Noe av det jeg får mest spørsmål om, er “hvordan får jeg mer trafikk til nettsiden min?” Det er jo et veldig godt og naturlig spørsmål, fordi det er jo egentlig det alt handler om.
Blogginnlegget du skriver kan jo være så godt det bare vil, hvis ingen leser det.
Man må ha lesere, og trafikk til bloggen. Og nesten alltid når du spør hvordan man får mer trafikk til bloggen, får du det samme svaret. SEO.
S-E-what? Sier du sikkert da. Det forstår jeg godt!
Hva er SEO?
SEO er forkortelse for Search Engine Optimization. Eller som vi sier på norsk: søkemotoroptimalisering. Nå tipper jeg du ble mye klokere, ikke sant? Søkemotoroptimalisering er jo et skikkelig lett og snasent ord.
Så hva er det EGENTLIG?
Enkelt fortalt er SEO med og avgjør om folk finner bloggen og innleggene dine på Google og andre søkemotorer, eller ikke.
Hvordan virker SEO?
For å få mest mulig trafikk fra Google og andre søkemotorer som Kvasir (hvis noen fortsatt bruker det?), må du ha god SEO.
Med god SEO, kommer ditt innlegg eller din blogg langt oppe i søketreffene. La oss si at du søker etter sjokoladekake fordi du vil bake til helgen. Når du googler sjokoladekake, får du over 550.000 treff. Det er altså mer enn 550.000 sider der ute Google sier inneholder det du søker etter.
Men Google vil jo at du skal synes den er nyttig, så du fortsetter å bruke den. Derfor vil Google vise deg resultatene den tror er mest nyttig for deg først. Det beregner den ut i fra sånn cirka en trillion forskjellige ting, hvor mesteparten er hemmelig. Men god SEO er med på å påvirke hvor på den listen med over 550.000 treff oppskriften på din sjokoladekake kommer.
Hvis du har god SEO, kommer du tidligere i søket. Og er du ekstra flink, slik som for eksempel Det søte liv, kommer du først! #imponerende
Hvis du bruker WordPress, anbefaler jeg at du installerer en plugin som heter Yoast. Den har en haug av gode egenskaper, blant annet hjelper den deg med å få bedre SEO. Men det gjelder kun på wordpress.org, IKKE hvis du bruker wordpress.com.
Les mer: 10 WordPress-plugins du må ha
Hva utgjør SEO? Og hvordan får du bedre SEO?
Ok, så nå vet du hva SEO betyr og gjør. Men hva ER det? Og hvordan kan du gjøre den bedre?
Det er flere ting som til sammen utgjør SEO. Om du bruker disse riktig eller ikke, avgjør om du har god eller dårlig SEO.
Les mer: 3 ting du bør gjøre med bildene på bloggen for å få bedre SEO
Nøkkelord
Dette er det viktigste elementet i SEO, og skal du kun fokusere på én ting, så er det nøkkelord.
Nøkkelord er noen få ord som forteller hva blogginnlegget ditt handler om. Riktig nøkkelord gjør at Google skjønner hva blogginnlegget ditt handler om, og viser det når noen søker etter det ordet.
Det er viktig at dette ordet brukes mange steder, slik at Google ikke er i tvil om hva innlegget handler om. Bruk nøkkelordet i tittelen, i URL-en til blogginnlegget, helst i den første setningen i blogginnlegget, meta-beskrivelsen, bildeteksten, alt-teksten på bildet (du finner det i egenskapene til bildet) og tittelen på bildet.
Bruk det også gjerne noen ganger i løpet av teksten, men det er viktig at ikke du bruker det for mange ganger. Da kan Google finne på å tro at innlegget ditt er spam og ikke inneholder nyttig informasjon.
Eksempel: Tenk på hva du ville søkt på hvis du skulle søke etter det innlegget du holder på å skrive. Vær så spesifikk som du kan. Det er mange som har laget et blogginnlegg om sjokoladekake, så du får mange treff hvis du søker etter det.
Kanskje du har laget en glutenfri sjokoladekake? Da er det nøkkelordet ditt. Eller sukkerfri sjokoladekake, ekstra saftig sjokoladekake, sjokoladekake med nøtter. Skjønner?
