Mange av oss ønsker å tjene penger på bloggen. Det er helt naturlig, ettersom vi bruker mye tid og krefter på bloggingen. Da hadde det jo vært fint å få noe ut av det også, ikke sant?
Det finnes flere måter å tjene penger på bloggen din, og en av dem er samarbeid med annonsører. Det er den mest vanlige og populære måten å tjene penger på blant norske bloggere.
Les mer: 6 måter du kan tjene penger på bloggen din
Hvis du finner en bedrift du ønsker å samarbeide med, er det lurt å ta kontakt med dem. Det fungerer veldig sjeldent å sitte og vente på at de skal oppdage deg.
Finn ut hvem bedriftens kontaktperson er, og send dem en mail. I henvendelsen bør du forklare kort hvem du er og hvorfor du ønsker å samarbeide med dem. Du bør også legge ved et mediekit.
Formålet med å sende et mediekit, er å vise en potensiell samarbeidspartner hvor bra du er, og hvorfor de bør samarbeide med deg.
Hva er et mediekit?
Det er kort fortalt et dokument med en oversikt over bloggen din.
Her skal du inkludere ting du har oppnådd, for eksempel priser du har vunnet eller andre ting. Den skal også inneholde en oversikt over statistikken på sosiale medier, og viktig informasjon om bloggen din. Det er rett og slett en oppsummering av bloggen og merkevaren din.
Du kan egentlig sammenlikne det med en CV, bortsett fra at den handler ikke om deg, men bloggen din.
Det kan være på en side, eller det kan være på flere sider. Men jeg vil generelt anbefale at du forsøker å holde det til én eller to sider hvis du kan, ettersom folk er travle og sjeldent orker å lese side opp og side ned.
Hvorfor trenger du et mediekit?
Når du ønsker å samarbeide med en bedrift, vil de vite hvem du er. Det er ingen bedrifter som gjør samarbeid for å være snille. De gjør det for å tjene penger. Det vil si at det første de spør seg når en blogger tar kontakt, er «hva får vi ut av det?».
De ønsker å vite at du vil være en god match for dem. At dine følgere og lesere er i deres målgruppe, sånn at de treffer folk som ønsker å kjøpe produktet.
For å vite om du er en god match for dem, trenger de å vite mer om deg. Der kommer et mediekit inn.
Ved å ha et mediekit som du legger ved når du henvender deg til dem, fremstår du mye mer profesjonell. Det gir et godt førsteinntrykk, og viser at du vet hva du holder på med.
Hva inneholder et mediekit?
Du bør begynne med en kort introduksjon av deg selv og bloggen din. Og med kort mener jeg kort. Noen få setninger. Fortell hvem målgruppen din er, hvem som er din typiske leser eller følger.
Har du vunnet priser, vært i media eller gitt ut bøker for eksempel, må du nevne det. Ikke vær sjenert, du skal skryte av bloggen din og hva du har oppnådd!
Så må du også inkludere en oversikt over sosiale medier. Fortell hvilke kanaler du er på, og antall følgere. Hvis du har godt engasjement og god kontakt med følgerne dine, bør du fremheve det.
For noen bedrifter er det ikke så viktig at du har mange følgere. De er mer opptatt av at du faktisk når de riktige personene og har godt engasjement. Det er bedre for dem at du har 2000 følgere som er svært lojale og kjøpsvillige, enn 20.000 som ikke kommer til å kjøpe det du annonserer for. Det heter mikroinfluencers.
Du må også legge frem statistikk for bloggen din. Du finner all nødvendig informasjon på Google Analytics. Annonsører ønsker å vite hvor mange lesere du har hver måned, hvor mange sidevisninger du har, og hvis du føler deg komfortabel nok i Google Analytics kan du også gå inn og finne demografien. Altså ting som alder, kjønn, bosted osv.
Les mer: Slik gjør du bloggen din bedre med Google Analytics!
Du må også legge ved statistikk om e-postlisten din. Hvor mange abonnenter har du, hva er åpningsprosenten og hva er klikkprosenten på e-postene du sender.
Du kan også legge ved en anbefaling fra andre, om du har det. For eksempel tidligere sponsorer som vil være referanse for deg, eller andre samarbeidspartnere. Inkluder et sitat som forteller hvor fornøyde de var, og oppgi kontaktperson.
Om du har priser eller andre regler rundt annonsering, kan du også inkludere disse. For eksempel hvilke type samarbeid du gjør, eller hvor mye du tar for et bilde på Instagram, et blogginnlegg, eller en annonse på bloggen.
Hvordan lager du et mediekit?
Det finnes mange muligheter. Det enkleste er canva.com. Det er gratis å bruke, og her kan du prøve deg frem selv. Du kan endre farger og legge inn egne bilder, men du kan også kjøpe stock photos eller ferdige design.
Alternativt, hvis du har Adobe Photoshop eller Indesign, kan du lage dem der.
Du kan også kjøpe ferdige maler hvor du bare fyller ut din informasjon. Hvis du søker media kit på Creative Market, finner du mange designere som selger maler som ser kjempefine ut. Bare husk å lese nøye på hvilken filtype det kommer i, slik at du vet at du kan få redigert dem.
Andre måter du kan bruke et mediekit på
Det er ikke bare potensielle annonsører som er interesserte i et mediekit. Du kan bruke det til flere ting, når du først har laget det.
Hvis du forsøker å få media til å skrive om deg, kan du sende det til journalisten når du tar kontakt. Hvis du forsøker å få til et samarbeid, eller ønsker å gjesteblogge, kan du sende det. Hvis du ønsker å være gjest på noens podcast, kan du sende det.
Har du et mediekit? Eller kommer du til å lage et nå? ?
Dette var veldig nyttig info og takk for mal. Hilsen Isabell på Gnierfru blogg. Bloggen som handler om personlig økonomi og mine erfaringer og egen erfarte tips rundt tema.
Så bra, glad det var til hjelp! ?