Negativ feedback kan være mange ting. Det kan være en DM hvor noen kritiserer noe du har lagt ut. Det kan være en negativ kommentar på bloggen din eller på Facebooksiden din. Det kan være en dårlig anbefaling på podcasten din, eller en dårlig review på Google. Eller en kritisk e-post, eller noe helt annet.
Det kommer i mange former og fasonger. Men felles for dem er at det føles forferdelig å motta. Du føler det som om jorden åpner seg og du vet ikke hvor du skal gjøre av deg når du leser igjennom kritikken.
Men, negativ feedback er faktisk ikke verdens undergang, selv om det føles slik.
Negativ feedback kan nemlig være positivt!
Det går an å bruke kritikken til noe annet enn å bli i dårlig humør. Du kan bruke det til å styrke bloggen og businessen din. Og det er verdifullt.
Men det spørs hvilken type kritikk det er.
Det finnes fire typer kritikk
Du blir sannsynligvis både lei deg, skuffet, såret og opprørt når du får negativ feedback. Kanskje blir du også sint, og opplever det som urettferdig.
Alle disse følelsene er normale. Men, det betyr ikke at du skal respondere på følelsene, eller at de er riktige.
Det er nemlig avhengig av hvilken type kritikk du får.
- Troll som kun ønsker å si stygge ting for å provosere, uansett hvem du er og hva du driver med
- Folk som vil hjelpe deg, og ønsker å gi deg konstruktiv kritikk så du kan gjøre det bedre
- Lesere, følgere og lyttere som er uenige i det du sier, deler, skriver eller gjør
- Lesere, følgere, lyttere og kunder som er misfornøyde med det du lager eller selger
Så hva kan du gjøre med det? Hvordan kan du bruke kritikken til noe positivt?
Det første steget
Det første du må gjøre når du får negativ feedback, er å ta et stort steg tilbake og forsøke å se objektivt på kritikken.
Trekk pusten, legg bort følelser og les det som står der nøye og uten å føle deg angrepet. Les det som om det var noen andre de skrev det om. Hvilken av disse typene er det?
Er det bare noen som troller, er det noen som forsøker å hjelpe deg og komme med råd, eller er det misfornøyde kunder eller uenige lesere?
Det er viktig å gjøre dette, fordi det avgjør veien videre og hvordan du skal behandle og bruke kritikken.
Troll kan du bare glemme
Trolling er folk som bare sier stygge ting for å si stygge ting. Det er ufattelig tåpelig, unødvendig og irriterende.
Jeg har skrevet om hvordan du kan takle troll tidligere, les innlegget under hvis du vil ha tips om hvordan du skal forholde deg til det.
Les mer: Hvordan skal du takle hatefulle eller kritiske kommentarer på bloggen eller sosiale medier?
Hvis det som står der er trolling, er saken enkel. Slett og gå videre. Ikke gi det mer oppmerksomhet, og ikke tenk mer på det.
Hvis det derimot er enten konstruktiv kritikk, folk som er uenige eller misfornøyde kunder, må du forholde deg til det.
Det positive med disse typene, er at du kan bruke det. Det er faktisk nyttig informasjon som kan hjelpe deg til å lage en bedre blogg og business.
Du må analysere kritikken
For at du skal kunne se om du kan bruke det, og eventuelt hvordan, må du analysere og vurdere det de sier.
Er det hold i kritikken de kommer med? Er det sant? Er det relevant? Er det egentlig riktig, selv om det er litt ubehagelig å innrømme?
Ikke tenk automatisk «Nei». Det er absolutt ikke uvanlig at det faktisk er nyttige innspill. Ting du kan lære av, eller forbedre deg på.
Det er derfor det er viktig at du er objektiv, og ikke leser teksten med «Herregud så blodig urettferdig»-brillene. Da gjør du ikke en reell vurdering av det de sier.
Konstruktiv kritikk eller personlig kritikk
Når du gjør den analysen, må du tenke på om dette er konstruktiv kritikk, eller om det er lite konstruktiv kritikk.
Lite konstruktiv kritikk er ofte personlig kritikk. Ting du ikke kan, vil eller bør gjøre noe med.
Personlig kritikk
Ting som går mer på deg som person. Kanskje de kommenterer at de ikke liker temaene du snakker om, og synes det du mener er feil eller kontroversielt. Kanskje de mener måten du snakker på er irriterende, eller at hårfargen din er stygg. Eller kanskje de synes det du skriver om er uinteressant eller lite viktig, og mener at du bør fokusere på andre og viktigere ting.
