. Opprett en e-postliste
Hvis du ikke har en e-postliste i det hele tatt, vil jeg anbefale at du setter i gang NUH. Registrer deg på et system og kom i gang.
Les mer: Hvorfor jeg bruker ConvertKit og ikke Kajabi til e-postlisten min
2. Lag et påmeldingsskjema og promoter det
Ikke tenk så mye, bare start. Mange overtenker, og lar ting som «Hva skal jeg skrive hver uke» stoppe dem. Du finner ut av det etter hvert. Du trenger ikke vite det hvis du ikke har en e-postliste og folk å faktisk sende til, ikke sant? Så det viktigste er å faktisk få folk inn på listen din først.
Lag et skjema folk kan melde seg på via, og promoter at du har opprettet en e-postliste på sosiale medier.
Du kan gjerne fokusere på hva du kommer til å snakke om når du promoterer den, i stedet for å si «Meld deg på nyhetsbrevet mitt». Det er ikke noe fristende. Så si heller noe ala «Få ukentlige tips og råd om …» og så det du driver med.
Du trenger ikke ha skrevet en eneste e-post for å vite hva nisjen din er og hva du kommer til å snakke om generelt.
3. Lag en freebie
Når du har fått i gang listen og begynt å promotere den, vil jeg anbefale at det neste du gjør er å lage en freebie du kan bruke til å promotere den og få folk inn.
Freebien må være direkte relatert til det du skal selge/drive med. Det gjør at du allerede i selve påmeldingen tiltrekker deg folk som er interessert i temaet, og dermed også potensielt interessert i produktet ditt. Les mer om hva det betyr i blogginnlegget jeg lenker til her.
Les mer: Hvordan du lager strategiske freebies for businessen din
Når de melder seg på for å motta freebien havner de på e-postlisten din, og vil motta ukentlige nyhetsbrev med verdi før du etter hvert selger til dem på sikt.
4. Lag ukentlig nyhetsbrev
Når du har begynt å få folk inn på listen din, kan du fokusere på selve nyhetsbrevet. Jobb med hvilke temaer det kan handle om, hvordan du ønsker å skrive dem og hvordan de skal fungere for deg.
Det er ikke noen fasit på dette, du kan tilpasse både etter hva du skriver om og hva som føles riktig og naturlig for deg og målgruppen. Hvis målgruppen din er folk som liker å få en oppsummering en gang i måneden av noe i stedet for ukentlige e-poster, så gjør du det.
Poenget i seg selv er ikke at du må sende e-post hver uke, men at du sender e-poster som gir verdi og som målgruppen vil ha fast og jevnlig.
De skal få interessant innhold jevnt og trutt, ikke bare e-poster med salg hvert halvår.
Les mer: Hva er en målgruppe, og hvorfor er det så viktig?
Det er dette som gir flere salg fra e-post
Okei, så det er altså sånn du bruker e-postlisten din til å selge mer.
- Du holder listen din varm ved å sende e-poster jevnlig, ikke bare når du skal selge noe
- Du gir verdi og bygger tillit, som gjør dem mer klare for å kjøpe
- Du bygger opp til salg ved å snakke om temaer som er relevante for det du selger på sikt
Å jobbe på denne måten og bruke e-postlisten smart hjelper businessen din. Når du da lanserer eller sender salgs-e-poster etter hvert, så er mange flere mye mer klare til å kjøpe.
Du trenger ikke gjøre alt perfekt fra starten, men du må begynne. Komme i gang. Nå.
Fordi det du bygger nå, de relasjonene, den tilliten og de vanene med å sende verdi, er det som gjør det mye enklere for deg å selge senere.
Legg igjen en kommentar