Publiserer du ofte blogginnlegg du har brukt lang tid på å skrive og lage, og når det er publisert så føler du deg litt sånn… “Hva nå?”
All den tiden du har brukt på å lage innlegget, og så lever det i én dag, før ingen leser det igjen og det ligger i arkivet og støver? ?
Det er ikke noe gøy! Når man har brukt flere timer på å lage et godt innlegg, vil man jo at mange skal lese det.
Innholdet “dør” fort på sosiale medier
De fleste av oss deler innleggene våre på både Facebook og Instagram, og sikkert flere steder også. Og de kan godt gjøre det bra de første timene. Mange klikker og leser. Det igjen gjør at flere ser innholdet ditt, og flere leser det.
Men normalt sett forsvinner innleggene ut fra feeden i løpet av dagen. Når det har gått sin gang gjennom Facebookfeeden og Instagram, går folk videre. Innlegget ditt dukker ikke opp lenger. Det blir erstattet av ferskere innhold.
Sånn er det, dessverre. Selv om innlegget ditt er kjempebra, så blir det erstattet av nyere innhold etter ikke så veldig lang tid. Og vi som lesere går sjeldent inn på en blogg og blar oss igjennom arkivet for å se hva vi finner. Vi leser det vi får servert i feeden, eller som dukker opp når vi googler.
Les mer: Hva er SEO, og hvordan kan det gi bloggen din mer trafikk?
Skriv tidløse innlegg
Men det trenger faktisk ikke være sånn. Det finnes nemlig flere måter du kan sørge for at innlegget ditt holder seg synlig og at bloggen din kan få mer trafikk.
Jeg gjenbruker alle blogginnleggene mine. De aller fleste innleggene mine er tidløse, og ikke begrenset av når man leser det. Så lenge innlegget ikke er helt avhengig av en spesiell hendelse eller noe annet som tidsbegrenser det, er det ingen problem å gjenbruke det.
Det er derfor lurt å sørge for at du med jevne mellomrom skriver innlegg som er tidløse, slik at du har en liten base av innhold som alltid er relevant. Det kan gjøre at bloggen din kan få mer trafikk.
Men da er det også viktig å sørge for at innholdet er oppdatert til enhver tid. Hvis jeg for eksempel har en guide til Instagram, må jeg sørge for at guiden er oppdatert. Hvis Instagram gjør endringer, må jeg oppdatere innlegget slik at det stemmer med dagens Instagram.
Gjenbruk sparer deg for tid!
I tillegg til at det er fint at gamle innlegg gjør at jeg kan få mer trafikk, så er faktisk gjenbruk veldig tidsbesparende. Og det forenkler sosiale medier ganske mye.
Ved å dele gamle saker på sosiale medier fremstår det som om du publiserer nytt innhold jevnlig. Det vil alltid være noen som ikke har sett det innlegget før, og da er det nytt for dem.
Det sparer deg for tid, fordi du kan levere innhold som er nyttig, uten at du må produsere nytt innhold selv hver dag.
I tillegg forenkler det sosiale medier ved at du har mye mer å velge mellom når du skal dele noe. Jeg gjenbruker gammelt innhold på både Facebook og Instagram hver uke. Det betyr at det er en dag mindre hvor jeg må sitte og klø meg i hodet og lure på hva jeg skal dele.
Les mer: 6 verktøy som effektiviserer ditt arbeid med sosiale medier
Det finnes mange måter du kan gjenbruke eksisterende innhold på, og jeg bruker nesten alle disse!
Her er 7 måter du kan få mer ut av hvert blogginnlegg!
1. Del innlegget flere ganger på sosiale medier
Selv om vi kanskje tror og føler at alle ser det vi gjør, så er det ikke sånn. Når du deler noe på sosiale medier som Facebook og Instagram, så er det algoritmer og maskiner som bestemmer hva som skal skje med det du deler. Det kan bety at innlegget ditt ikke vises til så mange, og dermed er det ikke så mange som ser det første gangen du deler det.
I tillegg, så er jo ikke alle pålogget hele tiden. Det betyr at de kan ha gått glipp av det du delte, da du delte det. Kanskje de satt på et fly? Kanskje de var på jobb? De har ikke sett det, og det er derfor lurt å dele innlegget på nytt med jevne mellomrom.
I tillegg, hvis man deler i grupper hvor det er lov til å dele innlegg, så kommer det jo også nye medlemmer til. De har ikke sett det du har delt tidligere.
Du kan gjerne dele et gammelt innlegg hver dag, men jeg vil anbefale at du holder et system som gjør at du ikke deler det samme hele tiden. Fordel dem utover, og del på nytt når det er en stund siden sist.
2. Del innlegget på nytt med flere vinklinger
I tillegg til å dele mange ganger, så kan du få flere til å klikke seg inn og lese ved å vinkle det litt forskjellig hver gang. Dette er en teknikk jeg bruker mye.
Nå skal jeg avsløre et supertriks jeg bruker, som jeg vil anbefale deg også å gjøre. Jeg har ikke fortalt om det før, men det er et super-tidssparings-triks! ?
Jeg har nemlig laget et excelark hvor jeg holder orden på absolutt alle blogginnlegg og tekster til sosiale medier. I arket har jeg en kolonne for tittel, en med URL-en til innlegget, og en med tekst til sosiale medier. Jeg har cirka 10 linjer for hvert inlegg med tekst til sosiale medier. Jeg har altså skrevet cirka 10 forskjellige tekster til hvert innlegg.
Når jeg skal dele et innlegg, går jeg da inn der og ser på hvilken vinkling jeg ønsker å dele denne gangen. Så kopierer jeg URL-en og den teksten jeg vil ha, og vips, på 10 sekunder har jeg et innlegg klart til deling på sosiale medier!
