Å bygge og drive business er mye jobb. Det tar mye tid, det er vanskelige prioriteringer og det krever mye av oss. Da er det utrolig viktig at vi bygger en business vi trives med. Som vi liker å jobbe med.
Men det er ikke sånn at vi automatisk elsker den businessen vi lager. Dessverre.
Det finnes mange fallgruver, og særlig hvis du er ny i business-livet og som gründer.
Det er faktisk overraskende fort å bygge en business hvor vi mistrives. Fordi ting utvikler seg og forandrer seg i løpet av årene. Noen ganger blir vi dratt inn i å lage noe vi kanskje egentlig ikke hadde så lyst til, andre ganger er det trender som gjør at vi går utenfor det vi egentlig liker å drive med.
Et tema jeg virkelig brenner for
Akkurat dette er noe jeg synes er utrolig viktig å snakke om og ha fokus på.
Fordi når du bruker så mye tid og krefter på å bygge denne businessen, er du helt nødt til å bygge en business du elsker.
En du kan leve med. Som ikke suger livsviljen og energien ut av deg. Som gjør at valgene du tar og prioriteringene du gjør er verdt det. En business som bidrar til glede og motivasjon, ikke gjør at du har mest lyst til å ligge under dyna hele dagen.
Hva skjer hvis ikke du har fokus på dette?
Hvorfor er dette så viktig?
Fordi hvis du bygger en business du mistrives med, vil du ende opp med å hate den.
Og det er ille på mange måter. For det første vil det gjøre at du vegrer deg for å jobbe. Etter hvert vil du komme til det punktet at du ikke har lyst til å sette deg ned og gjøre oppgaver, lage nye produkter eller utvikle businessen.
Du vil være umotivert, og det vil vises utad. Vi vil merke at du er lei, både i kreativiteten du har, måten du snakker om businessen og produktene dine på, og energien din. Du vil sannsynligvis trekke deg tilbake og være mindre på sosiale medier, fordi du orker ikke. Har ikke lyst. Du vil selge mindre, og det vil igjen gjøre deg enda mer misfornøyd.
Til slutt hater du businessen din, kundene dine og produktene dine.
Sannsynligvis vil du være miserabel en stund, før du til slutt gir opp hele greia og legger ned businessen. Det høres kanskje dramatisk ut, men dette skjer dessverre oftere enn du tror. Derfor er det viktig at vi har fokus på dette.
Så hvordan kan du sørge for og passe på at du bygger en business du elsker?
Her er noen tips basert på erfaringer jeg har gjort meg i løpet av alle mine år som gründer.
Velg kundene dine med omhu
Med kunder mener jeg egentlig målgruppe.
Du er nødt til å definere og bygge deg en målgruppe bestående av folk du digger å jobbe med. Fine folk som du liker å snakke med.
Dette er viktig fordi målgruppen og kundene dine er de folkene du omgås mest.
De er i DM-en din og snakker til deg. De kommenterer på innleggene dine og engasjerer seg i innholdet ditt. Deltar i Zoom-møter hvis du arrangerer det. Stiller deg spørsmål på livesendingene og sender deg e-poster.
Vi er stort sett helt avhengig av kundene og studentene våre og vi er som regel nødt til å ha minst en viss form for kontakt med dem. Da kan du ikke omgi deg med idioter. Eller, i alle fall folk du synes er idioter.
For å ha en business du elsker, må du også omgås folk du liker.
Vil du jobbe mer med målgruppe? Ta gratis challenge her: Definer målgruppen din
Lag og selg ting du liker
Det neste viktige punktet for å bygge en business du elsker, er at du liker det du faktisk driver med. At du lager og selger produkter og tjenester som du synes er gøy. Ting du trives med å gjøre. Og at du underviser om og jobber med et tema og en nisje du brenner for.
Ikke fokuser på nybegynnere hvis du synes det er gørr kjedelig å snakke om basics. Bytt nisje eller fokus hvis du kjenner at du brenner mer for én del av det du driver med enn en annen.
Kanskje begynte du med å fokusere på trening for alle som vil komme i bedre form, men etter hvert oppdaget du at du faktisk liker enda bedre å snakke om opptrening etter skader. Eller du er dyrlege med medlemsportal om alle slags dyr, men du oppdager at det egentlig er katter du ønsker å snakke om.
Ikke vær redd for å gjøre endringer og stenge ned ting som ikke lengre er riktige.
Jo mer vi bygger business, jo mer vokser vi. Både som gründere og som mennesker. Vi lærer og utvikler oss. Oppdager nye sider, lærer om ting vi ikke ante om før, og finner nye vinklinger.
For å sørge for at du bygger en business du elsker å jobbe med, må du tillate businessen å vokse sammen med deg. Gjør endringer når og hvis du må, sånn at du fortsetter å hele tiden jobbe med det du liker best.
Jobb på en måte du trives med
Denne tror jeg mange overser eller ikke tenker på, men selve arbeidsmetoden og hvordan du bygger opp produktene og tjenestene dine er en stor del av trivselen din.
Ikke bygg businessen rundt å ha møter på Zoom hvis du hater møter og du misliker å måtte stille opp til konkrete tider hver uke eller måned. Dropp videoer som undervisningsform hvis du har kameraskrekk eller ikke kan redigere eller har råd til å sette det bort.