Lenker
Google anser blogginnlegget ditt som mer nyttig hvis det er lenker i det, både til eksternt og internt innhold. Derfor bør du både lenke til andre steder hvis det passer seg, og til dine egne gamle innlegg som er relevante.
Å lenke internt gjør også at flere klikker seg videre på siden din, etter å ha lest innlegget. Det gir lavere fluktrate, som også sier til Google at innholdet ditt er bra.
Eksempel: Hvis du skriver om månedens favorittkjøp på bloggen din, kan du for eksempel lenke til alle butikkene der leserne får kjøpt det du snakker om, og du kan lenke til enten tidligere innlegg om månedens favorittkjøp eller andre innlegg der du snakker om det du skriver om i innlegget. Skriver du om en kjole som er behangelig å ha på seg, kan du lenke til et annet innlegg der du snakker om en behagelig kjole.
Hvis du lenker til tidligere blogginnlegg, er det lurt å skrive noe beskrivende i lenketeksten. Ikke skriv “Les mer her” og gjør det til en lenke. Da vet ikke Google hva du lenker til. Skriv “Se flere behagelige kjoler her”, og gjør det til en lenke.
Ønsker du å jobbe mer avansert med dette punktet, finnes det noe som heter lenkestrategi. Da bygger du lenker strategisk, og tar for eksempel kontakt med andre relevante nettsider og spør om de vil lenke til deg.
Mellomtitler
Er du vant til å bruke mellomtitler når du skriver innlegg? Hvis ikke, anbefaler jeg at du begynner å gjøre det. Google anser blogginnlegget ditt som mer leservennlig hvis det er delt inn i mellomtitler.
Alle bloggplattformer har et felt der du kan formatere teksten, og selv om det kan variere litt hva knappen eller feltet heter, har alle muligheten til å velge H1, H2, H3 osv. H betyr Headline, altså tittel.
Eksempel: H1 brukes KUN til hovedtittelen din, og det kommer automatisk. Men i selve blogginnlegget bør du bruke H2 og H3. Jeg bruker alltid mellomtitler, og tittelen “Hva utgjør SEO?” er H2. Undertitler som “Lenker” og “Mellomtitler” er i H3.
Husker du tittelverktøyet jeg tipset om i innlegget med 13 fantastiske verktøy jeg bruker på bloggen min? Bruk det når du skriver titler! Jeg publiserer ikke ene eneste tittel uten å ha sendt flere alternativer gjennom det verktøyet.
Engasjerende innhold
Hvis du skriver lange blogginnlegg med innhold folk faktisk vil lese, blir Google veldig glad. Innhold som er nyttig og interessant, gjør at leserne dine leser hele saken. Da tilbringer de lenger tid på siden din, de klikker seg ikke ut med en gang. Det gir lengre økter, noe som gjør at Google anser innholdet ditt som bra fordi folk faktisk tar seg tid til å lese det.
Se hvordan du kan sjekke tiden folk bruker på bloggen din her!
Godt og engasjerende innhold øker også sjansen for at andre lenker til ditt innhold. Og inngående lenker, altså at andre lenker til deg, er gull i Googles øyne.
Eksempel: Langt innhold kan være ufattelig kjedelig. Men langt innhold kan også være interessant! Dette innlegget er på over 1200 ord, men du må synes det er nyttig, fordi du har nå kommet helt til slutten, og du er her fortsatt ☺
Opplever du SEO som mer forståelig nå? Har du gått over bloggen din og sett på hvor du kan forbedre, slik at du får bedre søkemotoroptimalisering?
Bra post ✔️
Så hyggelig, Steffen! Tusen takk ?
Takk for tips 🙂 er det noe sted man kan sjekke ratingen på søkeord? 🙂
Hei Stine! Det gjør det ? Du kan søke etter ord på Google Trends https://trends.google.com/trends/?geo=NO
God artikkel
Tusen takk ?
Fin artikkel 🙂
men søkemotoroptimalisering.com fører meg til en arkitekt side. Det skal være .no 😉
Åh, da må de ha endret adressen sin siden jeg skrev denne artikkelen. Tusen takk for at du sier ifra, Jeg skal fikse det!