Det er mange som ønsker raske løsninger. De vil tjene masse penger på businessen, helst i går, og leter etter en quick fix. The next big thing.
De vil tjene 500.000 på tre måneder, og vil ha den raskeste veien til hvordan de kan gjøre det.
Det er et problem.
Og det er mange grunner til det. Hastverk gjør at du tar snarveier. Og det gir et dårligere produkt eller tjeneste, som igjen gir dårligere resultater. På sikt.
Som businessmentoren Gary Vaynerchuk sier: “Anything that comes real fast, is a problem”. Kvalitet tar tid.
Et problematisk mål
Hvorfor ønsker du å tjene 500.000 kroner på tre måneder? Hvorfor haster det så?
Å sette et slikt mål, som både er tilfeldig og kortsiktig, skaper bare problemer.
Fordi det er veldig, veldig sjelden mulig. Sjansen for at du klarer det er mikroskopisk. Og det er ikke fordi du ikke er flink. Men fordi målet ikke er fundamentert i reelle planer som er gjennomtenkte og gjennomførbare. Du har ikke regnet på om det går an, og lagt en konkret plan for hvordan du skal nå det målet. Du har bare satt deg et tilfeldig mål.
Og hva skjer da?
Se for deg denne situasjonen:
Du kjøper et kurs som sier at det går an, i den tro om at nå skal det endelig skje. Du stoler på kursholderen, som sier at du nå skal få oppskriften på hvordan du kan lage et kurs som tjener masse penger på kort tid. Om tre måneder skal du ha sikret deg mange hundre tusen kroner! Pengene vil rulle inn, bare du følger deres system.
Så går det to måneder. Og du ikke har tjent en krone ennå. Du har ikke fullført kurset du kjøpte, en gang.
Du får du angst, og du blir stresset. Du nyter ikke det du gjør. Du har det ikke gøy.
Du føler deg dritt. Du føler at du har feilet. Du føler deg mislykket. Du legger bort onlinekurset ditt og lar det bli med drømmen. Du føler at du ikke klarer noen ting, og at du bare kan gi opp.
Men det er jo ikke sannheten. Sannheten er at ingen klarer det.
Det er bare noen som har fremstilt det for deg som at du bør klare det. De har gitt deg falskt håp og falske lovnader.
Det er ikke ekte.
Du skaper ikke et godt produkt
Jeg sier ikke at det er umulig å tjene noen kroner fort. Du kan sikkert slenge sammen et onlinekurs på en måned, selge det og tjene noen tusenlapper. Det utelukker jeg ikke.
Men hvor langsiktig er det? Du kan oppnå mange salg i starten, men det vil ikke være holdbart over tid.
Fordi fokuset er ikke på målgruppen. På kundene. Det er på deg selv, og dine behov. Pengene.
Si at du slenger sammen et kurs på 4 uker, og selger 30 kurs første gangen du lanserer det.
Men fordi du ikke tok deg tid til å lære deg hvordan du redigerer videoene ordentlig, er lyden dårlig.
Fordi du ikke tok deg tid til å snakke med målgruppen og finne ut av hva de faktisk trenger, gir ikke kurset dem det de har behov for.
Fordi du ikke tok deg tid til å lage en god salgsside som viser fram nøyaktig hva kurset inneholder og hva du lover å hjelpe med, får ikke studentene det de trodde de fikk.
Fordi du ikke hadde tid til å sette deg inn i hvor mye tid det tar å følge opp studentene i en lukket Facebookgruppe, viser det seg at du ikke rekker det allikevel. Og de får ikke det du lovet.
Når ting som dette skjer, får du misfornøyde kunder.
Av de 30 som kjøpte kurset, vil noen være fornøyde, men du vil ha mange flere misfornøyde kunder enn om du hadde gjort en grundigere jobb.
Ja, du solgte 30 første gangen. Men hvor mange selger du neste gang? Og gangen etter der?
Det er det jeg mener når jeg spør «hvor langsiktig er det». Kvalitet tar tid.
Fornøyde studenter gir flere salg
Norge er lite, og Internett enda mindre. Vi snakker sammen. Vi tipser og anbefaler. Og vi fraråder.
Når du har misfornøyde kunder, mister du mange potensielle kunder.
Fordi fornøyde kunder anbefaler deg videre. De sprer ordet om kurset ditt. Om deg. De vil være testimonials, og de skryter. De hjelper deg med promoteringen neste gang du selger det.