Ikke føl deg presset til å arrangere webinar hvis du hater tanken. Gjør noe annet som fungerer bedre for deg.
Ingenting vil fungere bedre enn at du gjør noe du liker. Det vil merkes på hele deg, energien din og hvordan vi opplever deg.
Det spiller ingen rolle om «alle» sier du må ha webinar hvis du hater det. Fordi du vil ikke klare å levere godt på et webinar og klare å selge som man må. Da er det mye bedre at du heller arrangerer en workshop eller en challenge eller noe helt annet for å selge produktet ditt.
Det vil selge bedre når du gjør noe du trives med, nesten uavhengig av hva det er. Fordi du vil levere bedre. Du vil gjøre det bedre.
Les mer: Hvorfor challenge er et godt alternativ til webinar når du skal lansere
Begrens arbeidsmengden
Denne sier seg på mange måter selv, men som gründer vet du at dette også er et vanskelig punkt. Både fordi når vi brenner så for det vi driver med, er det fort gjort å jobbe mye. Hele tiden. Fordi det er så gøy.
Men også fordi vi som regel driver alene og må gjøre det aller meste selv. Vi er gründere med 100 hatter. Og da blir det mye jobbing.
Du er helt nødt til å passe på at du setter grenser for både deg selv og studentene og kundene dine.
Ikke lag en medlemsportal hvor du jobber deg i hjel med å levere altfor mye innhold hver måned. Sett tidspunkter hvor du har kundeservice og er til stede, du trenger ikke svare døgnet rundt.
Hvis du bygger en business hvor du jobber døgnet rundt vil du bli utmattet. Du vil bli utbrent, og etter hvert vil du hate businessen fordi du er utslitt. Du kan like folkene og det du driver med, men du er mentalt utkjørt av arbeidsmengden og presset, og da hjelper det ikke uansett.
Les mer: Hvor mye jobb er det å drive for seg selv? Så mange timer jobbet jeg i 2021
Hva hvis du kjenner at du ikke elsker businessen?
Kanskje har du lest hit og tenker «Jepp, det er meg» til et eller flere av punktene.
Du har kanskje kommet så langt allerede at du ikke lengre elsker det du driver med, hvis du skal være helt ærlig. Det er som sagt mye mer vanlig enn du tror.
Hva kan du gjøre?
Du har flere muligheter, og det går definitivt an å fikse dette. Det er på ingen måte for sent, heldigvis!
Hva løsningen er, vil variere etter hva selve problemet er, hva det er ved businessen din du ikke elsker.
Hvis det er folkene, så kan du endre målgruppen
Det har jeg gjort for både hele businessen og for medlemsportalen Businesstrategi.
Les mer: Medlemsportalen Blogg til Business bytter navn til Businesstrategi – les hvorfor her!
Og selv om jeg synes folkene jeg jobbet med før var fine folk, så var det ikke dem jeg ville hjelpe. Businessen og jeg hadde vokst, og det å fokusere på blogging var ikke lengre riktig. Dermed ble spørsmålene jeg fikk og temaene folk ønsket ting jeg ikke elsker.
Ikke vær redd for å bytte hvem du ønsker å hjelpe, fordi det er helt naturlig at det forandrer og utvikler seg i løpet av årene.
Hvis det er temaet, kan du endre hva du snakker om
Kanskje du har utviklet deg og ikke lengre føler at det du snakker om passer helt til hva du nå brenner for? Bytt tema. Det er helt lov. Du kan både finjustere innenfor den nisjen du allerede driver med, slik jeg gikk fra å hjelpe bloggere til gründere.
Les mer: Fra Blogg Bedre til Lene Gunvaldsen – hvorfor jeg rebrandet og byttet navn
Eller du kan også bytte nisje helt. Da må du ofte også bytte navn og målgruppe og kanskje også starte helt på nytt, men det går fint an.
Det viktigste er at du driver en business du elsker.
Hvis problemet er arbeidsmetoden, bytt medtode!
Du kan slutte å arrangere et webinar. Legge ned en challenge. Du kan stenge en medlemsportal. Eller endre hva du leverer i medlemsportalen. Du kan slutte å arrangere Zoom-møter hvis du hater det.
Ingenting er skrevet i stein, og absolutt alt kan endres på. Ofte vet vi ikke hva vi misliker før vi sitter der og arrangerer det.
Det viktigste er at om du merker at noe ikke fungerer for deg, så gjør du endring. Ikke bare fortsetter som før.
Hvis problemet er arbeidsmengden
Det er lett å si «jobb mindre», men vi vet begge at det ikke er fullt så enkelt.
Men hvis problemet ditt er at arbeidsmengden gjør at du ikke bygger en business du elsker, så må du endre på det.
Det kan være at du kan sette bort oppgaver til en VA. Eller kanskje må du ta et vanskelig valg å droppe noe en periode? Utsette en lansering. Pause et produkt. Redusere mengden support. Gjøre om på planer som vil kreve for mye.
Vi må gjøre det som må til for å redusere problemene vi har, og da må vi av og til også ta vanskelige valg.
Jeg håper du fikk noen gode innspill og kanskje ble mer bevisst på noen av punktene her.
Sånn at du kan både sørge for at veien du bygger videre gir deg en business du elsker, og at du ser at det er mulig å gjøre endringer hvis du har kommet litt skjevt ut.
Hva tenker du om dette temaet?
Legg igjen en kommentar