Å feile er ikke en svakhet. Det er en styrke.
Jeg er opptatt av suksess. Jeg er en perfeksjonist, og vil at det jeg gjør skal være så bra som mulig. At du skal like det. Det er viktig for meg at det jeg lager, skriver og deler blir godt mottatt.
Det føles bra å dele noe som får gode lesertall, eller mange likerklikk. Da blir jeg glad og stolt. Det gir en god følelse, og jeg føler meg vellykket. Jeg har fått til noe.
Men det er ikke alt jeg skriver og deler som blir like godt mottatt.
Jeg skal ikke late som om alt jeg gjør er en gedigen suksess. Fordi det er det ikke. Noen innlegg får veldig god respons, men jeg har også innlegg som ikke gjør det så bra. De leses ikke like mye, og får lite engasjement når jeg deler dem.
Det er ikke gøy. Jeg har brukt mye tid og krefter på å skrive innlegget, og da blir jeg selvfølgelig lei meg når det ikke er så stor interesse for det. Jeg føler at jeg kanskje har gjort noe galt, og kan bli litt mindre motivert. Kanskje føler jeg også at jeg har feilet litt.
Kjenner du deg igjen?
Du kommer til å feile
Sjansen for at du kjenner deg igjen er faktisk ganske stor. Fordi det er helt normalt. Både å oppleve slike øyeblikk, og å føle på den måten.
Når vi bruker mye tid og krefter på å lage noe og det ikke får god respons, er det normalt å føle at vi har feilet.
Og det kan godt hende at det innlegget, bildet eller hva det måtte være faktisk har feilet. Hvis ingen leser det, kjøper det, laster det ned eller engasjerer seg, så har det jo sannsynligvis feilet.
Men vet du hva? Det er ikke farlig.
Å drive egen business betyr at du kommer til å teste ting som ikke funker. Du kommer til å lansere produkter eller tjenester som ikke selger. Du kommer til å ha idéer du er gira på, som ikke funker. Det skjer med alle.
Og gjør du ikke det, så er det kanskje et tegn på at du ikke utfordrer deg selv nok. At du ikke pusher grensene nok. Det er komfortabelt å bare holde seg til den ene tingen man vet fungerer, men da opplever du veldig sjeldent fremgang.
Feiling gir kunnskap
Å feile betyr faktisk bare at du har prøvd noe som ikke fungerte akkurat sånn du hadde håpet. Men det betyr ikke at det var bortkastet.
Å gjøre feil betyr at du lærer noe nytt. Du finner ut noe du ikke visste før du forsøkte.
For eksempel har jeg laget mange forskjellige freebies i løpet av årene. Jeg har brukt mye tid på å lage dem, og har selvfølgelig forsøkt å lage noe som er relevant og interessant slik at flest mulig ønsker å laste dem ned. Det er jo målet med alt jeg gjør.
Men det er ikke alle freebies som er like populære.
Jeg hadde for eksempel en freebie om Pinterest. Jeg tenkte at den kom til å være populær, fordi jeg visste hvor nyttig Pinterest kunne være. Men nesten ingen lastet den ned. Den funka ikke og traff ikke.
Og vet du hva? Jeg lærte masse av det. Blant annet at målgruppen min ikke er så interessert i Pinterest.
Da trenger jeg ikke å bruke masse tid på å lage mer innhold om det. Jeg kan heller bruke tiden min på andre temaer som det er mer behov og interesse for. Det er veldig nyttig og verdifullt å vite!
Å feile er en nødvendig del av utviklingen, både for deg og businessen din.
Les mer: De to viktigste tingene du må tenke på når du lager freebie
Men du må lære av feilene
Det er ikke noe problem å feile. Men det er et problem å ikke lære av det, og dermed gjenta feilen.
Det kan føles ubehagelig å måtte analysere det du gjorde og se på hva som gikk galt. Men det er helt nødvendig. Du må finne ut hvorfor det ikke funket.
Var det dårlig timing? Feil målgruppe? Kanskje prisen var feil? Eller teksten ikke forklarte verdien godt nok. Kanskje det ikke var tydelig hvem det var for. Eller kanskje det ikke er det produktet folk trenger akkurat nå.
Alt det er utrolig verdifull kunnskap.
Si for eksempel at du lanserer et kurs, og ingen melder seg på. Da har det i utgangspunktet feilet, og du må finne ut hvorfor. Det kan du gjøre ved å endre på forskjellige ting, og se om det gir bedre resultat.
