Du har helt garantert hørt både meg og andre si det. «Du må gi verdi!». «Fokuser på verdi!» Det er noe av det viktigste vi kan gjøre som gründere, og det er derfor vi snakker så mye om det.
Men hva betyr det? Egentlig?
Jeg tror ordet har blitt noe som både er litt skummelt, ubehagelig og irriterende for mange. Fordi mange forstår ikke helt hva det betyr. Sånn i praksis.
Mange sliter med å konkret definere hva verdi betyr for akkurat dem, i sin business. De lurer på hvordan de kan vite om de faktisk leverer verdi til kundene sine. Og de skjønner ikke hva verdi konkret er for dem.
Jeg skjønner at det kan være frustrerende. At det kan gjøre at man blir usikker.
Det er nok mange som sitter litt med en følelse av å stå fast når vi snakker om verdi, fordi de er så usikre på hvordan de kan gi verdi for sine kunder.
Jeg skal prøve å gjøre det litt tydeligere.
Verdi og pris
Det første vi må skille på, er pris og verdi. Mange tenker nok ikke helt over at det er to forskjellige ting. Pris og verdi er ikke det samme.
Pris er den summen en kunde betaler for produktet eller tjenesten. Verdi er det kunden får ut av å bruke produktene eller tjenestene dine.
En kunde kan betale en høy pris og oppleve liten verdi. Og de kan betale lav pris og oppleve høy verdi.
Det har ikke nødvendigvis sammenheng.
Hva er verdi?
Hva noen opplever som verdi, vil variere fra person til person. Det finnes derfor ikke et fasitsvar på hva verdi er.
Jeg kan ikke si «Lag en liste med 5 tips til sosiale medier» og så opplever din målgruppe at det gir dem verdi. Det vil ikke være verdifullt for dem. Fordi det er ikke derfor din målgruppe følger deg.
Min målgruppe vil oppleve verdi fra det. Men din målgruppe vil mest sannsynligvis ikke.
Derfor er det å kjenne målgruppen godt helt nødvendig for å vite hva DU skal gi som verdi. Hva som er verdifullt for din gjeng.
Det er første steget i å gi verdi.
Les mer: Hva er en målgruppe, og hvorfor er det så viktig?
Å gi verdi handler i all hovedsak om å tilby noe som betyr noe for kundene dine. Målgruppen din. Det er noe som gjør en forskjell i deres liv eller business. Noe som hjelper dem, på et eller annet vis.
Når vi sier at du må gi verdi, mener vi enkelt forklart at du må hjelpe målgruppen din.
Verdi = fremgang
Så, hvordan hjelper du målgruppen, da? Det vil variere. Du kan gi verdi og hjelpe på tusenvis av måter.
Du skaper verdi når du løser et reelt problem for kunden eller målgruppen din.
Det spiller egentlig ikke så mye rolle hvilket problem du løser. Så lenge det er noe akkurat din målgruppe ønsker hjelp til.
Det kan være alt fra å spare dem for tid, redusere kostnader, eller hjelpe dem til å få det bedre i hverdagen, livet eller businessen. Det kan være å hjelpe dem til å lære og forstå noe. Å endre noe. Klare noe nytt. Overkomme noe vanskelig.
De opplever verdi, når de opplever fremgang.
Hvordan du gir verdi til din målgruppe, er avhengig av nisjen og målgruppen din. Hva de ønsker og trenger din hjelp til.
Må verdi være gratis?
Nei. Svaret er ja, takk, begge deler.
Verdien du gir, handler om hvor godt du hjelper målgruppen din. Og det gjelder både for betalte produkter og tjenester og gratis innhold.
Å gi verdi bør ligge i bunnen av ALT du gjør i businessen din, uansett hva det er og hvor mye det koster. Både gratisinnhold og betalt innhold må gi verdi for målgruppen din.