Dette er et eksempel fra Instagram-kontoen til Christina Fraas. Hun driver @kirsebaerhagen, og hennes ærlige meninger, særegne stil og væremåte gjør at hun ofte får negative kommentarer og folk som kjefter og er uenige. Hun har fått personlig kritikk på alt i fra hvordan øyebrynene hennes ser ut, til at hun viser fram kroppen sin for mye. Hun får også mye kjeft for de sterke meningene sine.
Denne typen personlig kritikk er som regel ikke ment for å hjelpe deg. Det er ikke sagt fordi de vil bidra til at du får bedre resultater. Det er sagt fordi de er uenige med deg, og har behov for å si sin mening.
Du har to valg med denne typen negativ feedback.
Å ignorere dem, eller å svare dem og konfrontere dem med det, slik Christina gjør.
At de ikke liker måten du snakker på, er vanskelig å gjøre noe med. Temaene du skriver om er sannsynligvis viktige for deg, og ikke noe du ønsker eller bør endre. At noen andre synes det er feil mening eller uinteressant og at det finnes viktigere temaer å snakke om, er ikke ditt problem.
Det er faktisk så enkelt som at de som ikke liker deg og det du driver med enkelt kan finne noen andre å følge. Og det er det lov å si til dem.
Konstruktiv kritikk
Hvis det de skriver faktisk er konstruktiv kritikk, kan du lære av det. Du kan forbedre deg, gjøre endringer eller i det minste gjøre en vurdering og ta et aktivt valg for hvorfor du eventuelt ikke velger å ta innspillene de kommer med.
Konstruktiv kritikk kan være veldig verdifullt, og gjøre at du kan forbedre både innholdet ditt, måten du gjør ting på, hvordan du snakker om ting og hvordan du driver businessen din.
Kanskje de synes at fargen du bruker når du legger tekst på bildene er vanskelig å lese? Eller at de skulle gjerne sett mer innhold om et av temaene du skriver om? Eller at appen du bruker for å lage fancy tekst på caption gjør det vanskelig å lese? Kanskje de synes det var litt vanskelig å finne fram på nettsiden din, eller at de har forslag til en bedre tittel på onlinekurset ditt?
Du har to valg hvis det er konstruktiv kritikk.
Hvis du er enig og det er hold i det de sier, må du ta det til deg og gjøre endringer.
Ofte kan det være ting du ikke har sett eller tenkt på selv, og det kan være nyttige tilbakemeldinger. Ting som gjør at du selger mer. Endringer som bidrar til at du blir, gjør eller sier noe bedre.
Du kan også se at det er et godt innspill, men velge å ikke gjøre det de sier.
Du kan synes at det de sier er et godt innspill og tips, men allikevel ta et aktivt valg om at det ikke riktig for deg.
For eksempel kommer det stadig ønsker fra mange av dere om å jobbe 1-1 med meg, så jeg kan hjelpe direkte med å bygge din blogg og business og komme med tilbakemeldinger.
Det er utrolig hyggelig og veldig godt tegn at du ønsker det, og det er jo absolutt et konstruktivt innspill på noe som kunne vært bra for businessen. Men, det betyr ikke nødvendigvis at det er riktig for meg. Jeg har derfor vurdert forslaget, og kommet fram til at det ikke er noe jeg vil tilby.
Hva med misfornøyde kunder?
Hva med den fjerde typen kritikk, de som er kunder og som skriver kritiske kommentarer om deg på Facebook eller gir deg dårlig review på Google? Eller som poster i Facebookgruppen din og kritiserer deg eller kurset ditt?
Det er ikke til å unngå at du mottar klager eller oppdager negativ feedback fra kunder en eller annen gang.
Det er to ting som er viktige da:
IKKE svar på kritikken med en gang. La følelsene roe seg, ta tid til å tenke over det de sier og hvordan du skal svare, før du svarer.
Å svare mens du er opprørt og føler deg urettferdig behandlet, fører aldri til et godt og gjennomtenkt svar.
Det andre er at du har en gyllen anledning til å snu det til en positiv opplevelse.
Det er bedre at misfornøyde kunder sier ifra, enn at de bare forsvinner. Når de sier ifra, har du en mulighet til å både lære og bli bedre, og også til å endre kundens mening og oppfattelse av deg.
Hvis du viser at du tar kunden på alvor, svarer saklig og hyggelig, og kanskje til og med svarer at de har rett og at du skal gjøre endringer, vil de få et enda bedre og sterkere forhold til deg. Du trenger ikke nødvendigvis være helt enig i det de sier, men det at du tar dem på alvor og forsøker å løse problemet, vil oppleves viktig og positivt for dem.
Du bygger tillit til både den kunden og de andre som ser svaret ditt, og det er veldig viktig for deg som business.
