Sjelden har det vel føltes bedre at et nytt år står på trappene. Endelig kan vi legge 2020 bak oss, og begynne å se fremover. Forhåpentligvis blir 2021 et bedre og mer stabilt år. Jeg for min del er veldig spent på det nye året, fordi jeg har store planer og kommer til å sparke meg selv ut av komfortsonen.
Jeg har gjort det til en fast rutine at jeg går over året som har gått og setter meg nye mål for året som kommer. Det er viktig for å både skape fremdrift, og for å se hva som fungerer og ikke. I år har jeg for første gang delt disse to punktene opp i hvert sitt blogginnlegg, fordi de begynner å bli veldig lange og detaljrike.
Du kan lese alle mine tidligere blogginnlegg med mål for kommende år her!
Nå som jeg har gått igjennom året som gikk, er det på tide å sette meg nye mål. Her er mine mål for 2021!
Hovedmål
Dette blir første året hvor jeg har ett klart og tydelig hovedprodukt og fokus: Medlemsportalen Businesstrategi. Tidligere år har jeg følt på at jeg har tatt to veldig forskjellige produkter med forskjellig fokus og målgruppe, og det har gjort det litt vanskelig for meg.
Nå som jeg har sluttet å selge Skrivemaskinen, kan jeg endelig sette ett klart og tydelig hovedmål, og det er Businesstrategi.
Hovedmålet mitt for 2021 er å få Businesstrategi til å vokse, og fortsette å lage aktuelt og nyttig innhold.
Businesstrategi
I 2020 har det vært mye fokus på å rydde i målgruppen, etter som jeg ikke traff godt nok med det gamle navnet på både businessen og medlemsportalen.
Les mer: Fra Blogg Bedre til Lene Gunvaldsen – hvorfor jeg rebrandet og byttet navn
Les mer: Medlemsportalen Blogg til Business bytter navn til Businesstrategi – les hvorfor her!
Nå føler jeg at alt endelig henger sammen, og jeg gleder meg derfor enormt til å jobbe mer aktivt med og mot den nye målgruppen. Å sørge for at de som medlemsportalen passer for oppdager den og ser at den er det de trenger.
Temaer og innhold
Jeg har lært mye om hva medlemmene liker og hvilket innhold de trenger, og har allerede planlagt mange måneder med tema for 2021.
Vi skal blant annet jobbe med hvordan du bruker detaljene du lærer om målgruppen, hvordan du kan selge mer via DM, hvordan beholde medlemmer i medlemsportalen, hvordan bruke quiz strategisk for businessen, lanseringer, prissetting og masse annet!
Innholdet om å selge via DM er det Kristin Samskott som står for, og det er første gang jeg har gjesteforeleser i medlemsportalen. Det blir en spennende erfaring, og jeg gleder meg!
Jeg kommer til å fortsette med samme type innhold, det blir minitrening (video på maks 15 minutter), ressurs, livesending med Q&A og i dybden.
Disse fire typene med innhold har fungert godt i 2020, og utfyller hverandre.
Mens minitreningen legger grunnlaget for kunnskapen om månedens tema, pusher ressursen medlemmene til å gjøre og jobbe med temaet. Det sørger for at de bruker det de lærer. I livesendingen kan de stille spørsmål så de kommer videre og ikke står fast, og i slutten av måneden er de klare får å gå i dybden, hvor de får grundigere læring om det aktuelle temaet.
Lanseringer
Jeg kommer til å åpne Businesstrategi for nye medlemmer 5 ganger i løpet av 2021.
To av dem blir store lanseringer som varer i en uke, tre av dem blir kun i 48 timer, fordelt ut i mellom de store lanseringene.
Vil du sørge for at du ikke går glipp av det når dørene åpner? Sett deg på ventelisten!
Nye produkter
I 2020 lanserte jeg ikke noen nye produkter eller tjenester. Jeg hadde mer enn nok med å stabilisere det jeg har, og de store endringene jeg gjorde sørget for jeg hadde mer enn nok å jobbe med.
I 2021 føler jeg meg derimot klar for å tilføre noen nye ting, og det gleder jeg meg veldig til!
