“Frem dette innlegget og nå mange flere personer”.
Har du en Facebookside for businessen din, har du garantert fått denne meldingen fra Facebook om å fremme innlegg en eller annen gang. Eller sannsynligvis mange ganger.
Kanskje har du også tenkt, “ja, det vil jeg jo”, og klikket på frem-knappen?
Vi vil alle nå flere personer, få flere følgere og selge mer. Det er hovedgrunnen til at vi velger å bruke penger på å annonsere på Facebook. Vi vil at nye personer som ikke kjenner til oss fra før, skal få vite om oss.
Men det er viktig å vite hvorfor du vil annonsere, og at du velger å bruke riktig metode. Det finnes nemlig to måter å annonsere på Facebook: Fremming og å lage annonser i Facebooks annonseverktøy.
Begge deler er for så vidt å annonsere, men metodene virker forskjellig og har forskjellige egenskaper og innstillinger.
Det er viktig å vite forskjellen, slik at du velger riktig. Nå skal det sies at disse to verktøyene blir stadig mer like, men det er fortsatt noen viktige forskjeller.
Ikke stress med annonser
Men for å ta det viktigste først, det er ikke sånn at du MÅ annonsere på Facebook.
Hvis ikke du har tid til å sette deg inn i det, eller om ikke du har råd til det, så er det helt i orden. Du kan fortsatt få nye følgere og lesere ved å sørge for godt engasjement.
Les mer her: Slik får du bedre rekkevidde på Facebook – uten å måtte betale for annonser!
Mange får litt noia når de kommer inn i Facebooks annonsesystem. Både fordi det er litt tungvint, og fordi det er så mange valg og muligheter.
Derfor vil jeg bare påpeke at om du føler deg overveldet, og har masse andre ting du holder på å gjøre og lære samtidig, så kan annonser vente. Ikke føl at du må gjøre alt på en gang.
Men har du lyst, tid og råd, så vil jeg anbefale at du prøver! Du blir ikke bedre hvis ikke du tester og prøver deg frem. Og du vil nå ut til flere, det er nemlig et veldig effektivt verktøy hvis du vet litt hva du gjør og tar deg tid til å teste ting.
Husk å installere Meta-piksel
Før du begynner å annonsere, bør du sørge for at du har installert Meta-piksel på nettsiden din. På den måten treffer du målgruppen bedre, og annonsene dine blir billigere.
Les mer: Slik setter du opp Meta-piksel
Pikselen gjør at du kan spore folk som besøker nettsiden din og finne dem igjen på Facebook. Jeg målretter for eksempel mine annonser mot personer som har besøkt lenegunvaldsen.no.
Jeg lager også noe som heter speilpublikum av dem.
Det vil si at Facebook tar egenskapene til dem som har besøkt siden min, og lager et publikum av dem som likner på dem. På den måten treffer jeg personer som det er stor sjanse for er interessert i det jeg skriver om, fordi de likner på folk som har vært inne på nettsiden min.
Det gjør annonsene billigere og mer effektive.
Velg riktig annonsemetode
Men før du kan begynne å velge hvem du vil vise annonsene dine til, må du altså finne ut hvilken annonsemetode du vil bruke.
De er som sagt blitt mer like den siste tiden, det var større forskjeller før. Men det er allikevel noen ting som skiller dem, og disse tingene er ganske viktige.
Her får du en grunnleggende gjennomgang av hvordan de to metodene fungerer, og hva forskjellene er.
Jeg forteller deg også hvilken metode jeg synes du bør velge!
Metode 1: Å fremme innlegg
Å fremme innlegg er det samme som å booste et innlegg. Har du Facebook på norsk vil det stå frem, har du Facebook på engelsk vil det stå boost.
Fremming:
Du fremmer innlegg direkte fra Facebooksiden din. Når du legger ut et innlegg, får du ofte en blå knapp under innlegget som foreslår at du skal fremme det. Trykker du på den, kommer du rett inn i en forenklet versjon av annonseverktøyet.
Dette er den enkleste måten å annonsere på, og det er også grunnen til at så mange bruker den. Du trenger ikke kunne så mye om annonser, det tar to minutter å komme i gang.
Hovedmålet med å fremme et innlegg er å få mer engasjement. Altså flere likes, kommentarer og delinger. Annonsen din vises ofte til folk som allerede liker siden din, eller til en veldig enkel definert målgruppe du selv velger (for eksempel alder, kjønn, sted eller interesser).
Det kan være nyttig hvis du:
-
Vil gi et innlegg litt ekstra dytt for å få synlighet
-
Har et populært innlegg du vil at flere skal se
-
Har en kampanje du allerede har delt på siden din, og vil få flere til å se den
Ulemper:
Fremming gir deg ganske begrensede valg. Du kan sette en enkel målgruppe, men du kan ikke segmentere like presist som i Meta sitt vanlige annonseverktøy (Ads Manager).