3. Lag et samleinnlegg om temaet
En annen kjempebra måte å gjenbruke gamle innlegg på, er å lage samleinnlegg om temaet. Hvis du har flere innlegg som handler om det samme, kan du lage et nytt innlegg hvor du bare lenker til de gamle innleggene.
For eksempel, hvis du er matblogger har du sikkert mange oppskrifter om samme tema. Da kan du lage samleinnlegg med “10 sunne frokoster”, “5 kaker som passer til dåp” eller “Mine mest leste oppskrifter”.
Da lager du et nytt innlegg, uten at du trenger å finne opp kruttet på nytt. Slike samlesaker er veldig populære, fordi de forenkler ting for leseren. De får mye verdi i ett innlegg, og leserne elsker listesaker. Det er en av de type titler som klikkes mest på.
Les mer: 6 typer titler som vil gi bloggen din mer trafikk
4. Presenter innlegget på en annen måte
Du kan også få mye nytt innhold av et gammelt innlegg. Mange liker å lese blogginnlegg, men noen foretrekker også å se eller høre på innhold.
Du kan for eksempel lage en Livesending på Facebook om temaet. Ta for deg innholdet i innlegget, snakk deg gjennom innholdet, og ta imot spørsmål.
Du kan også ha Instagram Livesending, eller lage en YouTube-video om innholdet. Det går også an å lage en podcast av blogginnlegget ditt.
5. Lag Facebookannonse av innlegget
Hvis du har et innlegg som gjør det bra, kan det være kjempelurt å lage en Facebookannonse av det. Jeg har flere annonser som går for 15 kroner dagen nå, med forskjellige blogginnlegg.
Jeg vil anbefale at du ser på statistikken din og begynner med å lage annonser for de mest leste innleggene dine. De vet du at det er interesse for, og det vil forhåpentligvis treffe målgruppen godt.
Husk at det er forskjell på å booste et innlegg, og lage en annonse i Facebooks annonsesystem.
Les mer: Hva er forskjellen på å fremme innlegg og annonsere på Facebook?
Veldig enkelt forklart, så er boosting at du deler et innlegg på siden din, og så betaler for at flere av dem som liker siden din skal se det. En annonse deles ikke via siden din, men bare rett ut i Facebookfeeden. Den går ikke til dem som liker siden din, men til “alle” på Facebook (avhengig av målgruppen du setter når du setter opp annonsen.)
Husk også at du ikke trenger å bruke mye penger. Start lavt, med 15 kroner dagen for eksempel. Du må la annonsen gå i minst 72 timer før du avgjør om den fungerer eller ikke, det tar litt tid før annonsen kommer ordentlig ut i Facebooks algoritme.
6. Innlegg kan få spin-offs
Akkurat som at filmer og serier kan få spin-offs, kan også innleggene dine det. For eksempel fikk Addison fra “Grey’s Anatomy” sin egen serie, “Privat praksis”.
Det er ikke alle innlegg dette fungerer på, men hvis du har et innlegg som omhandler flere temaer kan du lage et nytt innlegg om et av temaene. Hvis du for eksempel har et innlegg om 10 styrkeøvelser som vil gi deg sterkere armer, kan du lage et nytt innlegg som fokuserer kun på en av øvelsene. Du tar ett element fra innlegget, og lager et nytt innlegg om det.
7. Oppdater gamle innlegg og del dem på nytt
Dette snakket jeg litt om lenger oppe, og det er faktisk ikke noe i veien for det.
Hvis du har et innlegg som er utdatert, kan du fint oppdatere det og dele det det på nytt. Skriv det om, gjør det bedre, legg til nye punkter hvis det trengs, og lag et nytt bilde. Du kan også lage grafikker, videoer, guider og ferske eksempler som gjør blogginnlegget bedre enn det var.
Fikk du noen gode ideer til hvordan du kan gjenbruke ditt innhold? Eller kanskje du bruker noen av disse metodene allerede?
Denne likte jeg! 🙂 Jeg kjenner jeg er veldig redd for å «mase» på folk, altså dele ting hele tiden, så jeg deler gjerne et innlegg én gang på FB, samt lager en Insta-story, and that’s it. Når du nevner det så er det jo i grunn sant at det vil være mange som ikke ser denne ene delingen, så ja, kanskje jeg skal bare bli litt «tøffere», og tørre å ta litt mer plass? 🙂
Jaaa, do it! ?? Folk glemmer og folk ser ikke alt. Noen ganger så blir vi også glad for reprise, selv om vi har sett det før også. Kanskje vi ikke var klare da vi så det første gangen, men nå passer innholdet, for eksempel. Det er bare å dele med jevne mellomrom! Og så fremstår det jo enda mer som nytt hvis du varierer litt teksten du skriver til når du deler.
Jeg har laget en egen facebookside for bloggen min. Der har jeg begynt å få endel følgere, og tenker at de som følger siden har valgt det. Derfor deler jeg frimodig der. Er imidlertid veldig tilbakeholden med å dele på den vanlige facebookveggen min…. Bør sikkert dele litt mer frimodig der også! Men er litt sånn som Desirée skriver her, at en er redd for å mase på folk… eller rett og slett bli sett på som en som sprer spam…
Hei Siv-Inger! Jeg synes du tenker helt riktig, og jeg gjør det på samme måten ? De som følger FB-siden din er interessert og vil ha innholdet ditt. De som bare er venn med deg er ikke nødvendigvis det. Jeg deler mer eller mindre aldri fra min private profil, bare på siden og i gruppene mine.