Jeg har flere forskjellige ting jeg ønsker å gjøre, og disse inkluderer litt mer jobbing direkte med meg.
En av de tingene jeg får oftest spørsmål om, er om jeg jobber 1-1 og hvordan de kan booke. Det gjør jeg ikke, og jeg kommer fortsatt ikke til å tilby ren 1-1-tjeneste.
Men, jeg har to forskjellige produkter på planen som vil fungere godt som et alternativ, og hvor jeg er mer personlig involvert.
Strategi-Zoom
I 2020 gjennomførte jeg for første gang en mastermindmåned i medlemsportalen Businesstrategi, og noe av det vi gjorde da, var å ha live Zoom-møter.
Disse møtene var strategisamtaler med maks 10 personer. Alle fikk stille et spørsmål om noe de sto fast på, og så svarte de andre deltakerne og jeg med råd og innspill og våre erfaringer.
Dette konseptet ble utrolig populært og godt mottatt, og tilbakemeldingene sa at det var ekstremt lærerikt. Derfor vil jeg innføre dette konseptet på en større basis, for alle.
Vi kommer til å fortsette å ha det med jevne mellomrom for medlemmene i Businesstrategi, inkludert i prisen for medlemskapet.
Men i 2021 kommer jeg også til å arrangere frittstående Strategi-Zoom for deg som ikke er medlem og ønsker å ha en strategisk samtale med andre som jobber med og har fokus på det samme.
Strategi-Zoomene kommer til å ha et konkret tema, de varer i 2 timer og det blir maks 10 deltakere.
Jeg kommer til å arrangere 4 stykker i løpet av året, etter planen. Den første blir sannsynligvis allerede i februar, og vil ha fokus på medlemsportal.
Ønsker du å få beskjed om når påmeldingen åpner? Sett deg på ventelisten her!
Mastermind om medlemsportal
En annen ny ting jeg vurderer å lage, er en Mastermind!
Jeg har fått så mange forespørsler fra folk som ønsker min input på deres business, og at jeg skal komme med konkrete og personlige råd til akkurat dem. Dette blir min måte å gjøre det på.
Målet er å arrangere en Mastermind på 3 måneder, som går over mai, juni og juli.
Hvorfor bare 3 måneder, de fleste mastermind er jo et helt år? Spør du kanskje.
Fordi du trenger ikke et helt år. Du kan utrette mye på 3 måneder så lenge du gjør. Så lenge du tar handling.
Masterminden vil handle om medlemsportal, og fokusere på å hjelpe deg til å få lansert. Du vil få hjelp, råd, veiledning og spark bak, og i løpet av de 3 månedene skal du lansere portalen din. Ingen mer prokrastinering, ingen mer utsettelse. På tide å få det gjort!
Det blir ikke fokus på det tekniske, det er ikke 3 måneder med teknisk support. Det vil være fokus på målgruppe, innhold og lansering.
Det blir begrenset antall plasser, og Masterminden blir kun tilgjengelig for dem som er medlem i Businesstrategi. Det er fordi vi kommer til å jobbe med og bygge på innhold som ligger i portalen, og de strategiene jeg underviser om der.
Hvis du ikke er medlem i Businesstrategi kan du sette deg på ventelisten her, og melde deg inn neste gang jeg tar imot nye medlemmer.
Gi meg gjerne tilbakemelding
Det krever mye arbeid å lage en slik Mastermind, og jeg ville derfor satt stor pris på det om du ville gi meg en heads up på om dette er noe du er interessert i. Jeg ønsker å vite at det er behov og grunnlag for det, før jeg legger ned masse arbeid og lanserer.
Meld din interesse her, så jeg ser at det er behov! (Ingen binding, kun for mer info og vise ønske)
Så må jeg jo bare legge til at dette er planen nå, men 2020 har vist oss alle at det kan dukke opp store uforutsette planer og endringer, som gjør at ting må justeres. Så jeg tar et lite forbehold om at det kan bli endringer.
Nettbutikk
Jeg er fornøyd med at jeg har et variert innhold i nettbutikken nå, ettersom det ikke har vært det største fokuset.
