Altså, hvordan oppsummerer man egentlig et så crazy år som 2020? 😂 Det korte svaret er vel at året ble alt annet enn det vi trodde, uansett hva du trodde. Men selv om året ikke ble som planlagt, så er det fortsatt viktig å evaluere. Å gå igjennom og se på hvordan 2020 var for businessen, og oppsummere og analysere.
Det er kanskje enda viktigere i år enn noen gang, faktisk. Fordi vi kan lære utrolig mye av et slikt år. Både om oss selv, og om businessen.
2020 tvang oss til å tenke nytt. Til å gjøre endringer. Til å tilpasse oss, justere og være fleksible. Og jeg vet at for flere av medlemmene i Businesstrategi, så førte disse endringene til stor fremgang. Det førte til at de gjorde ting de ikke normalt ville gjort. De testet produkter de ikke vanligvis ville tenkt på. Og det fungerte som bare det. Noen av medlemmene har faktisk rekordår i år.
Vi kan lære mye av å se på hva vi gjorde og ikke gjorde i år, og bruke det til å legge solide planer for 2021.
Jeg deler dette for å hjelpe deg
Hver desember har jeg en sånn gjennomgang, hvor jeg ser på hvordan året har gått. Jeg tar for meg målene jeg satte meg, og erfaringer jeg gjorde meg i løpet av året.
Disse evalueringene har forandret seg litt etter som årene har gått, og både businessen og jeg har vokst. Det er både naturlig og nødvendig.
I starten hadde jeg mest fokus på å vokse, så målene mine handlet om antall blogginnlegg jeg skulle skrive, følgere på sosiale medier, trafikk til nettsiden og antall på e-postlisten.
Etter hvert har jeg fått mer fokus på hva jeg gjør, enn statistikk og tall. Det har blitt viktigere å fokusere på ting som produkter jeg lager og lanserer, erfaringer hva lanseringer og slike ting.
Les de tidligere og senere oppsummeringene her: Slik har året gått for businessen min
Jeg gjør disse gjennomgangene for min egen del. For å se hvordan året har gått, hva som fungerte og ikke, hva jeg bør endre og også litt for å ha en slags historie over utviklingen.
Men jeg deler dem offentlig her på bloggen min med deg, for å vise deg hva som er mulig, hva som er normalt, hvordan jeg tenker og jobber, og for å motivere og inspirere deg.
Jeg vet at mange businesseiere og gründere gjør disse årlige analysene, men de holder dem for seg selv. De deler ikke offentlig hvordan det har gått. De deler ikke tall, erfaringer og utvikling.
Det er jo selvfølgelig helt opp til hver enkelt om man vil dele eller ikke, men å være åpen og ærlig er to viktige verdier for meg, derfor deler jeg dette med deg.
Fordi alt jeg gjør, kan du lære av. Og det er det viktigste for meg, og det jeg brenner for.
Oppsummeringene endrer seg
Også i år kommer jeg til å gjøre en liten endring i hvordan jeg analyserer og gjør denne oppsummeringen. Tidligere har jeg delt analyse av året som har gått og mine planer for neste år i samme innlegg. I år kommer jeg til å dele det opp i to forskjellige innlegg.
Du får en analyse av 2020 i dette innlegget, og du kan lese om mine hårete mål for neste år i innlegget under.
Les mer: Her er mine store planer og mål for 2021!
Det har jeg gjort fordi det begynner å bli lange innlegg, og det er enklere og fungerer bedre å dele det opp. Det blir mer overkommelig og enklere å ta til seg all informasjonen.
Så: Slik var 2020 for businessen min – en oppsummering og analyse av året:
Oppsummering 2020
Dette har virkelig vært året for de store endringene. Ikke bare fordi verden ble snudd på hodet, opp ned og sidelengs samtidig på grunn av Covid, men også for min egen del.
Businessen min har gjennomgått store, drastiske og grunnleggende endringer i løpet av 2020.
Hovedmål:
I fjor etter å ha deltatt på konferansen med Amy Porterfield i San Diego, bestemte jeg meg for å slutte å begrense meg selv. Jeg skulle play big, og satse. Ikke holde meg selv tilbake.
Målet jeg satte meg for 2020 var at jeg ikke skulle lage og lansere noe nytt, men lansere kurset Skrivemaskinen to ganger, og åpne påmeldingen til medlemsportalen to ganger.
Målet for 2020 var altså å ha fire lanseringer.
Det klarte jeg, jeg hadde faktisk seks lanseringer.
Det ble en ekstra lansering av kurset og en ekstra lansering av medlemsportalen på grunn av Covid. Jeg åpnet dørene i 48 timer til begge to på våren, fordi det var flere som ønsket og trengte de verktøyene når de plutselig måtte gjøre om på hele businessen sin da verden stengte ned.
Overraskende mål
Akkurat som i fjor, da jeg ikke hadde planlagt å lage medlemsportal men plutselig oppdaget muligheten og gjorde det, så har jeg også i år gjort store ikke-planlagte ting for businessen.