Dyrt er ikke automatisk bra
Mange tenker at dyrt betyr bra. Og ja, du kan lage verdifullt betalt innhold. Du kan lage store og omfattende kurs, eller gode medlemsportaler, sånn som jeg gir verdi via Businesstrategi.
Men å gi verdi handler ikke bare om å selge et dyrt produkt eller en tjeneste. Dyrt betyr ikke nødvendigvis verdifullt.
Noen kan kjøpe et svindyrt kurs, men oppleve at det ikke hjelper. Det løser ikke det problemet de har. De har fortsatt den samme utfordringen, selv etter kurset. Da gir det ikke verdi, selv om det kanskje kosta en månedslønn.
Et kurs må gi verdi for at de som betaler for det skal oppleve at det er verdt prisen og bli fornøyde.
Gratis er ikke automatisk bra
Mange tenker og føler også ofte på at for å hjelpe må de gi bort alt gratis. At når ting er gratis, så er det automatisk en stor verdi for folk. Da strømmer de til og elsker innholdet.
Dessverre er ikke det heller nødvendigvis automatisk riktig.
Å gi verdi er ikke det samme som at ting er gratis. Det er ikke verdi=gratis.
Også for gratis innhold handler det om å forstå målgruppens ønsker og behov. Å se hva de trenger. Hjelpe dem med akkurat det de ønsker hjelp til, på en måte som føles riktig for dem.
De kan laste ned en gratis freebie og oppleve at den ikke hjelper dem i det hele tatt. Selv om det var gratis, var det ikke nyttig.
En freebie må gi verdi for å fungere for å bygge e-postlisten og konvertere kunder.
Så svaret er ja, takk, begge deler.
Les mer: Hvordan du lager strategiske freebies for businessen din
Hvordan gir du verdi?
Så, hvordan bruker du dette, i din business? Hvordan sørger du for at du gir verdi, både i betalt og gratis innhold?
Det er to ting som er viktige:
- Du må finne ut hvilket problem målgruppen din vil løse eller trenger hjelp til. Eventuelt hvilke mål de vil klare og oppnå.
OBS: Det er ikke alltid verdi handler om problem. Det kan være noe de ønsker å oppnå, drømmer om og vil bli bedre på. Det er ikke nødvendigvis et problem eller noe negativt, det kan være noe positivt. Men det er alltid noe de vil oppleve framgang i. Så hva er det for din målgruppe? - Du lager så enten noe gratis eller betalt som hjelper dem til å løse det problemet.
Så enkelt er det, faktisk.
Du lager innhold som hjelper dem til å få framgang innenfor det de ønsker. Som løser et problem eller gjør livet eller hverdagen enklere for dem.
Det betyr ikke at det er så enkelt å gjøre. *Knips, knips* liksom.
Det krever mye jobbing med målgruppe for å kartlegge disse problemene eller behovene. Så må du jobbe med hvordan du kan løse dette, hva som fungerer best. Og så må du lage det og promotere det.
Men selve prinsippet er enkelt: Finn problem og lag noe som hjelper til å løse det.
Hvor kan du gi verdi?
Okei, så du har funnet noen ting målgruppen din vil ha hjelp til. Et problem de vil løse, eller noe de vil bli bedre på.
Hvor gjør du det? Hvor gir du denne verdien? Kort sagt: over alt, alltid.
- Innlegg på Instagram, Facebook, LinkedIn etc
- E-poster du mottar
- Freebies du lager
- Nyhetsbrev du sender ut
- Blogginnlegg/podcast/YouTube-kanal
- Livesendinger du har
- Kurs du selger
- Medlemsportal du drifter
- Stories
- Kommentarer og spørsmål du mottar
- DMs på sosiale medier
Over alt.
All kontakt du har med målgruppen og kunder, skal ha verdi som fokus. Å hjelpe, som fokus.
Ikke løs alle problemer på en gang
Du har kartlagt problemer og ønsker målgruppen har. Du vet hva de drømmer om, trenger hjelp til og vil bli bedre på.
