En av verdiene som er viktige i businessen min, er personlig. Jeg vil at du som følger meg skal føle deg sett og hørt. Du skal oppleve at jeg bryr meg, og at du ikke bare er et tall i rekken. At både måten jeg driver businessen på og markedsføringen min er personlig.
Det finnes selvfølgelig mange måter å få til det på, blant annet å være aktiv i DM på Instagram. Men en annen ting jeg gjør, er å sende personlige videoer.
Det finnes nesten ikke noe som er mer personlig enn en videohilsen, fordi video er så mektig format. Det er personlig i seg selv fordi vi får se og høre den som snakker. Vi ser fakter, vi hører dialekt og det er et lite glimt fra hverdagen til den personen.
Det er forresten en av grunnene til at du bør bruke mer video i businessen din.
Les mer her: 5 måter video hjelper til å bygge businessen din på
For å få til å sende personlige hilsener, bruker jeg en videotjeneste som heter Bonjoro*.
Det er en super-enkel tjeneste som gjør det enkelt å sende videoer. Både du og jeg har jo en million ting som må gjøres i businessen, og dermed må det være enkelt. Jeg har ikke tid til å lage videoer, redigere, eksportere og så gå inn og sende dem.
Men Bonjoro* gjør det så enkelt at det bokstavelig talt tar meg 1 minutt.
Det er enkelt å bruke
Dette er virkelig en av de store fordelene med Bonjoro. At det er så enkelt å bruke at jeg har tid.
- For å bruke det må du registrere deg for en gratis konto
- Så kobler du Bonjoro sammen med e-postsystemet ditt, ConvertKit* i mitt tilfelle
- Deretter setter du opp arbeidsflyter og bestemmer hva som skal trigge en video
- Når du har gjort det og noen utløser en arbeidsflyt kommer navn og e-post rett inn i Bonjoro
- Da kan du bare gå inn i appen, trykke på record, si noe på 30-60 sekunder og trykke send
Done! Det er altså så enkelt.
Og får du flere kunder ligger de på rad nedover, så du kan bare gå inn og trykke på record nedover listen etter hvert som du har tid.
Arbeidsflyt
Du kan selv sette opp hva som skal utløse en video. Det er også enkelt å slå dem av og på ved behov. Du får et visst antall arbeidsflyter etter hvilken plan du er på. Hvis du oppgraderer til betalingsplan får du flere enn på gratisplanen.
Maler
Du kan også ha forskjellige maler til forskjellige produkter, så det er enkelt å tilpasse til hva de har kjøpt eller hvorfor du sender filmen. Jeg har forskjellige maler til Businesstrategi, HabitBingo, Membership Community og en mer generell til andre ting.
Du kan tilpasse farger, legge inn logo, og du kan også ha en lenke i malen.
Det er kjempenyttig ved at du for eksempel kan be dem logge inn i portalen eller bli med i Facebookgruppen som hører til.
Så hvordan kan du bruke dette?
Det finnes mange forskjellige ting du kan gjøre, men for å hjelpe deg i gang har jeg laget en liste med 5 eksempler.
Her er 5 måter du kan gjøre markedsføringen mer personlig på og selge mer ved hjelp av Bonjoro:
1. Ønske velkommen til nye medlemmer
Det er viktig å ta godt vare på nye kunder, og særlig hvis du har en medlemsportal. I en medlemsportal betaler medlemmene ofte måned for måned, og da er det viktig å gi dem en god oppfølgning og et godt inntrykk fra starten av. Det øker sjansen for at de føler seg godt ivaretatt og dermed også forblir medlemmer lengre.
En måte å få til det på, er å sende en personlig hilsen via Bonjoro til nye medlemmer som melder seg inn i portalen din.
Dette er noe jeg gjør fast til nye medlemmer i mine portaler. Triggeren er at det kommer et nytt medlem på skjemaet for medlemsportalen i ConvertKit, og så sendes det nye medlemmets info over til Bonjoro.
2. Varme opp leads
Det er ikke bare eksisterende kunder du kan sende personlig videoehilsen til.
Det kan være ekstremt effektivt for å varme opp potensielle kunder som ikke ennå har kjøpt.
Si at du for eksempel skal arrangere en 5 dagers challenge. Da kan du sende en Bonjoro til de som er påmeldte og ønske dem velkommen. Du kan gi dem viktig info som når dere begynner, at de må huske å bli med i Facebookgruppen for challengen og at de må laste ned arbeidsboken.
Dette er folk som ikke har konvertert ennå men som er nysgjerrige på det du driver med og om du kan hjelpe.
Hvis du sender en personlig videohilsen vil du gi ekstra godt inntrykk og gjøre dem enda varmere.
Les mer: Hvorfor challenge er et godt alternativ til webinar når du skal lansere
3. Før fornyelse av årsabonnement
Hvis du tilbyr årsabonnement i medlemsportalen din, kan øke sjansen for at de fornyer ved å sende dem en Bonjoro før forfall.
Du kan både minne dem på at det snart er på tide at det fornyes og gi dem en liten motivasjonsboost før det fornyes. Oppmuntre dem til å logge inn og jobbe, til å spørre deg hvis de lurer på noe eller skryte av noe du har sett at de har delt eller gjort i det siste.
Årsmedlemmer er veldig viktige for portalen din fordi det gir deg stabilitet både i antall medlemmer og i inntekt.
Dette er noe jeg har gjort flere ganger, og som jeg personlig synes er en fin måte å sette pris på medlemmene på.
Les mer: Hva er retention, og hvorfor er det viktig for deg med medlemsportal?