Du får heller ikke testet ulike versjoner av annonsen, for eksempel med forskjellige bilder, tekster eller målgrupper.
Det er et veldig viktig punkt, fordi dette gjør gjør det mye vanskeligere å vite hva som faktisk fungerer best. Det gjør også at annonsene dine sannsynligvis blir en del dyrere.
Annonsen vises stort sett i feeden på Facebook, og noen ganger i Instagram-feed hvis kontoen din er koblet til. Men du får ikke full kontroll over plasseringene. Du kan ikke sette opp annonser i Stories, Reels, Messenger eller andre steder.
Og viktigst av alt: Du får mindre data og dårligere oversikt enn du gjør i det fullverdige annonseverktøyet. Det gjør det vanskeligere å lære hva som funker og justere underveis.
Metode 2: Å lage annonse
Dette virker mer avansert, og det er det også. Men det er fordi du har mange flere muligheter. Og det er bra! Bare husk at du trenger ikke kunne alt rundt å sette opp annonser for å komme i gang.
Annonse:
Disse vanlige annonsene lager du i Metas annonsesenter som heter Ads Manager. Du finner det på business.facebook.com. De annonsene du lager her, trenger du ikke å poste på Facebooksiden din først. De går rett ut i feeden til dem du har valgt å målrette mot og er ikke synlige på siden din.
Dette er den metoden du bruker hvis du vil ha mer kontroll, flere valg og bedre resultater til en lavere pris.
Når du setter opp annonsen, kan du velge mellom mange forskjellige mål. Det kan for eksempel være videovisninger, trafikk, engasjement, konverteringer eller registreringer.
Den største fordelen med å sette opp annonser i Ads manager er at du kan teste ting!
Du kan lage flere varianter av samme annonse, med forskjellig bilde, tekst, målgruppe eller plassering. Da ser du mye bedre hva som faktisk fungerer, og du kan slå av det som ikke funker. Det gjør annonsene dine billigere.
Du kan også målrette ekstremt presist. Du kan målrette mot dem som har besøkt nettsiden din (hvis du har Meta-piksel), folk som har kjøpt fra deg før, folk som har sett en video, lastet ned en freebie, vært på en salgsside eller det som heter speilpublikum.
Speilpublikum består av folk som likner på folk. Så hvis du oppretter et speilpublikum av folk som har besøkt nettsiden din, samler Facebook inn folk som likner på dem og viser annonsen til dem. Dermed er det mye større sjanse for at de er interesserte i det du annonserer for, og det er nye folk som ikke kjenner til deg fra før.
Ulemper
Du vil nesten helt sikkert føle at det er litt overveldende i starten. Det er mange menyer, innstillinger og begreper. Men jeg vil anbefale deg å lære deg det. Og et lite råd? Ikke prøv å lære alt på en gang. Begynn med én enkel annonse, test noe, lær etter hvert som du gjør.
Hva bør du velge?
Før pleide jeg å si at du aldri bør bruke “frem”-knappen. Det var for begrenset, for dyrt, og du har for lite kontroll. Nå er det litt bedre. Meta har forbedret fremmingen, og det har flere innstillinger enn før.
Men.
Jeg mener fortsatt at det smarteste for deg som vil få mest mulig ut av pengene dine, er å bruke Ads Manager og lage annonser derfra.
Å fremme et innlegg kan funke greit i noen tilfeller. For eksempel hvis du bare vil nå ut til flere med et godt innlegg, og du vet at målgruppen din allerede kjenner deg. Eller hvis du vil ha litt mer aktivitet på Facebooksiden din.
Men du har fortsatt ikke samme mulighet til å teste og tilpasse som du har i annonsesenteret.
Det er rett og slett mindre strategisk bruk av pengene dine. Du vet ikke hvilke bilder som gir mest klikk, du vet ikke hvilken tekst som funker best, og du kan ikke justere målgruppen underveis.
Det betyr ikke at du aldri skal bruke fremming. Men hvis du først skal bruke penger på annonsering, og du vil at det skal gi noe tilbake, anbefaler jeg at du bruker annonsesenteret og tar deg tid til å lære det.
Jeg bruker selv kun Ads Manager. Jeg har full kontroll, og får både bedre resultater og lavere kostnad per klikk.
Hva med deg? Har du prøvd begge? Hva har funket best for deg?
Tusen takk for ryddig og fin sammenlikning 🙂 Masse gode tips du har!
Hei Trine! Så bra, jeg er glad for at det kunne hjelpe deg! ?
Jeg har brukt fremming fordi det er lettest. Men har visst en god stund at annonsering er en bedre måte. Får bare ikke lært alt på en gang.
Sammenligninger er bra! Nå vet jeg hvordan jeg kan få flere lesere på kroken. ?
Skal bruke dagen til å sette opp min første annonse!
Ja noen ganger er den enkleste måten nødvendig, fram til vi har tid til å sette oss inn i det mer avanserte ? Lykke til med annonsen!