Men hvis de ikke er fornøyde, så gjør de ikke det. Kanskje de til og med fraråder noen å kjøpe kurset.
Lag kurs og tjenester som gir verdi for andre. Som hjelper andre. Ikke bare som gir deg penger.
Det vil faktisk gi deg mer penger.
Folk merker det. Jeg lover. Folk merker når noe er laget kun med tanke på profitt. Når det eneste formålet ditt er å selge noe så du kan tjene penger.
Manglende resultater gir dårligere testimonials
Et annet problem som det skaper, er at studentene dine ikke vil klare å gjøre det kurset ditt lover.
Hvis du lover dem at de skal gå ned 15 kilo i løpet av tre måneder, så trenger du at det er studenter som klarer det.
Du må ha studenter som oppnår det du lover dem.
Men hvis kurset ditt er dårlig laget og ikke har innhold som gir dem det systemet de trenger for å klare det, så får du ikke studenter som klarer det.
Og da får du heller ikke gode testimonials. Anbefalinger fra eksisterende studenter.
Anbefalinger fra andre er rent gull når det kommer til salg.
Hva tidligere studenter sier og mener er ofte det siste strået, det som overbeviser noen til å kjøpe.
Hvis du sier «Jeg skal hjelpe deg til å gå ned 15 kilo på tre måneder» og så har anbefalinger fra mange tidligere studenter som har klart det, da VIL du selge flere kurs.
Men hvis studentene dine ikke får det de trodde, og er misfornøyde og ikke klarer det du har lovet dem? Da får du ikke sånne suksesshistorier.
Derfor er det så utrolig viktig med fornøyde kunder. Det hjelper deg til å bygge opp produktet ditt og businessen din over tid. Det hjelper deg til å skape et godt rykte som gjør at du selger flere kurs, ikke færre kurs, når du lanserer igjen.
Les mer: Slik får du fornøyde studenter når du selger onlinekurs
Kvalitet tar tid
Er det ikke bedre å bare få det ut og lansere det, så du kan begynne å tjene penger? spør du kanskje.
Nei, fordi det er en kortsiktig strategi.
Joda, det er viktig å legge perfeksjonisten fra seg i en skuff. Du skal ikke flikke på den samme tittelen i tre måneder. Men det er ikke det samme som å fokusere på å lage et godt produkt.
Kvalitet tar tid. Så enkelt er det.
For det første så tar det jo tid å lære seg alt du trenger for å lage et kurs. Du må lære om ting som kursplattform og betalingsløsning. Du må sette det opp teknisk, og du må lage alt det grafiske. Du må lage salgssiden, skriver salgs-e-poster og sette opp Facebookgruppen.
Å lage et kurs er ikke bare å spille inn et par videoer og dele dem på e-post. Jeg mener, du kan jo. Men igjen, da har du fokus på å selge fremfor å lage noe bra.
Hvis du vil lage noe som har høy kvalitet, så må du bruke tid.
Du må studere målgruppen
Det er mange ting som gjør at det tar tid å gjøre det bedre. For eksempel det å finne ut av hva kurset skal inneholde. Innholdet er jo det viktigste ved hele kurset, så det er det viktig at du ikke haster igjennom.
Når du lager et kurs, så bør det være nøyaktig det målgruppen din trenger. Da vil du få mer fornøyde kunder og selge mer. Men hvordan vet du hva målgruppen din trenger?
Du må bruke tid på å snakke med dem.
Du må lytte til dem. Du må spørre hva de trenger hjelp til. Du må diskutere med dem og svare på spørsmål. Du må studere ordene de bruker, og måten de sier ting på.
Det tar tid å definere målgruppen, og det tar tid å studere målgruppen.
Det du mener de bør lære, og det de ønsker å lære, er ikke nødvendigvis den samme tingen.
Du bør ikke lage et kurs med det du synes de bør kunne. Du må lage et kurs med det de ønsker å kunne.
Når du lager et kurs som gjør at folk sier «Oj, det er jo AKKURAT dette jeg trenger!», da har du truffet målgruppen. Da vil du selge mer, fordi du fyller et konkret behov.
Og det finner du kun ut av ved å bruke tid på å definere målgruppen, bli kjent med dem og se hva de trenger.
Det er ikke gjort på én uke.
Du skal nyte prosessen også
Jeg vet at du drømmer om å tjene penger på bloggen, og at du lengter etter mer frihet. Men det handler ikke bare om å nå målet. Det handler ikke bare om å tjene mest mulig penger.