4. Selge dyre produkter og tjenester
Hvis du har et dyrt kurs eller for eksempel en Mastermind, kan en personlig videohilsen via Bonjoro være veldig effektivt i å bidra til at de som er interesserte konverterer.
Det er generelt sånn at jo dyrere noe er, jo mer personlig kontakt trenger vi for å kjøpe.
Vi bruker sjeldent 50.000 eller 100.000 kroner på noen vi aldri har snakket med eller i det minste har jobbet med før.
Derfor kan en personlig hilsen gjøre dem varmere og øke sjansen for at de faktisk kjøper.
Hvis du har venteliste for produktet eller tjenesten kan du sende en Bonjoro til dem som setter seg på ventelisten. Du kan si at du synes det er veldig stas at de er interesserte og oppmuntre dem til å svare på e-posten hvis de har spørsmål. Eller du kan stille dem et helt konkret spørsmål og prøve å få i gang en samtale ved at de svarer deg.
Det er ingen garanti for at de blir med, men det øker uten tvil sjansen.
5. Bruk det til upsell i salgstrakten din
I en salgstrakt tilbyr vi normalt et litt dyrere produkt for hvert hakk kundene våre går i trakten. For eksempel hvis du selger et onlinekurs tilbyr du kurset til en fast pris, og så tilbyr du kanskje også en dyrere VIP-versjon hvor de får mer hjelp av deg 1-1.
Det kan du selge og øke antallet konverteringer for ved hjelp av en personlig videohilsen med Bonjoro.
Du kan sende en Bonjoro til dem som har kjøpt kurset til vanlig pris og tilby dem VIP-versjonen. Du kan fortelle dem hvordan det fungerer og hvordan den kan hjelpe dem enda mer, og så avslutte med å stille et spørsmål og få dem til å svare på e-posten din.
Hvis du får i gang en samtale om VIP-pakken øker det sjansen for at de faktisk kjøper den.
Smart, ikke sant?
Test Bonjoro gratis nå og se hvor enkelt og effektivt det er!
Hvorfor dette gir mer salg
Nå har du fått mange eksempler på hvordan du kan bruke Bonjoro til å få flere salg. Men hvorfor fungerer det egentlig? Hva er det som gjør at sånne personlige videoer gir mer salg?
Fundamentet i salg er know, like and trust. Altså at de vet om deg, at de liker deg og at de stoler på deg. Uten at disse tre tingene er til stede, vil de ikke kjøpe av deg.
Video er et utrolig godt verktøy for å jobbe med å bygge den tilliten, fordi vi stoler automatisk mer på folk vi har sett og hørt enn tekster vi bare har lest.
Og når den videoen da i tillegg er personlig og ikke bare en generell video eller story på Instagram?
Det bygger like og trust i bøtter og spann.
Bare sett deg selv i situasjonen til kundene dine. Du har oppdaget et kurs du vurderer å kjøpe, men du er ikke helt overbevist. Så mottar du en personlig video fra den personen som selger kurset. Hun snakker direkte til deg, hvordan kurset kan hjelpe akkurat deg og nevner noen personlige ting som kun gjelder deg og din situasjon.
Får du mer eller mindre lyst til å kjøpe kurset da? Føler du deg mer eller mindre sett og forstått? Har du fått mer eller mindre tillit til at personen og kurset kan hjelpe deg?
Sjansen er stor for at du kjøper kurset.
Og forresten. Dette handler ikke om manipulasjon eller å lure noen. Det er viktig å si. Dette handler kun om å vise at du bryr deg om folkene rundt deg. Kundene og følgerne dine.
Du skal selvfølgelig IKKE bruke dette på en bro på måte for å lure folk, late som det er personlig og så er det en ferdig innspilt video du sender til mange osv. Det er not cool.
Hva skal du si i videoene?
Du kan si akkurat hva du vil i videoen, og hva du sier er selvfølgelig avhengig av både hvem du sender den til og hva som trigger videoen. Altså hva de har kjøpt, blitt medlem i osv.
Jeg pleier å starte med å si navnet til den jeg sender den til, sånn at de vet at den er personlig og ikke en standard automatisk e-post som går ut.
Deretter ønsker jeg dem velkommen til det de har meldt seg inn i eller meldt seg på, og så gir jeg dem litt info om hva som skjer videre. Hvis det er medlemsportalen eller noe annet jeg har en Facebookgruppe til, oppfordrer jeg dem til å bli med i communitiet og har laget en mal med lenke til den.
Hvis jeg vet hvem personen er og kjenner til dem, pleier jeg også å si noe personlig. En fakta, referere til siste samtale eller noe slikt.
For eksempel «Endelig kan jeg slippe deg inn i portalen» hvis det er noen jeg har snakket med tidligere som har ventet på at den skal åpne.
Eller «Innholdet om e-postlister som du ville lære mer om ligger og venter på deg nå, så det er bare å logge inn og sette i gang», hvis det er noen som vil ha tilgang til innholdet om e-postlister i Businesstrategi og det er noe vi har snakket om tidligere.
Folk elsker den personlige touchen
Jeg har brukt Bonjoro i flere år nå, og det er så mange som svarer og setter pris på å motta en personlig videohilsen. Disse videoene fra Bonjoro er faktisk de e-postene jeg sender som jeg får flest svar på.
Folk elsker rett og slett å se oss og høre fra oss på en mer personlig måte.
Her er noen av tilbakemeldingene jeg har fått på videoer fra Bonjoro:
Legg igjen en kommentar