For eksempel kan du endre bildet du bruker i reklamen for kurset. Du kan endre på navnet på kurset. Skrive en annen tekst når du deler og forteller om kurset. Dele det på andre kanaler, på andre måter. Du kan skrive om på beskrivelsen av kurset. Blant annet.
Det finnes mange ting du kan prøve, men det er viktig at du ikke endrer for mange ting på én gang. Da er det vanskelig å si hva som fungerer. Gjør litt og litt, og gi det litt tid til å få effekt før du endrer mer.
Les mer: Hvorfor målgruppe er viktig selv om du ikke selger noe
Hva gjør du hvis noe feiler?
Betyr det at du ikke skal få lov til å være sur eller lei deg hvis du feiler? Selvfølgelig ikke. Det er både normalt og lov å bli lei seg, sur, skuffet eller trist. Du ønsket jo selvfølgelig at det blogginnlegget, kurset eller produktet skulle være en suksess.
At du blir lei deg viser at du bryr deg. At det du holder på med er viktig for deg. La deg selv få lov til å være skuffet og lei deg. Men så må du gå videre. Du må ikke bli i den følelsen.
Husk at det er ikke DU som person som har feilet. Det er en ting du skapte. Det er businessen din som utvikler seg.
Ikke få dårlig selvtillit av det. Du er fortsatt en dyktig person som har masse å komme med. Du må ikke gi opp, ikke slutte.
Det er ikke du som er mislykket, selv om det du gjorde mislyktes. Det betyr bare at akkurat dette ikke traff så godt som du hadde håpet.
Du må fortsette å jobbe, prøve og feile. Bare fordi noe du gjorde feilet, betyr ikke at alt du gjør vil feiles. Jo mer du lærer, jo flinkere blir du.
Gjør feilene til en styrke
Du har kanskje ikke så lyst til å snakke om tingene du gjør som ikke går så bra. Det er forståelig, vi liker jo ikke å fortelle alle andre at vi gjorde noe som ikke fungerte.
Men du kan faktisk snu feilene til å bli en styrke for både deg og businessen.
Ved å dele dine erfaringer og fortelle hva du gjorde og hvorfor det feilet, vil du faktisk bygge merkevaren din. Du vil gjøre merkevaren din mer menneskelig, og det liker vi. Folk liker å følge folk. Ikke perfekte roboter.
Ved å vise oss at du også gjør feil, føler vi at vi blir mer kjent med deg og får et enda bedre inntrykk av deg. Vi setter pris på ærligheten.
I tillegg er det veldig stor sjanse for at mange vil kjenne seg igjen i det du skriver. De vil relatere til det, og kanskje også lære av det. Og du blir en person de får lyst til å lære av og kjøpe fra.
En bonus er at det også er sunt for deg å snakke om det.
Ofte blir feil mindre skumle og alvorlige når man forteller om dem til andre. Vi bygger dem ofte opp i hodet, og så blir de større og verre enn det faktisk er. Og da er det godt å høre at andre også har opplevd det samme, og at det ikke er så farlig allikevel.
Har du opplevd å feile? Hvordan taklet du det? Lærte du noe av det?
Amen! Jeg kjenner meg så godt igjen, og ikke bare er det feilen for å mislykkes, men feilen for å lykkes som kan stikke kjepper i hjulene på meg. Vi mennesker er kompliserte til tider…
Jeg synes du har en fantastisk blogg, med masse ressurser, jeg har hatt stor glede av å lese den i snart ett år! Jeg pleier sjeldent å kommentere på innlegg, men skribenter fortjener faktisk å høre når noe treffer.
På denne bloggen er det masse som treffer! Selv om vi skriver om mye av det samme på bloggene våre, er det fra to utgangspunkter og bakgrunner, og det gjør at jeg lærer mye av deg. Så tusen takk for denne bloggen og hvor mye tid du bruker på innleggene. Jeg vet det ligger mange timer arbeid bak hvert eneste innlegg!
P.S. Vil si at jeg liker så godt de mailene du sender! Og i dag traff det ekstra godt! 🙂
Hei Marie! Wow, tusen hjertelig takk for så utrolig fine ord. Det setter jeg så stor pris på å høre! Som du sier, så ligger det mange timers arbeid bak hvert blogginnlegg, så å få sånne tilbakemeldinger føles utrolig godt ❤️️ Jeg er veldig takknemlig for at du følger meg. Og det er akkurat det som er så fint, at selv om vi skriver om mange av de samme tingene, har vi forskjellig bagasje og erfaringer, som gjør at vi ser ting litt på hver vår måte. Heia dere, og stå på videre ?