2020 ble året for tre store endringer, som jeg ikke visste at jeg skulle gjøre.
Jeg har lært og erfart at det alltid dukker opp ting som ikke er planlagt. Ting jeg må prioritere, selv om de ikke var på agendaen da jeg la planen for året. Det betyr ikke at en plan er bortkastet. Den er fortsatt veldig viktig fordi du må ha et utgangspunkt.
Men det å tilpasse seg og endre seg underveis er utrolig viktig når du skal drive business.
Du prøver og feiler og lærer noe hele tiden, og da må du også bruke det du lærer. Det har jeg gjort i år.
Rebranding og nytt navn på businessen
Det første som ble mer og mer tydelig etter som året gikk, var at jeg var nødt til å bytte navn. Det jeg jobber med og fokuserer på har endret seg siden jeg lanserte i 2016, og 2020 ble et skjæringspunkt hvor navn og målgruppe ikke lengre matchet med innhold.
Det var ikke planlagt, men det var helt nødvendig. 1. september endret jeg derfor navn på businessen fra Blogg Bedre til Lene Gunvaldsen.
Du kan lese mer om den avgjørelsen her: Fra Blogg Bedre til Lene Gunvaldsen – hvorfor jeg rebrandet og byttet navn
Det føles veldig bra og riktig, og jeg er veldig fornøyd.
Samtidig lagde jeg også en ny nettside og endret hele brandingen min. Ny logo, nye farger og nye fonter.
Det tok mye tid, jeg brukte mange måneder på denne jobben før jeg lanserte 1. september. Men det var helt klart verdt det. Nå er businessen min klar til å vokse videre, med riktig målgruppe og fokus.
Sluttet å selge Skrivemaskinen
En annen stor avgjørelse jeg ikke visste at jeg skulle ta, var å slutte å selge kurset Skrivemaskinen.
Da dørene stengte i august 2020, var det for aller siste gang. Kurset er ikke lengre tilgjengelig for nye studenter.
Det var også en avgjørelse som føles bra og veldig riktig. Kurset er godt, men det passet ikke lengre inn i den nye businessen min. Det jeg liker å jobbe med, og målgruppen jeg vil hjelpe.
Les mer om avgjørelsen her: Hvorfor jeg sluttet å selge Skrivemaskinen – du må tørre å ta vanskelige avgjørelser i businessen din
Endret navn på medlemsportalen
Den tredje store avgjørelsen og endringen, var å bytte navn på medlemsportalen.
Jeg har alltid likt Blogg til Business veldig godt, og det var et navn jeg hadde på notatblokka siden starten av businessen min. Derfor føltes det veldig naturlig å velge det navnet da jeg lanserte medlemsportalen august 2019.
Men, akkurat som med navnet for hele businessen min, sto navnet for medlemsportalen i veien. Folk hørte bare «blogg», ikke business, og trodde det var en portal om blogging.
Derfor ble jeg nødt til å endre navn, fra Blogg til Business til Businesstrategi.
Det føles også utrolig godt og riktig, og nå speiler navnet mye bedre hvem den passer for og hva vi jobber med.
Les mer om hvorfor jeg endret her: Medlemsportalen Blogg til Business bytter navn til Businesstrategi – les hvorfor her!
Sosiale medier
Da jeg skrev om målene mine for 2020 i fjor, var det første gang jeg ikke satte meg offentlige mål for sosiale medier.
Som nevnt har fokuset mitt endret seg, og det er ikke lengre like viktig å spore disse tallene.
Målet mitt for 2020 i sosiale medier, var å skape mer engasjement. Jeg ville lage mer video, ha flere livesendinger, få flere kommentarer, flere DM og gode samtaler.
Det klarte jeg.
Jeg har ikke vokst så mye, men jeg har fått god kontakt med mange nye, fine mennesker. Jeg har godt engasjement og gode samtaler i DM.
I og med at jeg har byttet målgruppe for hele businessen, har naturligvis også målgruppen på sosiale medier endret seg. Det har ført til at jeg har fått flere nye følgere i løpet av året, folk som har oppdaget meg etter at jeg endret navn og fokus. Men det har også ført til at jeg har mistet følgere, de som fulgte meg fordi de ville jobbe med blogging, ikke business.
Det er helt topp, det er akkurat som både ønsket og forventet.
Nettbutikk
Da jeg satte meg målene for 2020, hadde jeg nettopp skrapt sammen en nettbutikk på siden min. Den var ikke pen eller optimal, men den var der. Planen og målet var å legge til flere ting i butikken i 2020, og kunne tilby flere forskjellige produkter i flere prisklasser når året er omme.
Det klarte jeg.
Ikke bare har jeg lagt til flere produkter, som arbeidsbøker og masterclasser, men jeg har også lansert en ny butikk.
Da jeg lagde ny nettside bygget jeg opp butikken helt på nytt med en ny mal, og den er nå både bedre og penere.
E-postliste
Målet var å ha mer fokus på e-postlisten i 2020. Jeg ønsket å ha 1700 på e-postlisten ved utgangen av året.