Nå vil du hjelpe så godt du kan, og pøser på.
Ikke gjør det.
At du vet hva du kan hjelpe dem med og hvordan du gir verdi, betyr ikke at du trenger å undervise eller hjelpe med absolutt alt om temaet på en gang.
Ikke overveld dem. Del opp, ta for deg litt og litt av temaet på mange forskjellige kanaler over tid.
For eksempel, ikke putt aaaaaaaaalt du vet om temaet i ett Instagram-innlegg.
Si at du vet at målgruppen har fått ny valp og trenger hjelp til oppdragelse i starten. Det finnes mange ting du kan hjelpe med og som du vet er viktig, men du trenger ikke putte alle de tingene i ett Instagram-innlegg.
Fordel ut over. Lag mange innlegg som tar for seg de forskjellige tingene de må tenke på og gjøre. Lag blogginnlegg om temaene. Ha livesending om temaene.
Del opp i små biter og gjenbruk innholdet på forskjellige måter.
Les mer: 10 måter du kan gjenbruke blogginnlegg på
Hvis du prøver å løse alle problemer i ett innlegg, ender du bare opp med å overvelde.
Du må dele opp og gjøre informasjonen og tipsene enkle og tilgjengelige for målgruppen. Steg for steg. Litt og litt. På nytt og på nytt.
Kan du gi for mye verdi?
Det mest vanlige spørsmålet de fleste har om verdi, er hvordan de skiller verdien de gir i gratis innhold og betalt innhold. De er redde for å gi bort for mye, og ikke ta betalt for ting de bør ta betalt for.
Dette er viktig å huske på og ta hensyn til. Fordi du som business MÅ ta deg betalt for kunnskapen din.
Men generelt kan vi egentlig si at du ikke kan gi for mye verdi.
Nå mener jeg ikke at du skal gi bort kurset du har brukt 6 måneder på å lage. Det er ikke det vi snakker om. Ta betalt for kunnskapen din satt i system.
Men vi snakker om ting som å ikke være kjip når folk spør deg om noe i en DM eller kommentarfelt, for eksempel. Ikke svar bare helt kort eller gi dem halvparten av informasjonen og si at de må kjøpe kurset for å få resten av svaret.
Da kjøper de ikke kurset.
Gi et godt svar. Et ordentlig svar. Du trenger selvfølgelig ikke å skrive deg halvt i hjel, men gi et svar som er fornuftig og som faktisk hjelper dem som spør. Som svarer på det de spør om.
Det eneste det gjør, er at den du hjelper går ett steg nærmere til å bli en kunde.
De opplever at du er kunnskapsrik, og at du hjelper dem. De får hjelpe til noe de lurer på, og at du kan det du snakker om.
De opplever at du gir verdi. At du og din kunnskap er verdifull. Og da vil de ha mer.
At du hjelper og gir verdifulle svar eller innhold, bidrar til å selge produktene og tjenestene dine.
Kort oppsummert:
Dette er et omfattende tema, men for å oppsummere:
- Verdi betyr å hjelpe og å løse et problem
- Pris og verdi er ikke det samme
- Målgruppen opplever verdi når de opplever fremgang innenfor noe
- Hvordan du hjelper/gir verdi til din målgruppe, er avhengig av hvem de er og hvilket problem de ønsker å løse
- Du må ha fokus på verdi i både gratis og betalt innhold
- Verdi er ikke å skrive så langt og mye som mulig, men å dele opp i små deler som målgruppen klarer å ta inn
- Du kan ikke gi for mye verdi, alt du gjør hjelper til å selge dine produkter og tjenester
Ble konseptet verdi litt tydeligere nå? Still gjerne spørsmål under hvis det fortsatt er uklart for deg.
Svar gjerne under, hva kan du gjøre i dag for å gi verdi til din målgruppe? Helt konkret, akkurat nå?
Legg igjen en kommentar