Vil du ha flere kunder? Jeg antar at svaret er ja 😅
Det vil vi jo alle, jeg også. Vi driver denne businessen fordi vi liker det. Vi brenner for det vi holder på med, og vil hjelpe andre med det vi er dyktige til.
Og jo flere kunder vi har, jo flere får vi hjelpe. Og selvfølgelig også, jo mer tjener vi.
Men å få kunder er ikke nødvendigvis det enkleste i verden.
Det har blitt vanskeligere de siste årene, synes jeg. Både fordi det har blitt flere av oss. Flere gründere. Vi er flere som kjemper om de samme pengene, selv om vi ikke nødvendigvis har samme målgruppe.
Men også fordi verden og økonomien har forandret seg de siste årene. Det har blitt vanskeligere for mange. Ikke alle, noen har fortsatt mye penger. Men det er ganske mange som har måtte stramme inn litt.
Og det påvirker jo oss gründere.
Alt vi gjør underbygger salg
Det finnes selvfølgelig hundrevis av ting vi kan gjøre for å få flere kunder.
Det består jo på mange måter av alt vi gjør. Hver eneste ting vi gjør i businessen har som endemål å få flere kunder.
Salg er et langsiktig arbeid. Det skjer ikke over natta.
Det tar tid å bygge tillit, jobbe med målgruppe og alle de andre tingene vi gjør. Å bygge opp en kundebase, og lage produkter. Gjennomføre lanseringer, poste på sosiale medier. Bygge e-postliste.
Til sammen bidrar alle disse tingene til flere kunder og salg. På sikt.
Men, det er også noen mer konkrete ting du kan gjøre her og nå, for å få flere kunder. Eller i alle fall for å øke sjansen for det.
Dette er ting jeg selv har fokus på i min business, og jeg gjør eller har gjort alle disse tre tingene. De fungerer, så test dem gjerne hvis du vil ha flere salg.
Her er 3 ting du kan gjøre for å få flere kunder i dag:
1. Promotere
Det virker kanskje banalt for deg hvis du er den typen som ikke gjør noe av å promotere. Men du skulle bare visst hvor mange som ikke gjør dette.
Kanskje er du en av dem som synes det er skikkelig vanskelig, ubehagelig eller kleint å skulle selge noe? Og da gjør du det ikke.
Men å promotere er HELT nødvendig for å få salg. Hvordan skal folkene dine vite at du kan hjelpe dem hvis du ikke forteller dem om det?
Å sende en e-post med salg. Legge inn info om produktene dine i velkommen-serien du sender til nye på e-postlisten din. Eller ha en salgs-post på Instagram. Alt det kan gi deg et salg NÅ. Helt seriøst.
Du kan sette deg ned her og nå og og skrive et innlegg til Instagram der du promoterer et produkt eller tjeneste. Post det om 20 minutter når du er ferdig (fordi nei, du skal ikke bruke 5 timer på å skrive den posten), og så se at du får salg i løpet av dagen.
Det KAN skje. Det har skjedd meg. Men det skjer ikke hvis ikke du faktisk promoterer.
2. Lage en freebie relatert til noe du selger
Dette er noe jeg føler altfor få bruker eller tenker på. Det er mange som lager freebies. Men altfor få som direkte bruker dem til salg.
Når du lager en freebie må du bruke den strategisk. Smart. Bevisst. Det betyr at den freebien du lager bør ha et poeng og formål med seg. Den bør ikke være tilfeldig. Ikke stikk fingeren i lufta og si «tja, hva kan jeg lage en freebie om i dag?»
Tenk igjennom hvilke produkter eller tjenester du selger, og lag en freebie som er relatert til det på et eller annet vis. Det kan gjøre at du får flere salg.
Fordi for det første tiltrekker du deg folk som er interesserte i det temaet som du selger noe om. Og for det andre, så gir du verdi og hjelper dem til å se at du kan dette. Du kan hjelpe dem med dette området som de ønsker hjelp til. Og det øker sjansen for at de kjøper.
For eksempel så selger jeg PortalSuksess; et stort onlinekurs som hjelper deg til å lage og lansere en medlemsportal på 90 dager. For å tiltrekke meg folk som er interessert i å lage medlemsportal, og dermed også vil være interessert i PortalSuksess, har jeg laget en freebie om medlemsportal.
Det er et testkit, hvor de som er interesserte i å lage medlemsportal kan teste ideen sin. De kan regne på hvor mye de kan tjene, og de får hjelp til å gjøre research om ideen og målgruppen.
Det gjør at de 1. blir mer trygge på ideen sin, og 2. opplever at jeg har stor kunnskap om medlemsportal og har hjulpet dem. Det igjen fører til at når de vil lage medlemsportalen, blir PortalSuksess det neste naturlige steget.
En god og strategisk freebie gir deg flere kunder og salg. Garantert.
Les mer: Hvordan du lager strategiske freebies for businessen din
3. Arrangere noe live du kan selge
Det kan være en live workshop, et webinar, en challenge eller noe liknende. Men poenget er at det er noe du arrangerer live, som folk kan betale deg for å delta på.
Dette kan være en fin måte å få flere kunder raskt på, fordi du kan lage og arrangere dette raskt.
Å lage et onlinekurs tar ukevis og månedvis. Å sette opp en medlemsportal tar deg minst 90 dager, om du jobber smart og riktig.
Men du kan arrangere en workshop eller liknende på 14 dager. Eller mindre.
Finn ut hvilket konkret problem du kan hjelpe dem med som de vil jobbe med. Bruk maler fra Canva til slides eller arbeidsbøker, så det går fort å lage innholdet. Skriv e-poster til velkommenserie for deltakerne og promo. Snakk om det på sosiale medier og kjør hardt på temaet og verdien av workshopen, webinaret eller det du arrangerer, og sett i gang!
Les mer: 6 grunner til at en online workshop er bra for businessen din
Alle disse tre tipsene har jeg altså selv brukt, og det kan gi deg flere kunder i dag. Eller i nærmeste fremtid. Men det forutsetter selvfølgelig at du faktisk gjør det.
Har du noen tips du kan legge til?
Legg igjen en kommentar