Det klarte jeg ikke.
Jeg har nå cirka 1200 på listen min.
Men, jeg har klart å få litt mer fokus på det enn jeg har hatt tidligere. Den har derfor vokst. Noe av årsaken til at jeg ikke har vokst mer, er at med den nye målgruppen, businessnavnet og endringen av medlemsportalen, er det mange på listen min som ikke lengre er i målgruppen.
Det betyr at de har meldt seg av listen fordi det ikke lengre passer for dem.
Det er bra, og helt nødvendig. Jeg ser derfor på denne nedgangen som en overgang, og ikke et problem. Det vil alltid komme slike nedganger i abonnenter, følgere og lesere når man endrer konsept og målgruppe.
Jeg hadde flere planer for hvordan jeg skal bygge listen.
- Jeg skulle relansere gratiskurset Bedre blogg på en dag.
Det gjorde jeg ikke, fordi jeg la ned det gratiskuret da jeg endret målgruppe og la bort blogg-konseptet.
- Jeg skulle også gå over alle de eksisterende freebies jeg har på bloggen og promotere dem mer og lage Facebookannonser for noen av dem.
Det gjorde jeg delvis. Jeg fjernet flere av freebiesene på bloggen fordi de ikke lengre passet for den nye målgruppen. Men jeg lagde også Facebookannonser for et par av dem som passer for den nye målgruppen.
- Jeg skulle også se på om noen av dem kan få en bedre landingsside, slik at det kan øke prosenten som faktisk melder seg på når de kommer til siden. Altså øke konverteringer.
Det gjorde jeg, og jeg lagde nye landingssider til samtlige freebies som fikk bli med over på ny nettside.
Inntekter
Dette er det skumleste punktet i hele oppsummeringen, haha! Her hadde jeg virkelig satt meg hårete mål.
Målet mitt var å tjene 800.000 kroner i 2020.
Jeg er litt usikker, men jeg tror ikke jeg klarer det. Hårfint.
Det er litt vanskelig å si nøyaktig fordi jeg bruker regnskapsfører, og systemene er ikke oppdaterte på det tidspunktet jeg skriver dette innlegget. Jeg har forsøkt å regne ut summen for resten av året og summere det, og hvis jeg har regnet riktig ender jeg på ca 740.000 kroner.
Som sagt, det er ikke helt sikkert og ikke nødvendigvis helt korrekt. Men jeg tror jeg havner like under målet mitt. Og vet du hva? Det er jeg jækla stolt av og fornøyd med!
Med tanke på hvor utrolig store endringer jeg har gjort i businessen i år, og det at jeg har lagt ned Skrivemaskinen, så er jeg stolt over at jeg har klart å nesten nå det jeg anså som et veldig hårete mål.
Virtuell assistent
En av de store investeringene jeg gjorde på tampen av fjoråret, var å ansette Kristin Samskott som virtuell assistent. Hun hjelper meg blant annet med tekster på Facebook, målgruppe og masse annet.
Det har virkelig vært en god investering, og jeg er veldig glad for at jeg fikk booket Kristin! Jeg har vært så fornøyd at jeg faktisk har booket henne til flere ting i løpet av året, både med arbeid med målgruppe, salgssider og e-poster.
Det er virkelig en investering i businessen min, og ikke en utgift.
Konklusjon
PUH, for et år. Holy crap. Både på godt og vondt.
Det har vært vanskelig med Covid, endrede planer, målgruppen som opplever problemer og også det mentale. Men, heldigvis førte det ikke til de aller største endringene for businessen min. De var det jeg selv som sto for!
2020 ble et år hvor jeg vokste enormt mye. Både personlig og med businessen.
Jeg er så ufattelig fornøyd med de endringene jeg gjorde i løpet av året. Nå har jeg en skikkelig god følelse for businessen. For det jeg driver med, hvem jeg når ut til og hjelper, og hva jeg jobber med. Alt henger sammen, og det føles skikkelig, skikkelig bra.
Alt i alt så var 2020 et rart, merkelig og til tider vanskelig år, men jeg kommer til å se tilbake på det som et vendepunkt for meg og businessen min. Uten tvil.
Nå gjelder det bare å sette seg nye, hårete mål for 2021! De kan du lese mer om her.
Les mer: Her er mine store planer og mål for 2021!
Hva synes du om denne analysen og hvordan året har gått?
Herlig!
Så kult at du legger ut dette. Veldig nyttig og inspirerende for oss andre.
Gleder meg til å se alle målene du når i 2021 💓💓
Tusen takk, veldig glad for at du liker dem! 🥰 Det blir et spennende år, gleder meg veldig!
Elsker å lese om dine ”hårete” mål og hvordan det har gått i året som gikk! Du er så stukturert og har supre system på alt. Gleder meg nok en gang til å følge deg videre i nok ett nytt år 🥰🙌
Tusen takk! 🥰 Gleder meg utrolig mye til 2021, og se hvordan ting går. Det føles veldig bra nå som alt henger mer sammen.