I 2021 kommer jeg til å legge til mange flere produkter, og jeg gleder meg!
Det vil komme mange flere masterclasser, det kommer flere arbeidsbøker, og ikke minst: det kommer tre små kurs.
I Skrivemaskinen hadde jeg tre bonuser: «Slik skriver du en pressemelding», «Hvordan skrive en god om meg-side», og «Hvordan bruke Pinterest til å få mer trafikk».
Alle disse tre har jeg gjort om til små enkeltstående kurs i stedet, og de blir lagt i nettbutikken i løpet av neste år.
E-postliste
Jeg har hatt en ryddejobb med e-postlisten min i 2020. Målet var egentlig å få den til å vokse og ha litt fokus på det, men da jeg endret målgruppe og byttet fokus, var det også plutselig en god del av dem på listen som ikke lengre passet.
Derfor blir det nytt fokus på å få den til å vokse i 2021. Det er fortsatt litt liten andel av den nye målgruppen på listen min, så jeg må få inn flere av dem som er potensielle medlemmer i Businesstrategi og som passer til mitt fokus på strategiske tips og råd som jeg sender ut hver tirsdag.
Det skal jeg gjøre på to måter.
Freebies
Det er lenge siden jeg har laget en freebie, og de fleste av de jeg har er mest rettet mot den gamle målgruppen. Derfor må jeg lage noen nye freebies i løpet av året.
Facebookannonser
Jeg har allerede noen Facebookannonser for både blogginnlegg og freebies, og skal fortsette med det. Jeg skal sette opp noen flere som passer for den nye målgruppen, sånn at listen vokser.
Inntekt
Så det store og vanskeligste spørsmålet. Hvilket inntektsmål skal jeg sette meg for 2021?
I 2020 var målet mitt å tjene 800.000 kroner. Det klarte jeg nesten, med cirka 740.000, grovt regnet før regnskapsføreren har gjort sitt.
Jeg har et stort excelark jeg bruker for å regne på inntektsmålet, det er ikke noe som er tatt ut av løse luften. Jeg legger inn medlemsportalen, nettbutikkmål, affiliateinntekter og andre ting, og så summerer jeg og ser hva jeg ender opp med.
Det betyr jo ikke at alt går som jeg håper og tror, jeg kan jo få færre eller flere medlemmer på en lansering enn jeg har antatt for eksempel. Men det gir meg uansett et godt rammeverk å gå ut ifra.
Så hva sier arket, da? Hold deg fast.
Det sier at målet mitt for 2021 er å tjene 1,25 millioner.
Hjelp! Det er et vanvittig stort mål, og helt sprøtt å tenke på. Men det skal altså være mulig ifølge utregningene mine.
Nå må det jo selvfølgelig sies at det ikke er rent overskudd, det skal trekkes både utgifter, skatt og moms av det.
Konklusjon
Jeg gleder meg vanvittig til et år som er mye mer fokusert enn noen gang før.
Jeg har samlet produktene og tjenestene mine til å dreie seg om det samme temaet (strategisk jobbing og å bygge business) og den samme målgruppen. Alt henger sammen.
Det blir interessant å teste et par nye konsepter og se om det er behov og ønske for mastermind, og det blir så vanvittig spennende å se hvordan det går hvis vi får det til!
Jeg er kanskje mest spent på om jeg klarer å tjene 1,25 millioner, men jeg har troa. Beregningene mine er reelle, og planene er gode. Så gjenstår det bare å gjennomføre.
2021 – jeg tror du blir bra!
Hva tenker du om mine planer og mål for 2021?
[wc_box color=»secondary» text_align=»left» margin_top=»» margin_bottom=»» class=»»]PS: Jeg vil gjerne avslutte med å si at du må veldig gjerne bruke dette innlegget til inspirasjon for deg og din business. Men jeg ikke synes du skal bruke mine tall som et mål. Ikke tenk at om du ikke oppnår det samme, så er det ikke noe poeng. Du må sette mål som passer DIN business. DIN hverdag. Bruk gjerne oppsettet. Bruk gjerne arbeidsmetoden. Men lag din egen versjon, som passer for deg.
[/wc_box]
Legg igjen en kommentar