Hvem kommer kritikken fra?
En ting som er veldig viktig å huske på når du analyserer negativ feedback og avgjør om det er hold i det de sier eller ikke, er hvem det er som sier det.
Hvem er det som kommer med kritikken?
Husk at du har en målgruppe. Du skriver til og for en bestemt gruppe personer, som du hjelper med en bestemt ting. Du hjelper ikke alle med alt. Du skal ikke tilfredsstille alle.
Les mer: Hva er en målgruppe, og hvorfor er det så viktig?
Det betyr at det i utgangspunktet kun er innspill fra målgruppen som betyr noe. Som er viktige og riktig for deg.
Hvis du har en glutenfri blogg er målgruppen din personer som må lage mat uten gluten av forskjellige årsaker. Hvis du da får tilbakemelding fra noen som sier at de skulle ønske at du lagde mer mat som ikke var glutenfritt, kan du enkelt avgjøre om det er et innspill som er riktig for deg eller ikke.
Det er konstruktiv kritikk. De sier det fordi de liker det du lager men de vil gjerne se en annen type innhold. Men, det blir jo helt feil for bloggen din og for målgruppen din.
Hvis du derimot får innspill fra noen som har cøliaki og som sier at de skulle gjerne sett flere desserter, eller flere enkle hverdagsmiddager, er det mye mer relevant feedback som kan gjøre bloggen din bedre.
En annen viktig ting å tenke på, er at det også kan bidra til å rendyrke målgruppen din. Hvis du poster noe som gjør at folk er uenige og slutter å følge deg, kan det være en god ting. Det kan gjøre at du frastøter deg folk som ikke er i målgruppen, og at følgerne dine blir mer riktige og målrettede.
Du må ha perspektiv
Den siste tingen du må tenke på når du ser på kritikk og negativ feedback, er mengden.
Hvor mange negative kommentarer er det, egentlig?
Det kan fort føles som at «hele verden» sier noe negativt om du får 2 negative kommentarer eller reviews. Men du er nødt til å ta av deg «urettferdig-brillene» igjen og faktisk ta et overordnet blikk.
Er det også 69 positive kommentarer eller reviews?
Mengden og forholdet negativ/positiv feedback har mye å si.
Hvis du har 10 kommentarer, og 8 av dem er negative, må du ta fatt i det. Da er det en stor andel som er misfornøyde og det er sannsynligvis hold i det de sier.
Hvis du har 72 kommentarer og 2 av dem er negative, er det null problem.
Generelt er det normalt å ha rundt 1 % misfornøyde kunder, lesere og brukere.
Hvis du har fått 10 kommentarer, og én av dem er negative, er det altså helt normalt.
Du må selvfølgelig vurdere om det er hold i det de sier og om det er nyttig, men at et par personer klager betyr ikke at det er stor misnøye og at det er et problem.
Du trenger på ingen måte å legge ned alt du driver med eller gjøre massive endringer, selv om en person har gitt deg negativ feedback.
Du må jobbe med dette
Å klare å ta imot kritikk og se på det som konstruktivt, kan være vanskelig. Vi liker ikke å høre at folk er misfornøyde, og vi føler og ser på det som at det betyr at vi gjør en dårlig jobb.
Dette handler mye om mindset, om hvilken innstilling du har til å få kritikk. Det positive med det, er at mindset kan du gjøre noe med. Det går an å jobbe med det, og du kan endre det.
Det kommer aldri til å være gøy å få negativ feedback. Men du kan bruke det til å bygge en sterkere business. Til å tiltrekke deg de riktige folkene og frastøte deg dem som ikke passer for deg.
Jeg liker faktisk å få kritikk, så lenge den er konstruktiv. Fordi jeg vet at jeg ikke vet alt. Jeg forstår at målgruppen min kan se og tenke på ting jeg ikke gjør. Og jeg VIL bli bedre og gjøre bedre, derfor ønsker jeg alltid konstruktiv feedback og innspill velkommen.
Det er ikke alt jeg gjør noe med, men jeg vurderer det alltid for å se om det kan gjøre businessen min bedre.
Et viktig triks er at jeg tar det ikke personlig. Det er viktigere for meg å få en bedre business og et bedre resultat, enn at egoet mitt blir lei seg.
Neste gang du mottar negativ feedback vil jeg at du skal huske dette innlegget, og gjerne finne det fram på nytt og lese igjennom det før du tar et aktivt valg om hvordan du skal kategorisere og bruke kritikken. Okei?
Var det nyttig, og ser du litt annerledes på negativ feedback nå?
Legg igjen en kommentar