Det handler om reisen. Opplevelsen. Om å utvikle seg. Lære. Bli en bedre blogger. En bedre gründer. En bedre person.
En annen ting som tar tid, er å prøve og feile. Å lære og utvikle seg.
For eksempel det å ta seg tid og råd til å kjøpe et godt kurs om å lage onlinekurs. Og så å faktisk gå igjennom kurset og lære det du trenger for å gjøre kurset best mulig for studentene dine.
Det er ikke meningen at det skal være gjort i løpet av fire uker.
Selv brukte jeg ett år på å lage Skrivemaskinen, ved siden av fulltidsjobb.
Jeg kjøpte Amy Porterfields kurs Digital Course Academy (eller Courses that Convert, som det het på den tiden). Jeg slukte det. Jeg elsket å lære hva jeg skulle gjøre og hvordan. Jeg hadde en stor notatbok med ideer og ting jeg måtte gjøre, og jeg nøt prosessen.
Det gjorde at Skrivemaskinen ble et kurs som folk skryter av. Som studentene elsker, og forteller andre om. Som de vil være testimonials for, og som gir dem konkrete resultater.
Jeg vet hva målgruppen vil ha, og jeg gir dem det i Skrivemaskinen.
Jeg vil at du skal lage noe som varer
Det samme gjelder medlemsportalen Businesstrategi.
Da jeg skulle lage medlemsportalen kjøpte jeg et stort kurs, Tribe fra Stu McLaren, og lærte alt jeg kunne for å lage best mulig medlemsportal for deg.
Les mer: Slik er medlemsportalen min!
Jeg kunne bare slengt sammen noe og lansert det for å tjene penger. Men jeg ville lage det best mulig, slik at du får mest mulig ut av det.
Derfor brukte jeg to måneder på å ta kurset først.
Kvalitet er viktig for meg. Og det bør være viktig for deg.
Fordi kvalitet er det som sikrer en levedyktig business.
Dette er noe jeg er veldig opptatt av, og noe som betyr mye og er viktig for meg. Det er en viktig verdi for meg både personlig, og i måten jeg driver business på.
Det er derfor du aldri får tabloide og raske strategier fra meg. Jeg kommer aldri til å gi deg oppskriften på å tjene 1 million i første modulen i et kurs. Jeg kommer aldri til å si at du kan tjene 500.000 kroner i løpet av tre måneder hvis du bare gjør sånn og sånn.
Jeg vil at du skal bygge noe som varer. Noe som fortsatt er her om 10 år, og som du kanskje til og med kan skalere opp til noe du kan leve av. Slik jeg gjorde.
Det tok 2 år fra jeg lanserte businessen som da het Blogg Bedre til jeg tjente nok til å si opp jobben.
Les mer: Fra Blogg Bedre til Lene Gunvaldsen – hvorfor jeg rebrandet og byttet navn
Det finnes ting du kan gjøre for å tjene raske penger. Og det finnes folk som kommer med slike tips og råd.
Men den personen kommer aldri til å være meg.
Sett menneskene foran pengene
Ja, det tar lengre tid. Ja, det finnes andre som driver med liknende ting som meg, som selger mer. Det finnes andre som har holdt på kortere, men har mer «suksess», og tjener mer.
Men for meg er ikke det å selge det eneste målet. Det handler ikke bare om å tjene så mye som mulig.
Det handler om å hjelpe. Om kobling. Jeg er opptatt av menneskene. Studentene. Jeg er opptatt av at de som kjøper det jeg selger faktisk trenger det. Jeg vil at de skal vite hva de får.
Det samme bør du være.
Det kan føles kjipt og til og med urettferdig når du ser andre som driver med det samme ta raske løsninger, levere dårligere produkter og få mer oppmerksomhet og selge mer. Det er dessverre ofte sånn det er.
Men jeg er helt sikker på at når vi sammenlikner businesser om 10 år, så tjener du mer og har en mye mer solid business enn de som tok snarveier og kun fokuserte på pengene. HELT sikker.
Jeg vil gjerne hjelpe deg
Det er mye arbeid å bygge og drive business, og mange strategier du kan bruke og ting du må tenke på. Jeg vil gjerne hjelpe deg til å bygge opp businessen din, og du finner et stort antall ressurser i Businesstrategi.
Vi jobber med temaer som målgruppe, medlemsportal, lanseringsstrategier, Facebook-annonser, salgstrakter, å selge via DM, prissetting og masse, masse mer.
Gå hit og les mer om hvordan Businesstrategi kan hjelpe deg!
Legg igjen en kommentar